Det er ikke alltid slik at de forskjellige sosialpedagoger/miljøarbeidere og barnepleier er enig med hverandre om hva som er best rådgivning i barnestell ol. Det de internt krangler om, blir ofte vist til senere som noe gjeldene mor krangler/er uenig om i deres rapporter (enkelt da mor ikke er regnet som et verdig menneske og ikke kan protestere), det handler vel i det store og det hele om å fraskrive seg ansvar for egne handlinger og ord - det er noe alle ansatte ved Bergen mødrehjem er veldig flinke til.
Dersom det kommer i en situasjon der mor nekter plent å utføre deres ordre, blir derimot stort sett alle ansatte enig om at dette må mor overbevises om til å gjøre.
I mitt tilfelle gjelder det Orion Martha Mae Videoprosjekt. Det er forskjellige årsaker de 20-26 ansatte begrunner og overtaler meg med, men de er alle enig i at jeg er vanskelig og vrang og en dårlig mor fordi når jeg her nekter plent. Det ender med argumenter om at jeg vil miste omsorgen for min ønn og bli kastet ut av mødrehjemmet som følge av samarbeidsnekt, som tilsist fører til at jeg under meget sterkt press underskriver kontrakten.
Jeg nekter å underskrive at videoopptakene kan brukes/fremvises til noen andre enn meg selv med Orion pedagog. Dette press er disse to siste uker sterkt preget av, og jeg opplever det hele som en så stor belastning at jeg i min dagbok vurderer sterkt om ikke det bare er bedre å la barnefjernerene få tvangsfjerne min sønn.
Det er intet jeg heller ønsker enn å slippe ut at kvinnefengselet mødrehjemmet og få min frie vilje og egenråderett tilbake. Jeg far vært i kontakt med min taaterinstuktør i Danmark og fått beskjed om at jeg er velkommen tilbake til teateret Cantabile 2, både med og uten barn. En tidligere medstuden har også nettopp født et barn så jeg vil ikke være eneste alenemor.
Jeg føler meg totalt manipulert og er svært ulykkelig. Jeg har også på følelsen av at uansett hva jeg gjør, vil det ikke nytte, de vil frata meg omsorgen for min sønn tilsist, de mangler bare lovlige "bevis".
14 uke ved Bergen Mødrehjem
02.05.92 Bergen Mødrehjem, dagsrapport
Mottatt 29.08.05 av Bergen Mødrehjem, fylkesarkivet, etter skriftlig forespørsel om innsyn i egne sakspapirer den 14.06.05 i henhold til § 18 og § 19 i forvaltningsloven.
Bergen mødrehjem
Dagsrapport
Dato: lørdag, 02.05.1992
Sett ring rundt: dag/kveld/natt
Navn på
mor: Agnethe
barn: OT
Formiddag:
Agnethe var nede og tok en røyk kl 08:00. Til frokost kl 9:30. Hun dusjet satte opp håret i gøy frisyre og malte seg, koste seg med det da OT sov. Agnethe spiste middag og OT lå i lekegrinden. OT fikk (flaske) mat kl 13:45. Agnethe og OT skal på besøk til Helge Jordal. De skal spasere fram og tilbake til krambua og er tilbake til kvelds.
AIT
Ettermiddag:
Agnethe kom hjem kl 19:00. var blid og fornøyd etter turen og besøket. Agnethe gav OT flaske i spisestuen kl 19:30. Agnethe fortalte at det var 7 timer siden OT hadde fått flaske. Agnethe satt på stuen med OT mellom kl 20:00 –21:00. Gikk da opp på rommet.
Usignert
Natt:
Har ikke hørt noe fra mor/barn i natt.
IHM
03.05.92 Bergen Mødrehjem, dagsrapport
Bergen mødrehjem
Dagsrapport
Dato: søndag, 03.05.1992
Navn på
Formiddag:
Agnethe kom ned i pusjen kl 11:00. Jeg passet Ole T 15 minutter når Agnethe var på røykerommet. Hun gikk så opp igjen for å amme OT. Agnethe satt i spisestuen kl 13:30 og gav OT flaske.
