It is currently Mon Aug 11, 2025 7:33 am

Post new topic Reply to topic  [ 94 posts ]  Go to page Previous  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7  Next
Author Message
 Post subject: Klageadgang sterkt begrenset
PostPosted: Sun May 27, 2007 8:29 pm 
Superposter

Det er flere som har forsøkt å klage til Kongen når barnevernet angriper, men Kongen, og ikke minst Krompen, er så opptatt av å være politisk korrekte at de til og med har ansatt barnevernspedagoger til å ta seg av kronprinsbarna! Du får sannsynligvis et høflig brev tilbake med oppfordring om å samarbeide. Kongen kan også finne på å videresende brevet ditt til barnevernet, for det er "deres bord".

Jeg vet faktisk ikke hvem du kan klage til når barnevernet mener at det har "rimelig grunn" til å iverksette undersøkelsessak. Det eneste du kan gjøre er å la være å samarbeide om undersøkelsen, men dette er risikabelt, for barnevernet kan fatte akuttvedtak når som helst i prosessen.

will be anarchy.” Lord Denning (1899-1999)

Profile  

Post subject:
PostPosted: Sun May 27, 2007 11:05 pm 
Rang: Storbruker

Til Juppi:

Ett tilfelle: Ungdom gir uttrykk for å være suicidal og "bor" på ungdomshjem.
Foreldrene har omsorgsretten.
Da foreldrene hører dette, krever de psyk.legetilsyn.
Det gjøres etter at familien har mast i noen timer.
En ansatt blir med ungen, men "glemmer" å varsle foreldre.
Krever og får ut journal under dekke av å være omsorgsperson.
Dagen etter reiser mor til sykehuset i troen på at ungen er innlagt. (foreldre er ikke varslet om utfall nesten 24 timer etter hendelsen)
Tilfeldigvis har mor med ungens pass og klarer dermed å få ut epikrise. Denne avslører den ansattes feilaktige melding!
Barnet får dermed psykolog på BVTs bekostning.
Ungen får vite at det er for å finne ut hva som skal til for at h*n skal klare å flytte hjem.
Foreldrene får vite at det er for å bearbeide traumer i forbindelse med selvmordstanker!
"konklusjonen fra psykologen er at mor mangler empati? Det kan hun vite uten å ha sett mor.

Og hvem tjenestgjorde psykologen for............

Profile  

Post subject:
PostPosted: Sun May 27, 2007 11:16 pm 

agrippa wrote:
Juppi wrote:
agrippa wrote:
Juppi wrote:
:twisted: Jeg er i mot dagens system og hvordan BVT drives på. Det bør fjernes slik det er i dag. De fleste i Norge mener faktisk det. Ønsker og gjøre noe med dette. Da må flere bruke sin klagerett. Og for og nå frem må man ofte bruke en advokat. Desverre

http://www.lovdata.no/all/hl-19920717-100.html#1-1

Hvilken klagerett da?

Les barnevernloven!

§ 6-5. Klage over barneverntjenestens vedtak.

Enkeltvedtak som barneverntjenesten har truffet, kan påklages til fylkesmannen.

Første ledd gjelder ikke saker som etter kapittel 7 hører under fylkesnemnda, med mindre noe annet er sagt i denne loven.

For det første, så har ikke Fylkesmannen instruksjonsmyndighet overfor barnevernet, så selv om man får medhold i en klage på enkeltvedtak, så er det ikke sikkert at barnevernet gjør noe med saken.

For det annet, kan man bare klage på enkeltvedtak. Beslutning om iverksettelse av undersøkelse er ikke et enkeltvedtak, heller ikke beslutning om husinkvisisjon, kontrollbesøk, hysteriske oppringninger, feilaktige journalføringer, sjikanøse "vurderinger" etc.

Dessuten tror jeg at en klage til Fylkesmannen må sendes via barnevernet. Det er ihvertfall slik at foreldre som ønsker fornyet behandling for fylkesnenmnda må sende forespørselen via barnevernet.

