Liv Marit Bakke wrote:
EXxon81 wrote:
Det ville vert utrolig bra å kartlegge rettsystemet og spesielt tingrettsdommere og tidligere dommer som omhandler BV saker. Det finnes sikkert noen få innen for psykiatrien som deler vårt syn i Norge, men jeg tror god forskningsdata og sammarbeid må gå på kryss og tvers av landegrenser.
Jeg kan godt se om jeg finner internasjonale eller utenlandske grupperinger som jobber mot tilsvarende infrastrukturer. Det ville vert en vinn vinn situasjon, samtidig som politikere i Norge har en tendens til å være veldig tilbøyelig i forhold til utenlandsk fagpersonell.
hm... ja du er inne på noe der tror jeg.
angående dommere og kartlegging. di samme dommerne dømmer i mange ulike saker, ikke bare bv saker. hva med straffedømte som mener seg utsatt for justismord.... kansje di har vært borti di samme aktørene som vi har...
Ja, det lar seg fult ut gjøre å prøve å kartlegge tidligere dommer, av spesielt tingrettsdommere. Dette gjør det enklere å også kunne legge ned en presedens for hvem man kan akseptere som dommere og ikke. Kan man foreksempel fagbegrunne at en dommer i så og så mange BV saker dømmer i saker som blir anket og vunnet, har man en form for presedens til å be om å få en ny dommer basert på at alle ankene blir vunnet i tingrett, eller ny runde i lagmansrett.
Dette skal etter min oppfattning være åpen info for alle.
Når det gjelder "justis mord" i alle andre saker, går det også ann og se på dommer dømt av samme dommer.
Man må også eventuelt gå inn og se på lekdommere og statistikken rundt en lekdommer. Denne info kan bestilles fra tingretten slik jeg forstår loven.
Så lenge saken ikke går for lukkede dører er alle dommer ment for offentligheten.