It is currently Thu Jun 19, 2025 10:29 am

Post new topic Reply to topic  [ 89 posts ]  Go to page Previous  1, 2, 3, 4, 5, 6  Next
Author Message
 Post subject:
PostPosted: Sun Aug 05, 2007 11:50 am 

Hei.

Du kan skrive ett brev til bv der du skriver at du ønsker innsyn og kopi i barnevernspappene på dine barn. Da vil du muligens få utlevert papirene. Får du det ikke bør du skaffe deg en advokat.

At du bytter skole kan bli bedre får dine barn. Men husk, de dagene som barna ikke stiller på skolen lar du dem følge pensumet som de har. Pass på de tingene som de gjør hjemme, da har du noe å legge frem når de ønker å ta deg for att de har vært hjemme. Da har du fulgt loven. Informer også skolen om de oppgaver som barna har gjort, gjerne skriftlig. Da har du ditt på stell.

Husk. Skolen er de som sender flest bekymringsmeldinger til bv.

Profile  

Post subject:
PostPosted: Sun Aug 05, 2007 11:54 am 
Rang: Ivrig bruker

Takk Pumamor!
da skal jeg skrive et brev... Saken vår starter om noen uker...De måtte visst ha ferie først..

Profile  

Post subject:
PostPosted: Sun Aug 05, 2007 12:01 pm 

det er kanskje bedre at jeg lar advokaten min skrive dette brevet. Har en annen.mulig advokat.

Profile  

Post subject:
PostPosted: Mon Aug 06, 2007 8:49 am 
Superposter

SINT wrote:
det er kanskje bedre at jeg lar advokaten min skrive dette brevet. Har en annen.mulig advokat.

Advokaten din får selvfølgelig utlevert kopi av dokumentene - også det som er unntatt offentlighet, om det er noe. Han får derimot ikke utlevert dokumenter som barnevernet omtaler som deres egne arbeidsjournaler osv (at det kan være lovlig!!).
Men hvorfor skal du sitte der og vente til en advokat ber om dokumentene for deg? Hvorfor henvender du deg ikke selv til barnevernet (skriftlig) og ber om journalen din? La barnevernskontoret bruke tid på å kopiere opp alle dokumentene, dokumenter de selv har produsert/samlet inn. Advokaten din får sitt eget sett fra barnevernet. La dem jobbe dobbelt! Og vis dem at du ikke sitter apatisk og venter.

Profile  

Post subject:
PostPosted: Tue Aug 07, 2007 9:54 am 

det er fint å la dem jobbe dobbelt.. :D :wink:

Det er likevel ikke ok å si at jeg -eller andre sitter apatiske og venter.
I perioder som dette hender det man trenger hvile da det er veldig utmattende,noe bv vet.Også jeg er enslig,som mange andre. Da trengs en sterk rygg.
det gjør det også for de i parforhold- som kjemper mot dette monsteret!

Dette er ikke ment som kritikk av deg,Nina. Jeg takker for tipset og skriver brev!Det er ikke alt vi vet eller alltid har krefter til å sette oss inn i når angrepet/angrepene starter.

Det er svært mange tanker som går på å komme unna, foreta valg og se andre veier. Samtidig skal man også leve litt...
Og jeg er takknemlig for disse sidene- og alle dere som deler!

Datteren min har hatt et par drømmer i det siste...den ene der rektor på skolen hadde samlet sammen en hel hær i rustning - og alle var mot oss.
den andre gikk på barnefjernere som skulle ta henne bort. Hun var èn blant flere barn og stod og så på at den ene etter den andre ble hentet.

Jeg vet man må kjempe, men det er også litt viktig å tenke på hvordan- og se underveis. Man skal også beholde det som kalles vett. Og ro.Ihvertfall er det viktig for meg. Av erfaring vet jeg at det er svært mye som kan brukes mot en.
Dette er vår tredje undersøkelsessak.
Ledet av en vernepleier som er svært eplekjekk og truer med ting.Konstituert sådan.

Profile  

Post subject:
PostPosted: Tue Aug 07, 2007 10:03 am 

Hvilken lov kan man vise til for å få saksdok?

Profile  

Post subject:
PostPosted: Tue Aug 07, 2007 11:01 am 
Rang: Storbruker

Be barnefjernet vise til den lov som nekter deg dokument-innsyn om de ikke oversender deg kopi av alle saksdokumentene. Si til dem at du trenger det skriftlig, da du må sende det over til fylkesmannen for vurdering om barnevernet har korrekt lov forståelse. Tenker det kommer da.

