It is currently Mon Aug 04, 2025 10:05 pm

Post new topic Reply to topic  [ 216 posts ]  Go to page Previous  1 ... 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10 ... 15  Next

Er Bergen Mødrehjem = Et kvinnefengsel
Ja 100%  100%  [ 3 ]
Ja 0%  0%  [ 0 ]
Nei 0%  0%  [ 0 ]
Nei 0%  0%  [ 0 ]
Total votes : 3
Author Message
 Post subject:
PostPosted: Thu Jun 14, 2007 8:09 pm 
Superposter

Ama skrev:

Quote:
"Barnepleier" Vigdis som også er orion pedagog blir ved å si til meg at jeg "understimmulerer" min sønn, jeg "kommuniserer ikke nok ved amming"

Hørt om mat-ro? Det er over- snarere enn under-stimulering som er problemet for barn i dag - dette fører til søvnproblemer og vansker med konsentrasjonen.

Det er ikke mer enn femti år siden barn inntil seks måneder ble overlatt til seg selv (reivet - surret tett uten bevegelsemulighet) mellom måltidene (faste). Det var i hvert fall praksis i området her. men den gang hadde vi ikke hyperaktive barn - heller ingen understimulerte.

Profile  

Post subject: re: matro
PostPosted: Fri Jun 15, 2007 5:15 pm 
Superposter

For meg var det naturlig å ikke snakke og forstyrre min sønn ved ammingen. Samtidig tror jeg at hadde hun ikke brukt dette argumet så hadde hun nok funnet på noe annet. Vigdis setter ikke pris på meg som person, noen gir tydelig utrykk for ved enhver anledning. Muligvis oppfattet hun på tidspunkt at mine tilbakesvar til henne også kunne være ironisk og ment med motsatt betydning (overdrevent), noe de også var.

Skriver på en bokserie under tema "Når barnevernet dreper med loven i hånden"...
Internettside der saksdokumentasjon som benyttes oppdateres regelmessig:

http://www.freewebs.com/amasbvt/

Last edited by Ama on Wed Jun 20, 2007 8:50 pm, edited 1 time in total.

Profile  

Post subject: 14 uke Bergen mødrehjem
PostPosted: Sat Jun 16, 2007 4:19 pm 
Superposter

Det er ikke alltid slik at de forskjellige sosialpedagoger/miljøarbeidere og barnepleier er enig med hverandre om hva som er best rådgivning i barnestell ol. Det de internt krangler om, blir ofte vist til senere som noe gjeldene mor krangler/er uenig om i deres rapporter (enkelt da mor ikke er regnet som et verdig menneske og ikke kan protestere), det handler vel i det store og det hele om å fraskrive seg ansvar for egne handlinger og ord - det er noe alle ansatte ved Bergen mødrehjem er veldig flinke til.

Dersom det kommer i en situasjon der mor nekter plent å utføre deres ordre, blir derimot stort sett alle ansatte enig om at dette må mor overbevises om til å gjøre.

I mitt tilfelle gjelder det Orion Martha Mae Videoprosjekt. Det er forskjellige årsaker de 20-26 ansatte begrunner og overtaler meg med, men de er alle enig i at jeg er vanskelig og vrang og en dårlig mor fordi når jeg her nekter plent. Det ender med argumenter om at jeg vil miste omsorgen for min ønn og bli kastet ut av mødrehjemmet som følge av samarbeidsnekt, som tilsist fører til at jeg under meget sterkt press underskriver kontrakten.

Jeg nekter å underskrive at videoopptakene kan brukes/fremvises til noen andre enn meg selv med Orion pedagog. Dette press er disse to siste uker sterkt preget av, og jeg opplever det hele som en så stor belastning at jeg i min dagbok vurderer sterkt om ikke det bare er bedre å la barnefjernerene få tvangsfjerne min sønn.

Det er intet jeg heller ønsker enn å slippe ut at kvinnefengselet mødrehjemmet og få min frie vilje og egenråderett tilbake. Jeg far vært i kontakt med min taaterinstuktør i Danmark og fått beskjed om at jeg er velkommen tilbake til teateret Cantabile 2, både med og uten barn. En tidligere medstuden har også nettopp født et barn så jeg vil ikke være eneste alenemor.

Jeg føler meg totalt manipulert og er svært ulykkelig. Jeg har også på følelsen av at uansett hva jeg gjør, vil det ikke nytte, de vil frata meg omsorgen for min sønn tilsist, de mangler bare lovlige "bevis".

14 uke ved Bergen Mødrehjem

02.05.92 Bergen Mødrehjem, dagsrapport

Mottatt 29.08.05 av Bergen Mødrehjem, fylkesarkivet, etter skriftlig forespørsel om innsyn i egne sakspapirer den 14.06.05 i henhold til § 18 og § 19 i forvaltningsloven.

Bergen mødrehjem
Dagsrapport
Dato: lørdag, 02.05.1992
Sett ring rundt: dag/kveld/natt

Navn på
mor: Agnethe
barn: OT

Formiddag:

Agnethe var nede og tok en røyk kl 08:00. Til frokost kl 9:30. Hun dusjet satte opp håret i gøy frisyre og malte seg, koste seg med det da OT sov. Agnethe spiste middag og OT lå i lekegrinden. OT fikk (flaske) mat kl 13:45. Agnethe og OT skal på besøk til Helge Jordal. De skal spasere fram og tilbake til krambua og er tilbake til kvelds.

AIT

Ettermiddag:

Agnethe kom hjem kl 19:00. var blid og fornøyd etter turen og besøket. Agnethe gav OT flaske i spisestuen kl 19:30. Agnethe fortalte at det var 7 timer siden OT hadde fått flaske. Agnethe satt på stuen med OT mellom kl 20:00 –21:00. Gikk da opp på rommet.

Usignert

Natt:

Har ikke hørt noe fra mor/barn i natt.

IHM

03.05.92 Bergen Mødrehjem, dagsrapport

Bergen mødrehjem
Dagsrapport
Dato: søndag, 03.05.1992

Navn på

Formiddag:

Agnethe kom ned i pusjen kl 11:00. Jeg passet Ole T 15 minutter når Agnethe var på røykerommet. Hun gikk så opp igjen for å amme OT. Agnethe satt i spisestuen kl 13:30 og gav OT flaske.

SF

Ettermiddag:

Agnethe og OT var i stuen kl 15:30 til kaffe og kaker. Agnethe har limet inn bilder i albumet til OT og kost seg med de andre jentene. OT sov en stund i lekegrind. Han ble ammet 16:30, jeg passet han da Agnethe tok en røyk etterpå. Jeg har hjulpet Agnethe å senke bunden på senga til OT. Hun ville gjøre det for å montere en uro. Kl 20.15 lå OT i lekegrind, Agnethe tok en røyk. Han hadde da badet. Agnethe sier at OT har vært veldig mye våken i dag. Jeg har sett at han sover korte økter.

Natt:

Agnethe satt på Tv stuen og så på en film i går kveld. OT var våken, var litt i lekegrinden og litt på armen. OT fikk mat kl 23:00 og ble deretter lagt i sengen sin. Agnethe tok en røyk før hun gikk til ro kl 0:15. Jeg har ikke sett noe til mor/barn i natt. Agnethe kom ned kl 06:15 for å røyke, hadde da nettopp matet OT.

KG

04.05.92 Bergen Mødrehjem, dagsrapport

Bergen mødrehjem
Dagsrapport
Dato: tirsdag, 04.05.1992

Navn på

Formiddag:

Synnøve gikk inn til Agnethe kl 09:30 – mor og barn sov. Agnethe stod opp – spiste (?) og var med på husmøte. Vi hørte etter OT. Han skrek kl 10:30 og ble tatt med på lekestuen. Han virket sulten, småsov i armen til Synnøve til Agnethe kom kl 11:15 og ammet han. OT har vært våken etterpå. Ble veid og ammet igjen kl 13:45. kontrollveid først. Agnethe lurer på hvor mye han får.

MK

Ettermiddag:

Agnethe satt på stuen md oss andre i ettermiddag og drakk kaffe. OT var i lekegrinden. Han sov ca ½ t. Agnethe gikk opp med OT ca 17:00 for å bytte på han. Han hadde da ”bæsjet”. Mor spiste kveldsmat med oss andre mens OT lå i lekegrinden. Agnethe fikk besøk av sine foreldre ca 19.00. Hun gav OT måltid i stuen mens hennes foreldre var tilstede. OT drakk 150 ml (hele flasken). A lurte på om hun kanskje trengte mer da hun ikke synes han virket helt fornøyd. Da jeg så gutten var han rolig og fin på mormors arm. Mor, barn og besteforeldre er nå på rommet kl 20:40

GG

Natt:

Agnethe spurte om jeg kunne holde OT mens hun ordnet med flaskene siden OT var så urolig av mageknip. Han var rolig og blid mens jeg hadde han. Agnethe gav han bryst kl 22 og gikk til ro med OT etter måltidet. Ikke noe spesielt med mor og barn senere i natt. Agnethe kom ned nå kl 06:30 for å røyke. OT hadde nettopp fått bryst sa hun.

