It is currently Thu Jun 19, 2025 7:09 am

Post new topic Reply to topic  [ 89 posts ]  Go to page Previous  1, 2, 3, 4, 5, 6  Next
Author Message
 Post subject:
PostPosted: Mon Aug 20, 2007 8:28 am 
Superposter

Du er ikke alene om å ha vært troskyldig. Flere her på forumet har opplevet at "hjelpe"tiltak bare er forberedelsen til omsorgsovertagelse. Du skulle helst aldri ha hatt noen slik "hjelp" i det hele tatt, juni ville sannsynligvis vært i seneste laget å stoppe.

Bort med barnevernets støttekontakter, psykoterapeuter, hjemkonsulenter og andre som hele tiden rapporterer tilbake til barnevernet hvor bekymringsfulle foreldre er!

Profile  

Post subject:
PostPosted: Mon Aug 20, 2007 11:50 pm 
Rang: Ivrig bruker

Ja, MH, ser poenget! Det er bare å la slike tanker fare.

Hadde i dag samtale med Steinerskolen. Ser ut som om bvt har vært på ferde også der. Noe av det første damen der borte sa, var at de foretrakk samarbeid med barnevernet.
Hvorfor det? Og hvorfor blir dette nevnt ift. oss - når skolen ikke vet noe om vår fortid?

Så nå vet jeg ikke..kanskje barna til og med nektes plass. Hva da? Da er det andre veier å velge.

Jeg må inn på noe de kaller inntakssamtale. Det kan være sånt alle må gjennom??? Likevel stusser jeg over enkelte ordvalg som inntakssjefen brukte.
Hun ville bl.a. informere om steinerpedagogikken, som jeg vet om fra før.Well, da får vi se hva morgendagen bringer..

Profile  

Post subject:
PostPosted: Tue Aug 21, 2007 12:30 am 
Rang: Storbruker

Lykke til. :)

Profile  

Post subject: Forvridd omsorg
PostPosted: Tue Aug 21, 2007 5:59 am 
Superposter

Foreldre bør takke nei til forvridd omsorg (godt uttrykk!) fra "støttekontakter" og andre såkalte omsorgspersoner. Det er slitsomt å være sammen med slike personer som insisterer på at de "vil hjelpe". Når hjelpen ikke oppleves som hjelp, men snarere som en belastning, så er det på tide å trekke seg.

Forøvrig er jeg enig med advokaten til Sint at barna bør gå på skolen, selv om barna ikke trives der. Det er kanskje det smarteste du kan gjøre i denne situasjonen å sende barna tilbake til skolen. Det å være "sosialt utstøtt" er ingen unnskyldning for ikke å gå på skolen. Situasjonen trenger ikke være så svart, som du tror. Ved å konsentrere seg om skolearbeidet vil barna få mer selvtillit, og da kan de lettere få venner. Ikke gi opp!

will be anarchy.” Lord Denning (1899-1999)

Profile  

Post subject:
PostPosted: Tue Aug 21, 2007 6:51 am 
Superposter

Det jeg har hørt, fra kretser som interesserer seg for hjemmeundervisning, er nærmest at det er svært krevende. Mest fordi myndighetene er sterkt imot det og gjennom barnevernet og andre gjør sitt beste for å skape et helvete for slike familier, men det krever vel også sitt for barna å få venner da. I mange land har hjemmeundervisnings-familier slått seg sammen og kjemper seg frem, og det er sikkert en naturligere og på mange måter sunnere undervisningsform enn problematiske skoler er, men det er krevende.

Når det gjelder Steinerskolene, har de nok forandret seg en god del. I gamle dager var de fulle av idealister, men det forundrer meg ikke å høre at de nå er helt inne i den vanlige barnevernstenkningen. De må nok også tilpasse seg, ellers blir de sterkt motarbeidet av myndighetene.