Hva slags rettssikkerhet er dette her?

Hvem kan man klage til når barnevernet iverksetter undersøkelse på grunnlag av en sjikanøs/falsk bekymringsmelding?

Hvem kan man klage til når barnevernet informerer om at de kommer på "hjemmebesøk"?

Hvem kan man klage til når barnevernet innhenter taushetsbelagte opplysninger?

Hvem kan man klage til når barnevernsansatte står utenfor leiligheten og krever å få komme inn?

Jaa.. der fant du ut det. :idea: Bruk advokat eller din primærlege om du har en snill en. Og klag til Fylkesmannen. Behøver ikke gå gjennom BVT for dette. :lol: Og om det er blitt observert at taushetsplikten ikke er overholdt så er dette en alvorlig sak. Som Fylkeslegen bør få vite om. Da er dette en grunn for gjennomgåelse av den ansattes videre jobb.
Les barnevernloven nøye og klag på deres regelbrudd. :D

Profile  

Post subject:
PostPosted: Sun May 27, 2007 11:22 pm 

Quote:
Jaa.. der fant du ut det. Bruk advokat eller din primærlege om du har en snill en. Og klag til Fylkesmannen. Behøver ikke gå gjennom BVT for dette. Og om det er blitt observert at taushetsplikten ikke er overholdt så er dette en alvorlig sak. Som Fylkeslegen bør få vite om. Da er dette en grunn for gjennomgåelse av den ansattes videre jobb.
Les barnevernloven nøye og klag på deres regelbrudd.

Du må vite noe vi ikke vet: Har kommet meg helt til SOM uten at det hjelper det grann :evil:
Jeg vet at man må ta enkeltvedtak og har gjort det.
Taushetsplikten er brudt gjentatte ganger, journaler er dobbeltført, ulovlig inngang uten dokumentasjon osv.. Lista kan bli lang og vi har valgt å ta det groveste. Brukt § i forvaltningsloven og barnevernloven og barneloven uten hell! Dette er faktisk hverdagen for mange her inne. Vi er rettsløse som Agrippe sier.

Profile  

Post subject:
PostPosted: Sun May 27, 2007 11:33 pm 
Site Admin

En politimann fikk et tipps fra en såkalt kjenning av politiet, som de visste de ikke kunne lite på:

Arild Holta kan drepe hele sin familie, var påstanden. Politimannen som har vert klar over hvem jeg var i over tyve år, sendte dette videre til det såkalte barnevernet.

Det er et helt klart tilfelle av injurierende og løgnaktige beskyldninger fremsatt av en helt klart løskjeftet person, som tidligere er dømt for drapstrusler.

Jeg anmelder politien for den sinnsyke barnevernsmeldingen.

Saken er henlagt etter noen få uker. Stort sett alle saker blir henlagt. Gjerne med en eller begrunnelse om "grunnløse beskyldninger".

Det etterforskes ikke en gang.

Er det barnevernet som anmelder, så risikerer du å bli plukket opp på gata noen dager derpå av politiet.

Så mye for den juridiske beskyttelsen. Systemet er pill råttent, men så opphøyet av media og undervisningsinstitusjonene at folk er helt hjernevasket.

Var det 3 promille av anmeldte politi som ble dømt når SEFO "regjerte". Maktens folk beskyttes av maktens folk. Så enkelt er det.