Profile  

Post subject:
PostPosted: Tue Aug 07, 2007 3:43 pm 
Site Admin

Jeg skrev til folk høyere oppe i hierarkiet i kommunen. når bv forsøkte nekte, og fikk vite lovene, og bv måtte sende. Husker ikke riktig hvor det brevet ble av, så jeg finner ikke paragrafene.

Men det er altså lovbrudd, å nekte deg innsyn. Lover om dette har vert nevnt før her på forumet. Vi er imidlertid for få, så derfor rekker vi ikke samle og systematisere infoen godt nok, slik at den er lett tilgjengelig.

> Radikalt forum mot familiedestruksjon: http://forum.r-b-v.net/<

Profile  

Post subject:
PostPosted: Tue Aug 07, 2007 4:53 pm 
Superposter

SINT wrote:
Det er likevel ikke ok å si at jeg -eller andre sitter apatiske og venter.

Nå skrev jeg vel at du skal vise dem (barnevernet) at du IKKE "sitter apatisk og venter". Jeg vet ellers hvordan det er; man er oppgitt og utmattet. Men likevel: ha kontroll med saken din, og ikke overlat til advokaten det du kan gjøre selv.

Får du ikke utlevet journalen din etter at du har bedt om det, skal du klage til fylkesmannen.

Profile  

Post subject:
PostPosted: Thu Aug 09, 2007 8:29 am 

Takk alle sammen!

Dokumenter er ferdigkladdet og skal snart sendes.

NÅ har jeg også fått råd fra en venninne- om å legge meg flat og la bvt komme på hjemmebesøk; la dem komme inn i heimen. Og deretter late som om jeg samarbeider. For å komme smertefritt gjennom undersøkelsessaken.

En annen mener det er mye drama (og det er ikke bra) i å kjempe mot...Men å se bvts- og skolens møtereferater er helt ille. Det er skrevet på en slu måte at enhver som leser(utenforstående) vil kunne tro at vi er spik spenna gærne. Egentlig.
Så jeg sliter her.

Jeg kan se et poeng i å late som....det er bare det at man da sannsynligvis må ha dem ved matbordet helt frem til barna er 18. Om man i det hele tatt beholder barna.
Ankepunktet mot meg er at jeg har holdt barna hjemme fra skolen i underkant av 4 mndr. Og i møte med bvt i juni, truet bvleder med at jeg ville miste barna dersom jeg ikke fikk dem på skole.
Dette er selvfølgelig- sannsynligvis ikke dokumentert noe sted, så det vil være ord mot ord...

Bvleder lurte også på om eldstemann ville snakke med henne. da svarte jeg på hans vegne; og som sant er;"han vil ikke snakke med dere overhodet", Hvorpå hun stilte spm. vedr. dette. Da sa jeg at han rett og slett ikke ønsket noen innblanding,( verken fra dem eller psykiatere/psykologer eller andre -dèt sa jeg ikke,men det er tilfelle). At han ikke så løsninger i flere voksne som forteller ham hva han skal gjøre
Det hører med til historien at han sluttet på videregående i vår. Fordi han fant at linjen han gikk på ikke var den rette veien for ham.
Og jg som mor er veldig stolt av ham! Fordi han presenterer egne valg og viser at han faktisk tenker over hva han ønsker/ikke ønsker.Jeg er umåtelig stolt, og ønsker at han først og fremst skal velge ut fra hjertet. Ikke ut fra andre. Det vil nemlig ikke fungere for ham - eller noen.På sikt.

Jeg er ikke typen til å legge meg flat..eller late som. Det blir så fryktelig feil; det stritter så innvendig.Men jeg blir altså rådet til å gjøre nettopp dette av velmenende venninne. Som aldri har vært utsatt for bvt.Det er ikke sikkert hennes vurdering er fritt for poeng,men det er bare min sterke motvilje.

