It is currently Wed Jun 18, 2025 12:13 am

Post new topic Reply to topic  [ 75 posts ]  Go to page Previous  1, 2, 3, 4, 5  Next
Author Message
 Post subject:
PostPosted: Thu Nov 27, 2008 9:11 pm 

Noen som har erfaring med disse ? http://www.fadvokat.no/barnevern/index.html

Profile  

Post subject:
PostPosted: Fri Nov 28, 2008 12:04 am 
Superposter

Nettsiden deres viser til Nordre Aker Advokatfirma. Innehaver er Svein Engebretsen:
http://www.purehelp.no/vis.asp/company_ ... 3/t_page/1

Profile  

Post subject:
PostPosted: Wed Dec 03, 2008 1:51 pm 

Da er både søknad ang. julen og at vi vil ha henne boende hos meg og min samboer sendt.
Vet jo som sagt allerede svaret, men håper å få noe ut av tilsvaret som jeg kan bruke mot de.

Profile  

Post subject:
PostPosted: Thu Dec 04, 2008 3:30 pm 

Anken til lagmannsretten ble avvist.
Da er det ett par steg tilbake og prøve å få det inn for nemnda igjen.
Har jo fortstått det sånn at om man har nye beviser/informasjon kan man prøve seg for nemnda.

Profile  

Post subject:
PostPosted: Thu Dec 04, 2008 8:08 pm 
Rang: Storbruker

Shazam wrote:
Anken til lagmannsretten ble avvist.
Da er det ett par steg tilbake og prøve å få det inn for nemnda igjen.
Har jo fortstått det sånn at om man har nye beviser/informasjon kan man prøve seg for nemnda.

Intressant. Jeg har også fått avvist anken til lagmannsretten. Å har også nye beviser/informasjon i saken. Jeg slipper altså å gå å vente helt til sommern før jeg krever saken kjørt i nemnda på nytt? Hvor står det? Og hvordan er fremgangsmåten?

Det er kun jeg som har båret mine 4 barn under mitt hjerte i 9 mnd, for så å sette dem til verden.
Jeg krever å få tilbake mitt liv, som Fredrikstad kommune v barneverntjenesten urettmessig har fratatt meg.

Profile  

Post subject:
PostPosted: Thu Dec 04, 2008 9:07 pm 
Rang: Ivrig bruker

Saken kan prøves på nytt for fylkesnemda et år etter siste rettskraftige dom.

Den begjæringen om ny sak i god tid i forkant, de kan somle veldig med utredningen(e) og det kan ta langt mer en det som står i barnevernslov og forvaltningslov, 3 mnd.

Nye beviser kan forsøksvis legges frem for lagmannsrett, men de færreste slipper gjennom.

Profile  

Post subject:
PostPosted: Fri Dec 05, 2008 4:44 am 

Fant dette inne på regjeringen.no

Når en dom som fastsetter eller stadfester et vedtak truffet av fylkesnemnda er blitt rettskraftig, enten ved at dommen ikke blir anket innen ankefristens utløp, eller ved at Høyesterett har avsagt dom eller nektet saken fremmet, jf. tvml. § 373 tredje ledd, kan ny sak ikke reises før det er gått ett år, jf. tvml. § 486. Hvis vedtaket gjelder sak om opphevelse av omsorg etter barnevernloven § 4-21 kan partene heller ikke kreve at saken skal behandles av fylkesnemnda dersom saken har vært behandlet av fylkesnemnda eller domstolene de siste tolv måneder. At partene ikke kan kreve at saken tas opp til ny behandling i fylkesnemnda, er imidlertid ikke til hinder for at fylkesnemnda likevel tar saken under behandling dersom den finner at det er opplysninger i saken som tilsier dette.

Her står det vel egentlig da at man kan ikke "søke" seg inn for nemnda igjen før det har gått 12 mnd, MEN man kan likevel klare å finne ett smutthull om man har ny informasjon i saken som er ganske relevant og viktig.
Og det er dette smutthullet vi går etter nå.

Alt må prøves.

Profile  

Post subject:
PostPosted: Fri Dec 05, 2008 9:00 am 

Vanlig praksis med dette smutthullet er dersom barnevernet mot formodning skulle gå for en tilbakeføring kan fylkesnemda fortløpende behandle ny sak om tilbakeføring.

Har barnevernet fått nye oplysninger?

Profile  

Post subject:
PostPosted: Fri Dec 05, 2008 2:22 pm 

Barnevernet driter i nye opplysninger de får så vi går direkte til nemnda selv.

Profile  

Post subject: "barnevernet" har nøkkelen til fylkesnemndsdøren
PostPosted: Fri Dec 05, 2008 8:41 pm 
Superposter

Shazam wrote:
Barnevernet driter i nye opplysninger de får så vi går direkte til nemnda selv.

Såvidt vites, kan du ikke gå direkte til nemnda. All henvendelse til nemnda må gå via "barnevernet". "Barnevernet" på sin side trenger kan kontakte nemnda direkte. Snakk om forskjellsbehandling.

will be anarchy.” Lord Denning (1899-1999)

Profile  

Post subject:
PostPosted: Fri Dec 05, 2008 11:18 pm 

Merkelig, iflg. advokaten kunne vi skrive til nemnda selv :?