> Radikalt forum mot familiedestruksjon: http://forum.r-b-v.net/<

Profile  

Post subject:
PostPosted: Sun May 27, 2007 11:56 pm 

Nulle wrote:
Til Juppi:

Ett tilfelle: Ungdom gir uttrykk for å være suicidal og "bor" på ungdomshjem.
Foreldrene har omsorgsretten.
Da foreldrene hører dette, krever de psyk.legetilsyn.
Det gjøres etter at familien har mast i noen timer.
En ansatt blir med ungen, men "glemmer" å varsle foreldre.
Krever og får ut journal under dekke av å være omsorgsperson.
Dagen etter reiser mor til sykehuset i troen på at ungen er innlagt. (foreldre er ikke varslet om utfall nesten 24 timer etter hendelsen)
Tilfeldigvis har mor med ungens pass og klarer dermed å få ut epikrise. Denne avslører den ansattes feilaktige melding!
Barnet får dermed psykolog på BVTs bekostning.
Ungen får vite at det er for å finne ut hva som skal til for at h*n skal klare å flytte hjem.
Foreldrene får vite at det er for å bearbeide traumer i forbindelse med selvmordstanker!
"konklusjonen fra psykologen er at mor mangler empati? Det kan hun vite uten å ha sett mor.

Og hvem tjenestgjorde psykologen for............

Hei Nulle!

Dette høres ut som en eksamensoppgave. Men her skal jeg klare og få 6?
Ungdom gir utrykk for og være suisidal. Har undomshjemmet greid og lese disse tegn? Bra...

Foreldre har omsorgsretten er en ressurs. De skal underettes først.
Bra de fikk legetilsyn.
Den ansatte gjør feil, og dette må det klages på. Han/hun glemmer og varsle foreldre. Og hvilke dokumentasjon henvises det til når det nevnes omsorgsperson? Feil/lovbrudd. Dok. her skal ikke ungdomshjemmet ha. Dette kan foreldre kreve ligger hos primærlege.

Mor/Far fikk ikke beskjed om noenting. Feil og klagesak.
Mor fikk ut epikrise. Da er barnet under 18 år.

Psykolog inn i bildet, bra, håper barnet får annledning til og "SNAKKE" uten voksenes inblanding over hodet. Hvorfor er barnet suisidal? Hvordan er trivselen på ungdomshjemmet? Og situasjonen forøvrig. Er dette en årsak til suisidal tankegang? Og har det hvert forsøk?
Psykologens utsagn til foreldre og ungdomshjem driter jeg i, bare ungdommen har det bra.
Konklusjon: Mor mangler empati? Ville jeg spurt nermere om. Hvorfor og utsagnet er for defust. Hva mener ungdommen her? Mor bør be om samtale/veiledning ang dette utsagn.

Psykologen tjenestegjorde for ungdommen.

Last edited by Juppi on Mon May 28, 2007 12:25 am, edited 1 time in total.

Profile  

Post subject:
PostPosted: Mon May 28, 2007 12:02 am 

Nulle wrote:
Quote:
Jaa.. der fant du ut det. Bruk advokat eller din primærlege om du har en snill en. Og klag til Fylkesmannen. Behøver ikke gå gjennom BVT for dette. Og om det er blitt observert at taushetsplikten ikke er overholdt så er dette en alvorlig sak. Som Fylkeslegen bør få vite om. Da er dette en grunn for gjennomgåelse av den ansattes videre jobb.
Les barnevernloven nøye og klag på deres regelbrudd.

Du må vite noe vi ikke vet: Har kommet meg helt til SOM uten at det hjelper det grann :evil:
Jeg vet at man må ta enkeltvedtak og har gjort det.
Taushetsplikten er brudt gjentatte ganger, journaler er dobbeltført, ulovlig inngang uten dokumentasjon osv.. Lista kan bli lang og vi har valgt å ta det groveste. Brukt § i forvaltningsloven og barnevernloven og barneloven uten hell! Dette er faktisk hverdagen for mange her inne. Vi er rettsløse som Agrippe sier.

Jeg leser loven!
http://www.behandler.no/helsepersonell.php

http://folk.uio.no/arnewes/undervisning ... plikt.html

Profile  

Post subject:
PostPosted: Mon May 28, 2007 12:35 am 
Site Admin

Hva hjelper en lov når den gir kaosfullmakter til noen parter og på andre områder ikke etterfølges av lovens lange armer.