SF
Ettermiddag:
Agnethe og OT var i stuen kl 15:30 til kaffe og kaker. Agnethe har limet inn bilder i albumet til OT og kost seg med de andre jentene. OT sov en stund i lekegrind. Han ble ammet 16:30, jeg passet han da Agnethe tok en røyk etterpå. Jeg har hjulpet Agnethe å senke bunden på senga til OT. Hun ville gjøre det for å montere en uro. Kl 20.15 lå OT i lekegrind, Agnethe tok en røyk. Han hadde da badet. Agnethe sier at OT har vært veldig mye våken i dag. Jeg har sett at han sover korte økter.
Natt:
Agnethe satt på Tv stuen og så på en film i går kveld. OT var våken, var litt i lekegrinden og litt på armen. OT fikk mat kl 23:00 og ble deretter lagt i sengen sin. Agnethe tok en røyk før hun gikk til ro kl 0:15. Jeg har ikke sett noe til mor/barn i natt. Agnethe kom ned kl 06:15 for å røyke, hadde da nettopp matet OT.
KG
04.05.92 Bergen Mødrehjem, dagsrapport
Bergen mødrehjem
Dagsrapport
Dato: tirsdag, 04.05.1992
Navn på
Formiddag:
Synnøve gikk inn til Agnethe kl 09:30 – mor og barn sov. Agnethe stod opp – spiste (?) og var med på husmøte. Vi hørte etter OT. Han skrek kl 10:30 og ble tatt med på lekestuen. Han virket sulten, småsov i armen til Synnøve til Agnethe kom kl 11:15 og ammet han. OT har vært våken etterpå. Ble veid og ammet igjen kl 13:45. kontrollveid først. Agnethe lurer på hvor mye han får.
MK
Ettermiddag:
Agnethe satt på stuen md oss andre i ettermiddag og drakk kaffe. OT var i lekegrinden. Han sov ca ½ t. Agnethe gikk opp med OT ca 17:00 for å bytte på han. Han hadde da ”bæsjet”. Mor spiste kveldsmat med oss andre mens OT lå i lekegrinden. Agnethe fikk besøk av sine foreldre ca 19.00. Hun gav OT måltid i stuen mens hennes foreldre var tilstede. OT drakk 150 ml (hele flasken). A lurte på om hun kanskje trengte mer da hun ikke synes han virket helt fornøyd. Da jeg så gutten var han rolig og fin på mormors arm. Mor, barn og besteforeldre er nå på rommet kl 20:40
GG
Natt:
Agnethe spurte om jeg kunne holde OT mens hun ordnet med flaskene siden OT var så urolig av mageknip. Han var rolig og blid mens jeg hadde han. Agnethe gav han bryst kl 22 og gikk til ro med OT etter måltidet. Ikke noe spesielt med mor og barn senere i natt. Agnethe kom ned nå kl 06:30 for å røyke. OT hadde nettopp fått bryst sa hun.
IMM
05.05.92 Bergen Mødrehjem, dagsrapport
Bergen mødrehjem
Dagsrapport
Dato: tirsdag, 05.05.1992
Navn på
Formiddag:
Agnethe sier at OT hadde vært våken fra kl 02 til 06 i natt. OT fikk flaske kl 6:30. Kari Aa anbefalte Agnethe å ta i mot nattavlastning, at Agnethe burde gi OT flaske om kvelden og om natten. Vigdis har og snakket med Agnethe om det, Agnethe er enig. Hun ønsker nattavlastning i natt. Agnethe ammet kl 10, kontrollveide, OT tok 125 ml morsmelk. OT på lekestuen fra kl 10:30-11:30, ble da levert til Agnethe, han hadde bæsjet seg ut. Agnethe har husmordag i dag, har vask korridoren og barnekjøkkenet. Agnethe har hatt samtale med Vigdis i dag. OT var urolig under samtalen, Agnethe prøvde med pupp, men OT var ikke sulten. Han sovnet til slutt i armene til Agnethe kl 12.50, ble da lagt i sengen. Vigdis har sagt til Agnethe at hun må skrive opp nårtid OT får bryst og flaske. Vi har laget en ukeplan + nattavlastning, står framme i rapporten.
Vigdis
Ettermiddag.
