It is currently Thu Jun 19, 2025 4:29 pm

Post new topic Reply to topic  [ 14 posts ] 
Author Message
 Post subject: Forskjeller mellom fylkene- statistikk
PostPosted: Sun Nov 12, 2006 2:51 pm 
Superposter

Jeg var innom SSB og sjekket litt.
Direkte fra tabellen kunne jeg se at Akershus hadde færrest barn i barnefjernsindustrien (19,2 per 1000 barn) og Telemark flest (32,3).

Når det gjaldt barn under "omsorg" var det også store forskjeller. Sogn og Fjordane brukte denne metoden i 14 % av alle tilfellene, Akershus i 15,5 og Oppland i 15,7. Nord-Trøndelag som versting med 27 %, Vestfold og Finnmark kom hakk i hæl.

Jeg vet ikke om en blir noe klokere av dette, men det er jo litt oppsiktsvekkende at Akershus med sine antatt større sosiale problemer ligger såpass lavt i forhold til mer grisgrendte strøk som fylket mitt (N-trøndelag).

Det mest foruroligende er jo at antall barn per 1000 med barnevernet i hælene har økt fra 11 til over 25 fra 87 til 05.

En annen ting å merke seg er at det i statistikk over hvem som meldte først (2005)kom fram at FORELDRE selv var kilden i nesten 25 % av de nye meldingene! Det vil si at det er mange som får ei bratt læringskurve i disse tider.

Profile  

Post subject: Hvilke tiltak?
PostPosted: Mon Nov 13, 2006 1:35 pm 
Rang: Storbruker

Finnes det statitikk over hva barnevernets tiltak består i?

Mange såkalte hjemmetiltak er ikke mer enn barnehageplass. Jeg kjenner til en familie som kontaktet barnevernet fordi de ville ha prioritert plass i barnehage. De diktet opp en historie, noe som førte til at Bv startet en undersøkelse, men fant ikke noe galt. Men de sørget likevel for at barnet fikk prioritert plass i barnehage.

Her har vi altså en etat som leverer en tjeneste, nemlig barnehageplass, fordi det ikke finnes full barnehagedekning.

Hvis regjeringen når sitt mål om full barnehagedekning, vil pågangen hos bv bli atskillig mindre.

Profile  

Post subject:
PostPosted: Mon Nov 13, 2006 2:59 pm 
Superposter

Men til gjengjeld vil nok barnehage-tvangen bli total.

Det er langt fra alle barn som trives i barnehage eller har det godt der hele tiden, særlig ikke så mange timer om dagen.

Profile  

Post subject: Barnehage-tvang
PostPosted: Sat Nov 18, 2006 12:02 am 

Nei, men da vil foreldre selv kunne løse problemet, uten at det blir en fjær i hatten for barnevernet.

I en alder av 4 og oppover kan ikke barnehage gjør mye skade. Ihvertfall ikke mer enn skolen.

Profile  

Post subject: anne brit
PostPosted: Sat Nov 18, 2006 1:34 am 
Rang: Ivrig bruker

jeg kan ikke si det overrasker at nord tröndelag lå som versting.
hilsen utflytta trönder.... :evil:

Profile  

Post subject: Re: Barnehage-tvang
PostPosted: Sat Nov 18, 2006 9:22 am 
Superposter

Rinna wrote:
I en alder av 4 og oppover kan ikke barnehage gjør mye skade. Ihvertfall ikke mer enn skolen.

Kanskje sannsynlig at dette er riktig for de fleste, men en del barn lider naturligvis over tvang og bråk i så mange timer per dag. Akkurat som de lider på skolen! – – enig med deg der.

Jeg har imidlertid ingen forslag til løsning på problemet med hvem som skal ta seg av barna hvis begge foreldre skal være yrkesaktive.

Men selv om det kanskje er nødvendig for mange i dag å ha en barnehage å plassere barna i store perioder av dagen, blir situasjonen ikke bedre av holdningen som gjennomsyrer barnehagene og opplæringen til skole/barne-myndighetene: at det er så storartet for barna å være organisert og holdt alle andre steder enn hos foreldrene. Det er virkelig alltid meget usikrere for et barn å være uten egne foreldres nærhet og beskyttelse, og det følger stress med det. – Å holde en nødvendighet opp som et ideal er ikke heldig.