Profile  

Post subject:
PostPosted: Tue Aug 21, 2007 8:16 am 
Superposter

Marianne skrev:

Quote:
Når det gjelder Steinerskolene, har de nok forandret seg en god del. I gamle dager var de fulle av idealister, men det forundrer meg ikke å høre at de nå er helt inne i den vanlige barnevernstenkningen. De må nok også tilpasse seg, ellers blir de sterkt motarbeidet av myndighetene.

Et av problemene Steinerskolene har er at de rekrutterer lærere fra den samme utdanningen som den offentlige skolen. Forfatteren Kaj Skagen gikk i Klassekampen nylig ut mot utdanningssystemet generelt (han har nå fire barn i skolen). Det kommer fram av artikklene at han hat prøvd, og gitt opp Steinerskolealternativet - og han har inngående kjennskap til antroposofi.

Profile  

Post subject: Re: Forvridd omsorg
PostPosted: Tue Aug 21, 2007 9:00 am 

agrippa wrote:
Forøvrig er jeg enig med advokaten til Sint at barna bør gå på skolen, selv om barna ikke trives der. Det er kanskje det smarteste du kan gjøre i denne situasjonen å sende barna tilbake til skolen. Det å være "sosialt utstøtt" er ingen unnskyldning for ikke å gå på skolen. Situasjonen trenger ikke være så svart, som du tror. Ved å konsentrere seg om skolearbeidet vil barna få mer selvtillit, og da kan de lettere få venner. Ikke gi opp!

Barna klarer ikke å konsentrere seg om skolearbeidet. Og når det ikke skjer, reagerer og klager lærere på det. Og så blir det nye møter,nye runder med PPT og evt .andre hj.instanser som ikke forstår et kvekk.Og som ikke kan gjøre noe. Jeg har vært inne i denne runddansen i 10 år. Det har ikke fungert. Ingen ting.Jeg vet hva jeg snakker om.

Barna har bla. det som så fint kalles posstraumatisk stress - etter dødsfall for 2 år siden.Det har aldri gått over. Det gjorde defintivt noe med dem.Som fortsatt er der.
Men det er ikke hele historien.....
Valget om å begynne på en annen skole er tatt, for å gå tilbake til det de var i , er ikke aktuelt.
Ettermiddagene var fulle av konflikter. De bærer med seg hjem - det som skjer på skolen.
Utestengingen og alt gir ikke akkurat selvtillit som tiltrekker seg venner. Barna er 'ferdige' her. Det er ingen sjanser lenger- ihvertfall ikke som jeg klarer å se.
Utestengingen har foregått i mange år, helt siden 1.klasse. Og det er skoleskapt.

Hjemmeundervisning har jeg lagt på hylla, rett og slett fordi det blir for mye for meg.

Jeg har tro på nye spor.

Barna stritter i mot det de opplever som urett, og de er utkjørte når skoledagen er over. Det koster for mye.

Og gi opp...det gjør jeg defintivt ikke!
Så nå får vi se da- hva Steinerskolen kommer opp med.
Det går mange andre tog også...heldigvis!

Profile  

Post subject:
PostPosted: Tue Aug 21, 2007 9:03 am 

Anne Brit Raaen wrote:
Marianne skrev:

Quote:

Et av problemene Steinerskolene har er at de rekrutterer lærere fra den samme utdanningen som den offentlige skolen. Forfatteren Kaj Skagen gikk i Klassekampen nylig ut mot utdanningssystemet generelt (han har nå fire barn i skolen). Det kommer fram av artikklene at han hat prøvd, og gitt opp Steinerskolealternativet - og han har inngående kjennskap til antroposofi.

Hmja, de rekrutterer jo også barnevernere og spesialpedagoger. Uten steinerpegagogikk.

Profile  

Post subject:
PostPosted: Tue Aug 21, 2007 9:37 am 

Da var rektor på skolen 'ute etter oss', og ringte, mente han hadde krav på å vite hvilket skoletilbud barna skal ha. Jeg er tverr overfor ham, og nektet å svare.Sa at det etterhvert ville komme beskjed fra kommunen.
Jeg er jo klar over at denne tilnærmingsmåten sannsynligvis ikke tjener oss,men opplevelsene jeg har med ham, gjør at jeg ikke ønsker å rapportere noe som helst.Det er heller ikke min plikt.
Høyt spill? Ja,kanskje det.

