It is currently Wed Jun 18, 2025 10:04 pm

Post new topic This topic is locked, you cannot edit posts or make further replies.  [ 20 posts ]  Go to page 1, 2  Next
Author Message
 Post subject: Døm ikke før dere vet hva som har skjedd i forskjellige situ
PostPosted: Thu Oct 11, 2007 11:01 am 

Jeg har fulgt med på diskusjonen "Bente", og jeg er meget forundret over at noen fordømmer en situasjon før en vet fakta.
La meg si dette: jeg kjenner til situasjonen Bente, og jeg kan bekrefte at hun har fått til ting som mange andre foreldre ikke har klart i slik en situasjon.
Jeg vil også henvise til en persons kommentar hva gjelder dette, og jeg vill korrigere denne personen
En tankevekker til mange som ønsker å være med å diskutere andres situasjon, ta frem : vær varsom plakaten deres - før dere i det hele tatt svarer på innleggene, og ikke minst, les innleggene nøye før dere svarer.
-------------------------------------
sitat anne Brit Raaen.
Da ville sjansene for at du nå hadde en kriminell junkie i familien vært stor. Det er nemlig det som vanligvis skjer på de såkalte bahandlingsinstitusjonene - spesielt med ungdom som har så små
sitat slutt.
Svar:
Bente ville at barnevernet skulle hjelpe henne med sønnen på hjemme bane, hun tillot IKKE at barnevernet ga han leilighet. Noe han allikevel fikk! Og rusen fløt over stokk og sten i barnevernets leilighet , kaller du dette?? "spesielt med ungdom som har så små problemer."-
( og hvordan kan Anne Brit Raaen vite hvor store problemer denne gutten hadde da? jobber hun kansje for barnevernet i S..........?)
----------------------------------
Sitat Anne Brit Raaen
Det psykiske ville han ikke fått hjelp med, det er et annet departement.
Uansett ville du sannsynligvis følt deg like snytt i en slik situasjon, som du fler deg nå. sitat slutt.
Svar:
Hennes sønn hadde INGEN psykiske problemer FØR han fikk leilighet, men det ble store konsekvenser psykisk for gutten etter og under sin periode i leiligheten til barnevernet.
Han ble utsatt for et stort psykisk press fra denne tiden i leiligheten og miljøet i tiden han bodde i barnevernets leilighet, og han har fortsatt problemer fra denne tiden.
Pga Bentes innsatts for sin sønn, etter at han flyttet hjem igjen 18 år, så har han vært rusfri i alle disse årene etterpå , takke være at hun aldri ga opp kampen mot narkotikaen. Det står respekt av en eneforsørger å kunne klare slikt alene. Kan være en tanke vekker til flere foreldre i samme situasjon.
Bentes hensikt med sine uttallelse ang dette, var for å få frem den skaden som barnevernet volder når de IKKE samarbeider med foreldrene, og hun klandret så absolutt IKKE foreldrene eller gutten i artikkelen, men derimot så ville hun belyse hvor galt det faktisk gikk denne gangen, pga barnevernets håntering av saken...

Og til dere her inne, pass opp når dere svarer på innlegg, ikke gå for fort frem
----------------------------------------
Sitat fra annet innlegg fra
Anne Brit Raaen
Rang: Storbruker

-
Ble Medlem: 26 Okt 2006
Skrevet: Man Okt 08, 2007 7:58 pm Tittel:

--------------------------------------------------------------------------------

Bente skrev:

Sitat:
før min sønn traff denne fam , var han en skole flink, pliktoppfyllende ung gutt som aldri fant på tull....

Slangen i paradiset altså.

Så de lokket ham til å prøve hasj og dermed var han ikke bare avhengig men også blitt gal, da?

Jeg vet ikke om jeg kjøper den, ikke slik jeg kjenner dette stoffet og jeg har kjent det i 33 år.