Tror du du tilfører mye nytt til de som har arbeidet med problemstillingene i 20 år og har erfart det på kroppen?

Profile  

Post subject:
PostPosted: Mon May 28, 2007 1:00 am 
Site Admin

Jeg vet ikke hvorfor Juppi sine formateringer ikke virker. Jeg ser ikke noen feil i formateringene når jeg undersøker et av innleggene. Det hender en og annen gang at slikt skjer.

Når slikt skjer, kan man bruke f.eks farger for skille hvem som sier hva. Man kan skrive "agrippa sa", "Nina sier", og lignende. (Helst ikke varianten "nnn mente" om noen som har studert det så grundig at de kan det på fingrene. Det er nemlig forskjell på meninger og kunnskap...)

Profile  

Post subject: Begrenset klageadgang
PostPosted: Mon May 28, 2007 7:09 am 
Superposter

Juppi wrote:
agrippa wrote:
Juppi wrote:
agrippa wrote:
Juppi wrote:
:twisted: Jeg er i mot dagens system og hvordan BVT drives på. Det bør fjernes slik det er i dag. De fleste i Norge mener faktisk det. Ønsker og gjøre noe med dette. Da må flere bruke sin klagerett. Og for og nå frem må man ofte bruke en advokat. Desverre

http://www.lovdata.no/all/hl-19920717-100.html#1-1

Hvilken klagerett da?

Les barnevernloven!

§ 6-5. Klage over barneverntjenestens vedtak.

Enkeltvedtak som barneverntjenesten har truffet, kan påklages til fylkesmannen.

Første ledd gjelder ikke saker som etter kapittel 7 hører under fylkesnemnda, med mindre noe annet er sagt i denne loven.

For det første, så har ikke Fylkesmannen instruksjonsmyndighet overfor barnevernet, så selv om man får medhold i en klage på enkeltvedtak, så er det ikke sikkert at barnevernet gjør noe med saken.

For det annet, kan man bare klage på enkeltvedtak. Beslutning om iverksettelse av undersøkelse er ikke et enkeltvedtak, heller ikke beslutning om husinkvisisjon, kontrollbesøk, hysteriske oppringninger, feilaktige journalføringer, sjikanøse "vurderinger" etc.

Dessuten tror jeg at en klage til Fylkesmannen må sendes via barnevernet. Det er ihvertfall slik at foreldre som ønsker fornyet behandling for fylkesnenmnda må sende forespørselen via barnevernet.

Hva slags rettssikkerhet er dette her?

Hvem kan man klage til når barnevernet iverksetter undersøkelse på grunnlag av en sjikanøs/falsk bekymringsmelding?

Hvem kan man klage til når barnevernet informerer om at de kommer på "hjemmebesøk"?

Hvem kan man klage til når barnevernet innhenter taushetsbelagte opplysninger?

Hvem kan man klage til når barnevernsansatte står utenfor leiligheten og krever å få komme inn?

Jaa.. der fant du ut det. :idea: Bruk advokat eller din primærlege om du har en snill en. Og klag til Fylkesmannen. Behøver ikke gå gjennom BVT for dette. :lol: Og om det er blitt observert at taushetsplikten ikke er overholdt så er dette en alvorlig sak. Som Fylkeslegen bør få vite om. Da er dette en grunn for gjennomgåelse av den ansattes videre jobb.
Les barnevernloven nøye og klag på deres regelbrudd. :D

Som man roper i skogen, får man svar.

Det er korrekt at det står noe om klageadgang til Fylkesmannen i § 6-5 i barnevernsloven, men klageadgangen gjelder kun enkeltvedtak, ikke alle de andre punktene jeg listet opp.

Det nytter nok ikke å klage til advokaten eller primærlegen. :?

Angående taushetsplikt så oppheves denne når en undersøkelsessak hjemles i § 4-10, 4-11, 4-12 eller 4-24:

§ 6-4. Innhenting av opplysninger.

