It is currently Mon Aug 04, 2025 9:11 pm

Post new topic Reply to topic  [ 216 posts ]  Go to page Previous  1 ... 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9 ... 15  Next

Er Bergen Mødrehjem = Et kvinnefengsel
Ja 100%  100%  [ 3 ]
Ja 0%  0%  [ 0 ]
Nei 0%  0%  [ 0 ]
Nei 0%  0%  [ 0 ]
Total votes : 3
Author Message
 Post subject: 9 uke Bergen mødrehjem
PostPosted: Fri May 25, 2007 3:35 pm 
Superposter

Ammepress, såre brystvorter og brystbetennelse. På mødrehjemmet skal du amme, helst hele tiden og bli observert.

Som tidligere nevnt har hun der leder Orion Martha Mae prosjektet lagt meg for hat etter at jeg klarte å snakke meg vekk fra deres fødselsfilm prosjekt. Nå blir jeg beordret "utvalgt" til å måtte tale med pressen, selvfølgelig med nøye instruksjon omkring hva jeg skal si.

Jeg ønsker det ikke, men har ikke motstandkraft til å bli ved å argumentere og si nei. Ingen av de andre mødrene vil gjøre dette for meg, men vi drøfter det på røykerommet. Det virker først umulig, da noen mener vi må si sanheten, tilsist blir vi enig om at det ikke er så lurt.

Dessuten om pressen virkelig ønsket sanheter om hva det vil si å oppholde seg her så burde de ikke henvende seg til leder av mødrehjemmet med forespørsel om å snakke med mødrene. Får å vite hva som faktisk skjer et slik sted må mediafolkene komme under dekke inn på instiusjonen, enten som ansatt eller en mor og bruke skjult kamara. Da ville de fått det virkelige bildet over en tidsperiode på 1 - 3 måneder.

Jeg sier det jeg er befalet til å si av personalet, selve pressopptaket vil jo bli vist mens jeg fortsatt bor her og deres hevn kan ramme hardt om jeg sier noe de ikke liker til pressefolka. Jeg er veldig fortvilet over dette.

9 uke Bergen mødrehjem

Mottatt 29.08.05 av Bergen Mødrehjem, fylkesarkivet, etter skriftlig forespørsel om innsyn i egne sakspapirer den 14.06.05 i henhold til § 18 og § 19 i forvaltningsloven.

28.03.92 Bergen Mødrehjem, dagsrapport

Bergen mødrehjem
Dagsrapport
Dato: Lørdag, 28.03 1992
Sett ring rundt: dag/kveld/natt

Navn på foreldre/barn: Agnethe

Formiddag:

Agnethe kom ned for å ta en røyk kl 8:00. OT sov da. Hun var godt uthvilt og i godt humør. Kom til frokost kl 9:30 og tok en røyk etterpå.

I 10 – tiden kom hun tilbake til frokostbordet og sa at hun var redd hun hadde fått brystbetennelse. Vestre bryst hadde ømme, røde flekker. Jeg ringte til sykebesøksformidlingen og det kom en lege kl 13:45. han skrev ut resept på antibiotika og en nesespray som skal brukes 5 minutter før amming. Jeg ringte til foreldrene, og faren kom kl 14:15 og hentet resepten.

Kl 10:30 målte vi temperaturen på Agnethe, hun hadde 38,3 ºC, men virker slappere nå. Hun ville vente med å måle tempen igjen til litt senere.

( Datatilsynet krevde sletting av fornavnet ) ble vekket til mat kl 11. Han spiste godt, men det er tydeligvis smertefullt for Agnethe på grunn av hennes såre brystvorter. OT sovnet etter måltidet og Agnethe gikk for å ta seg en dusj. Hun kom til middag kl 13 og la seg etterpå. Ved måltidene i dag har Agnethe snakket en del om vekten sin. Hun veier nå 63 mot tidligere 50 og er svært opptatt av dette. Har også komet med en del kommentarer om sine brede hofter og lignende. Agnethe vil vekkes til mating kl 15.

GK

Ettermiddag:

Agnethe har stort sett vært i sengen i dag. ( Datatilsynet krevde sletting av fornavnet ) har fått mat kl 15 og 18. Jeg stelte han kl 16 og badet han kl 19. han har ellers vært rolig og sovet i sengen sin. Agnethes far kom med medisinen kl 16 og leverte den. Kl 17 kom både han og moren og var hos Agnethe en times tid. Agnethe har feber og vondt når hun ammer – legen hadde sagt at hun skulle amme ofte og sørge for at hun ikke hadde melkespreng. Agnethe ønsker å bli vekket til måltidene i natt og sier at hun vil ha ( Datatilsynet krevde sletting av fornavnet ) oppe. Jeg har sagt at hun skal få den avlastningen hun ønsker. Agnethe skal til å amme nå kl 22.

Kari Aas

Natt:

Agnethe kom ned for å røyke kl 23. jeg avtalte med henne at jeg skulle komme opp kl 02 for å vekke henne, vist O.T. ikke hadde fått mat innen den tid. Da jeg kom opp ammet hun. Hun følte seg mye bedre, sa at hun ville klare med O.T. selv under stellet. Var ned en time senere for å røyke.

Evy

29.03.92 Bergen Mødrehjem, dagsrapport

Bergen mødrehjem
Dagsrapport
Dato: Søndag, 29.03 1992

Formiddag:

Agnethe var med til frokost kl 10. Agnethe føler seg mye bedre i dag. Hun har ammet ofte i formiddag, har brukt brystsglass, og det gikk bra, og var ikke fullt så vondt. Foreldrene var her en times tid i ettmiddag før de reiste på vinterferie. Agnethe spiste middag med oss 13:30. Hun har tenkt seg ut på trilletur etter at OT har fått mat og stell.

Kari Aas

Ettermiddag:

Agnethe og OT gikk på tur med Bente og Charlotte kl 15:30 tilbake 16:45. Agnethe spiste kvelds med mødrene kl 18.00 mens OT lå på rommet og sov. Agnethe har hatt OT ved brystet sitt fra 18:30 til ca 20:00, ”sier hun”. Etterpå ble OT badet av Agnethe. Agnethe tok seg veldig god tid med sitt stell og hadde god kontakt og omsorg.

GN

Natt:

Agnethe var gått til sengs da jeg kom. Hun har gitt ( Datatilsynet krevde sletting av fornavnet ) mat kl 21:30, 01:00 og 03:00. Var nede 03.15 for å ta seg en røyk før hun igjen gikk til ro.

KG

30.03.92 Bergen Mødrehjem, dagsrapport

Bergen mødrehjem
Dagsrapport
Dato: Mandag, 30.03 1992

Formiddag:

Agnethe kom 8:30 til frokost, barnet hadde fått mat. Agnethe var å husmøte, OT på lekestuen. Han ble veid, han har ikke tatt igjen fødselsvekten, fikk 50 g fra bryst. Agnethe skal kontakte ammehjelpen.

Usignert

Ettermiddag:

( Datatilsynet krevde sletting av fornavnet ) ble veid etter måltid kl 15:00. Han veide 3205 gr. I følge Agnethe hadde han da drukket 100 ml og det var hun fornøyd med. Agnethe stelte han eter på. Fra kl 16-17:15 var Agnethe på trilletur til butikken sammen med Bente. Besteforeldrene til Agnethe kom da hun var på vei ut, de hadde med en blomst og gikk igjen med en gang. OT fikk mat igjen kl 18, Agnethe ga han uten brystskjold, det gikk fint syntes hun. Hun mener brystvortene er bedre nå. Jeg var med da OT ble badet kl 20, det gikk fint. Agnethe ville gi han litt mat etterpå og legge seg samtidig med OT.

AIT

Natt:

Agnethe ammet OT kl 22, han suget godt og hun fikk tømt begge brystene. Mor og barn som fram til kl 03:30 da jeg var oppe og vekke Agnethe og hun ammet sønnen. Agnethe kom ned for å ta seg en røyk etterpå. Stille hos mor og barn siden.

MF

31.03.92 Bergen Mødrehjem, dagsrapport

Bergen mødrehjem
Dagsrapport
Dato: Tirsdag, 31.03 1992

Formiddag:

Bente fortalte Hilde at hun hadde hørt Agnethe gråte i morges kl 7. Hilde gikk inn (kl 7:30) Agnethe lå da med gutten i sengen og gråt. Hun fortalte at hun hadde hatt OT ved brystet siden kl 03 i natt. Hilde tok OT med på vaktrommet, og han sov rolig til kl 11. Agnethe sov også. Agnethe kom selv etter gutten kl 11 for å mate han. Jeg var inne på rommet sammen med henne. Vi snakket om at hun måtte styre ammetiden og at hun måtte benytte seg av mer avlastning fra personalet. OT sugde godt og lå ¼ time ved hvert bryst. Jeg tok OT med inn på stuen, så Agnethe fikk dusje og stelte seg. Hun kom inn og spiste smørbrød. Gutten var litt urolig, men roet seg etter stund med smokken. Agnethe hadde såre brystvorter, spesielt venstre bryst er ømt og sårt. Hun sa at hun ville pumpe seg i dag, og har kokt flasker klare. Agnethe er også enig i at hun skal ha avlastning i natt. OT var litt urolig fra kl 13-14. Tove bar på han, mens Agnethe pratet med presse-folka.

Ettermiddag:

Jeg gikk inn til Agnethe kl 15:15, hun ammet da OT. Han fikk 15 min på det andre brystet og 20 min på det andre. Agnethe pumpet ut litt melk med hånden etterpå. Jeg passet OT i ¾ time, bysset og bar litt på. Han hadde mageknipe innimellom litt småsyting. Han sovnet ca 16:30, og sov til 17:30. Agnethe var nede og tok seg en røyk og leste litt. Hun var akkurat kommet seg til sengs da OT våknet og besteforeldrene kom på besøk. Jeg sa til besteforeldrene at Agnethe hadde hatt en stri natt så de gikk etter 20 minutter. OT fik mat igjen. Agnethe var ferdig med måltid kl 18.15, spiste kvelds og tok OT med seg ned i stuen. Jeg har passet an fra 19.30 til nå 20:45. OT sovnet kl 20, sov til 20.45 tydeligvis sulten, så jeg bar han opp til Agnethe. Hun hadde da pumpet litt melk på grunn av spreng, som hun ville gi OT etter at han hadde tatt av brystet. Agnethe kommer ned med OT når hun er ferdig med å gi han mat.