IMM

05.05.92 Bergen Mødrehjem, dagsrapport

Bergen mødrehjem
Dagsrapport
Dato: tirsdag, 05.05.1992

Navn på

Formiddag:

Agnethe sier at OT hadde vært våken fra kl 02 til 06 i natt. OT fikk flaske kl 6:30. Kari Aa anbefalte Agnethe å ta i mot nattavlastning, at Agnethe burde gi OT flaske om kvelden og om natten. Vigdis har og snakket med Agnethe om det, Agnethe er enig. Hun ønsker nattavlastning i natt. Agnethe ammet kl 10, kontrollveide, OT tok 125 ml morsmelk. OT på lekestuen fra kl 10:30-11:30, ble da levert til Agnethe, han hadde bæsjet seg ut. Agnethe har husmordag i dag, har vask korridoren og barnekjøkkenet. Agnethe har hatt samtale med Vigdis i dag. OT var urolig under samtalen, Agnethe prøvde med pupp, men OT var ikke sulten. Han sovnet til slutt i armene til Agnethe kl 12.50, ble da lagt i sengen. Vigdis har sagt til Agnethe at hun må skrive opp nårtid OT får bryst og flaske. Vi har laget en ukeplan + nattavlastning, står framme i rapporten.

Vigdis

Ettermiddag.

OT ble ammet kl 14:00. kl 15:00 ba hun om å få kontrollveie han da han var urolig, han hadde ikke tatt i seg noe sa Agnethe. Agnethe lagde kvelds, ryddet av bordet. Foreldrene var her 1 t i kveld. OT sovnet på mormors arm og sov ca 1 t. OT fikk flaske kl 15:30. Han ble ammet kl 20:00 og kl 21:00.

Hilde

Natt:

Jeg overtok OT kl 21:30, han var da nettopp matet og stelt. Agnethe gikk like etterpå til ro for natten. OT var urolig og ville ikke sove. Han sovnet til slutt på armen min og ble lagt i baggen ca kl 22:30. Han sov fint fram til kl 0:30, fikk da mat og sovnet med det samme etterpå. Sov fram til kl 05.30, fikk da ny flaske og sovnet igjen. OT skal opp til mor når han våkner og skal ha mat igjen.

KG

06.05.92 Bergen Mødrehjem, dagsrapport

Bergen mødrehjem
Dagsrapport
Dato: onsdag, 06.05.1992

Navn på

Formiddag:

OT sov nede på vaktrommet til ca 09:00. eter at Agnethe hadde blitt vekket av meg 08:30, kom hun og satt ved frokostbordet. Deretter gikk hun ned og hentet OT. Agnethe ammet OT og kom deretter på prevensjonsundervisning fra 10:00-12:00. Etter undervisningen tok Agnete OT med på kjøkkenet. Agnethe har kjøkkendag med Anna.

GG

Ettermiddag:

Agnethe ammet OT på stuen kl 15:30. De var hos Davidsen i dag. OT hadde tett tårekanal på venstre øye, Agnethe er blitt vist av Davidsen hvordan hun skal trykke på tårekanalen. OT var fin av trøsken. Agnethe har laget melkeblanding i ettermiddag. Kom ned på vaktrommet kl 16:30 spurte om vi kunne ha OT mens hun laget ferdig melkeblandingen, det var OK. Agnethe badet OT kl 18, kom til kvelds kl 18:30, men ville ikke ha noe mat da OT var så urolig, spiste et eple og gikk ned på stuen og amme OT kl 18:45, han ble lagt i lekegrinden etterpå, Agnethe tok en røyk, hun kom inn igjen på stuen kl 19 og ammet da på det andre brystet. OT sovnet ved brystet og ble lagt opp i sengen. Agnethe kom ned på stuen kl 20.30, sa da at OT låg våken i sengen. Agnethe tok seg en røyk og gikk og la seg kl 20:50. Agnethe har virke trøtt i ettermiddag.

Vigdis

Natt:

Agnethe kom ned med OT på armen kl 22:00, hun hadde da ammet han og skulle få han til å rape, fortalte hun. Vi pratet litt før hun gikk opp for å legge han og seg. Agnethe kom ned igjen kl 02.30 for å røyke etter at hun hadde gitt OT flaske. Stille hos mor og barn siden i natt.

Mette

07.05.92 Bergen Mødrehjem, dagsrapport

Bergen mødrehjem
Dagsrapport
Dato: torsdag, 07.05.1992

Navn på

Formiddag:

Agnethe var nede på røykestuen kl 7:45. OT på matta i lekestuen. Agnethe hadde gått fra barnekjøkkenet med vann til koking til melkeblanding. Jeg tok det av. Agnethe til frokost kl 08:30, fikk ikke spist på grunn av at OT var urolig. Hun bar han en stund, prøvde å roe han. Ga han morsmelktillegg, han drakk 30 ml, jeg tok over OT på spørsmål fra Agnethe. OT rapte godt og sovnet i armene mine. Jeg la han i lekegrind hvor han sov godt. OT sov i senga si under lekestuen. Agnethe pratet med Kari Aa i forbindelse med Orion. Agnethe skal til byen, drar ca kl 13, tilbake ca kl 19-19.30.

Ettermiddag:

Agnethe og OT kom tilbake kl 18. OT fikk flaske, etter først å ha fått bryst. Drakk alt på flasken. Agnethe spiste kvelds sammen med oss, og OT roet seg fint i lekegrinden. Etterpå gikk de inn for å bade OT. Kl 20:45 kom Agnethe ned på TV stuen og spurte om jeg ville holde OT for han ville ikke roe seg, og hun holdt på med melkeblanding. OT sovnet i armen min med det samme. Agnethe kom ned kl 21 og OT ble lagt i lekegrinden

MK

Natt:

Agnethe kom ned for å ta seg en røyk etter kveldstellet til OT. Siden har jeg ikke hørt eller sett noe til Agnethe i natt.

MF

07.05.92 Bergen Mødrehjem, kontrakt Orion Martha Mae

Institutt for familie og relasjonsutvikling
Boks 148, 5201 Os, tel 05-302820/309810

Avtale om bruk av video ved familierådgivning/familiebehandling
(Ett eksemplar til institusjonens journal og ette eksemplar til foreldre)

Undertegnede mor/far samtykker på vegne av familien, i at det brukes videoopptak som grunnlag for forelderrådgivning/familiebehandling. Det kan gjøres opptak av familiesituasjoner og av rådgivningssamtalene.

Vi er også innforstått med at videoopptaket blir gjennomgått som del av behandlers opplæring i veiledningsgruppe ved Institutt for familie og relasjonsutvikling, Os, og at veiledere er psykolog Haldor Øvreeide, sosionom/familieterapeut Reidun Hafstad og Maria Aarts, leder for orion-foredrerådgivningssenteret i Holland.

Dersom vi ønsker spesielle opptak, eller deler av opptak slettet, skal dette gjøres umiddelbart.

AMA 7 mai 92
Underskrift foreldre dato

Undertegnede behandler ved Bergen mødrehjem bekrefter at videoopptak som brukes som grunnlag for forelderrådgivning/familiebehandling, kun kan brukes til dette formål så lenge det ikke er gjort skriftlig avtale om annet.

Opptakene kan imidlertid gjennomgås med undertegnedes veileder. Opptaket behandles som tilhørende journal og omfattes av de regler for konfidensialitet som gjelder for journalsmalen. Dato for opptak noteres i journal.

Opptak som foreldre ønsket slettet skal slettes umiddelbart.

Kari Aasaas 7 mai 92
Underskrift behandler dato

Avtale om bruk av videoopptak til opplæringsformål om forelderrådgivning.

Undertegnede foreldre godkjenner med dette at videoopptak fra følgende datoer:

Kan brukes til demonstrasjonsformål ved undervisning/orientering om forelderrådgivning/familiebehandling ved hjelp av video.

Eventuelle begrensinger spesifiseres på baksiden av arket.

Underskrift foreldre dato

Ikke signert.

08.05.92 Bergen Mødrehjem, dagsrapport

Bergen mødrehjem
Dagsrapport
Dato: fredag, 08.05.1992

Navn på

Formiddag:

Agnethe gav OT flaske kl 6:45, han sovnet etterpå. Agnethe var nede kl 7 for å røyke, hun ryddet på rommet før frokost, spist frokost. OT sov til kl 9:15, ble da stelt og tatt orionfilm av. Ble ammet etterpå, kom på lekestuen ca kl 9:45, sovnet i armene til Marit kl 10 og lagt i vognen (inne). Agnethe var på lekestuen fra kl 10:30 til 11, hadde Daniel på fanget. OT ble ammet kl 11:30 på lekestuen og de gikk opp kl 11:45. Agnethe har vasket rommet og vasket klær i formiddag.

