It is currently Fri Mar 29, 2024 12:52 am



Post new topic Reply to topic  [ 27 posts ]  Go to page Previous  1, 2
Author Message
 Post subject: Re: Påstander om såkalt rettssikkerhet
PostPosted: Wed Jun 05, 2013 8:07 pm 
Offline
Superposter
User avatar

Joined: Wed Feb 08, 2006 9:48 am
Posts: 3979
Location: Sosialdiktaturet Norge
Svane wrote:
§ 1 i Sivilombudsmannsloven: "....velger Stortinget en ombudsmann for forvaltningen, Sivilombudsmannen."

Hva er forvaltningen, om ikke staten?

Videre står at han må ha kvalifiksasjoner som en Høyesterettsdommer.

§ 2. Instruks.

"Stortinget fastsetter alminnelig instruks for Ombudsmannens virksomhet. For øvrig utfører Ombudsmannen sitt verv selvstendig og uavhengig av Stortinget."

Anm.: Han er fortsatt statlig ansatt, valgt for og av forvaltningen.


Si meg, har du spesifikke lærevansker?

Det står klart og tydelig i ombudml. § 1 at sivilombudsmannen velges av Stortinget. Sivilombudsmannen kontrollerer forvaltningen, ikke omvendt.

Sivilombudsmannen er ikke valgt av forvaltningen.

Også stortingsrepresentanter mottar lønn, og Stortinget er ikke et privat selskap, men det betyr ikke at de er underlagt et eller annet departement. Derfor er heller ikke Sivilombudsmannen underlagt utøvende makt. Stortinget har som kjent, bevilgende og lovgivende makt.

"Fordi Sivilombudsmannen er Stortingets tillitsmann og dermed ikke selv en del av forvaltningen er ikke Sivilombudsmannens uttalelser automatisk juridisk bindende. Stortinget har imidlertid forutsatt at forvaltningen skal rette seg etter Sivilombudsmannens uttalelser, noe som i praksis derfor alltid blir gjort." (Wikipedia)

_________________
“ Whoever may be guilty of abuse of power, be it Government, State,
Employer, Trade Union or whoever, the law must provide a speedy
remedy. Otherwise the victims will find their own remedy. There
will be anarchy.” Lord Denning (1899-1999)


Last edited by agrippa on Wed Jun 05, 2013 8:35 pm, edited 1 time in total.
Presiseringer


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Påstander om såkalt rettssikkerhet
PostPosted: Wed Jun 05, 2013 11:49 pm 
Offline
Site Admin
User avatar

Joined: Sun Feb 05, 2006 7:18 pm
Posts: 7442
Location: Mosjøen, Vefsn kommune på Helgeland.
agrippa wrote:
Svane wrote:
Hva er forvaltningen, om ikke staten?
(...)
Anm.: Han er fortsatt statlig ansatt, valgt for og av forvaltningen.


Si meg, har du spesifikke lærevansker?

Det står klart og tydelig i ombudml. § 1 at sivilombudsmannen velges av Stortinget. Sivilombudsmannen kontrollerer forvaltningen, ikke omvendt.(...)

Jeg kan jo tenke meg at noen - som f.eks meg - gir litt blaffen i hvordan vi har lært at begrepene skal være. (Jfr: "forvaltningen")

Sivilombudsmennene har ofte jobbet for både rettssystemet og departement eller for Stortinget. De står altså med røttene dypt i det statlige systemet, og ville neppe blitt valgt til sin stilling uten å i stor grad være systemets mann.

DET er vel et viktig poeng?

Dette gir likevel smuler til de som opplever overgrep fra makten. Vi får ord. Ord som har en liten pedagogisk effekt på masser og kanskje makt. Vi er altså yderst svakt representert i samfunnsdialogen. Kanskje det kan være noen politikeres alibi for fortsatt å drite i oss?

Skal vi vinne kampen noen gang så må det veldig mye sterkere lut til.
-rom-

_________________
¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯
.
"Vårt" lysebrune-mørkerøde såkalte barnevern stjeler mennesker
> Radikalt forum mot familiedestruksjon: http://forum.r-b-v.net/<


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Påstander om såkalt rettssikkerhet
PostPosted: Mon Jun 10, 2013 11:58 am 
Offline
Superposter
User avatar

Joined: Wed Feb 08, 2006 9:48 am
Posts: 3979
Location: Sosialdiktaturet Norge
Arild Holta wrote:
Jeg kan jo tenke meg at noen - som f.eks meg - gir litt blaffen i hvordan vi har lært at begrepene skal være. (Jfr: "forvaltningen")

Sivilombudsmennene har ofte jobbet for både rettssystemet og departement eller for Stortinget. De står altså med røttene dypt i det statlige systemet, og ville neppe blitt valgt til sin stilling uten å i stor grad være systemets mann.