AIT

Natt.

Agnethe kom ned med OT etter hun ammet han kl 21.30. Han sovnet etter en liten stund med smokken. Han ble stelt av meg kl 00:15 og han fikk deretter mat av Agnethe. Han sovnet godt igjen etter måltid. Kl 05:00 ble han ammet igjen og nå sover han kl 06:30.

MF

01.04.92 Bergen Mødrehjem, dagsrapport

Bergen mødrehjem
Dagsrapport
Dato: onsdag, 01.04 1992

Formiddag:

Jeg bar OT opp til Agnethe kl 8. Han sov men våknet da han kom i sengen til mor. Agnethe hadde sovet godt i natt og det syntes tydelig på henne. OT sugde godt og svelget de første 10 min på hvert bryst. Agnethe stelte han, og kom til frokost kl 09:15. Da overtok jeg OT. Han sov på lekestuen til han ble hentet kl 11 til nytt måltid. Agnethe brukte da plastskjold på grunn av såre bryster. Gutten sugde dårlig, etter ½ time sov han tungt. Agnethe hadde mye melk igjen og ville pumpe seg. Det ble ikke gjort. Hun ammet ¼ time på hvert bryst nå kl 13:00. Jeg har kokt håndpumpen og flaskene hennes.

MK

Ettermiddag:

Torill var med da Agnethe ammet OT kl 16:30. Etterpå gikk mor og barn ut en liten spasertur. Agnethe spiste kveld med oss, ammet OT igjen kl 19:00. Jeg var med under bading kl 20:00, dette gikk fint, Agnethe virker trygg i badesituasjonen no synes jeg, men sier det er godt å ha en av oss med.

Hilde

Natt.

Agnethe kom ned kl 23:00, da hadde hun nettopp ammet sønnen, han falt til ro etter litt suging på smokken og sovnet godt, ”sa Agnethe.”

Vi avtalte at jeg kom opp kl 03 og vekket henne. Da jeg kom opp i natt, sov mot og barn godt, jeg vekket Agnethe, men da mente hun at hun ville drøye litt med å gi sønnen til han våknet selv.

Kl 04 kom Agnethe ned og hadde da gitt barnet pupp og han sovnet igjen straks han ble lagt. Jeg har siden ikke hørt fra Agnethe.

MR

02.04.92 Bergen Mødrehjem, dagsrapport

Bergen mødrehjem
Dagsrapport
Dato: torsdag, 02.04 1992

Formiddag:

( Datatilsynet krevde sletting av fornavnet ) fikk bryst 07:30-10:30. OT sov godt i formiddag, da Agnethe fikk dusjet og stelt seg. Agnethe følte seg ”pigg” sa hun. Agnethe lar OT ligge 15 minutter på hvert bryst nå ”sier Agnethe”. OT ble veiet av Hilde og han var 2170 g. Senvaktene og Agnethe må vurdere eventuelt avlastning.

GN

Ettermiddag:

Agnethe kom på vaktrommet og spurte om jeg ville bli med henne under amming kl 15. OT sov godt, så det tok en tid før han sugde skikkelig. Han drakk godt 5 minutter og etterpå ville han bare sove. Han lå ¼ time ved hvert bryst. Fikk ny bleie – før de gikk til kråkenes kl 16, kom tilbake kl 18:15. Agnethe gikk rett opp for å amme. Jeg var med og OT var våken og han sugde da bra på begge brystene. Snakket med Agnethe angående nattavlastning. Hun ville helst ha han selv, men ville komme ned til nattvakten hvis han ikke roet seg. Agnethe spiste kveldsmat etter ammingen. Har vært på lekestuen med OT. Ammer nå kl 20:45 i peisestuen.

Natt:

Agnethe satt med OT på fanget og så på en film i går kveld. Hun ammet igjen kl 23:00. da jeg var oppe kl 0:30 sov mor og barn i hver sin seng. OT sov til kl 05:00, Agnethe kom da ned like etterpå for å ta seg en røyk før hun igjen gikk og la seg.

KG

03.04.92 Bergen Mødrehjem, dagsrapport

Bergen mødrehjem
Dagsrapport
Dato: fredag, 03.04 1992

Formiddag:

Agnethe hadde ammet OT kl 07:30, hun kom til frokost kl 08:45, virket opplagt etter en god natt. Begge kom ned på lekestuen kl 10:00, Agnethe satt seg ned og pratet med oss. Hun lurte på om OT var litt sulten igjen? Hun ammet han da kl 10:30. gikk så opp for å vaske og stelle gutten.

HAN

Kveld:

Agnethe prøvde å pumpe seg kl 15:00, fikk ikke ut noe. OT hadde fått mat og var fornøyd. Agnethe og OT på tur kl 15:30-16:15. Agnethe drakk kaffe gav OT mer mat kl 16:30, fikk besøk av besteforeldre kl 17-18, spiste kvelds. Badet OT kl 20:00 mens jeg så på. Vannet var blitt litt kaldt. Han skrek en del i vannet Agnethe litt engstelig for å miste han, undrer det har skjedd en gang på KK. De koste seg mer når han fikk tørket seg, skulle få mat igjen etter badet og så i seng. Agnethe ville hvile også.

Natt:

Agnethe ammet OT kl 23:30, jeg var inne og snakket med Agnethe og hun virket avslappet og fornøyd og barnet sugde jevnt og kraftig. Mor og barn sov fram til kl 02:45, Agnethe våknet selv av at OT skrek, han ble ammet og sovnet fint igjen mens Agnethe var nede og røykte.

MF

Skriver på en bokserie under tema "Når barnevernet dreper med loven i hånden"...
Internettside der saksdokumentasjon som benyttes oppdateres regelmessig:

http://www.freewebs.com/amasbvt/

Last edited by Ama on Tue May 29, 2007 12:31 am, edited 1 time in total.

Profile  

Post subject: Brystbetennelse
PostPosted: Sat May 26, 2007 12:33 pm 
Superposter

Et dikt fra min dagbok, skrevet denne uke...

Brystbetennelse

Brystvorten er så sår
og blir sugd opp
av din hardsugende munn,
du er så sulten nå,
og jeg har kun
medisinmelk å gi.

Det gjør så vondt,
det banker hardt,
jeg blir svimmel
og føler lidelsen er her.

De står og våker over meg,
stikker sitt hode og kamera
i mellom deg og mitt bryst
og må la dem observere
at du suger fra min pupp.

Skriver på en bokserie under tema "Når barnevernet dreper med loven i hånden"...

Profile  

Post subject: Badestellet
PostPosted: Tue May 29, 2007 12:40 am 
Superposter

Agnethe prøvde å pumpe seg kl 15:00, fikk ikke ut noe. OT hadde fått mat og var fornøyd. Agnethe og OT på tur kl 15:30-16:15. Agnethe drakk kaffe gav OT mer mat kl 16:30, fikk besøk av besteforeldre kl 17-18, spiste kvelds. Badet OT kl 20:00 mens jeg så på. Vannet var blitt litt kaldt. Han skrek en del i vannet Agnethe litt engstelig for å miste han, undrer det har skjedd en gang på KK. De koste seg mer når han fikk tørket seg, skulle få mat igjen etter badet og så i seng. Agnethe ville hvile også.

Egen kommentar:

Jeg forstår ikke hvorfor hun sier dette, jeg har da aldri mistet min sønn ved noe badestell på KK. Jeg husker jeg synes han var bitteliten og kunne skrike kraftig ved de første møte ved vann. Jeg likte å stelle ved han. Det jeg ikke likte og fant ubehagelig var "barnepleierenes" kommentarer omkring mitt utsende ol. De stod alltid 1/2 for bak meg og det var ikke fordi jeg ønsket å ha de, det var fordi jeg var tvunget til å være samarbedsvillig.

Profile  

Post subject: 10 uke Bergen mødrehjem
PostPosted: Thu May 31, 2007 6:06 pm 
Superposter

Jeg har oppdatert litt bakover i bloggen på egne innlegg i forhold til komentarer som har vært nevnt via andre blogger. Jeg håper det vil hjelpe på forståelsen for nye lesere. Jeg setter fortsatt pris på kommentarer og spørsmål fra de som leser, en blogg blir vel kun så god som det man spør og får svar på...

Når jeg går gjennom det jeg leser bakover ser jeg en merkbar endring i henhold til hvordan man mister totalt selvverd og mulighet til å motstå det press som er fra barnevernstjenestens ansatte ved mødrehjemmet. Fra å være usylig føler jeg meg nå som fødevare til min sønn, eller med andre ord en melkeku...

10 uke Bergen Mødrehjem

Mottatt 29.08.05 av Bergen Mødrehjem, fylkesarkivet, etter skriftlig forespørsel om innsyn i egne sakspapirer den 14.06.05 i henhold til § 18 og § 19 i forvaltningsloven.

04.04.92 Bergen Mødrehjem, dagsrapport

Bergen mødrehjem
Dagsrapport
Dato: lørdag, 04.04 1992

Navn på
mor: Agnethe
barn: OT

Formiddag:

Agnethe ammet OT kl 08:00 hadde såre bryst, var lei seg, neste på gråten ved frokost. Gikk på rommet like eter på, stelte seg og ammet og stelte OT. Spiste middag og ammet OT igjen. Dro på byen med Bente kl 14:30, skal på bystasjonen og kjøpe nesespray og på Galleriet, er tilbake i 19 tiden.

