It is currently Thu Mar 28, 2024 2:16 pm



Post new topic Reply to topic  [ 22 posts ]  Go to page 1, 2  Next
Author Message
 Post subject: Barnevern i utlandet
PostPosted: Wed Jan 10, 2007 10:26 am 
Offline
Rang: Storbruker
User avatar

Joined: Sun Sep 24, 2006 2:11 pm
Posts: 401
Vi bør kanskje begynne å samle materiale om barnevern fra andre land.
Her er en lenke til barnevernet i Frankrike:

http://oned.gouv.fr/


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Wed Jan 10, 2007 11:44 am 
Offline
Superposter
User avatar

Joined: Wed Feb 08, 2006 8:48 am
Posts: 6857
Location: Oslo
  
Oppsan, dette var fint.

Men leser du godt fransk, Rinna? Ikke jeg, jeg ergrer meg stadig over at jeg ikke i unge år har lært meg fransk og tysk skikkelig og kommet over den kneiken å bli flytende. Spesielt hvis jeg skal vurdere selvstendig innholdet av noe jeg leser, er jeg for dårlig. Men også ellers reduseres lesetempoet til en tiendedel, og ordbøkene må frem og brukes hele tiden. Uff. Men jeg vil prøve å lese meg inn i dette franske, for det er vikti, som du sier.

MHS
  

_________________
Hjemmeside http://www.mhskanland.net


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Barnevern i utlandet
PostPosted: Wed Jan 10, 2007 11:48 am 
Offline
Site Admin
User avatar

Joined: Sun Feb 05, 2006 7:18 pm
Posts: 7442
Location: Mosjøen, Vefsn kommune på Helgeland.
Rinna wrote:
Vi bør kanskje begynne å samle materiale om barnevern fra andre land.
Her er en lenke til barnevernet i Frankrike:

http://oned.gouv.fr/


Flott initiativ. Nå er jo jeg flerspråklig - snakker svensk og slikt... :D Fransk forsøker jeg meg imidlertid ikke på. Men likevel nyttig, selvsagt!

Får dere mer om eksakte land eller det store utland generelt, så må vi ordne en egen plass for det på r-b-v.net.

_________________
¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯
.
"Vårt" lysebrune-mørkerøde såkalte barnevern stjeler mennesker
> Radikalt forum mot familiedestruksjon: http://forum.r-b-v.net/<


Last edited by Arild Holta on Wed Jan 10, 2007 2:08 pm, edited 1 time in total.

Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Wed Jan 10, 2007 12:20 pm 
Offline
Rang: Storbruker
User avatar

Joined: Sun Sep 24, 2006 2:11 pm
Posts: 401
MH Skånland wrote:
  

Men også ellers reduseres lesetempoet til en tiendedel, og ordbøkene må frem og brukes hele tiden. Uff. Men jeg vil prøve å lese meg inn i dette franske, for det er viktig som du sier.
  



Jeg har faktisk kikket på noen av de dokumentene som de har lagt ut, men jeg fant lite informasjon om hvordan Frankrike driver barnevern i praksis. Stort sett vil man jo lese om de samme "bekymringene" for barn som lever i vanskelig kår. Spørsmålet er om man lykkes i å opprette et system hvis medarbeidere kan trekkes til ansvar, og som faktisk har den tiltenkte funksjon i samfunnet, og ikke et system som utsetter sine "klienter" for pyskisk terror.

Kan anbefale disse ordbøkene. Du kjenner kanskje allerede til dem:
Flerspråklig:
http://www.wordreference.com/

Tysk:
http://dict.tu-chemnitz.de/
http://www.dict.cc/


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Wed Jan 10, 2007 1:03 pm 
Offline
Rang: Ivrig bruker

Joined: Thu Jan 04, 2007 5:08 am
Posts: 50
Rinna wrote:
... Spørsmålet er om man lykkes i å opprette et system hvis medarbeidere kan trekkes til ansvar, og som faktisk har den tiltenkte funksjon i samfunnet, og ikke et system som utsetter sine "klienter" for psykisk terror.


