It is currently Wed Jun 18, 2025 9:42 am

Post new topic Reply to topic  [ 30 posts ]  Go to page 1, 2  Next
Author Message
 Post subject: Fordypningsoppgave om Barnevernet i media
PostPosted: Sun Nov 02, 2008 9:30 pm 

Hei alle sammen

Dette er min første post her i forumet.
Jeg er journaliststudent og mor med hovedomsorgen for en skjønn 3åring. Interessen for vernet meldte seg da en kriminell kilde sendte inn en bekymringsmelding via politiet/psy.leder i B.vernsvakta og anklaget meg for langvarig rusmisbruk og omsorgssvikt. Jeg fikk sjokk da jeg skjønte hvor rettsløs jeg var.

Saken ble tilslutt henlagt, men arret etter den vonde tiden er der fortsatt. Når jeg nå skal skrive eksamensoppgave/ fordypningsoppgave, er det Barnevernet i norske medier jeg vil ta for meg.

Jeg har ikke funnet konkret problemstilling, men jeg undres over rettsløsheten som råder for foreldre som er "underlagt" Barnevernet. Burde ikke en institusjon med så mye makt vært gjenstand for mer kritikk enn vi ser i media i dag? Økningen av akuttplasseringer er bekymringsfull og etter min mening et tegn på at vernet ikke gjør jobben sin godt nok. Det er jo familier de har fulgt over tid og opprivende omsorgsovertakelse burde ikke være nødvendig eller?

Hvilke Barnevernssaker får plass i media?

Jeg er intressert i deres historier og meninger

På forhånd takk

Sanne

Profile  

Post subject:
PostPosted: Sun Nov 02, 2008 9:42 pm 
Rang: Storbruker

Quote:

Det er mest barnevernets propaganda som får plass i media.

Og fra tid til annen, saker om vold på institusjoner, barn som er på rømmen fra institusjoner mm.

Men enkeltsaker blir veldig sjeldent belyst i media.

Det er kun jeg som har båret mine 4 barn under mitt hjerte i 9 mnd, for så å sette dem til verden.
Jeg krever å få tilbake mitt liv, som Fredrikstad kommune v barneverntjenesten urettmessig har fratatt meg.

Profile  

Post subject:
PostPosted: Sun Nov 02, 2008 10:33 pm 
Site Admin

Helt vanlige fortvilte og sinte mennesker som ikke behersker politisk korrekt språkbruk, har ingen sjanse i media.

Myten om at media er full av saker MOT barnevernet kommer ikke fra barnevernsofrene, og kan ikke dokumenteres over hode, med annet enn tullundersøkelser.

Jeg får daglig tilsendt en del nyheter om det såkalte barnevernet. De er barnevernsvennlige i langt over 90% av tilfellene.

Rettsløshet er en korrekt beskrivelse.

Hva har hjulpet mennesker i tusenvis av år?

Jo: Slekt, familie, naboer, venner OG en organisert motstand mot amoralsk eller asosial adferd, nå gjerne kalt politi.

Barnevernet er imidlertid en idé som vokste frem fra godt hundre år tilbake. Forgjengerne til dagens barnevern drev med sigøynerforfølgelse, taterlobotomering, forfølgelse bassert på moralisering etc etc.

Kort sagt: Barnevernet er en historisk parantes, som overhode ikke har fungert.

Derfor må det avskaffes.

Hjelp er ok. Men det er de naturlige "hjelparenaer" - familie-, slekt,- venne- og nabohjelp - som bør stimuleres og styrkes. Å bytte de ut med sosio- og psyko-babbel, eller annen ideologi eller moralisering, er ødeleggende for hele samfunnet.

> Radikalt forum mot familiedestruksjon: http://forum.r-b-v.net/<

Profile  

Post subject: Re: Fordypningsoppgave om Barnevernet i media
PostPosted: Sun Nov 02, 2008 10:56 pm 

Sanne wrote:

Ingen, som inneholder kritikk eller relevant og virkelighetsforankret opplysning av betydning for ofrene for det såkalte barnevernets herjinger.

Dette har du lovlig og full adgang til iht [url=http://www.lovdata.no/all/tl-19020522-010-017.html#145a]straffelovens § 145a[/url], så lenge du selv deltar i samtalen.[/size]

[url=http://barnevernet.origo.no]Barnevern[/url]

Profile  

Post subject:
PostPosted: Sun Nov 02, 2008 11:45 pm 
Rang: Ivrig bruker

Velkommen!
Her på sidene er det plenty stoff å ta av:) Slik som barnevernet eskalerer er det forhåpentlig ikke lenge til vi får enda flere oppegående journalister som deg. Såvidt jeg husker fra egne studier var objektivitetsprinsippet viktig, keep up !