HE

Kveld:

Agnethe tilbake fra byen kl 17.45. Agnethe synes det var stressende på galleriet og i byen med barnevogn. Hun fikk besøk av foreldrene kl 18, de gikk kl 19. OT fikk da mat. Agnethe kom og spise kvelds med oss andre. Hun var deretter en tur på røykestuen og røykte. OT ble badet kl 20:00. Han gråt da han kom nedi vannet. Det var blitt kaldt. Agnethe ville gi han mat etterpå.

Natt:

Agnethe ammet kl 23:30, OT sovnet godt etterpå. Han fikk mat igjen kl 03.00 og kl 06:00, han har sovet godt mellom stellene. Agnethe har ikke så såre bryster lengre forteller hun, det har hjulpet at hun lar han ligge kortere tid på hvert bryst og at han suger skikkelig.

MF

05.04.92 Bergen Mødrehjem, dagsrapport

Bergen mødrehjem
Dagsrapport
Dato: søndag, 05.04 1992

Navn på

Formiddag:

Agnethe kom til frokost kl 9, OT lå i stol ved siden av henne. Hun gikk inn med OT med en gang han sovnet. Agnethe hadde gitt OT melk kl 7:30 og ville ta seg en røyk og dusje. Agnethes mormor og morfar kom kl 12 og de gikk alle en trilletur kl 12:15

AIT

Kveld:

Agnethe var nede og hentet kaffe og kake kl 16:30. Hun sa hun hadde sovet. Hun kom ned igjen med OT kl 17:00. Fikk besøk av foreldre i 17:00 tiden, de gikk ca 19:00, såspiste hun kvelds. Hun badet han selv kl 20:00 og gav mat. Hun kom ned og var stolt over å ha badet han alene.

THE

Natt:

Agnethe gikk til ro kl 22:00. Ville bli vekket kl 01:00, dersom OT ikke hadde våknet tidligere. Da jeg kom opp kl 01:00 satt Agnethe og matet OT. Begge to sovnet igjen like etterpå. OT fikk mat igjen kl 04:00 og Agnethe tok seg nå en røyk før hun igjen gikk til ro.

KG

06.04.92 Bergen Mødrehjem, dagsrapport

Bergen mødrehjem
Dagsrapport
Dato: mandag, 06.04 1992

Navn på

Formiddag:

Agnethe kom til frokost kl 08:30, OT sov i sengen. Han er blitt veid i dag, lagt på seg 65 gram fra torsdag. Agnethe ammet kl 09:45 og 12.

Agnethe kom ned med OT på lekestuen kl 11, han låg en stund på madrassen og såg i speilet mens Agnethe tok en røyk. De gikk opp kl 12 til amming. Vi har kokt pumpeutstyr, Agnethe skal begynne å pumpe seg fra i ettermiddag, Marit skal vise henne. Agnethe har tenkt seg en tur på Oasen i dag. Vigdis har hatt samtale med Agnethe i dag. Agnethe er sliten og lei av å være ”melkeku” sier hun, dagen går i ett, hun får ikke gjort noe.

Ettermiddag:

Agnethe og OT reiste til Oasen ca kl 16.00. Agnethe ville ikke pumpe seg før hun gikk. Kom tilbake 18:30. hun gikk for å amme. Fikk besøk av mor og far kl 19.00. De gikk igjen 19:30. Agnethe sa hun hadde ammet OT fra 18:30-19:45.

”Agnethe sa hun var obs på at hun skulle eller burde bare ligge i 15 min på hvert bryst” men hun hadde så mye melk i kveld, og OT trengte denne tiden. Kl 20:30 pumpet hun seg etter eget ønske. Hun skal bade OT etterpå. Agnethe virker veldig glad i kveld, hun har også egne meninger om ammingen.

GN

Natt:

Jeg var hos Agnethe kl 22:00 og kl 23:30 da sov mor og barn. Kl 01:30 kom Agnethe gråtende ned til meg, hun hadde ammet gutten kl 01, men når hun la han i sengen sin ville han ikke roe seg, bare spyttet ut smokken og skrek forklarte Agnethe. Jeg trøstet og snakket med henne til hun falt til ro og vi ble enig om at jeg skulle ha barnet nede resten av natten.

Agnethe gikk til sengs. OT var litt urolig til begynne med, ikke sulten, men søkte etter bryst. Det hjalp med smokken og han sovnet godt fram ti kl 06:00, da stelte jeg han og bar han opp til moren. Jeg rådet henne til å se på klokken når hun ammet.

MF

07.04.92 Bergen Mødrehjem, dagsrapport

Bergen mødrehjem
Dagsrapport
Dato: tirsdag, 07.04 1992

Navn på

Formiddag:

Vigdis var inne til Agnethe kl 9. Da ammet hun, hadde begynt kl 8:45, tatt 15 minutter på hvert bryst. Vigdis stelte OT etter mating og tok han ned på lekestuen. OT lå på lekemadrassen, såg i speilet, sovnet etter en liten stund og sov til kl 11:30. Agnethe fikk hvile seg fra kl 09:45 til 11:45, hun har ikke spist frokost. OT ble ammet kl 11:45. Vigdis sa til Agnethe at hun kunne stelle OT etter måltidet for henne, men da Vigdis kom opp etter ca ½ time var hun begynt å stelle. Agnethe pumpet sg kl 12:30, det kom ikke noe ut, sa hun burde massere samtidig som hun pumpet seg. Agnethe følte at knutene hadde løsnet litt. Vigdis tok OT ned kl 12:40, og har han nede til kl 13:30. Agnethe har selv sagt at hun ikke vil gå på AAN i ettermiddag. Agnethe trenger avlastning i ettermiddag.

Vigdis

Ettermiddag:

Hilde snakket med Agnethe, sa at nå måtte vi lage til Collett, Hilde laget 3 flasker. Agnethe har brystbetennelse, legen kom kl 18, hun fikk pensillin og salve. Legen sa hun ikke måtte amme på det brystet som var betent. Agnethe har også feber. Mor og bror til Agnethe kom kl 19, de skal kjøpe medisin. Vi ble ening om at barnet ligger nede i natt, og at han får tillegg. Agnethe får barnet opp om morgenen og legger det til det ene brystet.

KH

Natt:

Agnethe sov godt da jeg kikket inn til henne i natt. OT har sovet fint og rolig mellom stellene. Han fikk flaske kl 03 og kl 05:30. Spiste alt på flaskene. Han hadde to avføringer i løpet av natten.

MF

08.04.92 Bergen Mødrehjem, dagsrapport

Bergen mødrehjem
Dagsrapport
Dato: onsdag, 08.04 1992

Navn på

Formiddag:

Agnethe var våken kl 07:30. hadde lekket mye melk og ville gjerne amme OT. Jeg vekket han og gikk så så opp til Agnethe som ammet OT. Agnethe spiste med de andre kl 08:30. Etterpå laget hun melkeblanding. Ble vist av Hilde. Agnethe ammet OT igjen kl 10.00. OT lå ved brystet 30 minutter. Agnethe ammet OT kl 13.00. Gav han så flaske. Han drakk 20 ml.

SF

Ettermiddag:

Agnethe kom ned på vaktrommet med OT kl 15, hun fikk ikke til å roe OT og lurte på om han var sulten. Kari overtok OT. Agnethe gikk opp for å vaske gulvet. Agnethe har vært til Davidsen, fikk beskjed av Davidsen at hun burde ta i mot nattavlastning. Vi har satt opp datoer for nattavlastning, se fremme i rapporten. Agnethe ammet kl 16:15, Vigdis kom inn rett etterpå. OT suger dårlig ved brystet, han tar noen tak, så gir han opp og blir urolig, virrer med hodet og slipper taket. Det virker som OT gir opp å suge når melen ikke kommer strømmene, han bruker brystet som smokk. Agnethe gav han tillegg etterpå. Først drakk OT ca 10 ml, så sa Agnethe ”nå vil han ikke ha mer”. Hun løftet han opp så han fikk rape, etter råd fra Vigdis. Gav han flasken igjen, tok et par pauser til før han drakk opp all melken 100 ml. Vigdis har laget mateskjema til Agnethe, har sagt at det må gå 3 timer mellom måltidene. Agnethe spiste kvelds. OT satt i stolen ved siden av. Etter kvelds badet Agnethe OT, ammet han kl 19:30 og gav ikke tillegg for OT sovnet. Mor til Agnethe kom hit kl 19 og er her nå kl 20:30.

Vigdis

Natt:

Agnethe ammet og ga tillegg kl 22:30. OT spiste alt på flasken og han sovnet fornøyd etterpå. OT kom ned til meg og han sov fram til kl 04:00, da ga jeg ham flaske og sovnet godt etterpå. Våknet litt igjen kl 06:30, fikk smokken og sovnet.

MF

09.04.92 Bergen Mødrehjem, dagsrapport

Bergen mødrehjem
Dagsrapport
Dato: torsdag, 09.04 1992

Navn på

Formiddag:

OT ble levert opp til Agnethe kl 07:40 for å amme. OT drakk 50 ml tillegg etter ammingen. Agnethe spiste frokost. OT på lekestuen kl 09:30, sovnet fort og sov til kl 10:45, ble da veid 3320 gram. Agnethe ammet kl 11, vi kontrollveide , han hadde tatt 20 ml ved brystet. Drakk 100 ml i tillegg. Agnethe har kokt flasker og laget melkeblanding i formiddag. OT har vært våken etter stellet kl 11 og fram til kl 13:30. Agnethe hadde OT med seg i dusjen. Agnethe spiste middag. Vigdis passet OT fra kl 13:30 til kl 14, da ammet Agnethe. OT har litt utslett på magen, rumpen.

Vigdis

Kveld:

Agnethe fikk besøk av sin mor kl 15:00. Agnethe og moren pluss OT gikk på tur til Kyrkjetangen. De kom tilbake ca 17:00. da gav Agnethe OT bryst pluss tillegg. Agnethe spiste kveldsmat med oss andre. OT satt da i stolen sin ved bordet mens moren spiste. Etter kveldsmaten gikk Agnethe for å bade barnet. Jeg var med henne inne på badingen. Da Agnethe kledde av OT registrerte moren at han hadde fått en del mer hissig utslett enn han hadde hatt tidligere. Utslette var nå spredd seg til armene, rygg og til områdene rundt tinningene. Agnethe ammet OT på det ene brystet og gutten sovnet etter ammingen.