Svar på dett:
Hun har kjennskap til stoffet i 33 år sier hun, og jeg lurte på om hun har brukt stoff i 33 år, eller om hun har studert dette faget i så mange år?
Vell til orientering, Bente drikker ikke og har ingen befatning med stoff, og hun er av den oppfatning at hennes sønn ikke skal ha det heller... så kansje anne Brit har en del å lære av Bente som ikke trengte 33 år`s befatning med "stoffet" for å få sin sønn på rett kjøl igjen... kun sunn fornuft,.

Profile  

Post subject: Re: Døm ikke før dere vet hva som har skjedd i forskjellige
PostPosted: Thu Oct 11, 2007 11:28 am 
Superposter

mammamia wrote:
Jeg har fulgt med på diskusjonen "Bente", og jeg er meget forundret over at noen fordømmer en situasjon før en vet fakta.
La meg si dette: jeg kjenner til situasjonen Bente, og jeg kan bekrefte at hun har fått til ting som mange ikke har klart.
Jeg vil også henvise til en persons kommentar hva gjelder dette, og jeg vill korrigere denne personen
En tankevekker til mange som ønsker å være med å diskutere andres situasjon, ta frem : vær varsom plakaten deres - før dere i det hele tatt svarer på innleggene, og ikke minst, les innleggene nøye før dere svarer.Sitat
Da ville sjansene for at du nå hadde en kriminell junkie i familien vært stor. Det er nemlig det som vanligvis skjer på de såkalte bahandlingsinstitusjonene - spesielt med ungdom som har så små problemer som gutten din hadde. sitat slutt
sitat:Da ville sjansene for at du nå hadde en kriminell junkie i familien vært stor. Det er nemlig det som vanligvis skjer på de såkalte bahandlingsinstitusjonene - spesielt med ungdom som har så små problemer som gutten din hadde. sitat slutt.
-----------------------
Bente ville at barnevernet skulle hjelpe henne med sønnen på hjemme bane, hun tillot IKKE at barnevernet ga han leilighet. Noe han allikevel fikk!
Sitat:
Det psykiske ville han ikke fått hjelp med, det er et annet departement.
Uansett ville du sannsynligvis følt deg like snytt i en slik situasjon, som du fler deg nå. sitat slutt.
Hennes sønn hadde INGEN psykiske problemer FØR han fikk leilighet, men det ble store konsekvenser for gutten etter sin periode i leiligheten..
Han ble utsatt for et stort psykisk press fra denne tiden i leiligheten og miljøet i tiden han bodde i barnevernets leilighet, og han har fortsatt problemmer fra denne tiden. Pga Bentes innsatts for sin sønn, så har han vært rusfri i mange år, takke være at hun aldri ga opp kampen mot narkotikaen. Det står respekt av en eneforsørger å kunne klare slikt alene. Kan være en tanke vekker til flere foreldre i samme situasjon.
Bentes hensikt med sine utallelse ang dette, var for å få frem den skaden som barnevernet volder når de IKKE samarbeider med foreldrene, og hun klandret så absolutt IKKE foreldrene eller gutten i artikkelen, men derimot så ville hun belyse hvor galt det faktisk gikk denne gangen, pga barnevernets håntering av saken...

Selvfølgelig står det respekt av Bente at hun klarte å få sønnen sin ut av vanskelighetene.
Og selvfølgelig kan ingen av oss kjenne til detaljer av hverandres saker. Om det var Bentes sønn som var "den dårlige kameraten" eller ikke, kan avhenge av øynene som ser - og er for så vidt ikke viktig. Og det er ikke noe poeng i å kritisere andre ungdommer og deres foreldre her på forumet, men å vise til hvordan barnevernets innsats forverret situasjonen. Det er fint hvis Bente selv holder seg til det. :)

