Ammepress, såre brystvorter og brystbetennelse. På mødrehjemmet skal du amme, helst hele tiden og bli observert.
Som tidligere nevnt har hun der leder Orion Martha Mae prosjektet lagt meg for hat etter at jeg klarte å snakke meg vekk fra deres fødselsfilm prosjekt. Nå blir jeg beordret "utvalgt" til å måtte tale med pressen, selvfølgelig med nøye instruksjon omkring hva jeg skal si.
Jeg ønsker det ikke, men har ikke motstandkraft til å bli ved å argumentere og si nei. Ingen av de andre mødrene vil gjøre dette for meg, men vi drøfter det på røykerommet. Det virker først umulig, da noen mener vi må si sanheten, tilsist blir vi enig om at det ikke er så lurt.
Dessuten om pressen virkelig ønsket sanheter om hva det vil si å oppholde seg her så burde de ikke henvende seg til leder av mødrehjemmet med forespørsel om å snakke med mødrene. Får å vite hva som faktisk skjer et slik sted må mediafolkene komme under dekke inn på instiusjonen, enten som ansatt eller en mor og bruke skjult kamara. Da ville de fått det virkelige bildet over en tidsperiode på 1 - 3 måneder.
Jeg sier det jeg er befalet til å si av personalet, selve pressopptaket vil jo bli vist mens jeg fortsatt bor her og deres hevn kan ramme hardt om jeg sier noe de ikke liker til pressefolka. Jeg er veldig fortvilet over dette.
9 uke Bergen mødrehjem
Mottatt 29.08.05 av Bergen Mødrehjem, fylkesarkivet, etter skriftlig forespørsel om innsyn i egne sakspapirer den 14.06.05 i henhold til § 18 og § 19 i forvaltningsloven.
28.03.92 Bergen Mødrehjem, dagsrapport
Bergen mødrehjem
Dagsrapport
Dato: Lørdag, 28.03 1992
Sett ring rundt: dag/kveld/natt
Navn på foreldre/barn: Agnethe
Formiddag:
Agnethe kom ned for å ta en røyk kl 8:00. OT sov da. Hun var godt uthvilt og i godt humør. Kom til frokost kl 9:30 og tok en røyk etterpå.
I 10 – tiden kom hun tilbake til frokostbordet og sa at hun var redd hun hadde fått brystbetennelse. Vestre bryst hadde ømme, røde flekker. Jeg ringte til sykebesøksformidlingen og det kom en lege kl 13:45. han skrev ut resept på antibiotika og en nesespray som skal brukes 5 minutter før amming. Jeg ringte til foreldrene, og faren kom kl 14:15 og hentet resepten.
Kl 10:30 målte vi temperaturen på Agnethe, hun hadde 38,3 ºC, men virker slappere nå. Hun ville vente med å måle tempen igjen til litt senere.
(
Datatilsynet krevde sletting av fornavnet ) ble vekket til mat kl 11. Han spiste godt, men det er tydeligvis smertefullt for Agnethe på grunn av hennes såre brystvorter. OT sovnet etter måltidet og Agnethe gikk for å ta seg en dusj. Hun kom til middag kl 13 og la seg etterpå. Ved måltidene i dag har Agnethe snakket en del om vekten sin. Hun veier nå 63 mot tidligere 50 og er svært opptatt av dette. Har også komet med en del kommentarer om sine brede hofter og lignende. Agnethe vil vekkes til mating kl 15.
GK
Ettermiddag:
Agnethe har stort sett vært i sengen i dag. (
Datatilsynet krevde sletting av fornavnet ) har fått mat kl 15 og 18. Jeg stelte han kl 16 og badet han kl 19. han har ellers vært rolig og sovet i sengen sin. Agnethes far kom med medisinen kl 16 og leverte den. Kl 17 kom både han og moren og var hos Agnethe en times tid. Agnethe har feber og vondt når hun ammer – legen hadde sagt at hun skulle amme ofte og sørge for at hun ikke hadde melkespreng. Agnethe ønsker å bli vekket til måltidene i natt og sier at hun vil ha (
Datatilsynet krevde sletting av fornavnet ) oppe. Jeg har sagt at hun skal få den avlastningen hun ønsker. Agnethe skal til å amme nå kl 22.