Opplysninger skal så langt som mulig innhentes i samarbeid med den saken gjelder eller slik at vedkommende har kjennskap til innhentingen.

Offentlige myndigheter skal av eget tiltak, uten hinder av taushetsplikt, gi opplysninger til kommunens barneverntjeneste når det er grunn til å tro at et barn blir mishandlet i hjemmet eller det foreligger andre former for alvorlig omsorgssvikt, jf. §§ 4-10, 4-11 og 4-12, eller når et barn har vist vedvarende alvorlige atferdsvansker, jf. § 4-24.

Jeg kan ikke se å ha fått svar på spørsmålet hvor man skal klage når barnevernet setter igang en grunnløs undersøkelsessak og invaderer privatlivet til barnefamilier bare for å ha noe å gjøre.

Profile  

Post subject:
PostPosted: Mon May 28, 2007 9:10 am 
Rang: Ivrig bruker

Arild Holta wrote:
Jeg vet ikke hvorfor Juppi sine formateringer ikke virker. Jeg ser ikke noen feil i formateringene når jeg undersøker et av innleggene. Det hender en og annen gang at slikt skjer.

Det skyldes trolig at Juppi har tikket av for "Nei" på registreringsprofilen sin på følgende spørsmål, som står nokså langt nede på profillisten:

BBCode alltid tillatt           Ja      Nei

Hun bør gå inn på profilen og endre det til ja, og trykke ok.

Profile  

Post subject: Frihet strengt forbudt
PostPosted: Mon May 28, 2007 9:36 am 
Superposter

r-b-v wrote:
Arild Holta wrote:

Det skyldes trolig at Juppi har tikket av for "Nei" på registreringsprofilen sin på følgende spørsmål, som står nokså langt nede på profillisten:

BBCode alltid tillatt           Ja      Nei

Hun bør gå inn på profilen og endre det til ja, og trykke ok.

Det er nok mer nærliggende for Yuppi å trykke av for "alltid forbudt" enn "alltid tillatt". Ordet "nei" faller betraktelig lettere å ta i bruk for en tidligere barneverner enn "ja". Bare tanken på at noe kan være tillatt får det til å gå frysninger nedover ryggen på en barneverner.

Det er symptomatisk at den eneste som ikke klarer å få til formatteringene er en barneverner. Jo mindre barnevernerne kan, jo ivrigere er de etter å sette andre på plass. Kunnskapsnivået står i diametralt motsetningsforhold til herskeviljen.

Slike folk er det barnevernet vil at ressurssterke familier skal ha hjelp av. Det er så viktig for landet å holde ufaglærte jentunger i arbeid at familier gladelig ofres. Selv synes Yuppi at jobben med å kontrollere og overvåke barnefamilier var kjedelig. Dette er altså en tap-tap situasjon for begge parter. De eneste som tjener på å ha barnevernet er høyt gasjerte advokater, som flår klienter som må søke hjelp.

Profile  

Post subject: Juppi
PostPosted: Mon May 28, 2007 11:07 am 

Hei Nulle!

Ungdom gir utrykk for og være suisidal. Har undomshjemmet greid og lese disse tegn? Bra...

Bra de fikk legetilsyn.
Den ansatte gjør feil, og dette må det klages på. Han/hun glemmer og varsle foreldre. Og hvilke dokumentasjon henvises det til når det nevnes omsorgsperson? Feil/lovbrudd. Dok. her skal ikke ungdomshjemmet ha. Dette kan foreldre kreve ligger hos primærlege.

Ja litt under 16! Etter den tid må barnet selv samtykke! De varslet konsekvent ikk før de ble tvunget og utleveringen av journalen til ansatt foregikk muntlig uten dokumentasjon. Foreldrene har til denne dag ikke fått noen form for legetilsyn. MHT primærleg, byttet de ogs den uten varsel. Når det ble oppdaget av familien, påberopte de seg lang reisevei! 45 km er da ikke veldig langt for andre enn de som bor midt i Oslogryta!