Dersom jeg har forstått situasjonen rett så ønsket Bente hjelp av barnevernet da sønnen fikk problemer(?). "Hjelpen" ble hybel for gutten utenfor heimen. Og da ble alt mye verre! Senere har sønnen ved morens hjelp kommet seg bort fra en destruktiv livssituasjon.
Jeg er enig med Bentes meddebattant: "Uansett ville du sannsynligvis følt deg like snytt i en slik situasjon, som du føler deg nå." Dersom barnevernet hadde kommet opp med et hvilket som helst av sine storartede tiltak så ville det ikke hjulpet. Det følger elendighet og død i barnevernets kjølvann! :evil:

Profile  

Post subject:
PostPosted: Thu Oct 11, 2007 1:59 pm 
Site Admin

Når det blir fjernet en mengde debattinnlegg, så er det håpløst for andre å få innsyn i hva som var uenigheten. Men jeg merket meg at Anne Brit Raaen beklaget og tok skyld på seg.

Men dette er altså et diskusjonsforum, og folk vil oppdage at forskjellige har forskjellige meninger og ytrer seg om hva de mener.

Nå er jo dette med narkotika veldig myteomspunnet. Ikke minst har myndighetene drevet med ren løgnpropaganda. Forskning viser at hasj er mindre farlig enn alkohol.

Se f.eks her:
http://www.forskning.no/Artikler/2007/m ... 4652830.51

Narkotika er imidlertid ikke TEMA i seg selv her, men relaterer til TEMA, da det av og til handler om påstått narkotikamissbruk hos barn eller foreldre. Dette uten å få frem nyanser. Eks: Det er en veldig stor forskjell på å røyke hasj på en fest og på å være avhengig av heroin!

> Radikalt forum mot familiedestruksjon: http://forum.r-b-v.net/<

Profile  

Post subject:
PostPosted: Thu Oct 11, 2007 4:56 pm 
Superposter

*

Bente selv hadde skrevet ganske mye om sin sak, mer enn nok til at vi andre fikk bra innsikt i hovedtrekkene. Da så Anne Brit kom med visse motforestillinger mot å dømme alle andre foreldre og alle andre ungdommer, så slettet Bente alle sine innlegg og forlangte at nicket "Bente" skulle fjernes fra forumet!

Da går det knapt an å samtidig komme til forumet med innlegg etterpå hvor man sier at Anne Brit eller vi ikke skal uttale oss fordi vi ikke vet noe om saken, eller? Det er jo hun selv som har fjernet alle opplysninger.

Enda viktigere er det Arild har skrevet: Her på forumet prøver vi å konsentrere oss om belyse barnevernets dårlige sider. Vi har også tidligere hatt besøk av skribenter som vil at vi skal være på deres side mot deres ex, eller være enig med dem når de skriver at hos DEM har barnevernet gjort en feil, men hos MANGE ANDRE bør barnevernet gripe inn. Dette forumet dreier seg ikke om slike typer konflikter.

*

Profile  

Post subject: Du er bente.
PostPosted: Thu Oct 11, 2007 8:24 pm 

jeg er sikker på at du mammamia og bente er en en og samme person.jeg har lest alt som stod før og!!!! og du forsøker bare å hevne deg derfor måtte jeg som er ammel nå og inn å si noe.

Profile  

Post subject: d
PostPosted: Thu Oct 11, 2007 8:26 pm 

det skulle stå gammel.jeg blir sikkert flink å skrive snart.

Profile  

Post subject: barnebarn
PostPosted: Thu Oct 11, 2007 8:28 pm 

barnebarnet mitt skal hjelpe meg.

Profile  

Post subject:
PostPosted: Fri Oct 12, 2007 8:24 am 
Superposter

mammamia skrev:

Quote:
Hun har kjennskap til stoffet i 33 år sier hun, og jeg lurte på om hun har brukt stoff i 33 år, eller om hun har studert dette faget i så mange år?

Begge deler kan du si, jeg røyka min første pipe før jeg fylte femten. Og jeg visste (hadde lært på skolen) at jeg kom til å ende i rennesteinen. Men jeg valgte det selv på en måte, siden alternativet for meg var å dø med en gang!