OT ble ammet kl 14:00. kl 15:00 ba hun om å få kontrollveie han da han var urolig, han hadde ikke tatt i seg noe sa Agnethe. Agnethe lagde kvelds, ryddet av bordet. Foreldrene var her 1 t i kveld. OT sovnet på mormors arm og sov ca 1 t. OT fikk flaske kl 15:30. Han ble ammet kl 20:00 og kl 21:00.
Hilde
Natt:
Jeg overtok OT kl 21:30, han var da nettopp matet og stelt. Agnethe gikk like etterpå til ro for natten. OT var urolig og ville ikke sove. Han sovnet til slutt på armen min og ble lagt i baggen ca kl 22:30. Han sov fint fram til kl 0:30, fikk da mat og sovnet med det samme etterpå. Sov fram til kl 05.30, fikk da ny flaske og sovnet igjen. OT skal opp til mor når han våkner og skal ha mat igjen.
KG
06.05.92 Bergen Mødrehjem, dagsrapport
Bergen mødrehjem
Dagsrapport
Dato: onsdag, 06.05.1992
Navn på
Formiddag:
OT sov nede på vaktrommet til ca 09:00. eter at Agnethe hadde blitt vekket av meg 08:30, kom hun og satt ved frokostbordet. Deretter gikk hun ned og hentet OT. Agnethe ammet OT og kom deretter på prevensjonsundervisning fra 10:00-12:00. Etter undervisningen tok Agnete OT med på kjøkkenet. Agnethe har kjøkkendag med Anna.
GG
Ettermiddag:
Agnethe ammet OT på stuen kl 15:30. De var hos Davidsen i dag. OT hadde tett tårekanal på venstre øye, Agnethe er blitt vist av Davidsen hvordan hun skal trykke på tårekanalen. OT var fin av trøsken. Agnethe har laget melkeblanding i ettermiddag. Kom ned på vaktrommet kl 16:30 spurte om vi kunne ha OT mens hun laget ferdig melkeblandingen, det var OK. Agnethe badet OT kl 18, kom til kvelds kl 18:30, men ville ikke ha noe mat da OT var så urolig, spiste et eple og gikk ned på stuen og amme OT kl 18:45, han ble lagt i lekegrinden etterpå, Agnethe tok en røyk, hun kom inn igjen på stuen kl 19 og ammet da på det andre brystet. OT sovnet ved brystet og ble lagt opp i sengen. Agnethe kom ned på stuen kl 20.30, sa da at OT låg våken i sengen. Agnethe tok seg en røyk og gikk og la seg kl 20:50. Agnethe har virke trøtt i ettermiddag.
Vigdis
Natt:
Agnethe kom ned med OT på armen kl 22:00, hun hadde da ammet han og skulle få han til å rape, fortalte hun. Vi pratet litt før hun gikk opp for å legge han og seg. Agnethe kom ned igjen kl 02.30 for å røyke etter at hun hadde gitt OT flaske. Stille hos mor og barn siden i natt.
Mette
07.05.92 Bergen Mødrehjem, dagsrapport
Bergen mødrehjem
Dagsrapport
Dato: torsdag, 07.05.1992
Navn på
Formiddag:
Agnethe var nede på røykestuen kl 7:45. OT på matta i lekestuen. Agnethe hadde gått fra barnekjøkkenet med vann til koking til melkeblanding. Jeg tok det av. Agnethe til frokost kl 08:30, fikk ikke spist på grunn av at OT var urolig. Hun bar han en stund, prøvde å roe han. Ga han morsmelktillegg, han drakk 30 ml, jeg tok over OT på spørsmål fra Agnethe. OT rapte godt og sovnet i armene mine. Jeg la han i lekegrind hvor han sov godt. OT sov i senga si under lekestuen. Agnethe pratet med Kari Aa i forbindelse med Orion. Agnethe skal til byen, drar ca kl 13, tilbake ca kl 19-19.30.