Profile  

Post subject:
PostPosted: Sat Dec 06, 2008 12:37 am 

Quote:
Bvl § 4-21 anvendes i de tilfeller hvor enten foreldrene selv, eller barnevernet, reiser sak om tilbakeføring. Det er da fylkesnemnda som er riktig klageinstans, jfr § 4-21 første ledd.

Kilde

Quote:
Endring av bvl. § 4-21 - Begrensning av adgangen til å kreve tilbakeføring av omsorgsovertatte barn

Ny § 4-21 annet ledd begrenser gjenopptaksadgangen når tidligere dom/vedtak har slått fast at barnet har fått ny tilknytning der det er.

”§ 4-21 annet ledd

Partene kan ikke kreve at en sak om opphevelse av vedtak om omsorgsovertakelse skal behandles av fylkesnemnda dersom saken har vært behandlet av fylkesnemnda eller domstolene de siste tolv måneder. Er krav om opphevelse i forrige vedtak eller dom ikke tatt til følge under henvisning til § 4-21 første ledd annet punktum, kan ny behandling bare kreves der det dokumenteres at det har funnet sted vesentlige endringer i barnets situasjon.”

Denne endringen tar sikte på å begrense stadige krav om tilbakeføring.

§ 4-21 første ledd annet punktum bestemmer at et barn ikke skal tilbakeføres til foreldrene, selv om disse har bedret sin omsorgsevne, dersom barnet har oppnådd tilknytning og kan få problemer ved en tilbakeføring.

Er situasjonen for barnet fremdeles stabil og god, vil nye saker om tilbakeføring være en unødvendig tilleggsbelastning, i det slike krav vanskelig kan tenkes å nå fram. Slike krav fra foreldrenes side kan derfor heretter avvises uten ny, full fylkesnemndsbehandling. En nemndsleder kan alene beslutte avvisning, uten forhandlingsmøte. En slik avvisning vil imidlertid sannsynligvis kunne bringes inn for domstol.

Det er allikevel trolig at den nye bestemmelsen vil begrense mengden av krav om tilbakeføring.

Kilde

Men det kan jo hende disse kildene er foreldet og at nye bestemmelser har kommet i seinere tid... noen som vet?

Det er kun jeg som har båret mine 4 barn under mitt hjerte i 9 mnd, for så å sette dem til verden.
Jeg krever å få tilbake mitt liv, som Fredrikstad kommune v barneverntjenesten urettmessig har fratatt meg.

Profile  

Post subject: Saksgangen i tilbakeføringssaker
PostPosted: Sat Dec 06, 2008 10:14 am 
Superposter

Shazam wrote:

Jeg har forstått det slik at det dersom foreldrene begjærer tilbakeføring av barna, må henvendelsen rettes til "barnevernet", som i sin tur vil videresende begjæringen til fylkesnemnda. Hensikten med dette er at "barnevernet" først skal "undersøke" situasjonen for barnet.

Dersom det forholder seg annerledes er det flott, men det hadde vært fint å få det verifiserert. Be advokaten din om å opplyse hvor det står at foreldre kan henvende seg direkte til fylkesnemndene for å begjære tilbakeføring av barna.

Det burde ikke være slik at foreldre må rette henvendelsen om tilbakeføring til overgriperne i "barnevernet".

will be anarchy.” Lord Denning (1899-1999)

Profile  

Post subject: Re: Saksgangen i tilbakeføringssaker
PostPosted: Sat Dec 06, 2008 11:50 am 

agrippa wrote:
Shazam wrote:

Jeg har forstått det slik at det dersom foreldrene begjærer tilbakeføring av barna, må henvendelsen rettes til "barnevernet", som i sin tur vil videresende begjæringen til fylkesnemnda. Hensikten med dette er at "barnevernet" først skal "undersøke" situasjonen for barnet.

Slik er det.
Man kan skrive og sende inn begjæring om tilbakeføring selv, men den blir allikevel sendt den såkalte barnevernstjenesten til uttalelse innen det tas stilling til og svares.

Quote:
Det burde ikke være slik at foreldre må rette henvendelsen om tilbakeføring til overgriperne i "barnevernet".

Dette har du lovlig og full adgang til iht [url=http://www.lovdata.no/all/tl-19020522-010-017.html#145a]straffelovens § 145a[/url], så lenge du selv deltar i samtalen.[/size]

[url=http://barnevernet.origo.no]Barnevern[/url]

Profile  

Post subject:
PostPosted: Sun Dec 07, 2008 9:58 am 

Uansett, det kan da ikke skade å sende et brev:)
Dersom det sendes et brev til fylkesnemd kan det sendes en kopi til BV, da ka de ikke underslå opplysningene.

Profile  

Post new topic Reply to topic  [ 75 posts ]  Go to page Previous  1, 2, 3, 4, 5  Next