It is currently Wed Jun 18, 2025 3:35 pm

Post new topic Reply to topic  [ 6 posts ] 
Author Message
 Post subject: Innsyn om medlemmer i fylkesnemnda.
PostPosted: Sun Sep 06, 2009 5:18 am 

Hei. Jeg vet ikke helt om dette er rett plass å skrive, men håper at noen kan flytte innlegget til rette plass dersom jeg gjør feil.

Jeg har en ganske lange og kronglete barnevernshistorie bak meg som jeg ikke skal komme så mye innpå nå. Vil bare si at jeg har vært under barnevernet i fra jeg var 2 mnd gammel, fram til jeg var 21 (er nå over 30).

Saken jeg vil ta opp gjelder egentlig ikke meg, men er et spørsmål om det er mulig å få innsyn i hvem som har sittet i fylkesnemda ved forskjellige annledninger?

Grunnen til at jeg spør er følgende (jeg beklager at det desverre kanskje bli litt omstendelig for å få fram poenget):

Barnevernet fjernet meg fra min far pga mishandling, på slutten av 80 tallet. Jeg ber ingen ta stilling til hva som skjedde eller ikke, men det er et faktum (har skriftlig dokumentasjon fra barnevernet) at barnevernet anså min far som svært voldelig og farlig for meg. Noen år senere fikk jeg også innvilget voldsoffererstatning (50.000) fordi jeg hadde blitt utsatt for grov vold av min far og min stemor.

Min far og min stemor ble aldri anmeldt for noe, og derfor heller ikke dømt i noen rett.

Jeg flyttet aldri tilbake til min far igjen, og vi har ikke hatt kontakt siden omsorgsovertakelsen.

Ved en tilfeldighet fikk jeg for et par år siden, vite at min far hadde vært medlem i fylkesnemda i min hjemby en del ganger i løpet av 90 tallet, og selv vært med på å AVGJØRE andres barnevernsaker og omsorgsovertakelser(!).

Jeg må innrømme at jeg ble ganske så målløs da jeg hørte dette. Så vidt jeg kan forstå ,så kan dette skje fordi det holder med en "ren vandel" hos politiet. Som sagt så ble jo min far aldri annmeldt og det kommer derfor heller ikke opp på noen vandelattest at han har utøvet vold mot egne barn, så grov at barnevernet fant grunn til å ta fra ham omsorgen.

Dersom mine opplysninger stemmer, så vitner det enda en gang om barnevernets inkompetanse og manglende styring av sin egen virksomhet.

Her sitter altså en tidligere "barnevernsdømt" far og får lov til å være med å fatte vedtak for "barnets beste" og som både barn, foreldre og barnevern er nødt til å forholde seg til.

Som sagt, uavhengig av hva man mener om hva som faktisk skjedde mellom meg og min far, så er det et FAKTUM at jeg kan bevise at barnevernet selv fant det nødvendig å gripe inn ovenfor ham.

Det jeg tenker nå, er at dersom det jeg har blitt fortalt stemmer, så kan det kanskje være interesant for enkelte i min hjemby, både av (tidligere) barnevernsbarn og foreldre som f.eks tenker på å gå til rettsak mot staten/barnevernet av forskjellige grunner,

Dersom du f.eks kan bevise at min far var med på å fatte et vedtak mot deg, etter at han først selv hadde blitt stemplet som voldsovergriper og barnemishandler av barnevernet , så vil det jo kanskje kunne gi grunn for å reise noen habilitetsspørsmål og/eller gjøre seg noen tanker om barnevernets rutiner og mangel på (selv)kontroll.

Kanskje er det ingen vits i å finne ut av dette, og kanskje vil det ikke kunne hjelpe noen som helst, men jeg har uanstet et behov for å finne ut om det jeg har hørt stemmer eller ikke.

Så vidt jeg vet så er jo alle barnevernssaker taushetsbelagt, men er også opplysninger om hvem som satt i fylkesnemda ved det og det tidsrommet også taushetsbelagt?

Hvor bør/skal jeg henvende meg for å finne ut av dette?

og til slutt: Dersom det viser seg at min far faktisk satt i fylksnemda og deltok i barnevernssaker.. Hva skal jeg da gjøre med opplysningene?

Mvh BaktusLire

Profile  

Post subject:
PostPosted: Mon Sep 07, 2009 10:01 am 
Superposter

Har lest det du skrev, sikkert noen som kan vite om det er noe å gjøre. Men ikke overraskende at folk i styre og stell er overgripere og barnemisshandlere selv.