Ettermiddag:
Agnethe og OT kom tilbake kl 18. OT fikk flaske, etter først å ha fått bryst. Drakk alt på flasken. Agnethe spiste kvelds sammen med oss, og OT roet seg fint i lekegrinden. Etterpå gikk de inn for å bade OT. Kl 20:45 kom Agnethe ned på TV stuen og spurte om jeg ville holde OT for han ville ikke roe seg, og hun holdt på med melkeblanding. OT sovnet i armen min med det samme. Agnethe kom ned kl 21 og OT ble lagt i lekegrinden
MK
Natt:
Agnethe kom ned for å ta seg en røyk etter kveldstellet til OT. Siden har jeg ikke hørt eller sett noe til Agnethe i natt.
MF
07.05.92 Bergen Mødrehjem, kontrakt Orion Martha Mae
Institutt for familie og relasjonsutvikling
Boks 148, 5201 Os, tel 05-302820/309810
Avtale om bruk av video ved familierådgivning/familiebehandling
(Ett eksemplar til institusjonens journal og ette eksemplar til foreldre)
Undertegnede mor/far samtykker på vegne av familien, i at det brukes videoopptak som grunnlag for forelderrådgivning/familiebehandling. Det kan gjøres opptak av familiesituasjoner og av rådgivningssamtalene.
Vi er også innforstått med at videoopptaket blir gjennomgått som del av behandlers opplæring i veiledningsgruppe ved Institutt for familie og relasjonsutvikling, Os, og at veiledere er psykolog Haldor Øvreeide, sosionom/familieterapeut Reidun Hafstad og Maria Aarts, leder for orion-foredrerådgivningssenteret i Holland.
Dersom vi ønsker spesielle opptak, eller deler av opptak slettet, skal dette gjøres umiddelbart.
AMA 7 mai 92
Underskrift foreldre dato
Undertegnede behandler ved Bergen mødrehjem bekrefter at videoopptak som brukes som grunnlag for forelderrådgivning/familiebehandling, kun kan brukes til dette formål så lenge det ikke er gjort skriftlig avtale om annet.
Opptakene kan imidlertid gjennomgås med undertegnedes veileder. Opptaket behandles som tilhørende journal og omfattes av de regler for konfidensialitet som gjelder for journalsmalen. Dato for opptak noteres i journal.
Opptak som foreldre ønsket slettet skal slettes umiddelbart.
Kari Aasaas 7 mai 92
Underskrift behandler dato
Avtale om bruk av videoopptak til opplæringsformål om forelderrådgivning.
Undertegnede foreldre godkjenner med dette at videoopptak fra følgende datoer:
Kan brukes til demonstrasjonsformål ved undervisning/orientering om forelderrådgivning/familiebehandling ved hjelp av video.
Eventuelle begrensinger spesifiseres på baksiden av arket.
Underskrift foreldre dato
Ikke signert.
08.05.92 Bergen Mødrehjem, dagsrapport
Bergen mødrehjem
Dagsrapport
Dato: fredag, 08.05.1992
Navn på
Formiddag:
Agnethe gav OT flaske kl 6:45, han sovnet etterpå. Agnethe var nede kl 7 for å røyke, hun ryddet på rommet før frokost, spist frokost. OT sov til kl 9:15, ble da stelt og tatt orionfilm av. Ble ammet etterpå, kom på lekestuen ca kl 9:45, sovnet i armene til Marit kl 10 og lagt i vognen (inne). Agnethe var på lekestuen fra kl 10:30 til 11, hadde Daniel på fanget. OT ble ammet kl 11:30 på lekestuen og de gikk opp kl 11:45. Agnethe har vasket rommet og vasket klær i formiddag.
Vigdis
Ettermiddag:
(
Datatilsynet krevde sletting av fornavnet ) sov ute til kl 17:00, ble ammet kl 18:00. Agnethe badet han kl 20.00, fikk flaske etterpå. Hun kom ned på TV stuen med han kl 21:00, spurte om jeg kunne holde han litt da hun holdt på å lage melkeblanding. OT var litt urolig – skrek og krøkket bena opp under seg, virket som han hadde litt mageknip. Agnethe kom seg ikke på kino da venninnen ikke hadde barnevakt.
Hilde
Natt:
Agnethe gikk til ro for natten kl 22:30. Hun kom ned kl 03.00 for å ha seg en røyk, hadde da nettopp gitt OT flaske. Det har vært rolig hos dem resten av natten. Agnethe og OT kom ned kl 07:30.
KG