Natt:

OT våknet opp igjen kl 21:30, han ble ammet kl 22:15, fikk deretter 75 ml melk av meg og sovnet godt. Agnethe gikk til sengs kl 23.15. OT sov til kl 05:15, han fikk da flaske av meg 130 ml og roet seg fint etterpå. Agnethe vil ha han opp til neste måltid kl 08:00. Utslettet til OT er ikke blitt verre i løpet av natten.

10.04.92 Bergen Mødrehjem, dagsrapport

Bergen mødrehjem
Dagsrapport
Dato: fredag, 10.04 1992

Navn på

Formiddag:

Jeg gikk opp med OT kl 08:00. Han ble da ammet, sovnet ved brystet. Agnethe spiste frokost kl 09:00. OT kom på lekestuen kl 10:30. Agnethe kom på lekestuen og ammet OT kl 11:00. Han lå ved brystet 30 minutter.

SF

Ettermiddag:

Agnethe har hatt besøk av foreldrene. Hun spiste kvelds med oss. OT fikk måltid 90 ml kl 21.

KH

Agnethe skiftet på OT og ammet han kl 16:30. Kl 18:00 fikk han 100 ml melk. Agnethe og OT var på rommet 18:30-19:30. Agnethe spiste kvelds med oss. Agnethes søster kom på besøk kl 19.30. OT hadde da sovnet og Agnethe og søsteren gikk på røykerommet. 19.50 kom Agnethe inn på stuen med OT, hun var da lei seg fordi OT lå og grein da hun kom opp. OT var urolig mellom 20-21 ble båret av Agnethe, han hadde mageknip og luftsmerter. Agnethe synes det er vondt når han riner, sier det er så uvandt at hun ikke kan roe han med å lufte han opp. Vi snakket og demonstrerte hvordan han kan bæres etc når han har knip. Han får mat igjen nå kl 21:30.

AIT

Natt:

Agnethe kom ned med OT kl 22.30. Hun hadde da ammet ham. Han har sovet nede i natt. Kl 00.15 var han litt urolig men sovnet straks han var blitt kost med. Kl 03.15 fikk han mat/ny bleie. Sov så tilneste måltid kl 07. mor ville ha ham opp så hun kunne amme.

ET

Agnethe satt å så på TV til kl 23:00. gikk så opp og la seg.

SF

Last edited by Ama on Mon Jun 04, 2007 4:45 pm, edited 5 times in total.

Profile  

Post subject: Kaldt badevann
PostPosted: Thu May 31, 2007 6:07 pm 
Superposter

De blir ved å si at jeg lar min sønn bade i for kaldt badevann, noe som er merkelig da de selv skal "godkjenne" tempraturen i badevannet før jeg bader han. De benytter tempraturmåler for dette. Jeg lurer på hvorfor "barnepleier" skriver dette to ganger. På dette tidspungt var OT glad i å bade og bli stelt med. Selv husker jeg at han elsket å tisse i de fri.

Profile  

Post subject: Spørsmål via mail
PostPosted: Sun Jun 03, 2007 7:53 pm 
Superposter

Jeg leser tråden med mødrehjems-rapporten med stor interesse.
Har selv bodd på mødrehjem og div...
Det jeg lurte på, er hvor fikk du tak i de dagsrapportene???

kunne tenke meg å ha mine egne selv nemlig, vi fikk dem bare gjennomgått da vi bodde der.
Og sluttrapporten var jo bare en oppsummering.
Dagsrapporter hadde jo faktisk vært litt spennende.
Jeg var på mødrehjem i 2004, og ja, de leste de høyt for oss, så ja, de skriver akkurat sånn som dette her, fortsatt, i dag.
Og som sagt, skulle gjerne hatt det.

Mitt generelle svar angående innsyn:

Selv sendte jeg brev om innsyn til mødrehjemmet og viste til forvaltningsloven §§ 18 og 19, de sendte det videre til fylkesarkivet som sendte tilsist alle rapporter. Jeg foreslår at du sender brev med krav om innsyn i egen sak begge steder. Fylkesarkivet er pålagt å oppbevare slike rapporter i 60 år.

Ellers vil jeg si at jeg ville satt veldig pris på flere ex mødre fra mødrehjemmet ville kommentere og skrive ved bloggen og dele erfaringer fra opphold ved denne form for instituasjon,

Profile  

Post subject: 11 uke Bergen mødrehjem
PostPosted: Mon Jun 04, 2007 5:08 pm 
Superposter

11 uke på Bergen mødrehjem, det føles som en liten evighet for de som bor der og teller dager til de slipper ut av dette kvinnefengsel. Jeg legger merke til at en enkelt dag (den 16.04.92) mangler ved det innsyn jeg har mottatt. Jeg undres hvorfor? Er det som har stått her så ulovlig at de selv har markulert det? Dagen derpå er jeg merkbar sliten.

Handler dette om at de her har presset meg til å oppgi årsaken til hvorfor jeg ikke ønsker å å oppgi hvem som er barnefar? Eller er det fordi den først mor jeg ble kjent med på mødrehjemmet er død ved selvmord, etter at hun mistet omsorgen for barnet sitt, kort etter "utskrivelse" og påstand om at hun var deprimert...

Dersom denne dagsrapport dukker opp på senere tidspunkt (Jeg er ikke ferdig i skrivende stund med avskrift av alle rapporter), vil dagen som mangler, bli oppdatert ved dette innlegg.

11 uke Bergen Mødrehjem

11.04.92 Bergen Mødrehjem, dagsrapport

Bergen mødrehjem
Dagsrapport
Dato: lørdag, 11.04 1992

Navn på

Formiddag:

Agnethe kom til fellesfrokosten. Satt ved bordet til kl 10:00. Agnethe ammet ( Datatilsynet krevde sletting av fornavnet ) kl 11:00. Gav ham så flaske. Han drakk 40 ml. Farmor og farfar kom på besøk til Agnethe fra kl 12:15 til kl 13:30. Agnethe kom til meg med ( Datatilsynet krevde sletting av fornavnet ) kl 13:15. Spurte om jeg kunne passe han til hun skulle amme ham kl 14:00. Agnethe fortalte at hun hadde ammet ( Datatilsynet krevde sletting av fornavnet ) kl 12.00, fordi hun ikke orket å høre på skrikingen. Derfor ville hun at jeg skulle passe ham frem til mattid kl 14.00, slik at hun holdt ut med å ikke amme før tiden. Agnethe ammet ( Datatilsynet krevde sletting av fornavnet ) kl 14:15.

SF

Ettermiddag:

Agnethe hadde besøk av foreldrene, hun sier han nesten ikke har sovet i dag. Han fikk av brystet 8:30, og hun ville gi han tillegg etterpå. Hun mener han har lært seg å suge bedre etter at han fikk spesialsmokkene på flaskene.

KH

Natt:

Agnethe kom for å si at hun var trett og ville legge seg kl 22:10. Jeg har siden passet OT. Kl 24 hadde han masse avføring. Fikk tørr bleie før han ble lagt igjen. Kl 02:30 og kl 05:30 har han fått flasken, ellers sovnet frem til kl 07. Da ville han ha mat og stell og ble brakt opp til Agnethe.

ET

12.04.92 Bergen Mødrehjem, dagsrapport

Bergen mødrehjem
Dagsrapport
Dato: søndag, 12.04 1992

Navn på

Formiddag:

Agnethe fikk OT opp kl 08. han fikk mat. OT var våken fram til ca 11 og har sovet til 14:00.

KH

Ettermiddag:

Agnethe måtte vekke OT kl 15:00, hun ammet han pluss tillegg 100 ml. Han sovnet igjen kl 16:00, sov i 2 timer, ble da vekket og ammet. Agnethe fikk besøk av sin bror og søster kl 18:00. Moren og faren kom kl 19:00.

H

Natt:

Agnethe kom ned med OT kl 21.15, hun ammet han ca 15 min. Han virket fornøyd og ble lagt i baggen inne på vaktrommet. Agnethe gikk opp for å legge seg. ( Datatilsynet krevde sletting av fornavnet ) ble etter hvert urolig og virket sulten igjen, han fikk flaske kl 22:20 og spiste alt på flasken. Siden sovnet han godt, og våknet igjen kl 04, da fikk han stell og flaske og spiste alt på flasken. Sovnet rolig etterpå.

MF

13.04.92 Bergen Mødrehjem, dagsrapport

Bergen mødrehjem
Dagsrapport
Dato: mandag, 13.04 1992

Navn på

Formiddag:

Agnethe kom ned og hentet OT kl 07:00, han ble da ammet pluss 30 ml tillegg. Han er blitt veid, har lagt flott på seg. Ble ammet igjen kl 10.30 pluss 100 ml tillegg kl 11:00.

Hilde

Ettermiddag:

Agnethe dro til Oasen kl 15 og kom tilbake kl 17:30. Ammet OT med det samme hun kom hjem. Da jeg gikk inn til henne kl 18:30 for å si at vi spiste kvelds, satt hun med OT ved brystet. Hun sa han var stelt og måtte få litt til. Hun kom inn for å spise og hadde gutten på fanget. Agnethes foreldre kom kl 19:10 og gikk kl 20. OT fikk tillegg kl 19. han ble (badet) stelt kl 20 og fikk litt pupp etterpå. Sovnet godt etterpå.

Marit

Natt:

Agnethe gav OT en flaske melk i spisestuen kl 22.00. OT var på mors arm til han ble lagt kl 23.00. Agnethe var nede og tok en røyk. Gikk så til ro. Agnethe var nede og tok en røyk kl 05:00. Hadde da gitt OT mat.