DET er vel et viktig poeng?

Dette gir likevel smuler til de som opplever overgrep fra makten. Vi får ord. Ord som har en liten pedagogisk effekt på masser og kanskje makt. Vi er altså yderst svakt representert i samfunnsdialogen. Kanskje det kan være noen politikeres alibi for fortsatt å drite i oss?

Skal vi vinne kampen noen gang så må det veldig mye sterkere lut til.
-rom-


Nei, jeg synes ikke det er noe stort poeng. Sivilombudsmannsloven § 1 (2) krever at sivilombudsmannen skal ha samme kvalifikasjoner som en høyesterettsdommer.

§ 1. Valg av ombudsmann.
Etter hvert stortingsvalg velger Stortinget en ombudsmann for forvaltningen, Sivilombudsmannen. Valget gjelder for 4 år fra 1 januar året etter stortingsvalget.
Ombudsmannen må fylle vilkårene for å være høyesterettsdommer. Han må ikke være medlem av Stortinget
.

Vi bør være glade for at det ikke kreves like lite for å bli sivilombudsmann som det kreves for å bli barnevernsleder, nemlig to store fordeler og et skrev.

Når Sivilombudsmannen krever lydopptak fra behandling av barnevernssaker, så er det et fremskritt. Vi må ikke bli så bakstreverske at vi tror alt er negativt. Det er ingen rasjonelle personer som ønsker å bortføre sunne og friske barn fra gode foreldre, kun skjøgene i barnevernet er så dustede.

_________________
“ Whoever may be guilty of abuse of power, be it Government, State,
Employer, Trade Union or whoever, the law must provide a speedy
remedy. Otherwise the victims will find their own remedy. There
will be anarchy.” Lord Denning (1899-1999)


Last edited by agrippa on Mon Jun 10, 2013 12:03 pm, edited 1 time in total.
Feil ledd


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Påstander om såkalt rettssikkerhet
PostPosted: Thu Jun 13, 2013 1:50 am 
Offline
Site Admin
User avatar

Joined: Sun Feb 05, 2006 7:18 pm
Posts: 7442
Location: Mosjøen, Vefsn kommune på Helgeland.
agrippa wrote:
Det er ingen rasjonelle personer som ønsker å bortføre sunne og friske barn fra gode foreldre, kun skjøgene i barnevernet er så dustede.

Mennesket er ikke spesielt rasjonelt i ANDRES liv.

Men det er positivt at de vil øke bevisene.

OM det blir innført (hvilket jeg ikke tror det er politisk vilje til nå), så vil jeg tro de setter mer inn på at private parter ikke skal ha dette tilgjengelig. Det kan altså likevel være behov for private opptak.
-rom-

_________________
¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯
.
"Vårt" lysebrune-mørkerøde såkalte barnevern stjeler mennesker
> Radikalt forum mot familiedestruksjon: http://forum.r-b-v.net/<


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Påstander om såkalt rettssikkerhet
PostPosted: Thu Jun 13, 2013 5:49 pm 
Offline
Superposter
User avatar

Joined: Wed Feb 08, 2006 9:48 am
Posts: 3979
Location: Sosialdiktaturet Norge
Arild Holta wrote:
OM det blir innført (hvilket jeg ikke tror det er politisk vilje til nå), så vil jeg tro de setter mer inn på at private parter ikke skal ha dette tilgjengelig. Det kan altså likevel være behov for private opptak.


Vi må stå på og kreve det innført. Imellomtiden får vi bruke iphone.

Det er veldig mye informasjon som går tapt på grunn av manglende lydopptak, og det er tidkrevende å konvertere lydopptak til tekstfil.

Sivilombudsmann Fiflet er vår støttespiller i denne viktige saken. Bruk hans uttalelse for alt den er verdt.