Hm... jeg kan meget godt ha misforstått det du skriver her. Jeg får følelsen av at du eller andre kanskje håper at vi kan lykkes i å skape et system (erstatning til barnevernet) som faktisk gjør det som intensjonen er at barnevernet skal gjøre - om de hadde gjort en skikkelig jobb.

Dette kan jeg si er illusorisk (altså ikke mulig uansett hva man gjør).

Intensjonen regjeringen hadde når de opprettet barnevernet er nemlig at en etat (altså tallet 1) skal etterforske, dømme, hjelpe og straffe - samt få tillit og respekt.

Når man etterforsker og dømmer innen samme etat, da har man politi og domstol bestående av samme person. Dette er inhabilt og kan aldri fungere. Har man domstol, fengsel, forsvarer og psykolog i samme person, da vil ingen åpne seg til psykologen å si et kløyva ord - uansett om vedkommende er aldri så innstilt på å gjøre en god jobb.

Altså ved å ha flere oppgaver, så setter man seg selv ute av stand til å gjøre noen av oppgavene riktig.

Det blir jo som å være aktor og forsvarer samtidig... !!

Det som først må gjøres er å dele opp dette systemet. Man må ha rollene skilt fra hverandre - ellers er dette illusorisk.


Top
 Profile  
 
 Post subject: Enig
PostPosted: Wed Jan 10, 2007 1:15 pm 
Offline
Rang: Storbruker
User avatar

Joined: Sun Sep 24, 2006 2:11 pm
Posts: 401
etikeren wrote:

Det som først må gjøres er å dele opp dette systemet. Man må ha rollene skilt fra hverandre - ellers er dette illusorisk.


Enig med deg der! Jeg, i likhet med mange på forumet, mener at vold og mishandling av barn bør bli politisaker, og dermed faller behovet for barnevernet automatisk bort. En "plassering" bør derfor vurderes kun i det mest alvorlige tilfellene hvor mishandling er påvist f.eks. av kompetente leger, og at krav til bevisførsel er høyrere enn i dagens fylkesnemder. Mens funksjoner som avlastning, veiledning osv. kan bli barnevernets fremtidige oppgaver. I så fall er det ikke et barnevern i dagens forstand, men en annen kompetent etat som har flere hjelpeordninger som foreldre kan søke om. En grunn til den store pågangen som barnevernet opplever i dag fra godtroende foreldre som ser på barnevernet som en hvilken som helst annen velferdsetat, er at flere gode ordninger som f.eks. husmorvikar ikke finnes lenger.

En annen farbar vei er å legge ned barnevernet i sin helhet, og flytte hjelpeordningene til kommunens helse og sosiale tjenester.


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Enig
PostPosted: Wed Jan 10, 2007 1:25 pm 
Offline
Superposter
User avatar

Joined: Wed Feb 08, 2006 9:48 am
Posts: 3979
Location: Sosialdiktaturet Norge
Rinna wrote:
En annen farbar vei er å legge ned barnevernet i sin helhet, og flytte hjelpeordningene til kommunens helse og sosiale tjenester.


Hvilke hjelpeordninger da? Du tror vel ikke at barnevernet har reell hjelp å tilby? Deres "råd og veiledning" er bare barnevernskonsulentenes personlige synsing (og da kommer det mye rart - rådene kan være direkte farlige dersom man skal ta dem bokstavelig). Nytten av såkalt miljøarbeider kan du jo spørre Fredrikstadsaken om, og avlastning er vel det som kalles barnevakt. Det kan skaffes uten å gå veien om barnevernet, ærlig talt! Og de psykologiske utredningene er ikke verdt papiret de er skrevet på. Bruk heller pengene på kinesiske spåkoner eller bedre: Begynn å ta selvstendige avgjørelser!