SF

14.04.92 Bergen Mødrehjem, dagsrapport

Bergen mødrehjem
Dagsrapport
Dato: tirsdag, 14.04 1992

Navn på

Formiddag:

Agnethe kom inn med OT, ca kl 09:00 de hadde sovet godt i natt. Han fikk bryst og flaske, mat igjen kl 13.

KH

Ettermiddag:

Agnethe gav OT mat kl 16:00. Etter måltidet stelte Agnethe OT og tok han med ut på biltur med meg. Vi var på Nordås møbler og på lagunen. Da vi kom tilbake ca 18:45 gjorde Agnethe klar et nytt måltid for OT. Han ble ammet og fikk tillegg. Agnethe har besøk av sin mor og søster. De er nå oppe på rommet.

GG

Natt:

Agnethe spurte meg om hun kunne ha OT oppe i natt fordi jeg har Kenneth nede i natt. Jeg sa det var OK, men at OT ligger nede natt til torsdag isteden. Agnethe ammet og ga tillegg til OT kl 01:00. Han sov fram til kl 04, da fikk han flaske. Stille hos mor og barn siden.

MF

15.04.92 Bergen Mødrehjem, dagsrapport

Bergen mødrehjem
Dagsrapport
Dato: onsdag, 15.04 1992

Navn på

Formiddag:

OT ble ammet kl 7 og fikk 50 ml kl 8. Margareth fra AAN ringte for å ønske god påske, men Agnethe var i dusjen. OT har fått mat til faste tider, og Agnethe vil gå ut på trilletur etter 15 stellet.

Grethe

Ettermiddag:

Agnethe gikk tur til Krambua i dag, var borte fra 15:00 til 17:30. Agnethe ammet OT på rommet før hun kom inn i spisestuen og gav ham en flaske melk kl 18:30. Agnethe spiste kvelds sammen med oss andre kl 19:00. Fikk besøk av sine foreldre kl 19:15. De var på rommet. Gikk kl 21:15. Agnethe satte seg da i røykestuen.

Usignert

Natt.

OT fikk stell og mat kl 03:30 og kl 06:30, han har sovet godt mellom stellene og spist alt på flasken til begge måltidene.

Agnethe ville først ikke at han skulle være nede i natt, hun mente hun var godt uthvilt nå. Vi snakket litt sammen og jeg rådet henne til å holde seg til det som var avtalen for denne uken. Hun skjønte poenget med det og sa seg til slutt enig. Hun gikk til ro kl 23:00

MF

17.04.92 Bergen Mødrehjem, dagsrapport

Bergen mødrehjem
Dagsrapport
Dato: fredag, 17.04 1992

Navn på

Formiddag:

OT hadde fått mat kl 03:00 og kl 7. Agnethe var nede og tok en røyk kl 8.30. jeg passet OT da han var urolig da Agnethe skulle spise frokost. OT sovnet raskt. Agnethe laget melkeblanding og kokte flasker. Agnethe og Wenche satt på røykestuen fra 10:15-10:45, jeg var inne og pratet md de. OT fikk mat kl 11:30, sovnet igjen etterpå. Agnethe fikk besøk av mormor og morfar kl 12:15, de gikk kl 13. Agnethe spiste middag OT lå i stol ved siden av. Agnethe vil hvile litt etter middag.

Ettermiddag:

Agnethe fikk ikke sovet som hun hadde planlagt. OT var sulten og krevde mat. Agnethe satt i spisestuen og gav han bryst. Deretter flaske. Agnethe med OT kom ned på stuen kl 16:30. Sa hun hadde prøvd å lagt seg nedpå igjen, men OT var urolig. Sa at han ikke hadde sovet fra han våknet kl 07.00. Hun synes det var fortærende at ikke OT ville sove fordi hun hadde allerede lagt planer i går om at ”i dag skulle hun sove”. Agnethe ammet OT på stuen kl 17:00. Han ble så lagt i baggen på lekerommet. V passet han når Agnethe var oppe og tok en dusj på en ½ time. Agnethe spiste kvelds med oss andre kl 19:00. OT våknet kl 19:30. Han fikk da bryst pluss tillegg. Agnethe satt i spisestuen å gav han. Agnethe med OT kom ned på stuen kl 20:30. Agnethe ammet han og la han i baggen på lekerommet.

SF

Natt:

Agnethe gikk til sengs kl 23:30, hun var glad for at hun skulle ha nattavlastning da hun var veldig trett. OT fikk mat kl 24:00 og 05:00, han spiste godt og han sov godt OT skal opp til mor til neste stell.

KG

Profile  

Post subject: Litt historie
PostPosted: Thu Jun 07, 2007 5:04 pm 
Superposter

Det er sommer og varmt ute, så jeg har vært på biblotekket og lånt en bok og satt ute og nytt solen. Boken jeg leser og her refererer fra heter "Skammens barn" og er en dokumentarroman av Veslemøy Kjendsli fra Gylendal forlag. Den omhandler krigsbarna og libenbornprogrammet fra 2WW.

Her finner jeg en del intresante opplysninger omkring oppstart av mødrehjem og opprinnelsen til Bergen mødrehjem med adresse Paradis.

Under ander verdenskrig var lebensborn en tysk nazi organisasjon meed klar racepolitisk målsettning. Formålet var å rendyrke den nordiske "ariske" rase ved å sørge for at det ble født et stadig større antal børn med de "rette" arvebiologiske egenskaper: høy panne, blå øyne og lyst hår. Organisasjonens fulle navn var: Lebensborn einvertragenes Verein - dvs innregistrert forening. Den var en avdeling av det tyske SS og ble dannet i 1939. SS ville selv ha kontrol over et så viktig område som den menneskeige forplantning - et område, som makthavere til alle tider har brent etter å få kontroll over.. Lebensborn betyr ikke kjærlighetsbarn slik mange informerer om, men livskilde. Etter krigen blev organisasjonen også omtalt som "Todesborn" - Dødskilden, etterhvert som de allierte fikk kartlagt tyskerenes adferd over de besatte land: "Nicht wertvolle Kinder" (ikke verdifulle barn). SS sjefen Heinrich Himmler hadde stort personlig engasjement i Lebensborn og har selv formulert dens motto: " Hver mor av godt blod skal være oss hellig". Etterkrigshistorien kjenner man bedre til, tyskerungenes (kriksbarnas) sjebne er i dag samlet som gruppe og en av de viktige gruppesøksmål som i disse dager fremmes for EMK.

Man hevder at kvinner med "godt blod" ble frataget deres barn, enten mot en godtgjørelse i form av penger eller ved ren og skjær tvang. Lebensborn sikret seg dermed kontrollen over børnenes oppdragelse og oppvekst (ikke så ulikt norsk barneverns overordnede målsetting i dag, men selfølgelig gir man ikke biologisk mor penger da tvang og ydmykelse tydligvis har blitt bevist at dette er beste virkemiddel for å få mor til å oppgi sitt barn). Organisasjonen Lebensborn sørget for forsørgelsesbidrag og arbeidsformidling (noe som er overtatt av NAV i dag). I SS for Stor Tyskland - med sverd og vugge (internskriv) står det skrevet at "Det er ytterst ønskverdig, at de tyske soldater unnfanger så mange barn som mulig med norske kvinner, uansett om det er innenfor eller utenfor ekteskap." (Utgitt av SS generalen Wilhelm rediess) Da krigen sluttet var det i Norge registrert omkring 9000 barn av tyske fedre og norske mødre - krigsbarna.

Bergen mødrehjem med adresse "Paradis" på Hop var et av disse hjem og bar på denne tid navnet Moldegård.

På mødrehjemmene kunne norske kvinner, som bar en tysk manns barn, få opphold i den siste del av svangerskapet. der fikk de undervisning i matlaging og barnepass, og i tillegg kunne de få en innføring i tysk "Wtanschauung" - verdensanskuelse og tysk språkundervisning. Jeg antar dette er det felt som er blitt erstattet av Orion Martha Mae Videoprodusksjon/undervisning i dag, for ellers virker det som det er lite endring i Mødrehjemmenes program og målsettning.

Jo forestten, under 2WW bodde mødrene kun 6 uker på selve mødrehjemmet før de "frivilig" leverte fra seg barnet til adobsjon. I dag er prinsippet at barnet skal være de første 9 måneder hos mor, da man i sosialpedagogenes verden har innsett at morsmelk og amming er viktig for barnets immumforsvar...

Profile  

Post subject: 12 uke Bergen mødrehjem
PostPosted: Sun Jun 10, 2007 9:23 pm 
Superposter

Jeg blir informert om at jeg begår "omsorgsvikt" som følge av at min sønn er for snill og "krever lite", og fordi han ikke veier det de mener er korrekt vekt i henhold til deres kurve, med andre ord får han får lite mat.

Vel, mine bryst fungerer dårlig i forhold til amming og begynnende brystbetennelse som kommer for 2 gang. Det er svært smertefult å amme og han får nå tillegg til min morsmelk ved flaske. Det å få morsmelkerstatning i tillegg til amming er i følge barnepleier Vigdis omsorgsvikt. Det medfører også at det er vanskeligere å opprettholde normal melkeproduksjon ved amming, men min sønn er altså sulten og jeg mener her at det viktigste er at han får den mat han trenger.

Videre har min sønn fått soppinfeksjon i munnen, jeg får beskjed av "huslegen" å skylle munnen hans med natron og undervisning i hvordan dette skal gjøres. Situasjonen er meget stressende.