_________________
“ Whoever may be guilty of abuse of power, be it Government, State,
Employer, Trade Union or whoever, the law must provide a speedy
remedy. Otherwise the victims will find their own remedy. There
will be anarchy.” Lord Denning (1899-1999)


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Påstander om såkalt rettssikkerhet
PostPosted: Mon Jun 24, 2013 9:02 am 
Offline
Rang: Storbruker
User avatar

Joined: Mon Jul 28, 2008 11:16 pm
Posts: 476
Arild Holta wrote:


Sivilombudsmennene har ofte jobbet for både rettssystemet og departement eller for Stortinget. De står altså med røttene dypt i det statlige systemet, og ville neppe blitt valgt til sin stilling uten å i stor grad være systemets mann.

DET er vel et viktig poeng?

Dette gir likevel smuler til de som opplever overgrep fra makten. Vi får ord. Ord som har en liten pedagogisk effekt på masser og kanskje makt. Vi er altså yderst svakt representert i samfunnsdialogen. Kanskje det kan være noen politikeres alibi for fortsatt å drite i oss?

Skal vi vinne kampen noen gang så må det veldig mye sterkere lut til.
-rom-


...

_________________
- Kjemp for de du har kjær. Kjemp for alt hva du har kjært. -


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Påstander om såkalt rettssikkerhet
PostPosted: Mon Jun 24, 2013 4:47 pm 
Offline
Site Admin
User avatar

Joined: Sun Feb 05, 2006 7:18 pm
Posts: 7442
Location: Mosjøen, Vefsn kommune på Helgeland.
-rom-
Quote:
Imellomtiden får vi bruke iphone.

Det finnes heldigvis svært mye rimligere alternativ enn iphone. Iphone er Apple-produkt og de tar mye menger som merkevare. Android-mobiler gjør det samme for mye billigere penger.

_________________
¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯
.
"Vårt" lysebrune-mørkerøde såkalte barnevern stjeler mennesker
> Radikalt forum mot familiedestruksjon: http://forum.r-b-v.net/<


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Påstander om såkalt rettssikkerhet
PostPosted: Tue Jun 25, 2013 7:21 am 
Offline
Superposter
User avatar

Joined: Wed Feb 08, 2006 9:48 am
Posts: 3979
Location: Sosialdiktaturet Norge
Svane wrote:
Arild Holta wrote:


Sivilombudsmennene har ofte jobbet for både rettssystemet og departement eller for Stortinget. De står altså med røttene dypt i det statlige systemet, og ville neppe blitt valgt til sin stilling uten å i stor grad være systemets mann.

DET er vel et viktig poeng?

Dette gir likevel smuler til de som opplever overgrep fra makten. Vi får ord. Ord som har en liten pedagogisk effekt på masser og kanskje makt. Vi er altså yderst svakt representert i samfunnsdialogen. Kanskje det kan være noen politikeres alibi for fortsatt å drite i oss?

Skal vi vinne kampen noen gang så må det veldig mye sterkere lut til.
-rom-


...


Nå er det faktisk sånn at Arne Fiflet ikke er et tre i skogen; han har ingen røtter som står dypt i det statlige systemet. Oppgaven hans er å være Stortingets vaktbikkje og påse at forvaltningen opptrer anstendig. Så når han går ut og sier at det bør være lydoptak i sivile saker, så bør vi applaudere dét, istedenfor å komme med surmagete oppstøt om at han er offentlig ansatt og derfor umulig kan gjøre jobben han er satt til.

Eller er det sånn at dere mener det er negativt at det blir lydopptak fra sivile tvangssaker? Vil dere helst ta opptak selv på androidene deres og så legge det ut på youtube for menigheten?

Jeg vil ha opptak av hele hovedforhandlng. Og når Sivilombudsmannen støtter meg i dette kravet, så er han min venn, ikke fiende.

_________________
“ Whoever may be guilty of abuse of power, be it Government, State,
Employer, Trade Union or whoever, the law must provide a speedy
remedy. Otherwise the victims will find their own remedy. There
will be anarchy.” Lord Denning (1899-1999)


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Påstander om såkalt rettssikkerhet
PostPosted: Tue Jun 25, 2013 9:12 am 
Offline
Superposter
User avatar

Joined: Wed Feb 08, 2006 8:48 am
Posts: 6857
Location: Oslo
  
Jeg slutter meg til at det bør være opptak av hele rettergangen i alle saker. Det vil blant annet gjøre det lettere å anke der hvor en dom behendig har unnlatt å ta med eller ta hensyn til viktige momenter som er kommet frem under rettsbehandlingen.

