Sitter her med lov paragrafen som myndighetene tok ungene fra oss på.Vi hadde som sagt noen tenåringer som på et tidspungt ikke ville bo hjemme mere.Så begynnte snøballen og rulle,og vi ble fritt vilt for barnevernet her i sokndal,som ikke hadde så mye å gjøre fra før.
Vi er den eneste familien de har gått inn og tatt ut unger fra.Det er helt utrolig men sant.
de brukte paragraf 4-12 a.dersom det er alvorlige mangler ved den daglige omsorg som barnet får,eller alvorlige mangler i forhold til den personlige kontakt og trygghet som det trenger etter sin alder og utvikling.
De diskuterte en vaffel episode i fylkesnemda,det var at jeg hadde servert de 5 minste barna vafler 25.desember 2000,i middags tiden.Vi hadde et hjelpetiltak med en dame som kom hjem til oss hver etter middag.Det fungerte ikke godt merket vi jo,for hun ble en belastning for oss ,for det var som å få besøk hverdag.Hun hadde ingen faglig utdanning overhodet heller,og jeg tror meg og mannen hadde mere peiling på unger enn henne.iallefall våre egne unger.
Hun bar så opptatt av å fortelle siste nytt i bygden,drakk mye kaffe og kaker hos oss.Hun smilte oss opp i fjeset og var så falsk,for etterpå gikk hun ned på kontoret en gang i uken,og snakket drit om oss.Vi fikk ingen tilbakemelding fra barnevernet på noe i den tiden.Det var helt stille før stormen.
Så hadde det seg slik at hun damen hadde snakket negativt til guttene om meg.Hun hade sagt spydig til dem at sånn flott regntøy som jeg hadde burde de også få seg.
hun hadde hatt dem i bilen og de kjørte forbi meg da jeg gikk tur.
Det var et tynnt gammelt grønnt regntøy som attpå til ikke var vanntett,jeg hadde fått det mangen år tidligere av min bror.
Men det viser bare hva vi var utsatt for ,at det går an.Sigbjørn han kom gråtene inn og fortalte hva damen hadde sagt,og han var lei seg.Jeg tok en telefon ned til henne ,og sa hun måtte ikke baksnakke med til barna.Da ble hun rasende og gikk til sosialleder og sa seg opp.Hun orket ikke mere i det hjemmet ,og hadde ikke mere å gi da hun.Hun hadde ikke fungert i hele tatt hun rådde ikke med de viltre guttene inne når høststormene kom.
Ser nå helt hvor rede og kuet meg og mannen min har vert,vi har vert så redde,og jeg spurte på et tidspungt om vi kunne få en annen.men nei var svaret jeg fikk fra sosial sjefen de hadde ingen andre hjemmehjelpere å sette inn.Vi fikk altså en ufaglært hjemmehjelp opp så lite alvorlig tok de oppgaven.
Da hun tok ungene med hjem noen timer ble de passive røykere,og stinker røy av tøyet,for de kom fra et røykfritt hjem.Så jeg kjennte lukten med en gang,for hun damen var så innrøykt.
Vi hadde en periode en marte meo terapeaut,og det var lære rikt syns vi.Hun vitnet i retten og sa vi var gode til å samarbeide med,og at vi lærte og var lære villige.Hun sa det virket bråkete og kaotisk da hun kom til oss første gangen.Da hadde vi 5 unger fra 9 år til 3 år gamle.3gutter og to jenter som var minst på 5 og 3 år. med unger på 9 år,8år,6år,5år og 3 år så blir det jo høyt støy nivå.
Ungene mine var friske og glade og hjemmet bar preg av mangen barn,med slitt kjøkken,revet tapet og tegnet på gjorde de og.
Vi hadde det rent, men det fløt jo endel leker rundt omkring,ungene fikk rent tøy på hver dag,hadde både vaskemaskin og tørketrommel,og masse tørk ute.
Vi brukte tøy bleier og lanolin ullbukser,da noen var allergiske mot papirbleier. På et tidspunkt hadde vi 3 bleie unger på en gang.Guttene ble tørr et halvt år senere enn jentene.Jentene den sommeren de fyllte 2 år og guttene 2 år og seks mnd.
Vi hadde god struktur på leggingen ,for det var viktig når vi hade mange barn.Vi sang for halv parten hver nesten hver kveld,og det satt ungene stor pris på.Vi kunne jo ikke si gå og legg dere til de 5 minste,de måtte jo stelles,vaskes,følges til sengen og bli synget for.Sigbjørn sin favoritt sang var mors lille ole i skogen gikk.
Ungene fikk alltid kveldsmat vi hadde ofte 3 bord dekninger med stor og små barn,så sa marte meo terapeauten vi skullee samle de som var til kun en bord dekning,og det ble mindre slitsomt. De store var jo på sine ting ute,speider hånball og fotball mm.
Ingen i nemda hørte på marte meo terapeauten,og hun ble oppsagt av saksbehandler ,uten at jeg ble spurt.
Hun var hos oss i 2 perioder på 1 år.Vi hadde veldig god kemi med henne,og følte oss trygge sammen med henne.
_________________ MAY-BRITT TYSNES
|