Det er klart, blant annet gjennom skjønnlitteratur, at det alltid har vært problemer forbundet med skole o.l. Men når jeg husker min egen skoletid, og etter alt som mine samtidige kan rapportere om sin skolegang, og etter at jeg har sett i 35 år nå av stadig nye kull av skoleelever som kommer til universitetet med holdninger de har fått i seg gjennom skolen, må jeg faktisk si at nettopp mentaliteten, holdningen som preger skolen, og også barnehagen, er blitt verre.

Det skyldes ikke bare, kanskje ikke først og fremst, at vi i dag får unge mennesker inn i høyere utdannelse fra bredere lag enn før, og at de kan mindre enn før som startgrunnlag på universitetet. Det skyldes den kjepphøye holdningen de er blitt innpodet med gjennom skolen. Det fins en god del unntak, men det kan ikke skjule hovedtendensen. Det er en rastløshet, en uro, en manglende forståelse av at det å lære noe krever at de er rolige, fordyper seg, leser om igjen og strever for å forstå stoffet. De er lært opp til å tro at man kan definere hva som er kunnskap og hva som skal kreves – helt ute av takt med den virkelige kunnskap som finnes i verden og ute av takt med de krav som stilles til realkompetanse for å kunne utføre nyttig, kompetent arbeid som andre er tjent med at de gjør.

Jeg er redd at jeg tilskriver mye av dette grunnleggende tankefeil i skole- og barnehage-politikken. Barn blir herset med og "organisert" i barnehager, men uten særlig positivt resultat, hverken for deres kunnskaper, ferdigheter eller sosialisering. Og meget viktig: det tar fra dem en naturlig, fri barndom. Når de går "videre" til skolen, er mange blitt så urolige at ADHD-diagnosene florerer, 6-8åringer er fullstendig ville og må bæres ut av klassen av to voksne. Si hva dere vil, men for et par generasjoner siden hadde knapt noen lærer vanskeligheter med å håndtere 8-åringer, en lærer alene med 28-30 elever.

Jeg ser det fortsatt slik at barnehage og skole nærmest er nødvendige onder, og iallfall ikke skal oppskrytes til å presenteres som storartede goder.

Marianne

Profile  

Post subject:
PostPosted: Sat Nov 18, 2006 2:15 pm 
Site Admin

Lyder som søt musikk i mine ører!

> Radikalt forum mot familiedestruksjon: http://forum.r-b-v.net/<

Profile  

Post subject: Enig: kunne ikke ha sagt det bedre!
PostPosted: Sun Nov 19, 2006 1:56 am 

Quote:
Jeg ser det fortsatt slik at barnehage og skole nærmest er nødvendige onder, og iallfall ikke skal oppskrytes til å presenteres som storartede goder.

Jeg er helt enig med deg. Jeg deler også ditt syn på dagens skoler, og jeg kan heller ikke huske fra da jeg gikk på skole at det var vanskelig for en lærer å holde orden i klasserommet.

I dag skjer det lite reell læring, ihvertfall i grunnskolen og ungdomskolen. Motepedagogikken har tatt fullstendig overhånd, og tradisjonelle lærermetoder omtales som "kateterundervisning" i dagens pedagogiske undervisning. Med det resultatet at elever kan hverken skrive bra eller regne.

Profile  

Post subject:
PostPosted: Sun Nov 19, 2006 1:18 pm 
Superposter

Jeg er helt enig med Marianne - barnehage og skole er i første rekke nødvendige onder. Noen ganger kan de også fungere så godt at de blir goder, men det er dessverre unntaksvis.

At de også kan bli uutholdelige onder er minst like vanlig.

jeg har fabulert litt over hva begrepet "ansvar for egen læring" innebærer. Og jeg mener at dersom det virkelig menes alvor med dette, må det bety at skolen ikke lenger forventes å ha dette ansvaret og derfor egentlig har utspilt sin rolle.

Når det gjelder barnehager, er det allerede tydelig at dettte er oppbevaring av barn, slik at foreldrene kan bidra til nasjonalproduktet (omsorg av egne barn inngår ikke).
Det såkalt pedagogiske innholdet i barnehagene eksisterer nok i hovedsak for å gi foreldrene bedre samvittighet og rettferdiggjøre tiltaket.

Profile  

Post subject:
PostPosted: Sun Nov 19, 2006 2:08 pm 
Superposter

Anne Brit Raaen wrote:
Det såkalt pedagogiske innholdet i barnehagene eksisterer nok i hovedsak for å gi foreldrene bedre samvittighet og rettferdiggjøre tiltaket.