Jeg får assosiasjoner til de beryktede Thomas Quick-sakene i Sverige. Der var det fra tidlig på 1990-tallet mulig for rettspsykolog Astrid Holgerson å skrive artikler som tok avstand fra både fremgangsmåten til politiet, til statsadvokaten, til Quicks forsvarer (!), og til dommerne, i vesentlig grad fordi det forelå båndopptak og videoopptak av absolutt alt (også av åstedsbefaringer), og disse opptakene viste at alt myndighetene drev med var tøys. I det ellers så myndighetsunderdanige Sverige er det også rett til å forlange slikt materiale utlevert, og det gjorde Astrid Holgerson. - Og så endelig, langt ut på 2000-tallet, har Quick fått seg en ny forsvarer, en som er oppegående og ikke lar seg pille på nesen av psyko-babbel, og som har drevet igjennom at sakene er blitt kjørt på nytt, alle sammen. Og tenk det: Quick har ikke begått noen mord i det hele tatt. Han er blitt brukt av crazy-psykiatrien og crazy-psykologien som en slags "illustrasjon" og "bevis" for deres crazy teorier, og så - meget viktig - brukt av svensk og norsk politi til å pynte pent på statistikken ved å få klassifisert deres uløste draps- og forsvinningssaker som løste.

  




  

_________________
Hjemmeside http://www.mhskanland.net


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Påstander om såkalt rettssikkerhet
PostPosted: Wed Jun 26, 2013 5:18 pm 
Offline
Site Admin
User avatar

Joined: Sun Feb 05, 2006 7:18 pm
Posts: 7442
Location: Mosjøen, Vefsn kommune på Helgeland.
agrippa wrote:
Vil dere helst ta opptak selv på androidene deres og så legge det ut på youtube for menigheten?

Jeg vil ha opptak av hele hovedforhandlng. Og når Sivilombudsmannen støtter meg i dette kravet, så er han min venn, ikke fiende.

Noen av oss tror på politiske system (eller mangel av dem) som gjør Sivilombudsmannen overflødig. Begrepet "menighet" i denne sammenhang er ufint. Vil minne om at den mer konservative politiske rettningen er full av barnevernsovergrep både historisk og i andre land. Så kanskje "menighetens" skepsis til de(t) politiske system(ene) har noen gode poeng? Det er tross alt ikke våre politiske system som har feilet med folkemord (tatere mm) og masseforfølgelse av familier. Det er sosialistene og de mer såkalte konservative som har stått for slikt.

På ingen måte deler jeg ut kollektiv skyld, men konstaterer at de mest maktrestriktive politiske system tillater ikke disse overgrepene. Derfor er nok ikke den skepsisen noen av oss viser til "etablisementet" noe kun for "menigheten".

F.eks den rene liberalisme/libertarianisme hvis prinsipper var en del av opplysningstidens oppgjør mot undertrykkelse. Denne "menighetens" politikk trenger ikke sivilombudsmenn for å beskytte dem mot statlige overgrep.

Jeg tror det er viktig at man viser respekt for de som jobber mot offentlige overgrep, slik at man får en bredest mulig opposisjon mot muligheten for å drive overgrep mot mennesker.

Det er likevel et skritt i rett rettning når de som er ansatt som pratmakere på høyt nivå, skravler om at filming er et behov. Da må barnetyvene skjerpe seg litt. Det kan også hjelpe til mht å få et historisk oppgjør med barnefjerningen. Noen få ganger vil det kunne føre til at saker blir tatt opp igjen. Osv. Altså OM filmingen blir gjennomført.
-rom-

_________________
¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯
.
"Vårt" lysebrune-mørkerøde såkalte barnevern stjeler mennesker
> Radikalt forum mot familiedestruksjon: http://forum.r-b-v.net/<


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Påstander om såkalt rettssikkerhet
PostPosted: Thu Jun 27, 2013 9:01 am 
Offline
Superposter
User avatar

Joined: Wed Feb 08, 2006 9:48 am
Posts: 3979
Location: Sosialdiktaturet Norge
MH Skånland wrote:
  
Jeg slutter meg til at det bør være opptak av hele rettergangen i alle saker. Det vil blant annet gjøre det lettere å anke der hvor en dom behendig har unnlatt å ta med eller ta hensyn til viktige momenter som er kommet frem under rettsbehandlingen.