Når mine foreldre kommer på besøk blir det ved å snakke over hodet på meg til de ansatte på mødrehjemmet. Spesielt min far er meget opptatt av å fortelle hvor "psykisk syk" jeg er, utover at jeg er narkoman. En av disse dager spør min hovedkontakt min far hvordan og hvorfor jeg er psykisk syk. Min far sier at jeg er psykotisk fordi jeg er så virkelighetsfjer og påstar at det eksisterer en Gud. Da blir hun fornærmet og svarer han tilbake at et menneske ikke kan definerers som psykisk syk fordi det velger å tro på Gud. Videre sier hun at de vet jeg ikke er narkoman da det blir tatt prøver av dette både med og uten min viten. Min far blir enda mer påståelig og sier han har bevis for dette fordi han fant hasj på mitt pikeværelse i 1991. (Dette var 1 gram hasj), hun blir rød i ansiktet og går sin vei. Senere sier hun at hun selv er kristen og var blitt sint. Hun har nå endret mening omkring mine foreldre og besluttning om at målsettning skulle være at vi skulle bedre forholdet mellom oss, nå mener hun at det er mitt og min sønns beste at vi muligvis bør skifte kommune og få et hjelpeapperat her med weekendfamilie som kan støtte meg og min sønn videre etter "utskrivelse" fra mødrehjemmet. Hun er i øvrig på dette tidspunkt den eneste som mener dette og møter motstand av de andre ansatte ved mødrehjemmet som drøfter mitt "tilfelle" og mine foreldres muntlige forsikringer om at de vil meg og min sønn vårt beste...

I slutten av uken går jeg til Trygdekontoret, jeg har fåt brev fra Bergen trygdekontor og møter til avtalt tid på denne adresse, som er feil. Jeg skulle møte ved Fana trygdekontor. Trygdekorator her er meget ubehagelig og anklager meg for å være en hore som ikke vet hvem barnefar er. Jeg svarer igjen og sier at jeg vet da hvem som er barnefar jeg ønsker bare ikke noen farskapsak.

Han har alt fortalt meg at han ikke vil han noe med meg og min sønn å gjøre, da han har giftet seg med en annen venninde som han også gjorde gravid på ca samme tid som jeg ble gravid. Trygdekurator sier at det er ulovlig å ikke oppgi hvem som er barnefar og viser til sin paragraflov omkring dette. Jeg ender opp med å oppgi farens navn og adresse, noe jeg etterpå angrer dypt på, da hun uten min viten setter igang en farskapsak på vegne av min sønn.

12 uke Bergen Mødrehjem

18.04.92 Bergen Mødrehjem, dagsrapport

Bergen mødrehjem
Dagsrapport
Dato: lørdag, 18.04 1992

Navn på

Formiddag:

Agnethe satt i spisestuen og gav OT brystet pluss tillegg kl 8:00. Agnethe var til fellesfrokosten kl 09:00. OT satt i stolen ved siden av. Da han begynte å vri på seg og gjorde seg klar til å skrike, som Agnethe sa, tok hun han opp og gav han bryst. Dette gjorde hun 2x220m i løpt av en time. Jeg passet OT når Agnethe laget melkeblandingen. Han sovnet på armen min kl 10:45. Sov til han skulle ha mat kl 12:00. Agnete gav ham bryst + tillegg. Satt i spisestuen. Agnethe og OT på rommet frem til middag. Agnethe kom til middag 13:30. Etter middag gikk hun på røykerommet. Hvor hun satt til kl 14:45. OT har sovet fra kl 12. OT har fått sopp i munnen. Agnethe er begynt å vaske munnen med natron vann.

Usignert

Ettermiddag:

Agnethe ammet OT kl 15, gav han flaske kl 15:30, han drakk 100 ml. OT låg i lekegrinden fra kl 16 til 17:15, han sov ca 10 min, var ellers våken. Agnethe var på tv stuen, såg på video og var noen turer på røykerommet. OT ble badet kl 17:30. Vigdis var med og såg på. OT liker å bade, han nyter å bli stelt og kost med. Agnethe har laget kvelds i dag. OT ble ammet kl 19, fikk flaske kl 19:15, han sov i lekegrinden mens Agnethe spiste kvelds. De gikk på stuen kl 20, OT sov ca ½ time i baggen, da tok Agnethe han opp og bar litt på han, han sovnet fort igjen og ble lagt i baggen på lekerommet. Agnethe sitter nå kl 1:45 og ser på påskekrimmen.

Vigdis

Natt:

Ole Tobis sov godt i går kveld. Agnethe gikk til ro kl 22:30. OT har fått mat kl 24:00 og 06:00. Han har spist fint og sovet godt mellom måltidene.

Kari G

19.04.92 Bergen Mødrehjem, dagsrapport

Bergen mødrehjem
Dagsrapport
Dato: søndag, 19.04 1992

Navn på
barn: ( Datatilsynet krevde sletting av fornavnet )

Formiddag:

Agnethe og OT kom til frokost kl 9. OT var litt urolig, Vigdis holdt han så Agnethe fikk spist. Agnethe overtok OT, gav han flaske kl 09:30, han drakk alt, sovnet og ble lagt inn i sengen. Agnethe har kokt flasker, laget melkeblanding i formiddag, satt på røykerommet fra kl 11:15 til kl 11:40, gikk da opp for å ta en dusj. Besteforeldrene kom hit kl 12 og de gikk igjen kl 13.30. Agnethe ammet OT kl 12 og gav tillegg kl 12:30. Agnethe ammet OT kl12 og gav an tillegg kl 12:30. OT låg i lekegrinden mens Agnethe spiste middag, de gikk ned etter middag, Agnethe for å ta seg en røyk, OT låg i lekegrinden, mens moren er på røykerommet.

Vigdis

Ettermiddag:

Agnete ammet OT i tv-stuen kl 15:30. Lå ved bryste 10 minutter. Ble så lagt i lekegrinden, hvor han sov til kl 16:30. han fikk da bryst + tillegg. Fikk bryst igjen kl 18. Da vi satt ved kveldsbordet kl 18:30 og OT ble urolig, gav Agnethe ham en flaske med melk. Agnethe var på rommet etter kveldsen. Badet OT. Agnethe med OT kom ned i tv-stuen kl 20:30. OT sovner i baggen.

SF

Natt:

Kl 22:30 overtok jeg pass av OT. Han har sovet på vaktrommet i natt. Sov frem til kl 24:00, da vekket jeg han for å gi flaske og tørr bleie. Han sovnet straks etter måltidet igjen. Jeg matet ham igjen kl 05:00 og kl 08.00.

Usignert

20.04.92 Bergen Mødrehjem, dagsrapport

Bergen mødrehjem
Dagsrapport
Dato: mandag, 20.04 1992

Navn på

Formiddag:

Agnethe kom på personalrommet kl 8:15 for å hente OT. Evy hade nettopp gitt han flaske, så Agnethe pumpet seg (120 ml) da OT hadde fått mat allerede. Hun ammer OT kl 11 og kl 12:45 fikk han flaske. Ble veid før måltidet. Agnethe har hatt besøk av besteforeldre en liten stund. OT ble ammet igjen før middag kl 13:30. Nå kl 14.15 gikk Agnethe med sønn på tur.

MK

Ettermiddag:

Agnethe kom tilbake ca kl 15:30. Hun ammet OT kl 16, kom ned på stuen med OT til puppen kl 16:30, han ble ammet til kl 16:45. OT ble lagt sovende i lekegrinden kl 17. Agnethe fikk besøk av søsteren pluss venninne kl 17:15. De gikk kl 18. Agnethe spiste kvelds, OT satt i stol ved siden av. Agnethe tok seg en røyk etter kvelds, vi passet OT. Agnethe badet OT kl 19:15. Agnethe gav OT tillegg ca 75 ml kl 17:45. De kom ned på stuen kl 20:20, OT ble da lagt til brystet.

Vigdis

Natt:

Agnethe gav OT flaske kl 22:00, OT ble så lagt og Agnethe tok seg en røyk før hun gikk til ro ca 23.15. Agnethe varmet flaske til OT kl 05:30, hun sa da at OT hadde holdt henne våken i hele natt og hun hadde ammet flere ganger, hadde ikke varmet flaske til han. Jeg har ikke hørt noe til ham når jeg har vært oppe.

KG

21.04.92 Bergen Mødrehjem, dagsrapport

Bergen mødrehjem
Dagsrapport
Dato: tirsdag, 21.04 1992

Navn på

Formiddag:

Agnethe hadde ammet OT kl 08:30. Kom inn i spisestuen kl 09:00. mor og barn er tett i nesen. Agnethe sier det er pga polen allergi. Det har stått påskelilje på rommet. OT på lekestuen kl 09:30. Var urolig på grunn av knip. Ble ammet av Agnethe kl 10:30. Agnethe mente han ikke var sulten da han sovnet ved brystet etter 15 minutter. Agnete ammet OT i tv-stuen kl 11:30. Agnete satt i spisestuen og gav OT en flaske melk kl 13:00.

SF

Ettermiddag:

Agnethe kom ned i TV tuen og ammet. OT kl 16:30. Han var rolig etterpå, og ble lagt i grinden mens Agnethe tok seg en røyk. Etterpå tok hun gutten med seg opp. Da hun kom til kveldsmat kl 18, sa hun at OT hadde fått 75 ml melkeblanding. Hun hadde han på armen en stund, men la han i sengen da hun spiste. Hun har snakket en del om at OT ikke har avføring i dag, og at hun lurer på om han er forkjølet eller om det er en allergisk reaksjon som gjør at han er litt snuet. Hun er glad for at Dr. Davidsen kommer i morgen. Hennes foreldre kom kl 18:15.

MK

Natt:

Agnethe gikk til sengs kl 22:00 og jeg overtok OT. Han sov godt fram til kl 02:30, da fikk han stell og flaske. Han sovnet igjen straks etter mat og sov fram til kl 06. da ble han bært opp til moren. Hun ammet han pluss tillegg.

MP

22.04.92 Bergen Mødrehjem, dagsrapport

Bergen mødrehjem
Dagsrapport
Dato: onsdag, 22.04 1992

Navn på

Formiddag:

Agnethe var oppe kl 7:30. Hun var med til undervisningen og ”så ammet gutten” ca 1 time.