Jeg er så mannvond og mistenksom at jeg tror at i tillegg til det Anne Brit nevner, er det også her et sterkt motiv av å øke kontrollen over barna og inntekter/antall jobber for alle i sektoren.

*

Forøvrig er det interessant dette med "ansvar" for egen læring. Altså skal barn (og foreldre) være ansvarlige for hva barna lærer? Men som en sterk motsigelse til dette bruker jo barnevernet som alvorlig beskyldning mot foreldre at de "gir barna voksen-ansvar" og "voksen-roller". Og barnevernet har jo generelt samme slags meninger som skolefolk.

Men barnevernet fråtser jo i selvmotsigelser; dette er bare én.

Marianne

Profile  

Post subject: Min lykkelige barndom vs flere kopier.
PostPosted: Sun Nov 19, 2006 2:50 pm 
Superposter

Jeg hadde en veldig lykkelig barndom. Hele livet mitt var som et eventyr, og jeg lekte faktisk i sandkassen til jeg var 14 år. Eh, vel, jeg dekorerte den med all slags skulpturer og makeløse byggverk.

Jeg har aldri gått i barnehage, og jeg har svært liten skolegang, selv om jeg har en tendens til å få gode karakterer. Min mor er helskjønn og var mye hjemme med oss 4 barna. Hun hadde ingen peiling på pedagogikk, men vi fikk mange varme klemmer og stor frihet til å grisle med våre egne greier. Og fantasien fikk fritt spillerom hjemme hos oss.

Derfor tror jeg at jeg har fått nødvendig lærdom til å lykkes så til overmål med å skape Gruppen til Familiens Selvstendige Rett. Dersom jeg hadde visst hvor mye arbeid jeg påla meg selv nå, via utdannelse, så er det godt mulig at jeg hadde skydd banen.

Som du skjønner, så har ikke jeg allverdens til overs for barnehager og 6-års skolen. I likhet med Marianne, mener jeg også at det blir en overstimulering av barna i barnehagen og i småskolen, og at det blir gitt for lite rom for fri fantasi, og ro og fred fra de voksnes innblanding. Jo, barna får oppgaver i å bruke sin fantasi, men bare innenfor et visst begrenset tema.

Og samfunnet får ikke dyrket frem mer livsnødvendig mangfolk og oppfinnsome genier av den slags ensporete lærdom, men tvert imot bare flere KOPIER.

Profile  

Post subject:
PostPosted: Sun Nov 19, 2006 8:08 pm 
Superposter

Barna mine gikk delvis i barnehage, hovedsakelig fordi det ikke var lekekamerater i nærheten. Det var lett å se hvilke foreldre som hadde barna i barnehagen for sin egen del, og de som hadde barna der for barnas egen skyld.

De førstnevnte var opptatt av å "smiske" seg inn på personalet, og å ha endeløse dugnader for å øke "kvaliteten" på barnehagen. De sistnevnte hadde god samvittighet og en avslappet holdning til de ansatte - vi sørget jo for at de hadde jobb!

Profile  

Post subject:
PostPosted: Mon Nov 20, 2006 4:07 am 

Barna min "måtte" gå i barnehage for at jeg skulle få avlastning, ifølge bv. Den erfaringen jeg sitter igjen med etter dette er at barnehagen er et "nødvendig onde" Jeg ble mer sliten av å måtte tvinge ungene opp om morran og få de avgårde i all slags vær bare fordi bv forlangte det. Jeg er av den "gammeldagse" mamma typen, være hjemme med ungene til de begynner på skolen, være der når de kommer hjem fra skolen. Dette har ført til at jeg ikke har noen arbeidstrening, noe som igjen førte til at bv kunne ta ungene for man skal jo vite det at en mor som har gått hjemme med ungene ikke er en god mor, for hun er uten arbeidstrening. Og når det var dugnader i barnehagen, ble jeg regelrett frosset ut,ingen pratet til meg, ingen ga meg noen oppgaver,ingen gadd engang p si hei når jeg kom, jeg var jo under bv. Hvordan dette har kommet de andre foreldrene for øret vet jeg ikke men det er jo litt rart da.

Profile  

Post subject:
PostPosted: Mon Nov 20, 2006 10:19 am 

TASHETSPLIKT....er ikke det noe vi har på brødskiva da??? 1Q=) Den ligger ihvertfall åpen når det passer barnefjernet...

Profile  

Post new topic Reply to topic  [ 14 posts ]