It is currently Fri Jun 20, 2025 9:10 pm

Post new topic Reply to topic  [ 7 posts ] 
Author Message
 Post subject: Ny anmeldermentalitet?
PostPosted: Wed Sep 29, 2010 11:17 pm 

Jeg så Puls denne uken, og ble vist reklameannonse fra Stine Sofies stiftelse. Der var det en nabo som ante mistanker ved at det ble spilt høy musikk og han hørte høye stemmer. I tillegg så han at gutten som bodde i naboleiligheten slang ranselen sin utenfor i oppgangen. Jeg mener at barnevernet er berettiget i enkelttilfeller, slik som dette, men generelt mener jeg at barnevernet og deres assosierte driver en altfor stor "opprydding". Det som ble vist i tillegg på Puls var Kristoffer-saken. Og jeg syntes dette var provoserende i sammenheng med den generelle oppfordringen som programmet ga: Fokus var på naboer, og at naboer bør tenke seg om og anmelde oftere. Det blir helt feil å sette frem Kristoffer-saken i et slikt perspektiv for å spille på folks følelser! Det er klart det er opprørende det som skjedde i den saken! Men dette var en sak hvor fagpersoner ble gitt mulighet til å melde fra. Han hadde ofte blåmerker og ville ikke hjem etter endt skoledag. Da burde det skurre for alle. Men å sette dette opp mot en oppfordring om at alle naboer bør melde fra virker egentlig litt mot sin hensikt. For det er mange naboer som vil sitte i stuen sin og tenke at " ja, det har jo vært tilfeller hvor nabobarnet har vært litt sent ute, eller har blitt litt kjeftet på". Jeg mener: Denne propagandaen åpner opp for at så utrolig mange naboer skal melde fra om at et barn har hatt en genser på som tilfeldigvis hadde en flekk på seg. Og da tenker naboen: Hva om dette er ledd i noe større? Bør jeg melde fra? Eller at en tiåring har overskredet sin grense ved å være ute lenger enn til 9 på kvelden. Dette var et ledd i å utforske foreldrenes grenser, men ble observert av en nabo som hadde lav terskel for å melde fra til barnevernet. Er det slik vi ønsker samfunnet skal være? Hva med tilfeller der en far henter mest i barnehagen fordi mor har det meste av ansvaret når barna kommer hjem. Og barnehagen melder en bekymring fordi mor aldri er der. Hvis noen mener dette er alvorlig så har de en skadet oppfatning av tilværelsen. Har de noensinne fulgt moren i hælene? Og sett at moren er den som tar hovedansvaret når barna først kommer hjem? Det er så mye som virker helt opplagt for oss foreldre, som kan virke fjernt fra pedagogiske ledere og fagpersoner generelt. Og jeg er sterkt i mot disse nye kampanjene som er kommet opp overalt. Du ser dem på legesentre eller i media: Og de oppfordrer til å sende inn bekymring til barnevernet. Hvorfor ikke ta det direkte med foreldrene? Det er vel få som er tøffe nok til å gjøre det regner jeg med. Jeg har selv hatt en barnevernssak på meg tilbake i tid, helt uten grunn, og er blitt renvasket. Men den opplevelsen dette innebar har merket meg for livet. Og jeg har lest mange av innleggene av de nye her, og kan bare riste på hodet. For jeg kan ikke forstå at dette er mulig. Derfor ønsker jeg å engasjere meg videre.

Profile  

Post subject: Re: Ny anmeldermentalitet?
PostPosted: Thu Sep 30, 2010 12:11 am 
Rang: Storbruker

Man skal være YTTERST avholden fra å mene at "de andre" de tar barn fra ja der er det berettiget, men ikke hos meg.
Kaste stein når man selv sitter i glasshus !?

Dette har du lovlig og full adgang til iht [url=http://www.lovdata.no/all/tl-19020522-010-017.html#145a]straffelovens § 145a[/url], så lenge du selv deltar i samtalen.[/size]

[url=http://barnevernet.origo.no]Barnevern[/url]

Profile  

PostPosted: Thu Sep 30, 2010 12:19 am 
Rang: Ivrig bruker

Barnevernssjefer har visst besøkt helsestasjonene og krevd flere bekymringsmeldinger. Men det kommer i konflikt med taushetsplikten som de helseansatte har. BV er selvsagt interesserte i så mange opplysninger som mulig, også hemmelige. Helseansatte bør dog være så edruelige at de tenker på sin taushetsplikt. Det har med folks tillit til helsevesenet å gjøre.

Her kan det kanskje hjelpe hvis folk tar kontakt med avdelingslederen for helsestasjonen og uttrykker bekymring for taushetsplikten?

Leste nettopp i et annet forum, at ei meldte bekymring om et barn som ble slått til helsestasjonen, og helsestasjonen meldte videre til BV. Kanskje var det riktig, men det skaper store skadevirkninger hvis alle bare kan gråte til helsestasjonen og de sender videre bekymringen til BV!
For en bekymring fra helsestasjonen blir rimeligvis tatt mer alvorlig av BV enn den fra en anonym, tilfeldig person. Hvis alle nå kan melde bekjente til BV via helsestasjonen, skaper det uante muligheter for psykopater og andre.