Det jeg har opplevd, og som definitivt ikke er feil, er at barna har vært hjemme fordi skolen ikke har vært villig til å verken innse sin begrensning eller de smerter barna har blitt påført i sin skolehverdag. De viser heller ingen vilje ift. en RESTART, dvs: å jobbe for bedre løsninger. All dokumentasjon er stort sett svada, Og jeg er blitt bedt 3 ganger om å fremme ønsker/krav. Dette har jeg gjort. Men alt er blitt plukket i stykker eller tilbakevist.
Skolens/kommunens uvilje er altså blitt snudd mot oss i form av bekymringsmelding fra skolen som går på det at jeg har holdt barna hjemme.
(Støttekontakt har også kommet med bekymringsmelding. Hun er 19, og det hører med til historien at hun er datter til tidligere lærer. Som selv foreslo at hun kunne hjelpe oss. når en 19-åring bruker halve brevet for å unnskylde at hun overhodet skriver en bekymr.mld...)

Ingen spør hvorfor- eller er villige til å høre på en mors vurderinger.
Og jeg vet faktisk bedre enn dem, jeg kjenner mine barn!

Kommunepolitisk rådgiver tok seg også bryet med å RINGE til Fylket ifb. med min klage. Denne er det referert til i Fylkets avgjørelse.
Jeg kan ikke skjønne annet enn at en muntlig 'redegjørelse' ikke bør /SKAL godtas. Og at jeg som part i saken skal ha full dokumentasjon av hva som ble sagt i denne samtalen.Skriftlig. En slik dokumentasjon eksisterer ikke. Og det er vel ikke tillatt?????
Skolepol. rådgiver SKULLE sendt dette skriftlig!
Det virker også som skolepol.rådgiver har tatt tlf. fordi de andre partene i saken skulle få fred i sin tiltrengte ferie... :roll:

Hvor kan man klage dersom Fylket ikke hører? Sivilombudsmannen?

Snakket nettopp med min advokat, og han er enig i ting,men sier samtidig at det kan bli jævlig mye bråk dersom jeg velger å ikke samarbeide.Han sier derimot ikke at jeg ikke skal kjempe mot. Ihvertfall ikke enda...

Nå har jeg fått skoleplass til barna. Og det er IKKE pga. press. Det er ut fra egne ønsker og vurderinger,Og retten til et fritt valg. Vi gleder oss til å begynne!
Hjemmeundervisning er ikke et alternativ. Det er ikke fordi det ikke er mulig,men mest for at barna skal få nye sjanser, og forhåpentligvis etablere nye vennskap og forbindelser. Noe de pga. bla. sosial stigmatisering har vært foruten i lengre tid. :( Og som skolen i meget stor grad har bidratt til.

Jaja, det var nok et hjertesukk. Jeg finner en løsning. Og jeg vil gjerne finne den beste for oss.
je ger ihvertfall kommet frem til at det ligger god lærdom - for barn - i å se at noen ting er verdt å kjempe for!

Profile  

Post subject:
PostPosted: Thu Aug 09, 2007 8:50 am 
Superposter

Du skjønner sikkert mer enn godt at når sakens kjerne er skolesituasjonen, så hjelper det ikke det spor med hjemmebesøk. Resultatet av det vil med sikkerhet bli at de får vann på mølla, fullt opp med påstander om at alt er galt med hjemmet og at det er derfor det ikke er gått bra med barna på skolen.

Det blir minst like mye bråk hvis du "samarbeider", i den forstand at barnevernet sprenger familien. Men det er klart, en advokat og en venninde kan jo regne det som ro og harmoni at barn tvangsfjernes fra hjemmet og hindres i kontakt med foreldrene. Det er ro i en fengselstilstand hvor fangen og familien utenfor hindres i å gjøre noe.

Men du må selv bestemme hva du vil gjøre. Det er du og dine barn som må bære resultatet, ingen advokat og ingen venninde.

Profile  

Post subject: Dårlige råd om samarbeid med barnevernet
PostPosted: Thu Aug 09, 2007 8:06 pm 
Superposter

SINT wrote:
NÅ har jeg også fått råd fra en venninne- om å legge meg flat og la bvt komme på hjemmebesøk; la dem komme inn i heimen. Og deretter late som om jeg samarbeider. For å komme smertefritt gjennom undersøkelsessaken.

Det er et vanlig råd å få at man skal legge seg flat for barnevernet og samarbeide, men dessverre er det ikke noe godt råd.

Det er bedre at barna går på en skole de misliker enn at barnevernet griper inn. Bruk fornuft. Send barna tilbake til skolen og be barnevernet avslutte saken uten hjemmebesøk.

