hei,jeg er ny her inne:)
Jeg er enig med deg,jeg har ikke hatt noe med barnevernt å gjøre før,og det har vert et ikke tema",trodde virkelig ting gikk greit for seg i barnevernet,HELT TIL jeg selv ble innvolvert indirekte.Min mann er far til et barn som er plassert i fosterhjem,mor til barnet som var alenemor med flere barn,mistet omsorgen for alle barna.Far ble nektet å møte barnet sitt av mor,så han har aldri vert noen part i saken i det hele tatt.
jeg oppmuntert han selvsagt,i min naive og godtroende syn på barnevernet,til å kontakte barnevernet for å få samvær og følge opp barnet sitt.Trodde han ville få "venlig samværsrett siden han ikke har vert innvolvert i det barnets mor har gjort/anklaget for.
ble helt satt ut alle sammen i familen da vi fikk til svar (barnet er nå 2 år)
fra bv: det er ikke meningen at far og barn skal bli kjent,nok at barnet får kjenneskap til at han har en far.Barnet er langvarig plassert,i fosterhjemmet har han det godt,og der skal han vere hele oppveksten.
Ut fra barnets reaksjon på samvær med mor,gråter i ukesvis etterpå,(barnet ble hentet som baby,da har de 14 dagers hukommelse)så får far samvær 1,5 time pr år fordelt på 4 ganger.(Mor har to timer pr år).Far bor sammen med eget barn som han har med meg pluss et stebarn på 15 år(mitt barn).han er vanlig fungerende,ingen rus/alkoholproblemer.han syns deter kjempevanskelig å følge opp dette lille samværet,for det er så vondt å både komme og gå fra et fosterhjem der de ser på barnet som sitt,og de har lært barnet å si mamma og pappa til seg.barnet husker han heller ikke fra gang til gang.Vi har fått avslag på fri rettshjelp fordi vi tjener over grensen på 350000 for samboere,derfor har vi ikke råd til å gå til rettsak for å få daglig omsorg fra mor som hun nekter å gi fra seg.Akkurat nå så er både han og jeg så fortvilet over både måten han blir snakket til,og tankegangen og terioer de kommer med om tilknytning,at vi er veldig i ferd med å gi opp.Å følge opp et sånt lite samvær er vanskelig.Noen som vet om det er noen vits i å gå til Fylkesnemda?Vil han få mer samvær der?Hvor mye samvær er mulig å få gjennom barnevernet?