Usignert (skrevet dagen derpå, dvs etter natt rapport)

Ettermiddag:

Agnethe fikk resept mot stoppinfeksjon i OT munn. Hun ble anbefalt å bruke natron et par dager for å se om det virker. Selv vil ikke Agnethe dette, og ønsker å starte opp med medisin med en gang. Hun nevnte ingenting om ( Datatilsynet krevde sletting av fornavnet ) avføring for Dr. Davidsen, da han nettopp hadde hatt avføring i forveien. Hun ammet OT pluss flaske i godt over en time fra rundt 17:00-18:10. Han sov litt innimellom. Agnethe spiste kvelds. Badet OT i 19.30 tiden. Jeg holdt OT i 5 minutter mens hun tok en røyk før kveldsen. Agnethe har sett på ”Rainmann” (video) mens hun ammet.

TS

Natt:

Da jeg kom inn på stuen kl 21:30 holdt Agnethe på å gi OT flaske mens hun tittet på film på tv. ( Datatilsynet krevde sletting av fornavnet ) ble svært rolig og søvnig etter måltid og mor og barn gikk opp for å køye etter filmen var ferdig. Agnethe kom ned en gang i natt for å røyke.

MF

23.04.92 Bergen Mødrehjem, dagsrapport

Bergen mødrehjem
Dagsrapport
Dato: torsdag, 23.04 1992

Navn på

Formiddag:

Agnethe og OT kom på stuen kl 7:20. Agnethe varmet flaske til OT. Han hadde ikke villet ta brystet, selv om det var mye melk sa hun. Han ville ikke ha flasken med det samme, virket ikke sulten, men fikk det i seg i løpet av 25 – 30 minutter. Han sov i sengen etterpå og Agnethe kom på lekestuen med han kl 10:30. Da hadde hun ammet. Synnøve tok i mot han, og da han gråt litt ba Agnethe om å få han tilbake for å roe han selv. Da hun etter et par minutter ikke klarte det, la hu han ned på matten, for der likte han seg så godt, sa hun. Da han fremdeles var urolig, tok hun han opp igjen, ga han til Synnøve og gikk for å lage melkeblanding. OT sovnet fint og sov i grinden til Agnethe hadde tatt en røyk etter kl 11:30.

MK

Ettermiddag:

Agnethe og OT kom tilbake fra byen kl 19:00. Gikk da opp på rommet for å mate og bade. Begge kom ned i TV stuen kl 20:45.

Hilde

Natt:

Jeg passet OT en liten stud i går kveld mens Agnethe kokte flasker. Etter på hadde hun han selv fram til leggetid kl 22:45, da overtok jeg OT. Han sov fram til 23.30, fikk da mat og roet seg, gråt etterpå. Sov fram til kl 05:00, fikk da flaske og sovnet igjen. Agnethe skal ha OT opp når han våkner.

KG

24.04.92 Bergen Mødrehjem, dagsrapport

Bergen mødrehjem
Dagsrapport
Dato: fredag, 24.04 1992

Navn på

Formiddag:

Agete kom opp kl 7:50. ( Datatilsynet krevde sletting av fornavnet ) sov fremdeles, Agnethe gikk og tok en røyk før hun gikk opp og matet OT. Hun spiste frokost kl 9. jeg tok over OT kl 9.15. mor gikk og tok en dusj, og reiste til byen for å gå på Trygdekontoret kl 9:40. OT sov kl 9.15-10:15, fikk 100 ml melk kl 10:30, 2 gode rapepauser. Ny bleie etter måltid. Agnethe tilbake kl 11:10, fortvilet og gråter fordi hun har vært på Trygdekontoret i byen og skulle møtt på Nesttun noe hun ikke har fått beskjed om.

AIT

Ettermiddag:

Agnethe ble hentet av faren ca kl 16, skulle hjem på middagsbesøk. De kom tilbake ca kl 20. OT hadde fått bryst i 18-tiden og fikk bryst og etterpå flaske i TV stuen kl 20:30. Alt virker OK med mor og barn.

Kari Aas

Natt:

Agnethe gikk opp med OT kl 22:30, han sov godt, våknet heller ikke da han ble bært opp i sengen. Agnethe kom ned kl 03 for å røyke, da hadde hun ammet OT uten å gi tillegg. Har siden ikke hørt fra henne eller barnet.

MF

Profile  

Post subject: 12 uke Bergen mødrehjem komm dobbelt
PostPosted: Sun Jun 10, 2007 9:25 pm 
Superposter

Innlegget 12 uke kom dobbelt inn på denne blogg derfor har jeg valgt å slette dette andre ekstra innlegg. Setter heller inn et lite dikt:

Mødrehjem

Jeg ser ned på dine dunhår
og prøver å fortelle deg
at jeg virkelig elsker deg
og ønsker å beholde deg
innenfor mine armer,
for bestandig.

Jeg vet ikke hvordan ennå.
Vet ikke hvordan jeg skal klare
å beholde ansvar for deg,
fordi det er ingen
som ønsker meg, tilstede.
Men, de ønsker seg deg.

Last edited by Ama on Wed Jun 13, 2007 3:43 pm, edited 1 time in total.

Profile  

Post subject:
PostPosted: Mon Jun 11, 2007 8:34 am 
Superposter

Ama skrev:

Quote:
Vel, mine bryst fungerer dårlig i forhold til amming og begynnende brystbetennelse som kommer for 2 gang. Det er svært smertefullt å amme og han får nå tillegg til min morsmelk ved flaske. Det å få morsmelkerstatning i tillegg til amming er i følge barnepleier Vigdis omsorgsvikt. Det medfører også at det er vanskeligere å opprettholde normal melkeproduksjon ved amming, men min sønn er altså sulten og jeg mener her at det viktigste er at han får den mat han trenger.

Jeg gikk gjennom akkurat det samme, brystvortene var så såre at jeg gråt under amming. Og gutten min la heller ikke på seg nok - jeg fikk imidlertid beskjed fra lege at jeg måtte begynne med tillegg. Det ga mine såre bryster mulighet til å leges og med aktiv støtte fra kaill'n fikk jeg i gang ammingen igjen - gutten ble ikke avvent før han var tretten måneder. Men han fikk tidlig annen mat i tillegg nesten hele veien.

senere da jeg fikk min datter , ble det også tidlig annen mat - hun var så småspist og fryktelig grinete når hun var sulten - sånn hver annen time.
Det gikk ut over broren og alt annet jeg hadde å gjøre - så jeg begynte i all stillhet ( annen mat var fy på helsestasjonen) å gi henne graut da hun var tre måneder - det bedret humøret til oss alle!

Profile  

Post subject: Grøt
PostPosted: Mon Jun 11, 2007 9:37 am 
Superposter

Artig du nevner det med grøt, selv opplevde jeg det samme. Det var først da jeg begynte med grøt til min sønn at jeg fikk tid til annet ennå å mate han. Det med melketillegg var en opplevelse i seg selv, først flaske hadde for stort hull, noe som medførte at han hadde knipp. Dette løste seg ved at jeg kjøpte spesial smokk med ekstra små hull.

Profile  

Post subject: 13 uke ved Bergen Mødrehjem
PostPosted: Wed Jun 13, 2007 4:20 pm 
Superposter

"Barnepleier" Vigdis som også er orion pedagog blir ved å si til meg at jeg "understimmulerer" min sønn, jeg "kommuniserer ikke nok ved amming", hun vil nå at jeg skal videofilmes slik at våre "samspill problemer" kan bli bedre ved at jeg skal se video omkring meg og min sønn, jeg nekter plent, men da viser hun til at viss jeg ikke samarbeider er det utviselsesgrunn og at jeg vil miste omsorgen for min sønn som følge av vår "samspill problemer". Jeg blir forsikret at det er kun jeg og hun selv med Kari som var hennes orionpedagog som vil se filmene, og at det ikke er nødvendig å tro at disse vil bli brukt ved undervisning/fremvisning til andre.

Videre får jeg brev fra "bidragsfogden" som er nå varslet av trygdekontoret om bidragsak. Jeg er forpliktet til å møte opp ved lennsmanskontoret og undrskrive deres "bidragsak". I rapporten skriver Kari at jeg er redd for at far vil ha samværsrett, det er jeg ikke, han har alt fortalt meg at han ikke ønsker å se min sønn da han har stiftet familie med en annen. Det kan være jeg har oppgitt dette som "årsak" til hvorfor jeg ikke vil oppgi faren. Jeg stoler ikke på de ansatte ved mødrehjemmet og kan ha prøvd å gi de en "naturlig" forklaring på hvorfor jeg ikke ønsker en bidragsak.

Jeg har truffet og blitt svanger med faren som følge av et ritual ved OTO. På dette tidspunkt er flere av de jeg kjenner fra dette miljø inne til avhør hos politiet som følge av at de mistenker mennesker fra dette miljø å stå bak kirkebrann i Norge. Jeg ønsker ikke å bli innblandet i dette. Det jeg ikke vet er at enkelte av disse personer alt har avgitt forklaring omkring min tilhørighet til den internasjonale losjen OTO.

13 uke Bergen Mødrehjem

25.04.92 Bergen Mødrehjem, dagsrapport

Bergen mødrehjem
Dagsrapport
Dato: lørdag, 25.04 1992

Navn på

Formiddag:

Agnethe var med til frokost, ny-dusjet og opplagt. Hun hadde besøk av besteforeldrene sine 12-13:00. OT har vært rolig i formiddag. Får bryst i stuen nå 14:30.

Kari Aas

Ettermiddag:

Agnethe skiftet på OT etter måltidet og gikk ut på tur kl 16:45-17:45. OT fikk mat (ammet) da de kom tilbake og kl 19:30. Da fikk han både bryst og 50 ml flaske. Han har i følge Agnethe hatt veldig mye avføring i dag. Mor og barn er i stuen nå kl 21.30.

Grete

Natt:

OT lå i lekegrinden inne på stuen i går kveld, han var rolig og så ut til å trives der, sprelte med armer og bein og fulgte med uroene når moren beveget på de. Mor og barn gikk opp kl 23:15 og jeg har siden ikke sett eller hørt fra mor/barn.