Kari Aas
Natt:
Agnethe kom ned for å røyke kl 23. jeg avtalte med henne at jeg skulle komme opp kl 02 for å vekke henne, vist O.T. ikke hadde fått mat innen den tid. Da jeg kom opp ammet hun. Hun følte seg mye bedre, sa at hun ville klare med O.T. selv under stellet. Var ned en time senere for å røyke.
Evy
29.03.92 Bergen Mødrehjem, dagsrapport
Bergen mødrehjem
Dagsrapport
Dato: Søndag, 29.03 1992
Formiddag:
Agnethe var med til frokost kl 10. Agnethe føler seg mye bedre i dag. Hun har ammet ofte i formiddag, har brukt brystsglass, og det gikk bra, og var ikke fullt så vondt. Foreldrene var her en times tid i ettmiddag før de reiste på vinterferie. Agnethe spiste middag med oss 13:30. Hun har tenkt seg ut på trilletur etter at OT har fått mat og stell.
Kari Aas
Ettermiddag:
Agnethe og OT gikk på tur med Bente og Charlotte kl 15:30 tilbake 16:45. Agnethe spiste kvelds med mødrene kl 18.00 mens OT lå på rommet og sov. Agnethe har hatt OT ved brystet sitt fra 18:30 til ca 20:00, ”sier hun”. Etterpå ble OT badet av Agnethe. Agnethe tok seg veldig god tid med sitt stell og hadde god kontakt og omsorg.
GN
Natt:
Agnethe var gått til sengs da jeg kom. Hun har gitt (
Datatilsynet krevde sletting av fornavnet ) mat kl 21:30, 01:00 og 03:00. Var nede 03.15 for å ta seg en røyk før hun igjen gikk til ro.
KG
30.03.92 Bergen Mødrehjem, dagsrapport
Bergen mødrehjem
Dagsrapport
Dato: Mandag, 30.03 1992
Formiddag:
Agnethe kom 8:30 til frokost, barnet hadde fått mat. Agnethe var å husmøte, OT på lekestuen. Han ble veid, han har ikke tatt igjen fødselsvekten, fikk 50 g fra bryst. Agnethe skal kontakte ammehjelpen.
Usignert
Ettermiddag:
(
Datatilsynet krevde sletting av fornavnet ) ble veid etter måltid kl 15:00. Han veide 3205 gr. I følge Agnethe hadde han da drukket 100 ml og det var hun fornøyd med. Agnethe stelte han eter på. Fra kl 16-17:15 var Agnethe på trilletur til butikken sammen med Bente. Besteforeldrene til Agnethe kom da hun var på vei ut, de hadde med en blomst og gikk igjen med en gang. OT fikk mat igjen kl 18, Agnethe ga han uten brystskjold, det gikk fint syntes hun. Hun mener brystvortene er bedre nå. Jeg var med da OT ble badet kl 20, det gikk fint. Agnethe ville gi han litt mat etterpå og legge seg samtidig med OT.
AIT
Natt:
Agnethe ammet OT kl 22, han suget godt og hun fikk tømt begge brystene. Mor og barn som fram til kl 03:30 da jeg var oppe og vekke Agnethe og hun ammet sønnen. Agnethe kom ned for å ta seg en røyk etterpå. Stille hos mor og barn siden.