Vigdis

Ettermiddag:

( Datatilsynet krevde sletting av fornavnet ) sov ute til kl 17:00, ble ammet kl 18:00. Agnethe badet han kl 20.00, fikk flaske etterpå. Hun kom ned på TV stuen med han kl 21:00, spurte om jeg kunne holde han litt da hun holdt på å lage melkeblanding. OT var litt urolig – skrek og krøkket bena opp under seg, virket som han hadde litt mageknip. Agnethe kom seg ikke på kino da venninnen ikke hadde barnevakt.

Hilde

Natt:

Agnethe gikk til ro for natten kl 22:30. Hun kom ned kl 03.00 for å ha seg en røyk, hadde da nettopp gitt OT flaske. Det har vært rolig hos dem resten av natten. Agnethe og OT kom ned kl 07:30.

KG

Skriver på en bokserie under tema "Når barnevernet dreper med loven i hånden"...

Profile  

Post subject: Avhør
PostPosted: Sat Jun 23, 2007 7:52 pm 
Superposter

På kvinnefengselet Bergen Mødrehjem blir man avhørt omkringe alle ens tidligere venner og bekjente. Spesielt er man opptatt av menn man har hatt et eventuelt seksuelt forhold til. Eksempel på disse avhør foregår slik:

Hovedkontakt Vigdis:

Jeg har fått vite noe veldig alvorlig om deg! Jeg spør hva det er. Hun svarer: Jo jeg har fått vite at du har vært kjæresten til SM! Jeg har det fra helt sikre kilder og det er veldig alvorlig, han er med i OTO. Jeg ser litt forbauset ut og svarer at jeg vil ikke akkurat kalle han en kjæreste, og at jeg trodde han var musiker. Jeg var selvfølgelig klar over at han ikke kan kalles mors beste barn, men trodde det var fordi han ekspredimenterte med stoffer. Vigdis er meget alvorlig og sier at jeg skal slutte å lyge, hun har fra helt sikre kilder at vi har hatt et seksuelt forhold. Jeg sier at det var nokså kortvarig og mange år siden. Hun er enda mer alvorlig, ja hvor nøyaktig mange år siden. Det er nemlig også kommet frem at SM var pedofil. Jeg sier at så mange år var det ikke siden og at jeg hadde både vært over sekuelle lavalder og ikke uvillig. Hvordan vet jeg det, det er typisk noe som offer sier, svarer Vigdis. Nei, jeg vet forskjellen mellom et villlig og ufrivillig samleie og har prøvd begge deler, svarer jeg irritert. Nei sier Vigdis, det at jeg hadde vært sammen med SM var veldig alvorlig og noe hun straks ville ta opp med barnevernet på Fana for jeg kunne ikke ha min sønn når jeg kjente slike mennesker. Jamen, jeg har alt sagt før innskrivelsen på mødrehjemmet at jeg ikke skal ha kontakt med nettopp den type mennesker. Hva mener jeg med det sier hun. Jo, det står ved innsøking det med at jeg hadde hatt kontakt med noen i et rusmiljø og skulle skifte omgangskrets...

Ja, men de vet ikke at det gjelder mennesker som SM....

Så går hun.

Profile  

Post subject: 15 uke Bergen mødrehjem
PostPosted: Wed Jun 27, 2007 5:49 pm 
Superposter

Man skal aldri miste besindelsen når "hovedkontakter" driver med sine avhør, da ender man hurtig opp med å si noe man ikke ønsker å snakke om...

Mine foreldre har tilbudt at min sønn kan holde sin dåp hjemme hos dem, noe jeg sier ja takk til og går i gang å forbrede. En del av personalet stiller seg undrende til hvorfor jeg vil ka han døpe i den norske statskirke, noe jeg først er forundret over da jeg selv både er døpt og konfirmert her. Det blir en del snakk om religion og jeg inrømmer at jeg setter bedre pris på den ortodoske kirke, og at faren er katolsk...

De mener at fordi jeg er "mystiker", så er det hyklerisk, og jeg forstår lite av hva de hentyder til, og påpeker at det er mengder av mystikk i kristendom. Jeg blir bedt om å nevne eksempler, og svarer som f.eks jomfrufødsel og oppstandelsen...

15 uke Bergen mødrehjem

Mottatt 29.08.05 av Bergen Mødrehjem, fylkesarkivet, etter skriftlig forespørsel om innsyn i egne sakspapirer den 14.06.05 i henhold til § 18 og § 19 i forvaltningsloven.

09.05.92 Bergen Mødrehjem, dagsrapport

Bergen mødrehjem
Dagsrapport
Dato: lørdag, 09.05.1992

Navn på

Formiddag:

OT hadde vært urolig og lagt mye ved bryste fra kl 05:00 i morges fortalte Agnethe. Hun gikk derfor og la seg igjen kl 08:00. OT hade fått flaske kl 09:00. Begge kom på stuen kl 11:00. Kl 12:00 kom Agnethe’s besteforeldre på besøk, de var her ca 1 time. OT fikk flaske kl 12:30.

Hilde

Ettermiddag:

Agnethe på stuen i ettermiddag, OT lå på lekerommet. Agnethe fortalte at OT ikke hadde sovet siden kl 05:00 i morges. Agnethe gikk opp kl 17.00 for å skifte på OT, og deretter gi ham bryst. OT roet seg i en ½ time etter at han hadde fått bryst. Begynte så å skrike og var tydelig sulten. Agnethe satt i spisestuen og gav ham flaske kl 17:30. Jeg gikk inn til Agnethe kl 19.00. Da var det kvelds. Mor og barn lå da og sov i mors seng. Agnethe kom til kveldsen. Da vi snakket om ran og overfall, fortalte hun en historie om at hun var blitt truet med kniv i USA. Etter kveldsen kl 19:30 tok Agnethe med seg OT ned i tv-stuen. Hvor hun ammet han. OT ville ikke roe seg. Agnethe gav han flaske kl 21:00.

SF

Natt:

OT roet seg og sovnet godt etter flasken kl 21:00. Han ble lagt i baggen på trimme-rommet, Agnethe så på Grand Prix. Mor og barn gikk opp kl 24:00, Agnethe kom ned 04:00 for å røyke. OT hadde da fått mat.

MF

10.05.92 Bergen Mødrehjem, dagsrapport

Bergen mødrehjem
Dagsrapport
Dato: søndag, 10.05.1992

Navn på

Formiddag:

Jeg gikk inn til Agnethe kl 09:15. Hun lå da og ammet OT. Kom til frokost 5 minutter etterpå. Etter frokost badet Agnethe og OT. Agnethe har vært ute og gått tur sammen med Runhild og barna.

SF

Ettermiddag:

OT sov ute fram til 15:30, ble så ammet på begge bryst. Fikk bryst igjen kl 07:30. Agnethe mener at OT ikke blir mett når hun ammer, føler hun ikke har noe særlig melk. Han fikk flaske kl 18:15, den gikk ned på høykant.

Hilde

Natt:

OT fikk mat kl 21.00, han ble lagt, og mor og barn sov fram til cirka 02:30, da fikk OT flaske, etterpå kom Agnethe ned for å ta seg en røyk.

MF

11.05.92 Bergen Mødrehjem, dagsrapport

Bergen mødrehjem
Dagsrapport
Dato: mandag, 11.05.1992

Navn på

Formiddag:

Agnethe var på kjøkkenet kl 07:00. Lurte på hva hun skulle gjøre med OT som skrek når han ble lagt ned i sengen. Hadde fått skift og bryst. Agnethe lot han først ligge i sengen 10 minutter ”hvor han sutret”. Agnethe var da nede og tok en røyk. Kom deretter opp på kjøkkenet og varmet melk til Ole T. Han drakk med god appetitt. Sovnet etterpå og sov til kl 11:00 på lekestuen siste halvtimen. Agnethe vasket gulvet i lekestuen. Var så på husmøte. Agnethe hadde samtale med Gerd og Vigdis mellom 12.00 og 13:00.

SF

Ettermiddag:

Agnethe ammet kl 16:00. OT hadde lagt ute og sovet. Amet han ca 1 time på tuen. Styrte og stelte under kveldslagingen. OT var med i stolen sin. Hadde kveldsen klar i rett tid. Spiste kvelds. Fikk besøk av foreldrene kl 19:00. De er her fremdeles. Fikk mat i 19:00 tiden. Skulle bade etterpå.

TS

Natt:

Agnethe og OT var i rommet sammen med foreldrene til Agnethe ut over kvelden. Agnethe kom ned for å røyke kl 21:30, da satt foreldrene oppe og passet OT. Foreldrene gikk kl 22.

ET

12.05.92 Bergen Mødrehjem, dagsrapport

Bergen mødrehjem
Dagsrapport
Dato: tirsdag, 12.05.1992

Navn på

Formiddag:

Agnethe kom på vaktrommet kl 08:20 og spurte etter frokost (det var ikke dekket på). Hun ammet OT før vi spiste og ammet kl 09:30 på lekestuen. OT var rolig og fornøyd til han sovnet kl 10:15. Ble lagt i vognen. Agnethe og OT ble kjørt til Nesttun av Vigdis. Agnethe skulle til lege kl 14 og etterpå hjem til foreldrene. De kjører henne tilbake litt før kl 20.