MH Skånland wrote:
Det blir minst like mye bråk hvis du "samarbeider", i den forstand at barnevernet sprenger familien. Men det er klart, en advokat og en venninde kan jo regne det som ro og harmoni at barn tvangsfjernes fra hjemmet og hindres i kontakt med foreldrene.

Det er overraskende hvor mange som mener det verste som kan skje i en barnevernssak er at foreldrene "lager bråk". Det manes til "sindighet" og at barna overleveres uten protester. :shock:

will be anarchy.” Lord Denning (1899-1999)

Profile  

Post subject:
PostPosted: Sun Aug 19, 2007 11:26 pm 

Da Har jeg skrevet brev til bvt. Advokaten har bedt om kopier fra bvt i kommunen. Så da regner jeg med at han får alt.
Det brevet jeg selv skrev gikk bla på det med henleggelse av saken.Bakgrunnen er bla. at vi skal vente i 9 uker fordi bvt ska lha ferie.
Dersom noe(vår fam.sit.) er så bekymr.full, så burde de gjort noe sporenstreks.
Videre viste jeg til bvts trusler om omsorgsovertakelse og hva som ble sagt på møtet.Et langt brev mao.

Møtet med advokat var en selsom opplevelse. Han antydet at saken ville 'forsvinne' når barna nå begynner på skole. Jeg er ikke så sikker på det.....

Før ha nhelt var klar over dette med skolen:
Han foreslo også å kontakte en sakkyndig for å 'løfte saken opp til et høyere nivå'.
Da mente han, sa han, at bvt ikke lenger kunne skalte og valte som de ville. For da ville andre 'innen systemet' vurdere saken.
Og videre blabla om at 'sånn er samfunnet bygd opp'...
Da sa jeg fra om at DERSOM jeg gikk med på det, ville jeg ikke godta bvts sakkyndige.
Han hadde visst noen ha nkunne kontakte.
Jeg vil ikke være med på NOEN sakkyndige, verken i bvts - eller advokats regi.
Men det får jeg ta senere - om det blir aktuelt.
Så får jeg se hva jeg kan /skal bruke adv. til.

Profile  

Post subject:
PostPosted: Sun Aug 19, 2007 11:59 pm 

Så i dag - min datters støttekontakt...Hun var sammen med henne i dag. Hun som sendte bekymringsmelding. Datteren min kom hjem- trett og sliten.Hun sa at det var slitsomt å være sammen med St,kont.Følte hun måtte si ting- og at det var vanskelig.Vanskelig å sette egne grenser.Følte det var forventet ting av henne -som hun ikke kunne sette ord på. Bare det at ingen forstår...det er ikke lett å være 14 og i en slik situasjon. De hadde vært hjemme hos mor til st.kont.,som også er min datters tidl. lærer. Det var slik hun fikk st.kont. - fordi moren foreslo sin egen datter. Mor er ansatt som lærer ved skolen her.

Anyway..jeg tok et kjapt valg og ringte st.kont. for å fortelle litt om min datters følelser og den siste tidens opplevelser- og om det med bekymringsmeldingen st.kont. hadde sendt. St.kont. ble veldig opphisset og hevdet hun alltid 'ville hjelpe' datteren min, og at det var derfor hun hadde levert melding til bv.tjenesten.Hun sa hun hadde henvendt seg til Bv.tjenesten flere ganger. De på sin side hadde sagt at hun måtte sende bekymr.mld. dersom de skulle kunne gjøre noe.
De kunne ikke hjelpe ellers....

Jaja, så gjorde hun det da....fordi det å ikke gå på skolen var så ille.Jeg mente hun godt kunne spurt meg om ett og annet...Hvilket hun ikke gjorde.Så hevder hun videre at barnevernet ga henne valg. Jeg på min side sa hun var blitt lurt. Av barnevernet.Og det synes jeg fortsatt. De presset henne til å gi bekymr.mld. for at de 'skulle kunne hjelpe'. Det er lureri.
Det var kort fortalt.
Så, litt senere på kvelde n kom flg. tekstmelding: "Hei! Pga. den ubehagelige telefonsamtalen med deg før i dag, ønsker jeg dessverre ikke å treffe datterern din i morgen. Jeg føler meg trakassert av deg, og kommer til å ta kontakt med barnevernet i morgen.Jeg kommer til å si opp jobben min som støttekontakt for datteren din. PS: Hils ------- fra meg å si at hun er en flott jente. Hilsen (st.kont. navn)."