Psykolog inn i bildet, bra, håper barnet får annledning til og "SNAKKE" uten voksenes inblanding over hodet.

Jo. institusjonen!

Hvorfor er barnet suisidal? Hvordan er trivselen på ungdomshjemmet? Og situasjonen forøvrig. Er dette en årsak til suisidal tankegang? Og har det hvert forsøk?

Det oppnådde å få "fri" og nye klær! Ingen kjente forsøk, men hvem vet? Ikke foreldrene grunnet temmelig ufullstendig journalføring og sammenblanding av flere beboere.

Konklusjon: Mor mangler empati? Ville jeg spurt nermere om. Hvorfor og utsagnet er for defust. Hva mener ungdommen her? Mor bør be om samtale/veiledning ang dette utsagn.

Forsøk gjort, men mor blir avvist med at hun ikke er klient!

Nei ansatt av institusjonen , men foreldrene har aldri fått se innsøkingen på tross av ungens alder. Den ligger heller ikke på barnevernkontoret såvidt fylkemannen har klart å se.

Profile  

Post subject:
PostPosted: Mon May 28, 2007 11:23 am 
Superposter

Jeg blir nokså dyster her jeg sitter og leser innleggene til Juppi, som later til å tro at hun kan belære oss om barnevern. Vi vet, i motsetning til Juppi, det meste som er verdt å vite. Hun maser om klageadgang, som om det er noe vi ikke visste om fra før. Men vet hun at klageinstansen fylkesmannen ikke har sanksjonsmandat overfor barnevernet? De kan påpeke saksbehandlingsfeil, uten å foreta seg det minste for å rette det opp. Du kommer ingen vei med medhold hos fylkesmannen. Det hjelper en lite med formell klageadgang! (Vi sender klager utelukkende for statistikkens skyld.)

Nulle får velge selv om hun tar Juppis løsning på "oppgaven" alvorlig. Selv blir jeg mektig irritert over den lettbente og lite ydmyke innstillingen Juppi utviser. Hva med å anstrenge seg litt for å vise en smule empati?

Profile  

Post subject: Re: Juppi
PostPosted: Mon May 28, 2007 11:25 am 

Nulle wrote:
Hei Nulle!

Bra de fikk legetilsyn.

Ja litt under 16! Etter den tid må barnet selv samtykke! De varslet konsekvent ikk før de ble tvunget og utleveringen av journalen til ansatt foregikk muntlig uten dokumentasjon. Foreldrene har til denne dag ikke fått noen form for legetilsyn. MHT primærleg, byttet de ogs den uten varsel. Når det ble oppdaget av familien, påberopte de seg lang reisevei! 45 km er da ikke veldig langt for andre enn de som bor midt i Oslogryta!

Psykolog inn i bildet, bra, håper barnet får annledning til og "SNAKKE" uten voksenes inblanding over hodet.

Jo. institusjonen!

Hvorfor er barnet suisidal? Hvordan er trivselen på ungdomshjemmet? Og situasjonen forøvrig. Er dette en årsak til suisidal tankegang? Og har det hvert forsøk?

Det oppnådde å få "fri" og nye klær! Ingen kjente forsøk, men hvem vet? Ikke foreldrene grunnet temmelig ufullstendig journalføring og sammenblanding av flere beboere.

Forsøk gjort, men mor blir avvist med at hun ikke er klient!

Nei ansatt av institusjonen , men foreldrene har aldri fått se innsøkingen på tross av ungens alder. Den ligger heller ikke på barnevernkontoret såvidt fylkemannen har klart å se.

Glemte det ned 16 år`s grensen "Nulle" der gikk jeg ned en karakter.
Kanskje ungdomsinstitusjonen greide og skaffe psykolog her. Men foreldren maste også. Det er omsorg for barn de viser da. Etter norsk lov har alle rett på legetilsyn.

Profile  

Post new topic Reply to topic  [ 94 posts ]  Go to page Previous  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7  Next