_________________
“ Whoever may be guilty of abuse of power, be it Government, State,
Employer, Trade Union or whoever, the law must provide a speedy
remedy. Otherwise the victims will find their own remedy. There
will be anarchy.” Lord Denning (1899-1999)


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Wed Jan 10, 2007 2:03 pm 
Offline
Site Admin
User avatar

Joined: Sun Feb 05, 2006 7:18 pm
Posts: 7442
Location: Mosjøen, Vefsn kommune på Helgeland.
etikeren wrote:
Det som først må gjøres er å dele opp dette systemet. Man må ha rollene skilt fra hverandre - ellers er dette illusorisk.


1. Dagens rettsystem bygger på sannsynliggjøring, ikke logiske bevis.
2. Fagkunnskapen er ikke kunnskap i betydningen noen som kan dokumenteres over f.eks 20, 100 eller 1000 år.

Derfor er det faktisk logisk umulig at det du ønsker vil fungere.

Om pkt 1 gir en gitte faktor for justismord, så kan man vel multiplisere slike faktoren med faktorer for feilene i pkt 2. Dette er selvsagt en overforenkling, men illustrerer at det ene forsterker det andre.

Det er altså flere problemstillinger i samfunnet som man må gjøre mye med.

Spørsmål kan være:
Øker all mulig kontroll lykken i et samfunn? Er ikke familier og lokalmiljø i stand til å skape lykke? Trenger vi herskere eller er det primære behovet voktere og hjelpere - noen som trer støttende til når mennesker eller voldsmenn angriper hverandre.

Det man primært trenger i et samfunn, er noen som sørger for fred. Så klarer folk selv resten.

_________________
¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯
.
"Vårt" lysebrune-mørkerøde såkalte barnevern stjeler mennesker
> Radikalt forum mot familiedestruksjon: http://forum.r-b-v.net/<


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Enig
PostPosted: Wed Jan 10, 2007 2:13 pm 
Offline
Rang: Ivrig bruker

Joined: Thu Jan 04, 2007 5:08 am
Posts: 50
agrippa wrote:
Og de psykologiske utredningene er ikke verdt papiret de er skrevet på.


Jeg har lest slike rapporter i massevis, senest i går. Da leste jeg en rapport der psykologen hadde som mandat (oppgave gitt av barnevernet) å utrede personens psykiske helse. Han burde selvsagt protestert vilt på et slikt mandat, og nektet å ta imot dette - men han gjorde ikke det.

Materialet som han hadde tilgjengelig besto i henhold til rapporten hans av 5 samtaler med vedkommende, og gjennomlesning av en del rettspapirer som verserte i saken mellom advokater og lignende.

Hva så - kan nok mange si da... hva er så feil med det da ?

Jo - feilen ligger i at et psykisk sykehus trenger å ha vedkommende til observasjon i mange uker for å komme til en indikasjon på om personen kan være psykisk syk, og må ha flere måneder på å komme frem til en klar forståelse av problemene.... mens altså denne tullingen ikke avviser et slikt mandat fra barnevernet, men gir seg i gagn med å gjøre dette basert på 5 samtaler og noe skarve papirer...

På Haukeland psykiatriske avdeling, er systemet slik at man legger en person på lukket avdeling med a-vakt i 3 uker dersom man mistenker at personen kan være psykotisk eller til fare for seg selv. Da først har man nok grunnlag for å føle seg sikker om man skal si noe om faren for at personen kan være akadelig for seg selv eller andre. Det gjelde selvsagt også spørsmålet om personen kan være til skade for barna sine.

Verdien av rapporten i eksemepelet over, er altså ikke særlig høy... når den er skrevet på... papiret er jo helt ubrukelig da... 8) og det er ikke mange kilovatt man får ut av å brenne den heller... Det ser fader ut til at selv flammene i ovnen vegrer seg for å svelge unna slike griserier, for du får jo ikke så lett fyr på dem en gang.