Første gangen hun signerer med fullt navn i sms. Sikkert for å vise til sms overfor bvt. Jeg stiller meg utenfor. Og uforstående til hennes påstand om trakassering. Jeg har ikke trakassert henne overhodet, Jeg prøvde kun å skissere Marilenes følelser- og hvilke følger bekymr,mld. har fått. Hvis det er trakasserende å mene at hun har gjort noe som er 'galt',så vær så god. Det er hennes følelser.Som er sårede.

Så kom jeg også til å tenke på barnevernstjenestens lovbrudd...ENHVER bekymr.nld. skal iht loven tas til etterretn. - og iht samme lov undersøkes.

Det er det de baserer undersøkelsessakene sine på/ ut fra. Hva da, når konst. bv.leder i kommunen returnerer rektors bekymr.mld.? Han hadde vel skrevet( får se saksdok. etter hvert)den programforpliktede meldingen de skulle ha; at barna ikke gikk på skolen...Så sender hun denne mld. i retur og ber om 'mer kjøtt på beinet'. For at hun skal kunne undersøke....Det må jo være lovbrudd?!!! Brudd ift. saksbeh. Bvt kunne vel- I LØPET AV- sin undersøkelsessak- fått 'utførlig og kjøttfulle' forklaring/redegjørelse fra skolen(dvs. resten av deres egenproduserte møkk)?
Dette ER lovbrudd. Og dette akter jeg å benytte med av i neste omgang. Om de ikke gir seg!

Jeg er SÅÅÅÅ lei av alt dette. Så sliten.Av andres forgodtbefinnende ift. å lire av seg ting. Tenker de noen gang på hva de gjør?

Jeg ønsker ingen oppvask pga. en allvitende 19-20 årings tanker og hjertemente,men likevel forvridde omsorg. Som bvt, presser.Jeg sa det til støttekontakt; at hun er blitt lurt. Men neida- det var hun ikke! Hun hevdet også at tiden på u.skolen var svært utviklende. Og at knising med venninner var gøy. At datteren min skulle ha det slik. Joa. Men hun har det jo ikke slik...hun er sosialt utestøtt.

At hun var kjempeglad i datteren min og ville gjøre alt for at hun skal ha det godt....Hmja. Mon tro om det hadde vært slik om hun ikke hadde tjent penger? Støttekontakt er møkk.Fordi man er kommunens ansatte. Jeg spurte støttekontakt om hun visste hva hun ville si dersom hun kom i en rettsak.Og hun påstod at hun aldri ville sagt noe som kunne skade datteren min...og at alt de har snakket om forblir mellom dem
Ja,hun vet ikke mye..Så synd at hennes erfaring kan komme til å gå på bekostning av andre. At det hun erfarer koster for andre. Frodi hun selv er så moden...
Det hører med at denne støttekontakten sist uke begynte på sin utdannelse . For hun skal bli barnevernspedagod. Og hjelpe alle barna.

Datteren min vet alle disse tingene. Hun har vært fri til å si hva hun ønsker til støttekontakten sin. Hun har oppfattet henne som en venninne.
Nå føler hun at ting er vanskelig.
Jeg tenkte si opp støttekontakten,men så hadde hun vært i syden på ferie og kjøpt et par gaver til datteren min.Så ble datteren min og jeg eninge om at hvis hun ville,så kunne hun være sammen med henne litt til.
Så ville oppsigelsen gjøre seg selv- i og med at vi flytter til en annen kommune. Ikke noe drama i det, bare helt naturlig.
sånn ble det ikke.Vi har ennå ikke hatt suksess itf. å finne nytt bosted.

Jaja, ingen vet hva morgendagen bringer. Og godt er det.
Jeg våknet likevel med en god porsjon gruff i dag tidlig. Og jeg føler meg naiv. Og ER det. Også det er lov...

Stå på alle sammen!

Profile  

Post subject:
PostPosted: Mon Aug 20, 2007 12:05 am 

Å se hva jeg selv skriver er interessant. Jeg har jo ikke beskyttet datteren min mot disse folkene...
Og etterpåklokskapen min sier at jeg skulle sagt opp alle tiltak etter møtet med bvt i juni...
:cry:

Profile  

Post new topic Reply to topic  [ 89 posts ]  Go to page Previous  1, 2, 3, 4, 5, 6  Next