Profile  

PostPosted: Thu Sep 30, 2010 2:30 am 

Bjørn Erik wrote:
Man skal være YTTERST avholden fra å mene at "de andre" de tar barn fra ja der er det berettiget, men ikke hos meg.

Den må du spesifisere. Føler jeg ble skikkelig sint av ditt innlegg. Mistet faktisk litt av piffen etter det du skriver. Hvis du på noen som helst måte insinuerer at jeg er dårlig, så får du ta det på PM!

Profile  

PostPosted: Thu Sep 30, 2010 6:47 am 
Superposter

Justice, det var vel dette du skrev som var litt uheldig:
"Jeg så Puls denne uken, og ble vist reklameannonse fra Stine Sofies stiftelse. Der var det en nabo som ante mistanker ved at det ble spilt høy musikk og han hørte høye stemmer. I tillegg så han at gutten som bodde i naboleiligheten slang ranselen sin utenfor i oppgangen. Jeg mener at barnevernet er berettiget i enkelttilfeller, slik som dette (uthevet av meg), men generelt mener jeg at barnevernet og deres assosierte driver en altfor stor "opprydding"."

Vi bør være varsomme med å anbefale barnevernet for våre medmennesker. Spesielt vi, som vet hva den etaten er i stand til.

Jeg så også Puls-programmet (til tross for at jeg avskyr dette propaganda-programmet fra venstresiden). Det som ikke ble nevnt var at det barn frykter aller mest er å komme bort fra foreldrene. Derimot snakket man mye om hva barn ikke liker. For eksempel likte ikke en nå voksen at faren hans ble pratsom og munter (og henvendte seg til folk ved nabobordet da de var på ferie) etter inntak av alkohol, uten at det var snakk om fyll og stort alkoholinntak. Snakk om barns lidelser i familien!!

Så kom de trekkende med Renathe fra Landsforeningen for barnevernsbarn (som er barnevernets eget organ - liksom - på vegne av barn under tvangsomsorg under barnevernet). Hun var blitt "reddet" av Maiken, en barnehageansatt som hadde satt himmel og jord i bevegelse fordi hun "følte bekymring for den lille jenta". Resultatet ble barnevern og offentlig "omsorg" og avsky for de biologiske foreldrene. Nå (i Puls-programmet) skulle Renathe og Maiken møtes igjen. Maiken så fullstendig nedslitt og shabby ut; Mye som tydet på alkoholmisbruk. Uansett - hun hadde "betydd en forskjell" for hun hadde "våget å si fra" og nå kastet de begge skitt på Renathes foreldre.

Vi må videre merke oss hvordan Stine Sofie-stiftelsen reklamerer for barnevernet og den offentlige alarm-telefonen. "For barnets beste må du våge å tenke det verste" er deres parole, og anbefaler at naboer og andre må "melde fra".

Man skal altså "melde fra", til tross fra at en melding kan føre til at barns aller verste scenario skulle bli virkelighet, nemlig å bli adskilt fra foreldrene. Men det ble fortiet i Puls.

Profile  

PostPosted: Thu Sep 30, 2010 7:46 am 
Site Admin

Justice wrote:
Bjørn Erik wrote:

Den må du spesifisere. Føler jeg ble skikkelig sint av ditt innlegg. Mistet faktisk litt av piffen etter det du skriver. Hvis du på noen som helst måte insinuerer at jeg er dårlig, så får du ta det på PM!

Hmm. Hva med de som mister piffen av det du Justice skrev?

Går det bedre for barnevernsbarn enn for barn av folk som bruker mer rus enn vi liker? Synes å huske at statikken viste at det var ikke så stor forskjell på prognosene...

Tenk litt på følgende: Hva er mest naturlig (i et natursamfunn)...
1. At man har foreldre med skavanker.
2. At man fjernes fra foreldrene.

Dersom mennesket er feilkonstruert, så forteller dette ingen ting om hva som skader barn verst. Men er mennesket konstruert på tvers av naturen som det var en del av?

Om mennesket er laget slik fra naturen av at barn ikke tas fra foreldre (som ikke er voldelige eller svært alvorlig sinnsyke), så er ikke foreldrenes skavanker så skadelige for barn, som adskillelse barn og foreldre.

Og nettopp dette beviser forskningen. Man kan like det eller ikke.

> Radikalt forum mot familiedestruksjon: http://forum.r-b-v.net/<

Profile  

PostPosted: Fri Oct 01, 2010 10:14 am 
Rang: Storbruker

Justice wrote:
Bjørn Erik wrote:

Om du "oppfatter" at jeg insinuerer at du er "dårlig" får det bare så være- jeg gjør i utgangspuntktet ikke det da jeg ikke har tilstrekkelig forutseninger for det.

Derimot så MENER jeg det jeg skriver på bakgrunn av den "spesifiseringen" de øvrige her har kommet med.
Noen ytterligere "redegjørelse" på pm kan du bare se bort fra.

Dette har du lovlig og full adgang til iht [url=http://www.lovdata.no/all/tl-19020522-010-017.html#145a]straffelovens § 145a[/url], så lenge du selv deltar i samtalen.[/size]

[url=http://barnevernet.origo.no]Barnevern[/url]

Profile  

Post new topic Reply to topic  [ 7 posts ]