Heldigvis viste det seg at det ikke var så enkelt, nettopp fordi jeg hadde en mor som sto last og brast med meg ( og to søsken som gjorde det samme). Før jeg fylte nitten hadde jeg oppdaget at det faktisk var mye å hente ute i den verden jeg levde i. Nå er jeg i en alder av 47 år gift med min kjære på 24 året, jeg har to voksne barn, jeg er akkurat i ferd med å avslutte en periode i kommunepolitikken, jeg studerer og jeg har klart meg selv (med støtte av de som er glad i meg) siden jeg var nitten.

Siden illegale stoffer (og alkohol) spilte en så viktig rolle for meg i ungdommen har jeg hele tiden forsøkt å holde meg orientert om hva som skjer på feltet - både nasjonalt og internasjonalt. Jeg er også i den heldige stilling at mange unge og litt eldre mennesker viser meg den tilliten å betro seg til meg.

Dette er bakgrunnen for mine holdninger.
Jeg ønsker ikke å forsvare rusbruk i det hele tatt, jeg ønsker bare å belyse noen av de misforståelser som er knyttet til feltet.

Når det gjelder Bente og hennes reaksjoner vil jeg si at jeg er lei meg på hennes vegne. At hun er fortvilet over den vendingen hennes kontakt med barnevernet fikk. Selvfølgelig søker hun sympati og fortjener det.

Men dette forumet er, slik jeg oppfatter det, først og fremst opptatt av å skape en forståelse av at barnevernet så godt som aldri er til hjelp. Og at det en selv ikke klarer å få til, vil i hvertfall ikke barnevernet kunne hjelpe med!

Jeg reagerte også på at Bente var så opptatt av ansvaret til alle andre,
fordi jeg mener at den eneste som kan stå til ansvar for sine handlinger er den som har gjort dem!

Derfor bruker jeg også mitt rette navn, og jeg er den eneste i Norge som heter det. Jeg håper allikevel at Bente klarer å ta til seg at jeg ikke er ute etter å diskreditere hennes erfaringer, men gi henne noen perspektiver å tygge på slik at hun kan komme seg ut av bitterhetsfella som det virker på meg som om hun sitter fast i.

Profile  

Post subject: Re: Du er bente.
PostPosted: Fri Oct 12, 2007 9:32 am 

Kremen wrote:
jeg er sikker på at du mammamia og bente er en en og samme person.jeg har lest alt som stod før og!!!! og du forsøker bare å hevne deg derfor måtte jeg som er ammel nå og inn å si noe.

Punkt 1:
Jeg er IKKE personen Bente

Profile  

Post subject:
PostPosted: Fri Oct 12, 2007 9:40 am 

Arild Holta wrote:
Når det blir fjernet en mengde debattinnlegg, så er det håpløst for andre å få innsyn i hva som var uenigheten. Men jeg merket meg at Anne Brit Raaen beklaget og tok skyld på seg.

Men dette er altså et diskusjonsforum, og folk vil oppdage at forskjellige har forskjellige meninger og ytrer seg om hva de mener.
kansje denne linken kan være av int?:
http://www1.vg.no/helse/artikkel.php?artid=105011

Nå er jo dette med narkotika veldig myteomspunnet. Ikke minst har myndighetene drevet med ren løgnpropaganda. Forskning viser at hasj er mindre farlig enn alkohol.

Se f.eks her:

Narkotika er imidlertid ikke TEMA i seg selv her, men relaterer til TEMA, da det av og til handler om påstått narkotikamissbruk hos barn eller foreldre. Dette uten å få frem nyanser. Eks: Det er en veldig stor forskjell på å røyke hasj på en fest og på å være avhengig av heroin!