Profile  

Post subject:
PostPosted: Tue Aug 21, 2007 9:53 am 
Superposter

Nei, det synes jeg ikke var galt av deg. Hvis du svarer på hans utspørring, bruker han det bare til å gå ytterligere på. Det er viktig å ikke være for ettergivende, ikke vise seg redd. - - Det er sandelig ikke lett. Vi får håpe Steinerskolen blir brukbar for barna dine etter hvert. Good luck!

Hilsen
Marianne

Profile  

Post subject:
PostPosted: Tue Aug 21, 2007 3:39 pm 

Takk for støtte og lykkeønskninger!

Da er barna blitt tatt opp ved skolen. Puh, det var en slitsom samtaleder jeg stod hardt på for å få gjennom min overbevisning. Og det om å ikke forhånsdømme eller bestemme noe før ting er prøvd. Det¨ å gi andre en sjanse.Akkurat nå føler jeg meg utmattet,men vet at det er blanke ark.Så får vi ta èn dag av gangen.
De stod hardt på sitt samarbeid med off.hj.apparat.
Det får vi ta etter hvert. Det viktigste nå er å komme i gang.

Profile  

Post subject:
PostPosted: Tue Aug 21, 2007 10:50 pm 
Superposter

Å skifte skole kan i seg selv utrette mirakler. Det var den lokale ungdomsskolen som "reddet" mine barn. Jeg er Emmy og Olaf Orre (klasseforstandere) evig takknemlig for den jobben de gjorde med barna mine.

Min sønn skrev i sin skoledagbok at "Olaf er konge!", den gunsten er det ikke mange lærere som oppnår.
Datteren min erklærte for ikke lenge siden at dersom det hadde vært mulig, hadde hun aldri sluttet på ungdomsskolen.

Hva må ikke til for å skape et slikt miljø.

Profile  

Post subject:
PostPosted: Wed Aug 22, 2007 8:34 am 

Det høres ut som en fantastisk skole - mennesker som bryr seg. Slikt kan, om man er heldig, hele de fleste sår!
Hurra for det! :D

Profile  

Post subject:
PostPosted: Wed Aug 22, 2007 5:51 pm 
Superposter

det er like viktig å fortelle om de gode menneskene og skolene, som de dårlige. Men, selv om mine barn hadde det godt der, betyr ikke det at alle barna opplevde det lik ens.

allikevel, er det verdt å prøve å skifte skole, for det er absolutt en sjanse for at dette vil gjøre livet deres bedre.

Profile  

Post subject:
PostPosted: Wed Aug 22, 2007 10:23 pm 

Anne Brit Raaen wrote:
. Men, selv om mine barn hadde det godt der, betyr ikke det at alle barna opplevde det lik ens.

allikevel, er det verdt å prøve å skifte skole, for det er absolutt en sjanse for at dette vil gjøre livet deres bedre.

Enig! Vi har kommet gjennom første skoledag, og det gikk så fint! Barna var så lykkelige og glade for alt de så og følte. Da mener jeg at de virkelig var glade. Og gleder seg til morgendagen allerede! Sønnen min skal være med en gutt hjem etter skolen; en hyggelig invitasjon han sårt trengte.

Jeg måtte signere et skjema da, som gikk på samarbeid med det off. hj.app. Greit nok.
Det er et stykke unna i tid, og inntil saken er overflyttet kan så mye positivt skje at de finner slikt samarbied unødvendig. Alt som gjelder oss blir flyttet ift. skolen, og den ligger i en annen kommune.

Profile  

Post new topic Reply to topic  [ 89 posts ]  Go to page Previous  1, 2, 3, 4, 5, 6  Next