Profile  

Post subject:
PostPosted: Mon Nov 03, 2008 2:10 am 

Her er det viktige spørsmålet:

Hvilke barnevernssaker er det som ikke får plass i media? Altså, hva er tabu å si eller mene? Hva kan en skrive, for å møte den totale fordømmelse? For å bli møtt med hat, raseri og latterliggjøring?

Profile  

Post subject: Hei
PostPosted: Mon Nov 03, 2008 8:49 am 

Leste at du var blitt uskyldig innrapotert....
Har selv opplevd å bli beskyldt for at æ ruset mæ og bekymringsmelding ble ringt inn til politiet....anonymt....å det som undre mæ er at noen kan angi andre anonymt, det skulle ikke hvert lov...
Nå måtte æ mobilisere alt som kunne tenkes....får æ måtte renvaske mæ for anklagene ovenfor bv.....den som hadde ringt inn, har ikke den dag i dag måtte stå til regnskap for noe....
Saken ble avsluttet etter mye fram og tilbake....og bv var jo ikke fornøyd me det selvfølgelig....
Så nå har æ sluppet unna denne gangen...sitter bare igjen me advokatregningen på 6000,-.....
Men æ kikke mæ jo over skuldrene hele tiden....å stoler ikke på noen...det e slitsomt....
Så du må virkelig bare skrive en kjempebra oppgave, æ tenker at endelig er det noen som ser at det er en annen side av bv som ikke samfunnet er tjent med i det hele tatt.....nemlig den enorme makten de har...

Profile  

Post subject: Re: Fordypningsoppgave om Barnevernet i media
PostPosted: Wed Nov 05, 2008 8:02 pm 
Superposter

Sanne wrote:
Hei alle sammen

Dette er min første post her i forumet.
Jeg er journaliststudent og mor med hovedomsorgen for en skjønn 3åring. Interessen for vernet meldte seg da en kriminell kilde sendte inn en bekymringsmelding via politiet/psy.leder i B.vernsvakta og anklaget meg for langvarig rusmisbruk og omsorgssvikt. Jeg fikk sjokk da jeg skjønte hvor rettsløs jeg var.

Saken ble tilslutt henlagt, men arret etter den vonde tiden er der fortsatt. Når jeg nå skal skrive eksamensoppgave/ fordypningsoppgave, er det Barnevernet i norske medier jeg vil ta for meg.

Du kunne jo skrive om falske meldinger til "barnevernet". Mange blir utsatt for samme type falske meldinger du ble utsatt for. Hovedanklagen er gjerne rusmisbruk/psykiske lidelse/vold/seksuelt misbruk i kombinasjon med alvorlig omsorgssvikt. Når hovedanklagen er frafalt, så står "barnevernet" igjen med "alvorlig omsorgssvikt". Denne anklagen er så diffus at har man først blitt beskyldt for det, så er det nesten umulig å renvaske seg. I praksis har man bevisbyrden. Det er ikke "barnevernet" som må bevise at foreldrene er skyldige i alvorlig omsorgssvikt - det er foreldrene som må bevise at de IKKE er skyldige. Når så alt kan puttes i sekken "alvorlig omsorgssvikt", så blir mange barn tvangsfjernet fra foreldrene helt unødig. Det vil blant annet bli regnet for alvorlig omsorgssvikt å sette grenser rundt sitt privatliv dersom "barnevernet" mener at barnet har det best under tilsyn av "barnevernet".

Ingen blir trodd på at de er meldt på falskt grunnlag til "barnevernet". Alle tenker at det må være noe under, siden "barnevernet" ikke henlegger. En sak kan henlegges for så å blusse opp senere. Den samme melderen som skapte slik lidelse første gang, kan slå til på nytt.

Nå skal det også bli lovbestemt at meldere må få tilbakemelding fra "barnevernet". Da kan vi forvente økt aggressivitet fra de som ønsker å skade andre ved å melde dem til "barnevernet". Det er synd at det først og fremst er barna som må lide for hevngjerrigheten. Det er barna som blir fratatt sine foreldre. Det er grusomt for foreldrene, men verst er det likevel for barna, som ikke skjønner hvorfor de ikke kan leve sammen med mamma og pappa men må flytte til fremmede fosterpersoner.