Punkt 2:
her tar du / de skammelig feil, dette er et meget om diskutert emne.. og de er vel kansje de som er for narkotika som hevder dette, i realiteten er det nok annerledes med det.
Det er forsket og bevist i at hasj er skadelig, og at 90 % av de som bruker hasj regelmessig ikke bare blir avhengige, det er også inngangs porten til sterkerer stoffer og fører også til psykiske problemmer..... mer eller mindre!
Og tema her var som du sier selv, ikke narkotikaen...
men Bente ville ha frem barnevernets handlemåte her.... for alle ungdommene dette gjalt.
( har delv en datter som var med i denne venne - kretsen i den tiden, og vi snakker en del om dette som hente, og ulykken kunne vært unngått den om noen hadde reagert før dette hente.)
Vi lider alle med familiene som ble rammet , og poenget mitt er:
Hvordan tar foreldrene til gutten som mistet sin sønn, og de andre foreldre og de rammede i denne ulykken, når det vet at der var et menneske som desperat forsøkte å få myndighetene til å reagere før noe skjedde???
Og dette er vel ikke riktige siden hvor en libraliserer hasj og narkotika?
Allt blir brukt i mot en av barnevernet :roll:

Last edited by mammamia on Fri Oct 12, 2007 11:20 am, edited 6 times in total.

Profile  

Post subject: Re: Du er bente.
PostPosted: Fri Oct 12, 2007 9:46 am 

Nei dette var ingen flott kommentar fra deg
Hvorfor skulle jeg hevne meg på deg? jeg kjenner deg ikke og hevn er faktisk ikke min stil..og mitt riktige navn er Knut.
Og her inne får både unge og " gammle " lov å utale seg :D
Blir ikke dette et person angrep når du kommer med dine påståelser? eller kansje du "kjenner " Bente??
Tror nok at Bente hadde sine grunner for å " kaste" seg.

Kremen wrote:

Last edited by mammamia on Fri Oct 12, 2007 10:56 am, edited 4 times in total.

Profile  

Post subject:
PostPosted: Fri Oct 12, 2007 10:09 am 

Anne Brit Raaen :
Du skriver at du er i dag 47 år gammel, og har kjennskap til stoffet i 33 år......?? det vil si at du er bruker av dette pr i dag...?
Med all respekt, og forståelse...men........

Ingen foreldre vil vel se sine ungdommer gå i fordervelsen?.
Da vi selv oppdaget vår datter, så kom vi inn i en sjokk situasjon " hva skjer , hvordan kunne hun" mange spørsmål kvernet rundt hos oss som foreldre.

Dette kan kansje være en nyttig link å lese:
Hasj skader unge for livet
Av Eline Dalland Foto: Tore Berntsen 29.05.2005 kl. 12:20 Kilde: VG

Hver dag må Patric Naini (28) bruke medisiner for å holde angsten og depresjonen i sjakk. Hasj og ecstasy har skadet ham for livet.

BLE SYK: - Plutselig en dag våknet jeg i en «boble», sier Patric Naini (28). Etter hyppig hasjrøyking fikk han angst og depresjon. Et halvt år var han innlagt på psykiatrisk sykehus. Foto: Tore Berntsen
VG Nett følger Rusmidler / RSS
Helse og medisin / RSS
Foreldre og barn / RSS
Lag din egen RSS

Les også:
Misbruket blomstrer nå
Hasj er blitt sterkere
Rusproblemer sprenger psykiatrien
Fakta
Slik kan hasj utløse schizofreni:

En sårbarhet i hjernen viser seg ved at signaloverføringen mellom hjernecellene ikke fungerer som den skal. I visse deler av hjernen blir det for mye dopamin. Dette er et av de grunnleggende symptomene på schizofreni.
De aller fleste rusmidler, også hasj, frisetter dopamin i de samme hjerneområdene og utløser såkalte dopaminstormer.
Har man svakheten i hjernen og røyker hasj, kommer signaloverføringen i hjernen ut av kontroll. Den alvorlige og kroniske sykdommen schizofreni bryter ut.
Dopamin:

En formidlingssubstans i hjernen som er helt sentral for motivasjon og belønningseffekter og for informasjonsbearbeidelse i sentralnervesystemet.
Dette bør du vite om rus:
Overlege Jon Johnsen ved Blakstad sykehus mener alle unge bør vite følgende:

Ungdomstiden er en periode hvor man er spenningssøkende og mer fleksibel. Dette skyldes at man har økt dopaminfunksjon i hjernen sammenlignet med eldre.
Dersom dere tar rusmidler, frisettes enda mer dopamin. Rusmidler har derfor en større effekt på unge enn på eldre. Unge har dermed en større sårbarhet, som det er viktig å være klar over.
Dere er ikke utsatt for kreft og hjerte- og karsykdom. Men dere er likevel i en sårbar fase av livet hvor nettopp rusmidler og psykiske lidelser er det som rammer dere. Har du et reflektert forhold til rus, kan du komme gjennom ungdomstiden uten å få slike skader.
- Hasjen ga meg ganske mye positivt lenge. Så det ble noe jeg gjorde hver dag, fra jeg sto opp, til jeg la meg. Det gjorde jeg i en ganske lang periode, før jeg begynte å merke de negative sidene. Jeg fikk angst og paranoia, forteller Patric Naini.

Antidepressiva og beroligende midler må til for at 28-åringen fra Bærum skal fungere i hverdagen. Utdanning og jobb er foreløpig lagt på hylla. I stedet møter han jevnlig hos psykiateren.

Patric er en av stadig flere unge som får livet endevendt på grunn av rusmisbruk. De ender ikke nødvendigvis opp på gaten som sprøytenarkomane, men treffes i stedet i på psykiatriske sykehus.

For mange setter narkotiske stoffer langt sterkere spor enn det Patric opplever. Et økende antall unge får den alvorlige sinnslidelsen schizofreni. Bare i Asker og Bærum er antallet som får diagnosen schizofreni, økt fra 404 i 2002 til 568 året etter. Det er særlig unge mellom 14 og 25 år som rammes, ifølge Asker og Bærums Budstikke.

Overlege Jon Johnsen ved Blakstad sykehus mener hasjrøyking har bidratt til at stadig flere unge har fått sykdommen.

- Hasj vil ikke alene forårsake schizofreni, men det er en faktor blant flere som får sykdommen til å bryte fram, sier Johnsen.

For at rusmidler skal utløse sinnslidelsen, må man være disponert for sykdommen. Internasjonale studier viser at uten hasj vil antall tilfeller av schizofreni reduseres med 8-10 prosent.

- Man regner med at også de som har liten sårbarhet, men som ruser seg mye, kan få denne sykdommen til å bryte ut, sier Johnsen.

Overlegen understreker at ingen vet om man er disponert for schizofreni før sykdommen dukker opp. Han advarer derfor mot å undervurdere hasjens skadevirkninger.

- Hasj betyr mye, fordi dette rusmiddelet er så utbredt. Mange tenker ikke over at rusmiddelet har den virkning at det kan blottlegge en sårbarhet.

Også i foreldregenerasjonen ses hasj på som et mildt rusmiddel. Og det smitter over på de unge, sier Johnsen. Schizofreni er den mest alvorlige psykoseformen og omtales derfor som psykiatriens kansersykdom. Den er kronisk og tilbakevendende. Den fører til at mange faller ut av utdanning og arbeidsliv, og at de trenger livslang behandling.

- Schizofreni bremser utviklingsmulighetene i forhold til partner, jobb og skolegang. Sykdommen krever mange innleggelser og medisiner med bivirkninger, forklarer Jon Johnsen.

Disse pasientene er for syke til å la seg intervjue av VG. Men Patric Naini, som har sluppet noe lettere unna rusmisbruket, mener det er viktig å vise konsekvensene misbruk kan få. For selv om sammenhengen ikke er like godt påvist, mener psykiatere at også angst og depresjon har sammenheng med rusmisbruk. Selv ser Patric tydelig hvordan hasjen har påvirket flere i vennekretsen.