MK

Ettermiddag.

Agnethe ringte ca 19.50 og sa hun ble noe senere. Hun ble kjørt tilbake av sin mor kl 20:30.

GG

Natt:

Agnethe ga OT flaske inne på stuen kl 21:30 han roet seg godt og sovnet, mor og barn ikke deretter opp. Agnethe kom ned i 02.00 tiden i natt for å røyke. Stille hos mor og barn siden.

Mette

Journalutskrift – utskrift 04.08.05 – Fastlege

12.05.92 LEGE ROLF ARNE LØVØY

ANAMNESE: Ukomplisert fødsel, drypp pga overtid. Mastitt *2 i puerp, noe red melkemengde, ellers går det greit. En del fluor, ikke blødninger eller menstr. Enda. Prev: Ønsker IUD ved 3-4 måneder.
FUNN: BT: 100/60. GU: VVP ua. Uterus rv/rf, drøyt normalt stor, adnexa ua.
BEHANDL.: Time til IUD i juni.
DIAGNOSE: POSTPARTUMSKONTROLL, REVASJON

13.05.92 Fana trygdekontor til bidragsfogden

Innsyn i egen saksdokumentasjon etter §§ 18 og 19 utlevert fra Folketrygd for utenlandssaker, bidragavdeling den 22.04.2005

Folketrygden
Krav etter folketrygdloven § 12-3
92-12 K

Til Bidragsfogden i Fana

1. Innkreving av underholdsbidrag X
2. Fastsettelse/Forhøyelse av underholdningsbidrag X

Navnet på den som mottar overgangstønad/underholdningsbidrag

Etternavn, fornavn:
M-A Agnethe

Fødselsnummer: 270368 ****

Postadresse:
Trymsvei 4

Postnummer og poststed:
5050 Nesttun

Bokommune:
Bergen

RTV blanket 12.03 ”opplysninger om underholdningsbidrag” gir informasjon om den bidragpliktige og underholdningsbidraget.

RTV blankett 12.03 ligger ved X
RTV blankett 12.03 er sendt tidligere

1 Krav om innkreving – opplysninger om kravet

A Overgangsstønad etter folketrygdloven § 12-3 utbetales som månedsbeløp med
kr 4.440 fom (mnd. år): 1.3.92

Vi ber bidragsfogden kreve inn foletrygden tilgodehavende fra dette tidspunktet i henhold til folketrygdloven § 12-3 fjerde ledd og innkrevningsloven § 4 bokstav a.

B Klienten har dessuten rett til etterbetaling av stønaden for perioden
Fra Til

a Folketrygden fremmer ikke krav om innkreving av bidrag for etterbetalingsperioden X
b Folketrygden fremmer krav om innkrevning av bidrag for etterbetalingsperioden

Nærmere opplysninger
Barnet er født 160392 ****

c Trygdekontoret vil ettersende opplysninger om hvorvidt bidragsfogden skal kreve in bidrag til folketrygden for etterbetalingsperioden

Den/de bidragpliktige er underrettet som vedlagte kopi av RTV-blankett 12.07 viser

2 krav om fastsettelse/forhøyelse - om hjemmel for kravet, om den bidragspliktiges inntekt mv.

Kravet er fremmet med hjemmel i forskriftens § 1 og § 3.

Vi ber om at bidragsfogden vurderer om bidrag bør fastsettes/forhøyes i henhold til forskrift etter folketrygdloven § 12-3 femte ledd. Forskriften er gjengitt på baksiden av denne blanketten. Bidragsmottakeren har gitt trygdekontoret fullmakt til å fremme kravet. Kravet opprettholdes så lenge partene ikke har inngått avtale om bidrag som tilfredsstiller nivået i forskriftens § 1, med mindre bidragsfogden finner at kravet ikke kan føre frem, jamfør forskriftens § 6 annet ledd.

Vi ber om tilbakemelding fra bidragsfogden

Sted og dato:
Nesttun 13.5.92

Trygdekontorets stempel og underskrift
Else Skeie

Signatur

Stempel:

Bergen trygdekontor
Fana
Pensjonsgruppe

Regler om forholdet mellom underholdningsbidrag og overgangsstønad fra folketrygden:

Sosialdepartementet har den 19 desember 1980 fastsatt forskrifter med hjemmel i lov om folketrygd § 12-3 sjette ledd om i hvilke tilfelle det skal settes som vilkår for rett til overgangstønad at underholdningsbidrag kreves fastsatt eller forhøyet.

§ 1

Når underholdningsbidrag til barn er fastsatt ved avtale mellom foreldre, skal det settes som vilkår for rett til overgangsstønad etter lov om folketrygd kap 12 at spørsmålet om å forhøye bidraget blir prøvet, dersom bidraget er lavere enn:

10% av bidragspliktiges sist registrerte pensjonsgivende inntekt for ett barn.
15% av bidragspliktiges sist registrerte pensjonsgivende inntekt for to barn.
20% av bidragspliktiges sist registrerte pensjonsgivende inntekt for tre barn.
Og videre slik at det legges på 5% av bidragspliktiges pensjonsgivende inntekt for hvert av de øvrige barn.

Ved fastsettelsen av bidragspliktiges pensjonsgivende inntekt skal det ses bort fra bestemmelsen i lov om folketrygd § 6-4 femte ledd annet punktum.

Dersom trygdekontoret har kjennskap til bidragspliktiges aktuelle inntekt, kan den legges til grunn istedenfor pensjonsgivende inntekt.

Ny prøving av saken kan bli krevd hvis bidragspliktiges realinntekt, uttrykt ved pensjonspoengtall, viser en stigning som nevnt i § 2.

§ 2

Når underholdningsbidrag til barn er fastsatt av domstol eller administrativt organ, skal spørsmålet om å forhøye bidraget bare kreves prøvet dersom bidragspliktiges sist registrerte pensjonspoengtall viser en stigning på mer enn 30% i forhold til poengtallet på det tidspunktet da bidraget ble fastsatt.

Ved poengtall over 7 nyttes et omberegnet poengtall, som svarer til 7 tillagt tre ganger differansen mellom de faktiske poengtall og 7.

Dersom trygdekontoret har kjennskap til bidragspliktiges aktuelle inntekt, kan aktuell inntekt omregnet til pensjonspoengtall, legges til grunn istedenfor sist registrerte pensjonspoengtall.

§3

Når underholdningsbidrag til barn ikke er fastsatt eller avtalt, eller avtalen mellom foreldrene går ut på at det ikke skal betales bidrag, skal spørsmålet om fastsettelse av bidrag alltid kreves prøvet.

§ 4

I de tilfellene som er nevnt i §§ 1 og 3, skal spørsmålet om underholdningsbidraget til skilt eller separert forsørger kreves prøvet samtidig med spørsmålet om forhøyelse eller fastsettelse av bidrag til barn.

§ 5

Dersom en avtale mellom foreldrene går ut på bidrag til barn eller ektefelle helt eller delvis skal gis i form av naturalytelser, kan trygdekontoret kreve at bidraget fastsettes som kronebeløp.

§ 6

Dersom trygdekontoret ut fra sitt kjennskap til saken finner det åpenbart at et krav om fastsettelse eller forhøyelse av bidrag ikke kan føre frem, skal trygdekontoret unnlate å fremme saken.

Bestemmelsen i leddet foran gjelder tilsvarende for bidragsfogden, som i slike tilfelle kan sende saken tilbake til trygdekontoret.

§ 7

(Fastsatt og i kraft fra 17 mars 1982)

Rett til tilstått overgangsstønad etter kap. 12 er betinget av at stønadsmottakere ikke senere inngår avtale om nedsettelse av underholdsbidrag til et nivå lavere enn nevnt i forskriftenes § 1.

§ 8

Rikstrygdeverket gir nærmere regler om hvor ofte stønadssaker skal vurderes med henblikk på prøving etter forskriftene her.

Disse forskriftene trer i kraft 1 januar 1981.

13.05.92 Bergen Mødrehjem, dagsrapport

Bergen mødrehjem
Dagsrapport
Dato: onsdag, 13.05.1992

Navn på

Formiddag:

Agnethe kom med OT på spisestuen kl 07:30, hun sier det har vært en ”drittnatt” OT hadde bare sovet 1 time etter kl 02:00. OT fikk flaske kl 07:45, de gikk på rommet etterpå. Agnethe har ikke spist frokost. OT ble levert på lekestuen kl 10, Agnethe på undervisning med medisinerstudentene. Agnethe kom ned kl 10.30 for å se til OT. Hun tok han med opp for å amme. Agnethe har vært på kjøkkenet i dag. OT har sittet i babystol og sett på sin mor.

Vigdis

Ettermiddag.