Det har alltid vist seg å være vanskelig å gjøre noe med makta,uansett om en har noe på dem.

Men rått altså, er selv en overgriper din far og sitter i fylkesnemda for å kontrolere og besteme over andres liv. Men slik er det.

>Kan hende noen har noe de mener du kan gjøre. Men jeg betviler at man kommer noe særlig langt med klager mot folk rettet i styre og stell.

>Men du må bare prøve, men veldig flott ast du skrev det her. Det er bra for forumet med opplysninger om hvilken overgripere vi har i styre og stell.

Så det var veldig bra at du skev dette. Intresangt og nyttig. Men ikke overraskende.

Profile  

Post subject: Re: Innsyn om medlemmer i fylkesnemnda.
PostPosted: Mon Sep 07, 2009 9:25 pm 
Site Admin

BaktusLire wrote:
spørsmål om det er mulig å få innsyn i hvem som har sittet i fylkesnemda ved forskjellige annledninger?

(...)

Så vidt jeg vet så er jo alle barnevernssaker taushetsbelagt, men er også opplysninger om hvem som satt i fylkesnemda ved det og det tidsrommet også taushetsbelagt?

Hvor bør/skal jeg henvende meg for å finne ut av dette?

og til slutt: Dersom det viser seg at min far faktisk satt i fylksnemda og deltok i barnevernssaker.. Hva skal jeg da gjøre med opplysningene?

Kontakt fylkesnemnden, og spør.

Dette KAN illustrere litt at fylkesnemnden tiltrekker seg mennesker med maktbehov?

På den annen side så gjør det meg ondt at folk av "samme kjøtt og blod", ikke klarer å finne tilbake til hverandre.

Opplysningene kunne hørt hjemme i det offentlige rom. MEN...

Det er et STORT "men" her.

At du har fått voldsoffererstatning er overhode ikke et bevis på at du har vert utsatt for vold. Slik systemet er vil de naturligvis bygge BLINDT på det såkalte barnevernets versjon.

Det er ingen ting i det du skriver som dokumenterer at din far var voldelig.

Er det tilfelle at han var det, i en grad som skader, så kan han ha endret seg gjennom livet.

Sterke følelser dempes med årene. En 50-åring er ikke på langt nær så hissig som en 20-åring. Livet gjør noe med mennesker.

Det gjelder selvsagt også deg, som du vet. Når du er 50 år så kan du ha et mye mer følelsesmessig avslappet og reflektert forhold til saken. Da kan det imidlertid være for sent å virkelig lære å kjenne din far.

Under barnevernet lærer man ikke den eldgamle visdommen om å hedre sin mor og sin far. Tvert imot opplever barnevernsofre i mengder at foreldrene ble demonisert på det groveste.

> Radikalt forum mot familiedestruksjon: http://forum.r-b-v.net/<

Profile  

Post subject:
PostPosted: Sat Oct 10, 2009 7:20 pm 

Barnevernsnemnda er folkevalgde personer. Du skal kunna finna relevante opplysninger i kommunearkivet. Kommunearkiver har ofte ein fagutdanna arkivar, og han kan hjekpa deg å finna fra.

Profile  

Post subject:
PostPosted: Sat Oct 10, 2009 8:09 pm 
Superposter

Fint at slike saker som dette kommer frem i lyset. Veldig viktig. Fylkesnemder som liksom skal herske med andre menneskers liv. Ja man kan jo ane hvorfor fylkesnemder fratar folk barn.

De tror så meget stygt om andre forde de er så grusomme selv. Barnemisshandlere i fylkesnemda. Ja man ser hvilke makt syke menneske hatere som kan sitte der.

Nårt tid skal man egentlig få tatt rotta på dette grusomme barnevernet? Ja hele den søppel makta.

Barnerov Norges store skam.

Profile  

Post subject:
PostPosted: Sat Oct 10, 2009 11:37 pm 
Site Admin

Court Jester wrote:
Barnevernsnemnda er folkevalgde personer. Du skal kunna finna relevante opplysninger i kommunearkivet. Kommunearkiver har ofte ein fagutdanna arkivar, og han kan hjekpa deg å finna fra.

Dette er vel det gamle systemet. Jeg er ikke så god med lover og slikt (hater juss!), men fylkesnemnda er på fylkesnivå.

> Radikalt forum mot familiedestruksjon: http://forum.r-b-v.net/<

Profile  

Post new topic Reply to topic  [ 6 posts ]