- Jeg ser at flere er preget av det. Man blir veldig distré, og korttidshukommelsen blir borte. Noen blir helt apatiske. De fleste som røyker mye, får angst av det, sier han.

VG har vært i kontakt med flere ansatte ved ulike psykiatriske sykehus som bekrefter det samme. En gruppe pasienter dukker stadig oftere opp. De er unge, uten arvelig belastning og kommer gjerne fra trygge hjem.

- Ofte har de velfungerende søsken, forklarer Jon Johnsen.

Patric Naini beskriver vennegjengen fra Bærum som snille gutter eller «hvitsnippnarkomane». Noen kom helskinnet gjennom møtet med rusmidlene. Andre har fått varige sår.

- Det gjelder de som ikke hører på kroppen sin, eller de som er sårbare, slik jeg var. Rusen har trigget det som var inni meg, og gjort tingene verre enn de kunne vært, sier Patric Naini.

(VG 29.05.2005 kl. 12:20, Sist oppdatert 31.05.2005 kl. 12:51)

Del på Facebook Legg til på Nettby Tips en venn Utskriftsvennlig versjon

Anne Brit Raaen wrote:
mammamia skrev:

Quote:

Begge deler kan du si, jeg røyka min første pipe før jeg fylte femten. Og jeg visste (hadde lært på skolen) at jeg kom til å ende i rennesteinen. Men jeg valgte det selv på en måte, siden alternativet for meg var å dø med en gang!

Heldigvis viste det seg at det ikke var så enkelt, nettopp fordi jeg hadde en mor som sto last og brast med meg ( og to søsken som gjorde det samme). Før jeg fylte nitten hadde jeg oppdaget at det faktisk var mye å hente ute i den verden jeg levde i. Nå er jeg i en alder av 47 år gift med min kjære på 24 året, jeg har to voksne barn, jeg er akkurat i ferd med å avslutte en periode i kommunepolitikken, jeg studerer og jeg har klart meg selv (med støtte av de som er glad i meg) siden jeg var nitten.

Siden illegale stoffer (og alkohol) spilte en så viktig rolle for meg i ungdommen har jeg hele tiden forsøkt å holde meg orientert om hva som skjer på feltet - både nasjonalt og internasjonalt. Jeg er også i den heldige stilling at mange unge og litt eldre mennesker viser meg den tilliten å betro seg til meg.

Dette er bakgrunnen for mine holdninger.
Jeg ønsker ikke å forsvare rusbruk i det hele tatt, jeg ønsker bare å belyse noen av de misforståelser som er knyttet til feltet.

Når det gjelder Bente og hennes reaksjoner vil jeg si at jeg er lei meg på hennes vegne. At hun er fortvilet over den vendingen hennes kontakt med barnevernet fikk. Selvfølgelig søker hun sympati og fortjener det.

Men dette forumet er, slik jeg oppfatter det, først og fremst opptatt av å skape en forståelse av at barnevernet så godt som aldri er til hjelp. Og at det en selv ikke klarer å få til, vil i hvertfall ikke barnevernet kunne hjelpe med!

Jeg reagerte også på at Bente var så opptatt av ansvaret til alle andre,
fordi jeg mener at den eneste som kan stå til ansvar for sine handlinger er den som har gjort dem!

Derfor bruker jeg også mitt rette navn, og jeg er den eneste i Norge som heter det. Jeg håper allikevel at Bente klarer å ta til seg at jeg ikke er ute etter å diskreditere hennes erfaringer, men gi henne noen perspektiver å tygge på slik at hun kan komme seg ut av bitterhetsfella som det virker på meg som om hun sitter fast i.