Generelt vil jeg si at "barnevernet" blir glorifisert i pressen. Det er ytterst få kritiske artikler i pressen om "barnevernet". Hvorfor er det slik? "Barnevernet" og deres støttespillere er svært mektige. Ofrene er svake i forhold. Det dreier seg om hvordan den sterke part nedtrykker den svake.

Det snakkes så mye om borgerrettigheter. I USA jubles det over seier over rasismen. Ingen snakker om hvilke overgrep som begås mot foreldre og barn. Det er ikke politisk korrekt. Man må helt tilbake til slavetiden i USA for å finne tilfeller hvor barna ble tatt fra foreldrene. I dagens Norge blir barn og foreldre behandlet som slaver. "Barnevernet" har tatt rollen som slavedriveren. Det kunne kanskje være noe å skrive om. Som i slavetiden er barn og foreldre nødt til å flykte, ikke nordover som i USA men sørover. Mange norske familier har sett seg nødt til å flykte til det katolske Spania for å slippe unna "barnevernet", som vil røve familiens barn. Det finnes norske flyktninger anno 2008. De flykter ut av Norge for å unnslippe forfølgelse. Heller ikke det blir nevnt med et ord i pressen. Om det nevnes er det hvor forferdelig at foreldrene unndrar barna "barnevernet" gode omsorg.

will be anarchy.” Lord Denning (1899-1999)

Profile  

Post subject:
PostPosted: Wed Nov 05, 2008 11:46 pm 

Som de andre allerede har nevnt er det omtrent ingen media som våger å skrive om bv. Samfunnsmagasinet og redaktør Jan Hansen er omtrent den eneste som setter fokus på hva som foregår.

Du kan jo f.eks rette søkelyset på hvordan en påstand fra bv plutselig blir en "sannhet" og hvordan de "dokumenterer". Nettopp dette er noe de aller fleste kjenner igjen og som kanskje er noe av det viktigste å sette søkelyset på. Flere her inne sitter med timevis med lydopptak som beviser noe helt annet enn den "dokumentasjon" bv fremlegger.

Profile  

Post subject: Takker så langt for gode tilbakemeldinger
PostPosted: Thu Nov 06, 2008 8:54 am 

Mer om min sak:

Bekymringsmeldingen kom fra en fyr under krim.omsorgen. Han advarte meg om at han ville bruke b.vernet mot meg, men jeg trodde ikke på han før brev nr to kom i postkassa. Da hadde fyren vært i postkassa mi og tatt det første brevet. Det var hans hevn fordi jeg anmeldte han for tyveri (kopierte nøklene mine, innbrudd osv)

Min sak ble henlagt med bekymring. Grunnen var at jeg ikke aksepterte å bli herset med. Bvernet ville ha meg til å avlegge urinprøver fire ganger i uka, noe som i praksis er umulig for meg pga fulle skoledager og henting i barnehage.

Hvor mange av dere har vært utsatt for falske bekymringsmeldinger?

Profile  

Post subject:
PostPosted: Thu Nov 06, 2008 9:18 am 

Jeg har vært utsatt for falske bekymringsmeldinger både fabrikkert av og oppfordret til av barnevernet selv.
I tillegg har skolen brukt barnevernet mot meg fordi min sønn ble mobbet på skolen, noe jeg ikke fant meg i.....

For en tid tilbake ble den siste saken fra barnevernet avsluttet etter en granskingstid på TO år............ :!:
Nå venter jeg bare på neste bekymringsmelding og innkalling til møte..... 8)

Last edited by Bestemamma on Thu Nov 06, 2008 10:31 am, edited 1 time in total.

Profile  

Post subject:
PostPosted: Thu Nov 06, 2008 10:05 am 
Rang: Ivrig bruker

Urinprøvekontroller er de ivrige på, måtte gjøre det samme. Forferdelig ydmykende og unødvendig. Noens falske bekymring førte til at jeg avleverte prøver i 4 mnd. Måtte gjøre dette på et russenter tidlig om morgenen samtidig som tunge rusmissbrukere fikk utlevert metadon.

Profile  

Post subject:
PostPosted: Thu Nov 06, 2008 10:05 am 
Superposter

For noen år siden lot jeg meg intervjue av en journaliststudent i anledning hennes hoved- eller fordypningsoppgave. Intervjueren var allerede oppmerksom på flere av barnevernets slagsider, og ønsket å dokumentere ved å vise til case. Veilederen advarte henne da h*n så det halvferdige produktet, for, som det ble sagt, temaet er for kontroversielt...