Agnethe prøvde å legge OT ut i vognen kl 15.30, han vile ikke roe seg. Han skrek i 1 time på stuen, da lå Agnethe han til brystet kl 16:30, han roet seg straks og sov i vognen etterpå, men bare i 10 minutter. Han fikk flaske kl 17.45, da roet han seg fint, ble lagt i sengen, sovnet ikke, men lå og så/tok på ranglen, pratet og underholdt seg selv i 1 time. Jeg passet han da. Agnete var med Kari og så på Orion film. Davidsen mente OT sitt utslett var svetteutslett.

Hilde

Natt.

Agnethe satt på røykestuen i går kveld, var trøtt og gikk til ro kl 22.00. Hun kom ned kl 03:00 for å ta seg en røyk. Det har vært rolig hos mor/barn siden.

KG

14.05.92 Bergen Mødrehjem, dagsrapport

Bergen mødrehjem
Dagsrapport
Dato: torsdag, 14.05.1992

Navn på

Formiddag:

Agnethe var oppe kl 8:00, hun og OT var på helsestasjonen kl 11 tilbake kl 12:00

KH

Ettermiddag:

Agnethe ammet OT kl 15:15, han fikk også tillegg og ble stelt etterpå. Agnethe vasket deretter rommet sitt. OT ble ammet igjen kl 17.30. Agnethe spiste kvelds med oss andre, OT lå i lekegrind fornøyd og blid, noe Agnethe kommenterte. Agnethe fikk besøk av mor kl 18.45, moren er fortsatt her.

AIT

Natt:

Agnethe sa god natt kl 21:45. OT fikk flaske kl 03. Agnethe var nede og hadde seg en røyk etter dette måltidet. Ikke hørt noe fra mor/barn etter dette.

IMM

14.05.92 Kontaktregister, helsestasjon

Mottatt av Slåtthaug skolehelsetjeneste etter skriftlig forespørsel om innsyn i egne sakspapirer i henhold til § 18 og § 19 i forvaltningsloven den 10.05.06

Dato for undersøkelse: 14/5-92
Barnets alder: 2 mnd
Helsestasjonens initialer: MHP
Legens initialer: LW
Ledsager: mor

Barnet

Sykdom: V
Aktivitet:
Søvn: T
Morsmelk: T
Ernæring: T
Fluor:
Generell utvikling: V
Bekymring/problem: V

Familien

14/5-92
Trivsel/helse:
Kontakt familie/venner: V
Bekymring/problem:

Helsesøsters vurdering

Trivsel: T

Leges vurdering

Hud/slimhinner: V
Øyne, skjeling: V
Ører: V
Munnhule, svelg: V
Hals/brystkasse: V
Hjerte. V
Lunger: V
Mage: V
Kjønnorganer: V
Rygg, hode: T
Hofter, Ekstremiteter: V
Reflekser, tonus, motorikk: V

15.05.92 Bergen Mødrehjem, dagsrapport

Bergen mødrehjem
Dagsrapport
Dato: fredag, 15.05.1992

Navn på

Formiddag:

Agnethe var oppe kl 6 og gav OT bryst kl 07. Hun var med til frokost 8:30. Reiste til presten kl 10:00, Gerd kjørte henne. Etterpå skulle Agnethe hjem på besøk. Hun er tilbake her i kveld. OT er med Agnethe.

Kari Aa

Ettermiddag:

Agnethe ringte hit kl 19:30, gav beskjed at hun såg ”Derrik” hjemme og kommer hit ca kl 22. Besteforeldrene til Agnethe var her kl 17:30,de hadde med blader som ble lagt inn på rommet til Agnethe.

Vigdis

Natt:

Agnethe og OT ble kjørt opp av faren kl 22:30. OT sov og ble lagt i sengen sin. Agnethe gikk til ro for natten. Hun kom ned kl 02:00 og kl 05:30 begge gangene hadde OT fått mat.

Mette

Last edited by Ama on Thu Jun 28, 2007 3:53 pm, edited 1 time in total.

Profile  

Post subject: 15 uke Dikt
PostPosted: Wed Jun 27, 2007 5:50 pm 
Superposter

Dåpen

Den nyfødte sjel blir høytidelig bært frem
i mors arme foran døpekulten i kirkens midtstav.
Slik døperen Johannes velsignet Davids sønn,
i floden under Babylon,
blir du i gave gitt ditt eget navn,
i denne verden.

Arven i bomullsdåpkjolen du har på i dag,
blir brodert inn av din oldemor med nål og hvit silketråd.

Profile  

Post subject: 16 uke Bergen Mødrehjem
PostPosted: Sun Jul 01, 2007 2:50 pm 
Superposter

Det er et voldsomt press på at jeg skal "anmelde" SM, mine hovedkontakter prater hovedsakelig i enerom om dette. De forteller at politiet har pornografisk matrialle der jeg er identifisert i det jeg blir seksuelt utnyttet, de snakker også om barnepornografisk matriale. Jeg tror dem ikke og ber om å få se disse "bevisene" noe de sier jeg ikke har rett til. Tilsist velger jeg selv å gå ut i barnekjøkkenet der andre mødre og personalet sitter for å slutte diskusjonen. De har ikke lov å be meg levere inn anmeldelse, og jeg tror som sagt ikke på disse "bevisene" deres.

De mener også at jeg tilhører OTO fordi jeg har "tilstått" at jeg har hatt sex med SM. Jeg spør om de vet hva OTO står for, og det jeg får ut av dem er så langt vekke fra hva det handler om, at jeg informerer kort at Ordo Templi Orientis handler om læren i mystikk for de som har spesiell interesse av oriantal mystikk, og i praksis betyr det mye yoga og mediatasjon mm... De tror meg ikke, de vet så mye bedre enn meg hva dette handler om, og jeg gir opp å forsøke å forklare dem forskjellen fra hva OTO er og hva psykologer og politi mener det er. Når jeg forklarer noe så er det kun oppfattet som et ytterligere "bevis" på at jeg tilhører denne "hemmelighetsfulle" logen. De prøver også å få meg til å fortelle om mennesker i SM vennekrets. Igjen navngir de forskjellige personer. Noen vet jeg hvem er av navn og andre kjenner jeg ikke. Det er også en merkverdig blanding av mennesker de her lister opp, som jeg ikke var klar over hadde noen samenheng med hverandre. Noen kjenner jeg riktignok som en del av vennekretsen til SM, men andre kjenner jeg fra cafe Opera og diskusjoner her. En del av dem går på universetetet og studerer religion. De er bland annet spesielt opptatt av AS som har hovedfag i religion på universitetet og driver en alternativ bokhandel hvor jeg elv har handlet en del.

Deretter tar de opp at jeg ikke går ut (benytter utekvelder), og mener dette er fordi jeg er redd disse mennesker, noe jeg ikke er. I og med at dt er festpilluke og jeg møter en del mennesker jeg kjenner (tilreisende pga festspilluke) velger jeg å ta en utekveld for å vise at jeg ikke er redd disse mennsker, slik de sier jeg er. Jeg legger merke til at de mener jeg prøver å "imponere" de andre mødre med hvem jeg har truffet, noe som ikke stemmer. Jeg forteller derimot høyt at jeg har truffet den og den, og ikke er det minste redd noen av dem.

16 uke Bergen Mødrehjem

16.05.92 Bergen Mødrehjem, dagsrapport

Bergen mødrehjem
Dagsrapport
Dato: lørdag, 16.05.1992

Navn på

Formiddag:

Agnethe kom til frokost kl 10. Vigdis fikk levert OT i armene, mens Agnethe spiste. Agnethe laget melkeblanding etter frokost, tok seg en røyk mens OT låg i legegrinden. OT fikk flaske kl 11 på kjøkkenet. Agnethe har lagt sammen klær i formiddag, sier hun har brukt 3 timer på det. Vigdis holdt OT rett før middag, Agnethe på røykerommet, kom opp da det var middag og overtok OT, da han var litt urolig ville Agnethe gå en tur med ham før hun spiste. Vigdis gikk på rommet til de kl 14:30, da satt Agnethe og ammet, hun sa da at hun ikke ville ha middag. OT skulle få flaske kl 14:40.

Vigdis

Kveld:

Agnethe gikk på trilletur fra 15:30-16:20, var bare så vidt innom før hun gikk ut igjen fordi OT ikke ville roe seg, men kom tilbake nesten med en gang. Var da svært fortvilet over at han ikke ville sove. ”OT er helt umulig, jeg er drittlei hele ungen”. Hun tok han med seg mens hun ringte til en venninne, OT skrek hele tiden, men han roe seg da hun la han i lekegrinden, mens hun selv drakk kaffe. Satt deretter ½ time med Wenche på røykestuen. OT fikk mat kl 18:30, og ble deretter lagt inn på rommet mens Agnethe spiste kvelds. Han ble ammet kl 20:45. Agnethe sa at han ikke hadde sovet siden 12. OT sovnet etter amming, så Agnethe bar han opp, men kom ned igjen 10 minutter senere fordi han hadde våknet og begynte å grine da hun la ham i sengen. Han ligger nå i lekegrinden i stuen kl 21.30. Agnethe vil varme flaske til han nå.