Profile  

Post subject: Ikke det nei?
PostPosted: Fri Oct 12, 2007 11:22 am 

Nyttig link for alle som mener at hasj og narkotika ikke er skadelig:

Profile  

Post subject:
PostPosted: Fri Oct 12, 2007 12:25 pm 
Superposter

Altså - vi diskuterer ikke rusmidler og virkningen av disse her! Derfor gidder jeg ikke å gå i detaljer på hva som er reell kunnskap og hva som er overtro på dette området.
Jeg vil bare referere til Hans Olav Fekjær (psykiatriker og leder for Actis-rusfeltets samarbeidsorgan).
Han har skrevet en av de beste bøkene som er på markedet om rus hvor han gjennomgår mesteparten av den seriøse forskningen på feltet og han viser til at det ikke finnes bevis på at hasj har noen varig effekt på psyken - ganske enkelt fordi det ikke har skjedd en økning i alvorlige sinnslidelser de siste tretti åra - noe som skulle vært mulig å registerere hvis det var slik at disse stoffen hadde en slik virkning. Derfor er det grunn til å anta at rusbruk og psykisk sykdom har samme årsak, ikke at det ene er årsaken til det andre.

Forresten er det å lese disse innleggene mer som å høre far min. Med han som hjelper hadde jeg ikke overlevd tenåra engang.

Det som der i mot er klart er at
dette gjerne skjer, og det kan jo føre til en smule psykisk ubalanse - noe jeg egentlig vurdere som et sunnhetstegn så lenge en ikke blir sittende fast i det (her er det dere som mødre kan hjelpe om dere virkelig vil!).

Profile  

Post subject:
PostPosted: Fri Oct 12, 2007 2:25 pm 
Site Admin

mammamia wrote:
Arild Holta wrote:
...

Se f.eks her:

Narkotika er imidlertid ikke TEMA i seg selv her, men relaterer til TEMA, ... Dette uten å få frem nyanser. Eks: Det er en veldig stor forskjell på å røyke hasj på en fest og på å være avhengig av heroin!

Punkt 2:
her tar du / de skammelig feil, dette er et meget om diskutert emne.. og de er vel kansje de som er for narkotika som hevder dette, i realiteten er det nok annerledes med det.
Det er forsket og bevist i at hasj er skadelig, og at 90 % av de som bruker hasj regelmessig ikke bare blir avhengige, det er også inngangs porten til sterkerer stoffer og fører også til psykiske problemmer..... mer eller mindre!
...
Og dette er vel ikke riktige siden hvor en libraliserer hasj og narkotika?
...

Har aldri brukt narkotika. Tok meg en og annen sjelden røyk for mange år siden, men sluttet med det. Jeg bruker alt for lite alkohol, da det går flere år mellom hver gang jeg smaker lettøl, eller et glass rødvin.

Når det gjelder de som vil legalisere hasj, eller andre rusmidler, så er også det mennesker som jeg lytter til, som andre.

Jeg har forøvrig relatert til- og vert venn med narkomaner, tidligere narkomaner og alkoholikere i nær familie. Flere jeg har kjent er døde av overdoser. Og enda flere relatert til de jeg kjente er døde av overdoser.

Når det gjelder politisk korrekt "forskning", finner jeg det mest konstruktivt å late som den ikke finnes. De politisk korrekte lyver stadig. Mest til seg selv.

Vi vil møte et mye mer variert rusbruk enn tidligere. Dette da det er flere typer miljøer som bruker "stoff" på forskjellige måter, og flere typer rusmidler. Dette vil det såkalte barnevernet misbruke, og det må vi være forberedt på.

Når det gjelder at hasj er farlig, fordi det er en inngangsport..., så forholder jeg meg til hasjens virkning på kroppen. Så legger jeg til at visse miljø gjør feil valg enklere.

> Radikalt forum mot familiedestruksjon: http://forum.r-b-v.net/<

Profile  

Post new topic This topic is locked, you cannot edit posts or make further replies.  [ 20 posts ]  Go to page 1, 2  Next