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Wed Jan 10, 2007 2:45 pm 
Offline
Rang: Ivrig bruker

Joined: Thu Jan 04, 2007 5:08 am
Posts: 50
Arild Holta wrote:
Spørsmål kan være:
Øker all mulig kontroll lykken i et samfunn? Er ikke familier og lokalmiljø i stand til å skape lykke? Trenger vi herskere eller er det primære behovet voktere og hjelpere - noen som trer støttende til når mennesker eller voldsmenn angriper hverandre.

Det man primært trenger i et samfunn, er noen som sørger for fred. Så klarer folk selv resten.


Jeg og Arild er ikke alltid enige, men det er selvsagt helt i orden. Det er godt for oss begge å tenke gjennom andre synspunkter en våre egne.

Det jeg vil kommentere i dette innlegget er at ikke noen form for kontroll i samfunnet vårt til nå som jeg kjenner til, er skapt for å skape lykke, men for å hindre ulykke. Innlegget dit kan se ut til at du mener at noe har skapt en del av kontrollen ut fra en slik intensjon...

Som jeg har sagt før, så kan jeg ha oppfattet feil, så arrester meg om jeg bedriver feiltolkning...

Når det gjelder voktere som skal trå hjelpende til når noen angriper hverandre, så er jeg selvsagt helt uenig ut fra mitt syn, men det vet du jo sikkert... *ler*, for jeg mener jo at overgripere skal puttes bort, spikres på veggen, eventuelt puttes i gapestokk... skader de mine barn kverker jeg dem med ostehøvel mens de henger fast der på veggen... hm... mulig det ikke er særlig etisk men... :shock:

Med overgripere mener jeg folk som seksuelt misbruker egne barn, eller slår barna sine flat, i den tro at det er bra for barna osv. osv. osv. skal ikke i en diskusjon her om hva overgripere er... men det er jo bevisst skade mot andre vi snakker om, som man kan styre.

Det man ikke kan styre er jo sykdom, som må helbredes og hører inne under helsevesenets psykiatriske del.


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Wed Jan 10, 2007 4:22 pm 
Offline
Superposter
User avatar

Joined: Wed Feb 08, 2006 9:48 am
Posts: 3979
Location: Sosialdiktaturet Norge
etikeren wrote:
Det man ikke kan styre er jo sykdom, som må helbredes og hører inne under helsevesenets psykiatriske del.


Det er barnevernets begrunnelse for å anbefale innleggelse av foreldre som ikke samarbeider, på psykiatriske avdelinger. De foreldrene barnevernet ikke kan styre må nødvendigvis ha behov for psykiatrisk behandling, ifølge deres forkvaklede syn.

Aron, er det mulig at du ble en tanke miljøskadd etter alle disse årene i barnevernet? Kanskje du bør få en prest til å dynke deg med vie-vann slik at du kan bli kvitt de onde barneverns-demonene som ikke helt har sluppet taket. (spøk)

Dersom tankegangen din er riktig bør alle fengsler nedlegges og forbryterne isteden tilbys behandling. Det gjøres allerede idag.

Personlig tror jeg ikke Nokas-ranerne var gale. De gav bare etter for sin grådighet.

Hvor mye lettere er det da ikke for barnevernerne som ikke gjør noe galt i lovens forstand, å gi etter for sine lyster.

Det er ikke moralsk riktig å knuse foreldrene for at barnet kanskje skal få det litt bedre. Empiri viser dessuten at barna ikke får det bedre.

_________________
“ Whoever may be guilty of abuse of power, be it Government, State,
Employer, Trade Union or whoever, the law must provide a speedy
remedy. Otherwise the victims will find their own remedy. There
will be anarchy.” Lord Denning (1899-1999)


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Wed Jan 10, 2007 4:59 pm 
Offline
Site Admin
User avatar

Joined: Sun Feb 05, 2006 7:18 pm
Posts: 7442
Location: Mosjøen, Vefsn kommune på Helgeland.
etikeren wrote:
Når det gjelder voktere som skal trå hjelpende til når noen angriper hverandre, så er jeg selvsagt helt uenig ut fra mitt syn, men det vet du jo sikkert... *ler*, for jeg mener jo at overgripere skal puttes bort, spikres på veggen, eventuelt puttes i gapestokk... skader de mine barn kverker jeg dem med ostehøvel mens de henger fast der på veggen... hm... mulig det ikke er særlig etisk men... :shock:


Det var noe slikt jeg mente...