Grete

Natt:

Agnethe gikk til ro med OT kl 22. kl 23 var hun på kjøkkenet og varmet flaske til OT. Matet igjen i natt, og kl 07:00 var hun igjen på kjøkkenet for å varme flaske. I godt humør, smilende og blid.

Evy

17.05.92 Bergen Mødrehjem, dagsrapport

Bergen mødrehjem
Dagsrapport
Dato: søndag, 17.05.1992

Navn på

Formiddag:

Agnethe var oppe kl 7 og gav OT flaske. Han ble deretter lagt i sengen mens Agnethe dusjet og pyntet seg. Hun spiste frokost med oss andre. Agnethe sin far kom 10:15 og de dro godt og vel 10:30. hun kommer tilbake i kveld.

Grete

Ettermiddag:

Agnethe og OT tilbake kl 19, ble kjørt av far til Agnethe. OT sov i vognen, ble vekket til måltid kl 20, fikk flaske på stuen. Agnethe sier hun har hatt en fin dag, er i godt humør.

Vigdis

Natt.

Agnethe laget melkeblanding før hun gikk til ro kl 22:10. OT fikk flaske kl 03. Hun selv kom ned og hadde seg en blås etter måltidet.

Ingunn

18.05.92 Bergen Mødrehjem, dagsrapport

Bergen mødrehjem
Dagsrapport
Dato: mandag, 18.05.1992

Navn på

Formiddag:

Agnethe gav OT flaske kl 8.30. Hun spiste frokost med oss andre. Agnethe har vært på husmøte. Hun har solt seg på altanen. Ole T har vært på lekestuen, har vært ute. Han fikk bryst og flaske kl 12:30. OT er veiet i dag, bra økning.

Kari Aa

Ettermiddag:

Agnethe har vært mye ute på altanen med OT. Hun stresset litt md OT da vi skulle spise kveldsmat. Etter forslag fra oss satt Agnethe OT ned i en stol og han roet seg der etter måltidet. Agnethe gav OT mat 16:30, 19:00 ammet hun og 20:00 gav hun flaske. Agnethe var en del ”stresset” da hun ikke fikk OT til å roe seg. Mor og barn i stuen kl 21:00.

Usignert

Natt:

Agnethe og OT satt på stuen frem til kl 23:20. Rolig hos mor/barn når jeg har vært oppe i natt.

Evy

19.05.92 Bergen Mødrehjem, dagsrapport

Bergen mødrehjem
Dagsrapport
Dato: tirsdag, 19.05.1992

Navn på

Formiddag:

Ettermiddag:

Agnethe har hatt husmordag, og har oppfylt pliktene sine ok. Hun har hatt samtale med Gerd i ettermiddag. Alt ok med OT. Han sovnet i stolen sin på tv stuen kl 20 og ble lagt opp 20:15.

Kari Aa

Natt:

Agnethe ga OT flaske nede i stuen kl 22:00, siden gikk mor og barn til ro for natten. Jeg har siden ikke hørt fra Agnethe i natt.

Mette

20.05.92 Bergen Mødrehjem, dagsrapport

Bergen mødrehjem
Dagsrapport
Dato: onsdag, 20.05.1992

Navn på

Formiddag:

Kl 7:10 kom Agnethe ned med OT. Hun var glad og fornøyd, da OT hadde sovet hele natten til kl 6. da ble han ammet. Han roet seg i lekegrinden mens Agnethe tok en røyk. Han var nok ikke helt mett, da han fikk flaske 7:30, sovnet i baggen på altanen. Han kom på lekestuen kl 10 og sovnet i armene til Gunvor ca kl 11. kl 11:30 ble han lagt sovende opp i baggen. Agnethe har vært på undervisning, og hun har vært på kjøkkenet og laget marsipanroser.

MK

Ettermiddag:

Agnethe ammet OT i 15:30 tiden. Vært en del ute på altanen, pratet med Inger L. OT har lagt i lekegrinden på spisestuen og i stolen sin. Ble på ny ammet kl 17.30. Sovnet flere ganger ved brystet. Agnethe måtte vekke han opptil flere ganger. Agnethe spiste kvelds, gikk ned i stuen med OT, så dagsrevyen, fikk besøk av sin mor nærmere 19:00. satt litt på stuen sammen. Vise stolt sin mor marsipanrosene hun har laget. Deretter skulle de bade OT. Fikk melk på flaske 19:30. Vært på rommet siden. Har ikke gått enda kl 20:45.

TS

Natt.

Mor til Agnethe gikk kl 21.15. OT fikk flaske kl 22. OT lå i lekegrinden mens Agnethe tok sin siste røyk for kvelden. Mor/barn sa godnatt kl 23. har ikke hørt fra mor/barn i natt.

IMM

21.05.92 Bergen Mødrehjem, dagsrapport

Bergen mødrehjem
Dagsrapport
Dato: torsdag, 21.05.1992

Navn på

Formiddag:

Agnethe kom ned for å ta en øyk kl 7. OT hadde også i natt sovet til kl 6, og han hadde da fått flaske. Han fikk flaske igjen kl 9:30 og etterpå, ca kl 10, gikk hun til byen. Hun hadde med 2 flasker til OT og ville spise selv i byen også. Hun viste ikke når hun kom tilbake for hun skulle handle en del. Hun spise frokost kl 8:30.

MK

Ettermiddag:

Agnethe kom fra byen kl 16:30. var opptatt med å fortelle mødre og personalet i detaljer hva som hadde skjedd i byen. Hvilke kjente personer hun hadde truffet, som var i byen pga festspilene osv. Pratet med høyrøstet stemme og ville imponere de andre mødrene. Agnethe gikk inn kl 18:00. OT fikk da flaske. Agnethe har ryddet og vasket rommet i kvelds. Alt skal være klart til i morgen. For da skal hun sole seg.

SF

Natt:

Agnethe satt på røykestuen fram til OT skulle ha mat kl 22:00. hun gikk da opp og jeg har ikke sett eller hørt noe til henne og OT siden.

Kari G

22.05.92 Bergen Mødrehjem, dagsrapport

Bergen mødrehjem
Dagsrapport
Dato: fredag, 22.05.1992

Navn på

Formiddag:

Agnethe kom til frokost kl 09:00. OT på lekestuen fra kl 9.30. Agnethe km ned og hentet ham kl 10.15. Var misfornøyd og mente at vi ikke kunne passe OT. Hadde ikke fått nok oppmerksomhet. Mente han hadde skreket i 15 minutter, noe som ikke stemte. Agnethe lå på solsengen med OT til puppen ca 1 time. Han fikk flaske kl 11.30. Sovnet så. Agnethe sittet på terrassen.

Kari G

Ettermiddag.

Agnethe var klar til å gå ut kl 19.00. Da var OT ferdig stelt og lå i sengen sin vel fornøyd. Agnethe ble hentet av sin søster kl 19.15. Hun ville først innom og hilse på OT. Jeg gav OT måltid ca 20:45. OT brukte lang tid på flasken, jeg byttet på han underveis, og tilslutt drakk han hele flasken. Etter måltidet la jeg OT i sengen sin. Han sovnet like etterpå og sov godt da jeg var inne nå 21:45. Agnethe ringte 21:30 og lurte på hvordan det gikk med OT. Hun opplevde det annerledes å være ute nå sa hun. Greide ikke helt å slappe av. Hun ville ringe igjen senere for å høre hvordan det gikk med OT.

GG

Natt:

OT sov godt mens jeg passet han. Agnethe ringte to ganger for å høre at alt var bra med sin sønn. Hun kom tilbake kl 01.40, det hadde vært en fin konsert, men eller hadde hun vært litt anspent hele kvelden, hun drakk 2-3 pils og følte seg litt pussa av de fortalte hun. Hun gikk rett opp for å legge seg, har ikke hørt fra mor og barn siden i natt.

Mette

Profile  

Post subject: Re: 15 uke Dikt
PostPosted: Sun Jul 01, 2007 8:19 pm 
Superposter

Ama wrote:
Slik døperen Johannes velsignet Davids sønn,
i floden under Babylon,
blir du i gave gitt ditt eget navn,
i denne verden.

Isabella Henrietta Ingrid Margrethe av Danmark ble nylig døpt.

Men dåpen er ikke først å fremst en navngivingsseremoni, understreket biskopen.

Jeg tenker på de ansatte på mødrehjemmet som mente at det var hyklersk av deg å døpe barnet ditt på grunn av din angivelige assosiasjon til OTO. Hvis du døpte barnet ditt uten å ha en kristen tro så var du i tilfelle i godt selskap. Jeg tror de fleste døper barna sine kun fordi det er en tradisjon og en fin anledning til å vise frem sin materielle velstand og sosiale vellykkethet.

will be anarchy.” Lord Denning (1899-1999)

Profile  

Post subject: tradisjon eller tro
PostPosted: Sun Jul 01, 2007 10:01 pm 
Superposter

For meg er dåpsritualet mest forbundet med tradisjon der barnet blir velsignet med den hellige ånd og får en beskyttelse over sitt navn. Senere i livet velger barnet selv om det vil bevare sin kristen tro gjennom sin konfirmasjon.

