It is currently Wed Jun 18, 2025 6:05 am

Post new topic Reply to topic  [ 33 posts ]  Go to page Previous  1, 2, 3
Author Message
 Post subject:
PostPosted: Sat Oct 31, 2009 4:23 am 
Site Admin

Jeg skjønner.

Det er litt slik blant en del vi kjenner. Den som var mest forstå-seg-påer i vår tidligere omgangskretts hadde ett lite barn. Den som var mest for å ta barn fra familier, hadde ikke barn.

Men samtidig funderer jeg over de som har hatt mange barn og mange søsken, men som bare "vet" ditt og datt på tvers av livserfaringer, og som ikke forstår et fnugg av livet.

I kulturer hvor man lever tett på hverandre og hverandres unger, driver man likevel omskjæring av jentene. Hva er det som gjør at mange mennesker ikke lærer av erfaring, men sitter "fast" i samme kulturelle galskap gjennom livet.

Overført til vårt samfunn: Er det ikke fryktelig mye støy fra de som skaper vår kultur - opinionsdannerne? Hva gjør det med unge mennesker?

Hva slags opinionsdannere var Killén ute for som tenåring og som student? Det var vel i opptakten til 68-erne og hippi-tiden, hvor man gjorde de eldre til de uvitende, og ungdommene til mer rebelske forstå-seg-påere enn noen gang.

Quote:
Det ER utgit værker om den plads vi intar i søskenrekken, hvilken rolle vi får. Den mindste er rotehoved og klovnen i familien. f.eks. Den ældste er den perfektionistiske osv osv.

Dette er opplæringen vår, at vi i stor grad er produkt av vårt miljø. Selvsagt finner man på gruppenivå at en del ting går mer igjen enn annet.

Men så er det dette med arv, som adferdsindustrien og bv tier ihjel. Når 60-70-80% av adferd, følelser og lykke kan være arv, så får ikke plasseringen i søskenflokken så veldig mye å si.

Jeg kan godt tenke meg at det å være enebarn har mer å si enn f.eks plassering i søskenflokk. Det indikerer mulig genetisk svakhet for lite familiefølelse. Har hun selv ikke barn, så indikerer også det mulig manglende familieinstinkter. Og dertil manglende forutsetninger for å forstå det hun driver med.

Jeg har gjerne tenkt slik at mennesker som gjennomfører lange utdannelser, på gruppenivå har mindre familiefølelser, enn de som naturlig velger barn mens de er yngre.

Det samme kan man si om de som jager karriere fremfor familien, eller de som jager politisk makt fremfor familien.

Om dette stemmer, så har folk flest mer familiefølelse enn de som sitter i styre og stell, eller som driver med forskning/liksomforskning.

Dette gir et samfunn med "kari-killén-syndrom".

Løsningen er mindre toppmakt, og mer makt til individ og familier.

Ideen om å lage verktøy som forteller hvilke foreldre som er brukelige og ikke, virker som litt stormannsgalskap på meg. Kan ikke skjønne at slikt ikke må kreve allsidig og omfattende forskning, som bygger på historisk og antropologisk forskning. Etc. Og så skulle hun gjøre dette nærmest med 17 personer?! Er det slikt man kaller "verdensmesterkompleks"?

Det var litt løse tanker...

> Radikalt forum mot familiedestruksjon: http://forum.r-b-v.net/<

Profile  

Post subject:
PostPosted: Sun Nov 01, 2009 11:43 pm 
Rang: Storbruker

Du utfordrer de små grå Arild,- tænker så det knaker for å finne huller i det, eneste jeg finner er det faktum at å være det første barn og de forventninger vi har til denne kan tendensere til å påvirke barnet så mye at siden alle barn oprinnelig er af samme gener og herkomst (ca 2/3) vil også den siste 1/3 del kunne måles i forhold til egne barn, men ikke i forhold til andre barn. Første barn blir mere belemra med forældrenes opmærksomhet til småsøsken kommer til, og så skal tiden deles og mindre søsken vil også bli påvirka av ældre søsken. Når utgangspunktet av naturlige søsken er samme forældre, så passer billedet med at det ER forskel på den yngste og den ældste, eller et enebarn.
Et menneske der ikke har haft omsorg for yngre søsken, eller egne barn, er vanskelig for os forældre å forstå. Dette gelder begge vejer.
Dersom det passer med de inledende formodninger at hun ikke har egne barn, så vil det i tillæg med den tids sekstitallets oprør mot forældregenerationen, klargøre for mig den åpenbare familiefjendtlighet jeg har registrert i damas bøker og andet hun har skrevet.
Vi som selv er del i familielivet, med barn har vanskelige forutsetninger for å forstå denne tankegangen.
Mener det var Marianne S som i et ældre inlæg her på forum satte mig på tanken, men kan ikke genfinne det
:?
Men som sagt utover at jeg tror mye barnløse ikke kan forstå de stærke kræfter forældrekærligheten er, så er jeg blank.
Vender tilbake når jeg har fått enda flere grå hår..

Profile  

Post subject:
PostPosted: Mon Nov 02, 2009 4:02 am 
Site Admin

Håper ikke jeg hørtes så veldig uenig ut. På gruppenivå, må man vel finne en del av det du sier. Ukjent hvor mye. Men nå snakker jeg nesten i søvne...

> Radikalt forum mot familiedestruksjon: http://forum.r-b-v.net/<

Profile  

Post new topic Reply to topic  [ 33 posts ]  Go to page Previous  1, 2, 3