It is currently Tue Jun 17, 2025 6:47 pm

Post new topic Reply to topic  [ 9 posts ] 
Author Message
 Post subject: Nekte innsyn i journal eller ikke?
PostPosted: Thu Dec 04, 2008 11:15 pm 

Jeg var i møte med barnevernet og ga de full tilgang til informasjon om barna mine, men ikke meg selv. Grunnen til at de ville ha mine journaler var at det var gitt uriktige opplysninger om at jeg hadde en diagnose. Jeg har ingen diagnose, og dermed mente jeg det var irrelevant. De så på meg med store øyne da jeg argumenterte -og jeg gikk derfra med en vond følelse. En advokat jeg har snakket med mente dette var dumt av meg og bare medførte til negative mistanker. Jeg har ikke så mye å skjule, men jeg følte det som et overtramp og en trakassering å levere fra meg journaler. Og mente at de burde ha mer hold for å kreve dette, at det kunne bli aktuelt først etter at de har undersøkt saken nærmere. Er barnevernet virkelig så kyniske? At de mistenker deg for det verste bare du nekter på en liten sak? Det er i såfall svært skremmende.....

Profile  

Post subject:
PostPosted: Thu Dec 04, 2008 11:29 pm 
Rang: Storbruker

Ja så kyniske er dem. Men husk di har ikke rett til innsyn i mappen din. Di kan kun henvende seg til legen din. Å da er det opp til legen å bestemme hva for informasjon han mener barnevernet har rett på å ha.

Barnevernet får med andre ord ikke se mappen din, men kan stille legen noen spørsmål, som denne svarer på og sender tilbake.

Å har du da en lege med litt vett i behold, så skriver denne så lite som mulig.

Det er kun jeg som har båret mine 4 barn under mitt hjerte i 9 mnd, for så å sette dem til verden.
Jeg krever å få tilbake mitt liv, som Fredrikstad kommune v barneverntjenesten urettmessig har fratatt meg.

Profile  

Post subject:
PostPosted: Thu Dec 04, 2008 11:36 pm 
Rang: Ivrig bruker

Reis ut av landet hvis du kan, straks.

Profile  

Post subject:
PostPosted: Fri Dec 05, 2008 12:19 am 

Liv Marit Bakke wrote:
Ja så kyniske er dem. Men husk di har ikke rett til innsyn i mappen din. Di kan kun henvende seg til legen din. Å da er det opp til legen å bestemme hva for informasjon han mener barnevernet har rett på å ha.

Hvorvidt det er opp til legen begrenses av om hvorvidt du gir skriftlig og klar beskjed om slikt IKKE er aktuellt.

Dette har du lovlig og full adgang til iht [url=http://www.lovdata.no/all/tl-19020522-010-017.html#145a]straffelovens § 145a[/url], så lenge du selv deltar i samtalen.[/size]

[url=http://barnevernet.origo.no]Barnevern[/url]

Profile  

Post subject:
PostPosted: Fri Dec 05, 2008 12:23 am 

Bjørn Erik wrote:
Liv Marit Bakke wrote:

Hvorvidt det er opp til legen begrenses av om hvorvidt du gir skriftlig og klar beskjed om slikt IKKE er aktuellt.

Hva mener du med det? Kan man påvirke dette selv?

Profile  

Post subject:
PostPosted: Fri Dec 05, 2008 12:39 am 

Kontakt legen, enten selv eller via advokat (skriftlig, og lever det personlig) der du avkrever legen å overholde taushetsplikten og der du tilkjennegir at du motsetter deg utlevering av epikrise eller annet taushetbelagt materiale.

Les: Straffelovens § 139

Helsepersonelloven § 21

Det står også noe om dette i et skriv som heter Q 10( mener jeg å huske):

Der fremkommer det at som eneste grunn for at såkalt barnevern nærmest automatisk skal kunne innhente epikriser o.l (uten at adressat for henvendelsen skal kunne unnlate) er at det SKAL forligge "grov omssorgsvikt", men så er jo terskelen for bruken av akkurat det argumentet ikke akkurat hverken høy eller virkelighetsforankret fra den kanten.

Dette har du lovlig og full adgang til iht [url=http://www.lovdata.no/all/tl-19020522-010-017.html#145a]straffelovens § 145a[/url], så lenge du selv deltar i samtalen.[/size]

[url=http://barnevernet.origo.no]Barnevern[/url]

Profile  

Post subject:
PostPosted: Fri Dec 05, 2008 12:48 am 

Takk for svar. Jeg fant helsepersonelloven om taushetsplikt, men ikke straffelovens paragraf som du henviste til. Kan du gjengi paragrafen? Søkte på lovdata og fant at straffelovens § 139 gjelder militæret. Har jeg lest feil?

Jeg nektet også på grunnlag av at jeg vet at det skal omsorgssvikt til før de automatisk kan innhente opplysninger. Så det vil jo også gi meg en pekepinn dersom de velger å innhente opplysninger. Gjør de det så er kampen definitivt i gang.

Profile  

Post subject:
PostPosted: Fri Dec 05, 2008 1:06 am 

Ja her er det oppstått en feil, skal finne ut av det.

Stenger tråden imens.

Som en kuriositet kan jeg nevne at dette kommer fra en lærer i omsorg og helsefag.

Profile  

Post subject:
PostPosted: Fri Dec 05, 2008 9:56 am 
Site Admin

Er det denne det skal være?

http://www.lovdata.no/all/tl-19020522-010-017.html#144

Quote:
§ 144. Prester i statskirken, prester eller forstandere i registrerte trossamfunn, advokater, forsvarere i straffesaker, meklingsmenn i ekteskapssaker, leger, psykologer, apotekere, jordmødre og sykepleiere samt disses betjenter eller hjelpere, som rettsstridig åpenbarer hemmeligheter, som er dem eller deres foresatte betrodd i stillings medfør, straffes med bøter eller med fengsel inntil 6 måneder.

Offentlig Paatale finder alene Sted efter fornærmedes Begjæring, eller hvor det kræves af almene Hensyn.

> Radikalt forum mot familiedestruksjon: http://forum.r-b-v.net/<

Profile  

Post new topic Reply to topic  [ 9 posts ]