Nå har jeg ikke på dette tidspunkt noe spesielt mye velstand eller sosial status å vise frem, men jeg antar at mine foreldre deler den oppfatningen her. At dåpen er en tradisjon der man viser seg frem sosial for venner og familie.

Min far nekter at det eksisterer en Gud, faktisk ble han sint på meg dersom jeg som liten spurte han ut om ting innenfor religion. Han sier det ikke eksisterer noen ting etter døden, jeg er helt motsatt og har ikke kun tro på evig liv etter døden, men også vært et spiretuelt søkende menneske.

Profile  

Post subject:
PostPosted: Sun Jul 01, 2007 11:59 pm 
Rang: Ivrig bruker

Herregud, Ama, det er helt forferdelig å lese disse "loggene". Det er så krenkende. Jeg har noen logg-utskrifter av barnevernet om meg selv, det er den samme totale respektløsheten og holdningen om at de har rett til å vurdere, bedømme og beskrive min opptreden.
Det tragiske er at uansett hva du gjør, om du opponerer, protesterer, forsøker å tilfredsstille, være til lags, diskutere... uansett bruker de det mot deg. Det er virkelig et fengselshelvete du har levd i. Uansett hvordan du opplevde det selv, viser "loggene" at det er umenneskelige vesen som skriver om deg.
Jeg ville bare gjerne si til deg, til meg selv, til alle som har blitt utsatt for barnevern og andres vurderinger, bedømmelser og syke beskrivelser - Du er verdifull. Du er sterk. Ingen har rett til å bedømme deg på den måten.

Profile  

Post subject: saksinnsyn
PostPosted: Mon Jul 02, 2007 12:13 am 
Superposter

Ja, når man innhenter saksinnsyn blir mn sjokkert over hvor lite moral og etikk det er. De beskriver også seg selv i hvordan de bedømmer andre mennesker. Det jeg finner værst er hvordan disse "sakdokumenter" blir vurdert og sendt videre inn i hele det offentlige forvaltningsystem og tilsist i rettsystemet. Det spiller ingen rolle hva du sier eller om du har vitner som har kjent deg gjennom mange år sier. Sakdokumentene er det som utgjør deg og siden ditt barn, til det jeg definerer som et mappebarn, og det vil si et liv uten fremtidsutsikter fordi du bli utstøtt og avskåret fra det "normale" samfunnet.

Det eneste som er tilbake er å ikke opprettholde tausheten, men bruke sin ytringfrihet. Disse "sakspapirer" er på mange måte mer en beskrivelse av hvordan de forskjellige instanser fra barnefjern og samarbeidspartnere - sosialkontor, politi, psykratri, trygdekontor og aetat mm har en måte å fortelle, hva er historen de lager omkring et enkelt menneske, og er det kun for å fraskrive seg ansvar for tidligere handlinger og ikke minst beskytte seg selv og sine kollegaer i barnefjernindustrien...

Profile  

Post subject:
PostPosted: Mon Jul 02, 2007 12:24 am 
Rang: Ivrig bruker

Jeg har fortalt noen om det jeg har lest av dine logger. Alle sammen reagerer med en form for "at hun tør, at hun orker å utlevere seg selv".

Det jeg ser når jeg leser loggene dine (og som jeg forklarer alle som sier dette) er at du gjør det motsatte. Du utleverer behandlerne. Det er ikke mulig å lese noe om deg som person i disse loggene. Derimot kan man lese veldig mye om dem som skriver, om deres holdninger, totale mangel på logikk, fornuft, respekt og moral.

Stå på, Ama. Du må være usedvanlig sterk som har overlevd så mye ondskap og galskap fra systemet.

Profile  

Post subject: takk
PostPosted: Mon Jul 02, 2007 11:22 am 
Superposter

Noen sier man blir sterk av motgang, det vet jeg ikke altid om stemmer. Jeg har nok en evne til å reise meg opp igjen selv, etter store fall og ydmykelser fra det offentlige, jeg antar det er her jeg finner min styrke.

Når det gjelder det med å utlevere meg selv er det noe jeg føler jeg gjør mer ved min dikt, malerier og teater, enn de jeg gjør ved å skrive av saksdokummentene fra det offentlige, som du selv nevner her er det fakisk de som skrive ned disse rapportene som utleverer seg selv, mer enn de utleverer den de ønsker å ydmyke og daglig trakkaserer gjennom sin arbeidstilling.

Jeg vil si at prosessen med å hente inn sakdokumentasjon og skrive den ned og publisere den har vært mer helende enn ødeleggende for mitt vedkommende. Men nå er jeg jo alene tilbake uten barn og totalt utstøtt fra egen familie.

Last edited by Ama on Tue Jul 03, 2007 2:47 pm, edited 2 times in total.

Profile  

Post subject: Menneskesinnets motstandskraft
PostPosted: Mon Jul 02, 2007 1:21 pm 
Superposter

Det sies at alt som ikke knekker deg, det gjør deg sterkere. Jeg er heller ikke helt sikker på om det stemmer. Barnevernet mener at jo flere nederlag man går på, jo svakere blir man. Men de som aldri har opplevd en nedtur vil kanskje ha vanskeligere for å takle motgang enn de som er vant til å møte avslag og avvisninger.

Jeg tror det er viktig at man har evnen til å tenke positivt og tar problemene som en utfordring. Man må våge å feile. Det er sunt å ta risiki.

Det som er farlig er at man aksepterer barnevernets versjon av seg selv. Barnevernet elsker svake, hjelpesløse mennesker som trenger en krykke for å stå oppreist.

Hvis man ikke vet at noe er vanskelig eller farlig, så er det lettere å gi seg i kast med det. Man må ha litt tro på seg selv og sine egne evner. Ellers blir man låst fast i negativistisk håpløshet, og da kan man like gjerne ringe barnevernet og be dem ta barna, først som sist.

Jeg så filmen "Uten skjebne" for ikke så lenge siden. Den handler om en en ung jødisk gutt fra Ungarn som havnet i konsentrasjonsleirene og overlevde. Da han kom tilbake til Budapest var det ingen som egentlig skjønte eller brydde seg om hans skjebne. Filmen blir karakterisert som "et testamente til menneskesinnets motstandskraft". Den bygger på den ungarske nobelprisvinneren Imre Kertész' selvbiografi "Uten skjebne", som kom på norsk i 2002. Hovedpersonens motto er : Det er ingenting som er for utrolig til ikke å kunne tåles. :)

will be anarchy.” Lord Denning (1899-1999)

Profile  

Post subject: 17 uke Bergen Mødrehjem
PostPosted: Tue Jul 03, 2007 3:17 pm 
Superposter

Det er dåpsforbredelser og jeg lager for første gang en hvit dame (kake), med hjelp av kokken Anna. Invitasjoner til nærmeste familie er sendt ut og alle har sagt ja takk til å komme.

Ved selve dåpen hadde den ene fadder glemt dagen og kom derfor ikke som det var avtalt, dette var jeg litt skuffet over, men hun hadde det nok travelt med sin egen nyfødte sønn og jeg hadde ikke kjent henne over lengre tid.

Sosialkurator kommer og fortteller at de nå har vunnet sak over trygdekontoret og at jeg fremover vil motta morstrygd direkte fra trygdekontoret. De vil automatisk få tilbakebetalt det som de har lagt ut i mellomtiden, før vedtak var avgjordt (trygdekontoret mente jeg ikke var norsk statsborger), jeg får videre beskjed om at jeg skal være "takknemelig"...

Det blir en del diskusjoner omkring "unaturlige" fenomener" og jeg får blandt annet spørsmål om hvorfor kirkebrannene er oppstått, noe jeg ikke har en minste annelse om fordi jeg var i Danmark og gikk på teaterskole http://www.cantabile2.dk/c_about_d.php.htm på dette tidspunkt.

Etterhvert kommer det frem at de tror mennesker innen OTO står bak dette og jeg begynner å le, jeg har selv liten tro på at eldre respekterte mennesker løper rundt på kirkegårder og vandaliserer gravstener og brenner kirker ned. Jeg blir spurt om hvem jeg tror det er da og svarer at det mer sannsynlig er noen meget forsømte barn/ungdommer, som har mistet en eller begge sine foreldre ved skillsmisse/barnevern.

Samtalen får meg imidlertid til å tenke på en ung gutt og venn av min bror (bedre kjent under alias Greven), som noen år tilbake hadde spurt meg om jeg ville innføre han for OTO, noe jeg avist han med da han var for ung. Jeg hadde derimot spådd han i tarot og runer, og skrevet ned "profetien" slik jeg pleier i den dagbok jeg skrev om slikt. Den hadde vært nokså påfallende, så jeg husket den i ettertid. Et eller annet med at han kom til å bli berømt mens han sonet den lengste fengselstraff i Norge for en forbrytelse mot kirken.