MF
31.03.92 Bergen Mødrehjem, dagsrapport
Bergen mødrehjem
Dagsrapport
Dato: Tirsdag, 31.03 1992
Formiddag:
Bente fortalte Hilde at hun hadde hørt Agnethe gråte i morges kl 7. Hilde gikk inn (kl 7:30) Agnethe lå da med gutten i sengen og gråt. Hun fortalte at hun hadde hatt OT ved brystet siden kl 03 i natt. Hilde tok OT med på vaktrommet, og han sov rolig til kl 11. Agnethe sov også. Agnethe kom selv etter gutten kl 11 for å mate han. Jeg var inne på rommet sammen med henne. Vi snakket om at hun måtte styre ammetiden og at hun måtte benytte seg av mer avlastning fra personalet. OT sugde godt og lå ¼ time ved hvert bryst. Jeg tok OT med inn på stuen, så Agnethe fikk dusje og stelte seg. Hun kom inn og spiste smørbrød. Gutten var litt urolig, men roet seg etter stund med smokken. Agnethe hadde såre brystvorter, spesielt venstre bryst er ømt og sårt. Hun sa at hun ville pumpe seg i dag, og har kokt flasker klare. Agnethe er også enig i at hun skal ha avlastning i natt. OT var litt urolig fra kl 13-14. Tove bar på han, mens Agnethe pratet med presse-folka.
Ettermiddag:
Jeg gikk inn til Agnethe kl 15:15, hun ammet da OT. Han fikk 15 min på det andre brystet og 20 min på det andre. Agnethe pumpet ut litt melk med hånden etterpå. Jeg passet OT i ¾ time, bysset og bar litt på. Han hadde mageknipe innimellom litt småsyting. Han sovnet ca 16:30, og sov til 17:30. Agnethe var nede og tok seg en røyk og leste litt. Hun var akkurat kommet seg til sengs da OT våknet og besteforeldrene kom på besøk. Jeg sa til besteforeldrene at Agnethe hadde hatt en stri natt så de gikk etter 20 minutter. OT fik mat igjen. Agnethe var ferdig med måltid kl 18.15, spiste kvelds og tok OT med seg ned i stuen. Jeg har passet an fra 19.30 til nå 20:45. OT sovnet kl 20, sov til 20.45 tydeligvis sulten, så jeg bar han opp til Agnethe. Hun hadde da pumpet litt melk på grunn av spreng, som hun ville gi OT etter at han hadde tatt av brystet. Agnethe kommer ned med OT når hun er ferdig med å gi han mat.
AIT
Natt.
Agnethe kom ned med OT etter hun ammet han kl 21.30. Han sovnet etter en liten stund med smokken. Han ble stelt av meg kl 00:15 og han fikk deretter mat av Agnethe. Han sovnet godt igjen etter måltid. Kl 05:00 ble han ammet igjen og nå sover han kl 06:30.
MF
01.04.92 Bergen Mødrehjem, dagsrapport
Bergen mødrehjem
Dagsrapport
Dato: onsdag, 01.04 1992
Formiddag:
Jeg bar OT opp til Agnethe kl 8. Han sov men våknet da han kom i sengen til mor. Agnethe hadde sovet godt i natt og det syntes tydelig på henne. OT sugde godt og svelget de første 10 min på hvert bryst. Agnethe stelte han, og kom til frokost kl 09:15. Da overtok jeg OT. Han sov på lekestuen til han ble hentet kl 11 til nytt måltid. Agnethe brukte da plastskjold på grunn av såre bryster. Gutten sugde dårlig, etter ½ time sov han tungt. Agnethe hadde mye melk igjen og ville pumpe seg. Det ble ikke gjort. Hun ammet ¼ time på hvert bryst nå kl 13:00. Jeg har kokt håndpumpen og flaskene hennes.
MK
Ettermiddag:
Torill var med da Agnethe ammet OT kl 16:30. Etterpå gikk mor og barn ut en liten spasertur. Agnethe spiste kveld med oss, ammet OT igjen kl 19:00. Jeg var med under bading kl 20:00, dette gikk fint, Agnethe virker trygg i badesituasjonen no synes jeg, men sier det er godt å ha en av oss med.
