Nulle wrote:
Til Juppi:
Ett tilfelle: Ungdom gir uttrykk for å være suicidal og "bor" på ungdomshjem.
Foreldrene har omsorgsretten.
Da foreldrene hører dette, krever de psyk.legetilsyn.
Det gjøres etter at familien har mast i noen timer.
En ansatt blir med ungen, men "glemmer" å varsle foreldre.
Krever og får ut journal under dekke av å være omsorgsperson.
Dagen etter reiser mor til sykehuset i troen på at ungen er innlagt. (foreldre er ikke varslet om utfall nesten 24 timer etter hendelsen)
Tilfeldigvis har mor med ungens pass og klarer dermed å få ut epikrise. Denne avslører den ansattes feilaktige melding!
Barnet får dermed psykolog på BVTs bekostning.
Ungen får vite at det er for å finne ut hva som skal til for at h*n skal klare å flytte hjem.
Foreldrene får vite at det er for å bearbeide traumer i forbindelse med selvmordstanker!
"konklusjonen fra psykologen er at mor mangler empati? Det kan hun vite uten å ha sett mor.
Og hvem tjenestgjorde psykologen for............
Hei Nulle!
Dette høres ut som en eksamensoppgave. Men her skal jeg klare og få 6?
Ungdom gir utrykk for og være suisidal. Har undomshjemmet greid og lese disse tegn? Bra...
Foreldre har omsorgsretten er en ressurs. De skal underettes først.
Bra de fikk legetilsyn.
Den ansatte gjør feil, og dette må det klages på. Han/hun glemmer og varsle foreldre. Og hvilke dokumentasjon henvises det til når det nevnes omsorgsperson? Feil/lovbrudd. Dok. her skal ikke ungdomshjemmet ha. Dette kan foreldre kreve ligger hos primærlege.
Mor/Far fikk ikke beskjed om noenting. Feil og klagesak.
Mor fikk ut epikrise. Da er barnet under 18 år.
Psykolog inn i bildet, bra, håper barnet får annledning til og "SNAKKE" uten voksenes inblanding over hodet. Hvorfor er barnet suisidal? Hvordan er trivselen på ungdomshjemmet? Og situasjonen forøvrig. Er dette en årsak til suisidal tankegang? Og har det hvert forsøk?
Psykologens utsagn til foreldre og ungdomshjem driter jeg i, bare ungdommen har det bra.
Konklusjon: Mor mangler empati? Ville jeg spurt nermere om. Hvorfor og utsagnet er for defust. Hva mener ungdommen her? Mor bør be om samtale/veiledning ang dette utsagn.
Psykologen tjenestegjorde for ungdommen.