_________________
¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯
.
"Vårt" lysebrune-mørkerøde såkalte barnevern stjeler mennesker
> Radikalt forum mot familiedestruksjon: http://forum.r-b-v.net/<


Top
 Profile  
 
 Post subject: Feil plassering, jeg vet, men...
PostPosted: Wed Jan 10, 2007 6:29 pm 
Offline
Rang: Storbruker

Joined: Wed Feb 08, 2006 8:52 am
Posts: 203
Quote:
Jeg har lest slike rapporter i massevis, senest i går. Da leste jeg en rapport der psykologen hadde som mandat (oppgave gitt av barnevernet) å utrede personens psykiske helse. Han burde selvsagt protestert vilt på et slikt mandat, og nektet å ta imot dette - men han gjorde ikke det.

Materialet som han hadde tilgjengelig besto i henhold til rapporten hans av 5 samtaler med vedkommende, og gjennomlesning av en del rettspapirer som verserte i saken mellom advokater og lignende.


Jeg fant denne hos etikeren og det slo meg til bakken og muligvis enda lenger...

"Min" psykolog uttaler seg om meg UTEN å noensinne å sett meg! Jeg har fremdeles ikke sett henne, men snakket med henne i tre omganger a ca 30 minutter om mitt barns adferd og fravær til avtalte timer :!:

Bjørg Mannes er tilknyttet Lillestrømsklinkken som brukes flittig av barnefjernet på Romerike :evil:


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Enig
PostPosted: Wed Jan 10, 2007 6:57 pm 
Offline
Rang: Storbruker
User avatar

Joined: Sun Sep 24, 2006 2:11 pm
Posts: 401
agrippa wrote:

Hvilke hjelpeordninger da? Du tror vel ikke at barnevernet har reell hjelp å tilby? Deres "råd og veiledning" er bare barnevernskonsulentenes personlige synsing (og da kommer det mye rart - rådene kan være direkte farlige dersom man skal ta dem bokstavelig).



Nei, jeg mente selvfølgelig ikke de hjelpeordningene som bv i dag tilbyr. Nei, bevares! Jeg er klar over at de ikke til noen nytte.

Jeg tenkte på ting som husmorvikar som har blitt nedlagt, ikke "veiledning" og synsing, som barnevern i dag driver med.


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Wed Jan 10, 2007 7:34 pm 
Offline
Superposter
User avatar

Joined: Wed Feb 08, 2006 8:48 am
Posts: 6857
Location: Oslo
  
Andre hjelpetiltak: Følge barn til og fra barnehage eller aktiviteter hvis foreldrene er syke, åpne suppekjøkken – ja, jeg mener det. Et lite lokale hvor barn hvis foreldre trenger et beskjedent tilskudd til husholdningsbudsjettet, kunne få hyggelig middagsmat e.l. et par ganger i uken. Som det nå er, så bebreider barnevernet stadig fattige foreldre og bedømmer deres hjem og kjærlighet som "ikke god nok omsorg" – altså kan barnevernet bruke noen millioner av milliardene sine ikke til stillinger for seg selv men til virkelig hjelp for familiene, i beskjeden skala så det ikke blir all verdens misbruk.
  

_________________
Hjemmeside http://www.mhskanland.net


Top
 Profile  
 
Display posts from previous:  Sort by  
Post new topic Reply to topic  [ 22 posts ]  Go to page 1, 2  Next

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 5 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum

Search for:
Jump to:  
Theme designed by stylerbb.net © 2008
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
All times are UTC [ DST ]