MF

26.04.92 Bergen Mødrehjem, dagsrapport

Bergen mødrehjem
Dagsrapport
Dato: søndag, 26.04 1992

Navn på

Formiddag:

OT fikk flaske kl 8.30 og ble deretter lagt inn på rommet. Han sov fra 10-12.30. Agnethe kokte flasker og lagde melkeblanding før middag. Jeg har sett lite til mor og barn i dag.

Grete

Ettermiddag:

Agnethe og OT var med til ettermiddagskaffe 15:30. OT har fått bryst og flaske i ettermiddag/kveld. Agnthe spiste kvelds med oss kl 18, har badet OT i kveld og mor og barn gikk til ro kl 20.30. Alt ok.

Kari Aas

Natt:

Agnethe var gått til ro da jeg kom i går kveld. Hun var nede og røykte kl 03:00, hadde da nettopp matet OT. Ellers har det vært rolig hos mor/barn.

KG

27.04.92 Bergen Mødrehjem, dagsrapport

Bergen mødrehjem
Dagsrapport
Dato: mandag, 27.04 1992

Navn på

Formiddag:

Agnethe og OT kom til frokost kl 9. Agnethe gav OT flaske på spisestuen kl 9.15. Vigdis tok OT ned på lekestuen kl 9:30, han sovnet med en gang og ble lagt i baggen. Agnethe ringte til sin mor for å få henne til å kjøre Agnethe til bidragsfogden. Etter mye fram og tilbake ble vi enig om å ha OT her. Agnethe har vært på husmøte. OT sov til kl 11.30, ble da levert til Agnethe. Agnethe har kvidd seg til møte på bidragsfogden i dag. Hun var redd for at barnefar kunne kreve samværrett med OT, viss hun oppgav barnefar. Kari H snakket med Agnethe om hva rettigheter hun har, og Agnethe ringte opp til bidragsfogden og fikk snakke med de. Agnethe ble hentet av sin mor kl 13:00, og de kjørte direkte til Fana. De kom tilbake kl 14. Vigdis gav OT flaske kl 12:45 drakk da 90 ml, fikk medisin kl 13:20. OT har vært våken siden kl 13.

Ettermiddag:

Agnethe var litt nede i stuen med OT i ettermiddag. Han fikk bryst kl 17:30. Agnethe fikk besøk av foreldrene kl 19. De har holdt seg på rommet. Agnethe har hatt OT selv, unntatt ca 10 min da jeg han mens hun tok seg en røyk. Foredrene er her fremdeles kl 20:45. Agnethe vil at OT skal veies i morgen i stedet for i dag.

Livelkaul

Natt:

Agnethe gikk til ro etter at foreldrene dro. Hun kom ned kl 04.30 for å røyke, hadde nettopp gitt OT mat. Siden stille hos mor/barn.

MF

28.04.92 Bergen Mødrehjem, dagsrapport

Bergen mødrehjem
Dagsrapport
Dato: tirsdag, 28.04 1992

Navn på

Formiddag:

Agnethe var oppe til vanlig tid. OT var på lekestuen, sov til 10:15, ble veid 4100 g, fikk mat av Agnethe etterpå.

KH

Ettermiddag:

Agnethe vekket OT kl 15:30 for å amme han. OT hadde sovet fra kl 11:30. Agnethe gav OT flaske på spisestuen kl 16:15. De reiste på oasen kl 16:45 tilbake kl 19. Foreldrene til Agnethe kom hit kl 19. Agnethe avlyste samtalen som hun skulle ha med Vigdis i kveld. OT ble badet rett etter de kom tilbake, og skulle få mat etter badet. Foreldrene reiste kl 20.

Vigdis

Natt:

Agnethe satt i spisestuen og gav OT flaske kl 21:00. Etter måltidet ble OT lagt, mett og fornøyd. Agnete på røykerommet og tv-stuen fra kl 21:30 – 22.30. Gikk så opp og la seg.

SF

29.04.92 Bergen Mødrehjem, dagsrapport

Bergen mødrehjem
Dagsrapport
Dato: onsdag, 29.04 1992

Navn på

Formiddag:

Ble vekket av meg kl 9:20, OT sov, han skulle få mat. Agnethe har snakket med Vigdis og Gerd etter kl 12 og sitter nå i kuratormøte. Marit passer OT.

AIT

Ettermiddag:

Agnethe satt i tv stuen og spilte kort med Kjersti mellom kl 15:00-15:30. OT som lå på fanget til Agnethe ble lagt til brystet da han ble urolig. Lå til ene brystet 15 minutter. Han roet seg da og ble lagt i lekegrinden. Lå der en halv time. Ble da lagt til de andre brystet. Så i lekegrinden. Sov kl 16:15-17:15. Jeg fikk han da i armene. Passet ham 10 minutter når Agnethe var på røykerommet. Hun ammet OT da hun kom inn igjen. Han lå ved brystet i en ½ time. Agnethe til kvelds, OT satt i stolen på gulvet. Agnethe gikk på rommet etter kvelds. Skulle bade OT.

SF

Natt:

Agnethe var allerede gått til ro da jeg kom på jobb, jeg snakket med henne kl 04.00, da var hun nede for å røyke. Kl 05:30 varmet hun flaske til OT.

Mette

30.04.92 Bergen Mødrehjem, dagsrapport

Bergen mødrehjem
Dagsrapport
Dato: torsdag, 30.04 1992

Navn på

Formiddag:

Agnethe hadde vært våken og oppe siden 05:00. Hun hadde bl.a. kokt flasker og laget melkeblanding til gutten. Agnethe kom stelt til frokost kl 08:50. Hun gikk etter frokost for å stelle OT. Mor og barn reiste med bussen til Agnethe sine foreldre kl 10:30. De kommer tilbake ca kl 19:00.

GG

Ettermiddag:

Agnethe ringte hit kl 20:20, hun ønsket å se filmen som begynte kl 20:30 hos sine foreldre, kommer hit etterpå.

Vigdis

Natt:

Agnethe og OT kom tilbake kl 22:00, OT hadde fått mat like før de dro fra foreldrene. OT ble da lagt og Agnethe tok seg en røyk før hun gikk til ro kl 22:45. Agnethe kom ned for å røyke kl 04:30, hadde da nettopp gitt OT mat. Stille hos dem resten av natten.

KG

01.05.92 Bergen Mødrehjem, dagsrapport

Bergen mødrehjem
Dagsrapport
Dato: fredag, 01.05.1992

Navn på

Formiddag:

Agnethe kom ned med OT kl 8:15, Agnethe tok seg en røyk. De kom til frokost kl 9, Agnethe gav OT flaske kl 9. Vigdis passet OT mens Agnethe spiste frokost. OT ble lagt i sengen kl 10 og sovnet. Agnethe har vært med Anna og laget marsipankake, vasket klær. Besteforeldre kom hit kl 11:30 og gikk kl 13. Agnethe spist middag, OT satt i stolen ved siden av. De ble med Synnøve for å leie video og videomaskin kl 14:15.

Vigdis

Ettermiddag:

OT fikk flaske på rommet kl 15:15. Agnethe og OT var på stuen fra kl 16. Agnethe ammet OT kl 16:45, 17:15 og 18, ble deretter lagt i bagen. Vi passet OT da Agnethe laget melkeblanding. Han våknet og gråt da Agnethe spiste kvelds kl 19, fikk melk 19:15. OT er nå i stuen med sin mor, våken og blid.

AIT

Natt:

OT ble ammet kl 22:45 og mor og barn gikk til ro kl 23:15. OT ble ammet kl 03:30 og etter måltidet kom Agnethe ned og tok en blås.

IMM

Profile  

Post subject: Re: 13 uke ved Bergen Mødrehjem
PostPosted: Thu Jun 14, 2007 10:13 am 
Rang: Storbruker

Ama wrote:
"Barnepleier" Vigdis som også er orion pedagog blir ved å si til meg at jeg "understimmulerer" min sønn, jeg "kommuniserer ikke nok ved amming", hun vil nå at jeg skal videofilmes slik at våre "samspill problemer" kan bli bedre ved at jeg skal se video omkring meg og min sønn, jeg nekter plent, men da viser hun til at viss jeg ikke samarbeider er det utviselsesgrunn og at jeg vil miste omsorgen for min sønn som følge av vår "samspill problemer". Jeg blir forsikret at det er kun jeg og hun selv med Kari som var hennes orionpedagog som vil se filmene, og at det ikke er nødvendig å tro at disse vil bli brukt ved undervisning/fremvisning til andre.

Vigdis drev hun å utdannet seg til orion-"pedagog" eller var hun ferdig utdannet?
Det virker på meg som om Kari er hennes veileder.
Dersom hun drev å utdannet seg, så forplikter de seg å spørre om du er villig til å stille opp for å hjelpe henne med de antall timers filming som hun trenger for å få sin utdannelse. Du har også krav på å få utlevert filmmatrialet.

Profile  

Post subject: rettigheter
PostPosted: Thu Jun 14, 2007 10:22 am 
Superposter

Jeg fikk beskjed om at Vigdis utdanner seg som Orion pedagog med Kari som veileder. Det er som ved alt annet som har med barnefjernindustrien å gjøre. Foreldre er ikke opplyst verken om hva rettigheter man har og vet dem rettighetene sine får man beskjed om at ikke må være så vanskelig.

Jeg har ved innsyn i egne saksdokumenter fått beskjed om at fimer er markulert, fikk se dem sammen med Kari og Vigis mens jeg bodde på mødrehjemmet. Men, nå underskrev jeg ikke der hvor de får anledning til å presentere videofilmene for andre. Da brukte jeg igjen argumentet med at det først måtte lages arbeidskontrakt, jeg gikk så langt at jeg her gikk til telefonboksen for å ringe Kristi modellbyrå som jeg var hos på dette tidspunkt. Da ombestemte Kari seg før jeg ringte.

Profile  

Post new topic Reply to topic  [ 216 posts ]  Go to page Previous  1 ... 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9 ... 15  Next