Det er kanskje på sin plass å vise frem litt dokumentasjon for denne overvåkningsvirksomheten. Virksomheten er så omfattende at den setter spor etter seg, frivillig og ufrivillig, på mange steder, deriblant finnes selvfølgelig også kommunale planer for denne virksomheten. Noe av dette kan en lett finne ved å søke på intrenett med de rette søkekriterier.
Jeg kom nylig over en slik overordnet plan for denne overvåkningsvirksomheten fra 1993 fra Rennesøy kommune. Virskomheten har ihvertfall en historie tilbake til 80-tallet. URL:
http://www.rennesoy.kommune.no/rogaland ... UNGDOM.pdf
Belastende ord som "overvåkning" brukes selvfølgelig ikke i planen, men det er nettopp dette som beskrives.
Det står riktignokk at foreldrenes samtykke skal innhentes før overvåkningen begynner, men likevel står det etterpå at hvis ikke samtykke fås, kan likevel barnet drøftes "anonymt".
Og nå må selvølgelig ingen tro at slike overvåkningsutvalg virkelig vil oppfylle kriteriet om å spørre foreldrene om samtykke altid, og når en spør om samtykke vil en selvfølgelig bagatellisere intensjonene. Denslags passuser vil altid finnes i overordnede planer som skuebrød.
Selv opplevde jeg at denslags ble satt ignag mot meg og mine barn uten at jeg visste om det. (Ikke Rennesøy kommune)
Jeg kopierer inn noen sitater fra denne planen, som ikke er annet enn et tilfeldig eksempel:
SITAT BEGYYNNER:
"For alle etater som jobber med barn og unge stilles det krav om planer for tverrfaglig
samarbeid.
Den første planen for tverrfaglig forebyggende arbeid blant barn og unge i Rennesøy
kommune ble vedtatt i 1997 og revidert i mai 2000.
På plenumsmøte i juni 2002 kom det fram ønsker om ny revidering av planen."
"Kompetanseteam
Ved skoler og barnehager er det opprettet kompetanseteam.
Teamene er tenkt brukt i forhold til barn med sammensatte problemer.
Det er også anledning til å drøfte situasjonen for barn og unge som ikke har tilknytning til
barnehage eller skole i kompetanseteam.
Kompetanseteam er en tverrfaglig sammensatt gruppe hvor en kan drøfte barn og unges
problemstillinger og fordele videre oppgaver i forbindelse med kartlegging av og evt.
undersøkelser/ testing i forhold til det enkelte barnet/ familien. Resultatet av denne
kartleggingen/ undersøkelsene vil så danne grunnlag for videre oppfølging fra fagpersoner,
evt. opprettelse av ansvarsgruppe.
Det vanlige er at det innkalles til ett eller to møter før man evt. bestemmer om det skal
opprettes ansvarsgruppe rundt barnet/ ungdommen og deres familie.
I kompetanseteamet kan man drøfte enkeltsaker etter å ha fått samtykke fra foreldre/
pårørende, eller den unge selv. Saker kan også drøftes anonymt.
Ved førstegangs drøfting av en sak er det viktig med bred tverrfaglighet.
Kompetanseteamet bør dessuten møtes regelmessig for å fremme det tverrfaglige"
"Samtykke
Foreldre/ foresatte skal ta del i og være orientert om det tverrfaglige samarbeidet som
foregår rundt egne barn. Skriftlig samtykke innhentes på eget skjema og blir arkivert i
barnets helsekort på helsestasjonen eller i barnehagens/ skolens arkiv. Dersom en ikke får samtykke, kan saker drøftes anonymt."
"Kompetanseteam for barnehager
Det skal opprettes et kompetanseteam for hver barnehage.
Faste medlemmer:Styrer for barnehagen
Pedagogisk konsulent
Barnehagens kontaktperson i PPT
Repr. for barneverntjenesten/ sosialtjenesten
Helsestasjonslege
Helsesøster
Innkalles
ved behov: Foreldre
Pedagogisk leder (avd. leder)
Fysioterapeut
Psykiatrisk sykepleier
Evt. andre
Kompetanseteam for skoler
Det skal opprettes et kompetanseteam for hver av skolene.
Faste medlemmer:Rektor
Leder for spesialpedagogisk team
Skolens representant i spesialpedagogisk team
Skolens kontaktperson i PPT
Repr. for barneverntjenesten/ sosialtjenesten.
Skolelege
Helsesøster
6
Innkalles
ved behov: Foreldre
Klassestyrer
Fysioterapeut
Psykiatrisk sykepleier
Lensmann
Barne- og ungdomsarbeider
Evt. andre
Plenumsmøte
Innkalles: Rektorene ved skolene
Styrerne i barnehagene
Leder for skolenes spesialpedagogiske team
Pedagogisk konsulent for barnehagene
Leder for PPT
Leder for barneverntjenesten/ sosialtjenesten
Leder for fysioterapitjenesten
Helsestasjonslege
Skolelege
Ledende helsesøster
Psykiatrisk sykepleier
Barne- og ungdomsarbeider
Lensmann"
SITATER SLUTT