Hilde
Natt.
Agnethe kom ned kl 23:00, da hadde hun nettopp ammet sønnen, han falt til ro etter litt suging på smokken og sovnet godt, ”sa Agnethe.”
Vi avtalte at jeg kom opp kl 03 og vekket henne. Da jeg kom opp i natt, sov mot og barn godt, jeg vekket Agnethe, men da mente hun at hun ville drøye litt med å gi sønnen til han våknet selv.
Kl 04 kom Agnethe ned og hadde da gitt barnet pupp og han sovnet igjen straks han ble lagt. Jeg har siden ikke hørt fra Agnethe.
MR
02.04.92 Bergen Mødrehjem, dagsrapport
Bergen mødrehjem
Dagsrapport
Dato: torsdag, 02.04 1992
Formiddag:
(
Datatilsynet krevde sletting av fornavnet ) fikk bryst 07:30-10:30. OT sov godt i formiddag, da Agnethe fikk dusjet og stelt seg. Agnethe følte seg ”pigg” sa hun. Agnethe lar OT ligge 15 minutter på hvert bryst nå ”sier Agnethe”. OT ble veiet av Hilde og han var 2170 g. Senvaktene og Agnethe må vurdere eventuelt avlastning.
GN
Ettermiddag:
Agnethe kom på vaktrommet og spurte om jeg ville bli med henne under amming kl 15. OT sov godt, så det tok en tid før han sugde skikkelig. Han drakk godt 5 minutter og etterpå ville han bare sove. Han lå ¼ time ved hvert bryst. Fikk ny bleie – før de gikk til kråkenes kl 16, kom tilbake kl 18:15. Agnethe gikk rett opp for å amme. Jeg var med og OT var våken og han sugde da bra på begge brystene. Snakket med Agnethe angående nattavlastning. Hun ville helst ha han selv, men ville komme ned til nattvakten hvis han ikke roet seg. Agnethe spiste kveldsmat etter ammingen. Har vært på lekestuen med OT. Ammer nå kl 20:45 i peisestuen.
Natt:
Agnethe satt med OT på fanget og så på en film i går kveld. Hun ammet igjen kl 23:00. da jeg var oppe kl 0:30 sov mor og barn i hver sin seng. OT sov til kl 05:00, Agnethe kom da ned like etterpå for å ta seg en røyk før hun igjen gikk og la seg.
KG
03.04.92 Bergen Mødrehjem, dagsrapport
Bergen mødrehjem
Dagsrapport
Dato: fredag, 03.04 1992
Formiddag:
Agnethe hadde ammet OT kl 07:30, hun kom til frokost kl 08:45, virket opplagt etter en god natt. Begge kom ned på lekestuen kl 10:00, Agnethe satt seg ned og pratet med oss. Hun lurte på om OT var litt sulten igjen? Hun ammet han da kl 10:30. gikk så opp for å vaske og stelle gutten.
HAN
Kveld:
Agnethe prøvde å pumpe seg kl 15:00, fikk ikke ut noe. OT hadde fått mat og var fornøyd. Agnethe og OT på tur kl 15:30-16:15. Agnethe drakk kaffe gav OT mer mat kl 16:30, fikk besøk av besteforeldre kl 17-18, spiste kvelds. Badet OT kl 20:00 mens jeg så på. Vannet var blitt litt kaldt. Han skrek en del i vannet Agnethe litt engstelig for å miste han, undrer det har skjedd en gang på KK. De koste seg mer når han fikk tørket seg, skulle få mat igjen etter badet og så i seng. Agnethe ville hvile også.
Natt:
Agnethe ammet OT kl 23:30, jeg var inne og snakket med Agnethe og hun virket avslappet og fornøyd og barnet sugde jevnt og kraftig. Mor og barn sov fram til kl 02:45, Agnethe våknet selv av at OT skrek, han ble ammet og sovnet fint igjen mens Agnethe var nede og røykte.
MF