Jeg får assosiasjoner til de beryktede Thomas Quick-sakene i Sverige. Der var det fra tidlig på 1990-tallet mulig for rettspsykolog Astrid Holgerson å skrive artikler som tok avstand fra både fremgangsmåten til politiet, til statsadvokaten, til Quicks forsvarer (!), og til dommerne, i vesentlig grad fordi det forelå båndopptak og videoopptak av absolutt alt (også av åstedsbefaringer), og disse opptakene viste at alt myndighetene drev med var tøys. I det ellers så myndighetsunderdanige Sverige er det også rett til å forlange slikt materiale utlevert, og det gjorde Astrid Holgerson. - Og så endelig, langt ut på 2000-tallet, har Quick fått seg en ny forsvarer, en som er oppegående og ikke lar seg pille på nesen av psyko-babbel, og som har drevet igjennom at sakene er blitt kjørt på nytt, alle sammen. Og tenk det: Quick har ikke begått noen mord i det hele tatt. Han er blitt brukt av crazy-psykiatrien og crazy-psykologien som en slags "illustrasjon" og "bevis" for deres crazy teorier, og så - meget viktig - brukt av svensk og norsk politi til å pynte pent på statistikken ved å få klassifisert deres uløste draps- og forsvinningssaker som løste.
 


Enough said.

Forøvrig er det ett drap tidligere Thomas Quick ennå ikke er frikjent for.

Dersom Bergwall også blir frifunnet i denne saken, kan det åpne for at han slipper ut av tvungent psykisk helsevern.

_________________
“ Whoever may be guilty of abuse of power, be it Government, State,
Employer, Trade Union or whoever, the law must provide a speedy
remedy. Otherwise the victims will find their own remedy. There
will be anarchy.” Lord Denning (1899-1999)


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Påstander om såkalt rettssikkerhet
PostPosted: Tue Jul 02, 2013 7:48 pm 
Offline
Superposter
User avatar

Joined: Wed Feb 08, 2006 8:48 am
Posts: 6857
Location: Oslo
  
agrippa wrote:
. . . Dersom Bergwall også blir frifunnet i denne saken, kan det åpne for at han slipper ut av tvungent psykisk helsevern.

Helt i orden å slippe ham ut. Han er ikke gæern i det hele tatt. Han begikk for mange år siden et bankran, ble tatt, installert på Säter sykehus (tror jeg det het), og det var en psykiater der som gikk på ham og fikk ham til å "se for seg" alle mordene og hans mors "onde øyne" og hans fars "incest".

Forresten har Quick / Sture Bergwall (som er hans egentlige navn), i alle de år sirkuset pågikk, vært så mye ute som bare det. I en av sakene spurte dommeren høflig når det behaget herr Quick å gå og spise lunch. Han har, sammen med et hoff av politifolk og psykobablere og jurister, dratt land og strand rundt og beordret dem til å grave her - og der - og her - og der -. Ingen steder fant man noe. Ett sted hevdet han å gjenkjenne drapsstedet, på tross av at trær hadde vokst i 10 år og gjort stedet helt anderledes. Et annet sted hevdet han å huske drapsstedet på grunn av slik som mosen luktet, uaktet befaringen fant sted om sommeren og drapet hadde vært midtvinters (eller omvendt - jeg har saksbeskrivelsene et sted men ikke for hånden, men husker at det var nettopp "motsatte" årstider). Norsk politi tømte Ringen-tjernet, uten å finne noe spor av Therese Johannessen, selvsagt. Quick hadde flere sprø historier om hvordan han hadde dels flåtet henne ut på tjernet på en plastsekk mens han selv svømte ved siden, og så senket henne (hvordan?), dels hadde partert henne og brent alle delene på ymse bål rundt omkring tjernet. Alt er bare nonsens. Familiene til Johan Asplund og en annen ung gutt som forsvant for mange år siden, har vært RASENDE fordi myndighetene har fått det til at Quick hadde drept dem. Det HINDRET JO AT FORSVINNINGENE BLE SKIKKELIG ETTERFORSKET.

  
  

_________________
Hjemmeside http://www.mhskanland.net


Top
 Profile  
 
Display posts from previous:  Sort by  
Post new topic Reply to topic  [ 27 posts ]  Go to page Previous  1, 2

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 6 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum

Search for:
Jump to:  
cron
Theme designed by stylerbb.net © 2008
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
All times are UTC [ DST ]