Profile  

Post subject: Kontroversielt er bra
PostPosted: Thu Nov 06, 2008 4:46 pm 

Nå er min veilederen en stor forkjemper for person- og familievern, så jeg tror nok vi skal løse den kontroversielle delen på en akseptabel måte.

Kjenner to som jobber i vernet, og skal intervjue dem i neste uke. I tillegg har en venn av mamma jobbet en kort stund med akutte b.vern- saker. Denne personen har vært forsterfar til en gutt under vernet, og har vært svært skuffet over behandlingen de fikk. Det blir uansett spennende å høre hva de har å si.

Profile  

Post subject: Re: Takker så langt for gode tilbakemeldinger
PostPosted: Thu Nov 06, 2008 9:38 pm 

Sanne wrote:
Hvor mange av dere har vært utsatt for falske bekymringsmeldinger?

mars 2000 tok jeg med barna å gikk jeg fra X. X lovte meg at vi ikke skulle klare oss uten ham.

sept 2000 kom det inn en anonym bekymringsmelding. Barna er dårlig kledd, får ikke mat osv. Jeg ble utredet i 3 mnd. Så ble saken henlagt.

mai 2005 kom en ny anonym bekymringsmelding inn. Barna er dårlig kledd, får ikke mat osv. Jeg misstenkte X for hevnaksjon å fortalte dette til barnevernet. Saken henlagt straks, uten utredning.

sept 2005 bekymringsmelding på X kommer inn. Fra ungdomskolen min datter nettopp har begynt på. Bekymringen gjelder hvordan barna har det hos far under samvær.

Barnevernet velger å utrede meg i stedet for X. Å jeg merker straks at di er ute etter barna mine. Di lager en sak, slik at alle dems papirer stemmer overens med di to anonyme bekymringsmeldingene.

Men det er ikke nok. Di må også ha en sakkyndig utredning for å gjøre saken overbevisende nok.

I fy-nemnda, sept 2007, kommer det frem at det er X som står bak di to anonyme bekymringsmeldingene.

Men barnevernet har allerede nok "bevis" for at jeg ikke er en god mor. For sikker hets skyld velger di å si at di selv har lagt inn en bekymringsmelding. Den har jeg aldri sett. Jeg ble dømt av en innhabil fylkesnemndleder som tok fra meg alle tre barna.

Fy-nemnds-dagene startet allerede kl 6 om morgenen for at jeg skulle rekke frem med buss til kl 9. Å sluttet ikke før etter 19.30, slik at jeg ikke rakk transport hjem før langt ut på kveldene. Noen ganger var jeg ikke hjemme før 21.30.

Under fy-nemnd forhandlingene sier denne fy-nemndleder at hun skulle likt å se hvordan det så ut hos meg.

Kvelden før en fy-nemnd.dag, ringer det på døren kl 21.00. Barnevernet har fått inn en bekymringsmedling fra miljøarbeider.

Di deler seg i to og går til hver sin ende av leiligheten, mens di holder hver sin mobiltlf i hånden. Jeg prøver å holde øye med begge, men det er nytteløst. Jeg skjønner jo fort at di ikke er bekymret for barna, men driver å tar bilder av barna og huset.

Jeg hiver dem ut fordi di skremmer barna med sin oppførsel.
Bekymringsmeldingen har jeg aldri sett kopi av, men dagen etter, i fy-nemnda ble det bestemt av fy-leder at den siste dagen i fy-nemnda skulle droppes.

I tingretten vinner jeg tilbake omsorgen for det eldste barnet. Di yngste blir dømt til fortsatt omsorgssvikt under barnevernets omsorg.

Samme dommeren som dømte i saken om jentene, altså X's døttre, skrev også under på å kaste og gi bort arven til jentene. Nok en gang innhabilitet.

Aug/sept 2008. En bekymringsmelding kommer inn angående min datter, som jeg nettopp har fått hjem. Det er advokatene for Våler og Askim overformynderi, med bobestyrer som står bak.

En hevnaksjon fordi vi har begynt å forstå hva di egentlig driver med. Å forsyne seg med arven, slik at ikke mine jenter skal få noen ting. Saken ble henlagt med en gang, da jeg krevde det.

Jada barnevernet brukes som hevnaksjon. Å di er dumme nok til å la seg bruke.

Det er kun jeg som har båret mine 4 barn under mitt hjerte i 9 mnd, for så å sette dem til verden.
Jeg krever å få tilbake mitt liv, som Fredrikstad kommune v barneverntjenesten urettmessig har fratatt meg.

Profile  

Post new topic Reply to topic  [ 30 posts ]  Go to page 1, 2  Next