Alle disse bøker ligger fortsatt hjemme hos mine foreldre (gjemt bakerst i mitt klesskap på pikeværelset), og jeg reiser til mine foreldre for å hente disse bøker, men de er vekk. Min mor sier hun har "kastet" dem da hun omgjorde mitt gamle pikeværelse til gjesterom. Noe jeg i ettertid har liten tro på. Tvert om tror jeg de har levert mine dagbøker til Fana sosialkontor/barneverntjeneste som har viderelevert dem til politiet. For hvordan eller kunne hovedkontakter på mødrehjemmet sitte inne med så mye informasjon om de intime detaljer og mennesker i mitt liv...

17 uke Bergen Mødrehjem

23.05.92 Bergen Mødrehjem, dagsrapport

Bergen mødrehjem
Dagsrapport
Dato: lørdag, 23.05.1992

Navn på

Formiddag:

OT fikk flaske kl 08 pluss kl 12:30. Agnethe og OT har vært mye på altanen i formiddag. OT har vært blid og fornøyd når han har vært våken. Agnethe er nå på kjøkkenet og holder på med å lage marsipanroser. OT sover i stolen.

IMM

Ettermiddag:

OT ble ammet kl 16 og fikk flaske 16.30. Agnethe drakk kaffe med oss andre og tok OT med seg for å bade han kl 17:15. Agnethe sine foreldre var her fra 17:55-18:30. Agnethe spiste kvelds og gikk så in på rommet. Kom ned i stuen 21:30.

Grete

Natt:

Agnethe gikk opp for å legge seg kl 22:30. Hun kom ned en tur kl 04.00 for å røyke. OT hadde da fått mat. Jeg snakket med Agnethe igjen kl 07.

Mette

24.05.92 Bergen Mødrehjem, dagsrapport

Bergen mødrehjem
Dagsrapport
Dato: søndag, 24.05.1992

Navn på

Formiddag:

OT fikk flaske på stuen kl 8, og ble lagt i grinden mens Agnethe spiste frokost. Etter frokost var de på rommet en liten time. OT fikk pupp pluss flaske igjen kl 11. Agnethe har vært ute på altanen hele formiddag og OT har ligget i lekegrinden på spisestuen. Agnethe sier han har sovet ½ time siden kl 3 i natt. Nå kl 13:30 sitter Agnethe og vugger OT i stolen for å få han til å sove.

MK

Ettermiddag:

Agnethe har vært på altanen det meste av ettermiddag fram til kl 18:30. OT fikk flaske kl 15 og sovnet kl 16. Han sov til han ble vekket for måltidet kl 18:45. OT ble badet kl 20. siden har hun holdt seg på rommet.

IMM

Natt:

Agnethe satt på altanen i går kveld. Røykte og leste bok. Hun gav OT mat kl 22:00 og gikk deretter til sengs. Agnethe var på altanen igjen kl 06:00, hadde da nettopp gitt OT mat.

KG

25.05.92 Bergen Mødrehjem, dagsrapport

Bergen mødrehjem
Dagsrapport
Dato: mandag, 25.05.1992

Navn på

Formiddag:

Agnethe oppe kl 8, OT fikk mat før han kom på lekestuen. Han sov på slutten av lekestuen. Agnethe og OT ble hentet av moren kl 12.30. De skal forbrede barnedåpen på torsdag. Agnethe skulle spise middag hjemme.

KH

Ettermiddag:

Agnethe ringte og sa at hun kom tilbake etter dagsrevyen. Hun kom kl 20. Godt humør. OT ble båret inn på rommet, og de er der nå.

Grete

Natt:

Agnethe satt seg ut på altanen kl 21:40, etter å ha dusjet. OT skulle hatt mat kl 21:30, men hadde sovnet en stund før måltidet så Agnethe ville gi ham mat når han selv våknet. Agnethe i seng kl 23.30, rolig hos de to i natt når jeg har vært oppe.

ET

26.05.92 Bergen Mødrehjem, dagsrapport

Bergen mødrehjem
Dagsrapport
Dato: tirsdag, 26.05.1992

Navn på

Formiddag:

Agnethe var opp i 8 tiden og med til frokost. OT på lekestuen, Agnethe har husmordag og har vasket gangen og barnekjøkkenet. Agnethe har hatt besøk av kurator i dag. Ole T fikk mat kl 11:00.

Kari Aa

Ettermiddag:

Agnethe har hatt husmordag i tillegg har hun laget mandelbunn til dåpskaken. Hun satt lenge på altanen og pratet og koste seg da Hege var på besøk. OT har sovet en del i stolen. De gangene Agnethe har lagt han i senga har han ikke ville roe seg. OT har ikke hatt avføring på 2 dager, han har hatt knip nå i kveld, Agnethe sier han har hatt det før i dag også. Hun spurte om hva hun skulle gjøre og fikk råd om å ta en liten teskje malt i melkeblandingen. Hun laget melkeblanding nå kl 20:15, jeg passet OT. Han prompet og fes en del, men ingen avføring.

AIT

Natt:

Agnethe følte seg litt oppspilt etter husmordagen og følte hun ikke ville få sove. Hun så Antenne ti og etterpå satt hun på røykestuen og leste litt fram til leggetid kl 24. Hun var flere ganger oppe og så til OT. Har ikke hørt noe fra mor/barn i natt.

Usignert

27.05.92 Bergen Mødrehjem, dagsrapport

Bergen mødrehjem
Dagsrapport
Dato: onsdag, 27.05.1992

Navn på

Formiddag:

OT ble ammet kl 9. Han hadde sovet hele natten, til kl 7, fikk flaske 7:30. Agnethe spiste frokost. OT på lekestuen til kl 10:25. Agnethe ga han mat og hadde han med på kjøkkenet etterpå. Hun pynter kake til dåpen i morgen.

MK

Ettermiddag:

Agnethe jobbet med kaken til klokken var over fire i ettermiddag. OT var med i stolen sin. Han satt å koste seg, men sovnet etter en stund. Ble lagt i sengen sin, han sov der til han skulle ha mat kl 18:00. Etter mat og bad kom mor og sønn ned på stuen kl 19:30. Agnethe satt med OT og så på film frem til 21:40, da ble han lagt opp.

ET

Natt:

Agnethe satt og pratet på altanen fram til leggetid kl 23:15.

IHM

28.05.92 Bergen Mødrehjem, dagsrapport

Bergen mødrehjem
Dagsrapport
Dato: torsdag, 28.05.1992

Navn på

Formiddag:

OT hadde våknet kl 5 i morges. Fikk flaske kl 6. jeg vekket Agnethe 8:30. Hun kom til frokost kl 9. Ble hentet av faren ca kl 10 og kom av sted i god orden. OT fikk flaske før de dro. Alt var klart til den store barnedåpen. Tilbake i kveld.

Kari Aa

Ettermiddag:

Agnethe og OT kom tilbake kl 18.45. OT fikk da bryst og flaske etterpå. Selve barnedåpen hadde gått bra, men var skuffet over at ikke den ene ”fadderen” hadde stilt (Camilla). Ellers har Agnethe og OT satt ute på terrassen i kveld.

GN

Natt:

Agnethe gav OT mat kl 21:30, han ble deretter lagt. Agnethe ble sittende oppe en stund og pratet om barnedåpen fram til hun gikk å la seg kl 23:30. Agnethe var nede og røykte kl 05:00, hadde da nettopp gitt OT mat.

KG

29.05.92 Bergen Mødrehjem, dagsrapport

Bergen mødrehjem
Dagsrapport
Dato: fredag, 29.05.1992

Navn på

Formiddag:

Agnethe stod opp kl 9. OT på lekestuen fra 9.45-11:30. han var ute en tur og sov i vognen. Agnethe har slappet av i dag og pratet med personalet og mødre. Hun er svært skuffet over Tove Camilla som hadde glemt barnedåpen.

Kari Aa

Kveld:

Agnethe puslet rundt OT. Fortalte om dåpen som var litt skuffelse og litt glede. Hun spiste kl 18:00. Kom med OT i armene mine kl 19:30 da hun måtte varme mer melk til han. Han var rødøyet og skrek en del. Roet seg litt og var meget fornøyd etter maten. Vi så dektektimen sammen, vi tre, og snakket litt om overnaturlige fenomener.

HE

Natt:

Agnethe hadde OT nede på stuen frem til kl 22:30. Han hadde da sovnet i stolen sin. Ble så lagt opp i sengen for natten. Agnethe ble sittende for å se på TV. I seng ca kl 24. Rolig hos mor og barn i natt. Kl 06:30 var Agnethe på kjøkkenet for å hente flaske til OT. Hun var i godt humør og gledet seg til å reise på Solstrand.

ET

Profile  

Post new topic Reply to topic  [ 216 posts ]  Go to page Previous  1 ... 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10 ... 15  Next