It is currently Wed Jun 18, 2025 11:42 pm

Post new topic Reply to topic  [ 9 posts ] 
Author Message
 Post subject: Tar opp samtaler med BV på diktafon - lovlig?
PostPosted: Wed Nov 12, 2008 11:36 am 
Rang: Ivrig bruker

Hei - har et faglig/rettslig spørsmål til dere:

Har man lov å ta opp samtaler på dikafon - under møte, telefonsamtale? Jeg er ikke Norsk, også når jeg snakker veldig bra og holt til og med forelseninger på universitet på Norsk - men etter så mange missforståelser med BV - og mange løgn fra deres side - har jeg behov for å ha deres utsagn på bånd. Da jeg sa dette til dem truer de meg at det vil ha konsekvenser for meg (og barnet) og at de vil anmelde meg (hvor?).
Hvordan kan jeg ellers få sannheten opp? BV fatter et vedtak i et stormøte, skriftlig, på tavlen, bare for å forkaste det neste dagen igjen. Jeg trenger deres begrunnelse på bånd, fordi ellers sier de alltid at de ikke har sagt dette.
Har noen erfaring med sånne saker?

Profile  

Post subject: Re: Tar opp samtaler med BV på diktafon - lovlig?
PostPosted: Wed Nov 12, 2008 11:42 am 
Superposter

tertnes wrote:
Hei - har et faglig/rettslig spørsmål til dere:

Har man lov å ta opp samtaler på dikafon - under møte, telefonsamtale? Jeg er ikke Norsk, også når jeg snakker veldig bra og holt til og med forelseninger på universitet på Norsk - men etter så mange missforståelser med BV - og mange løgn fra deres side - har jeg behov for å ha deres utsagn på bånd. Da jeg sa dette til dem truer de meg at det vil ha konsekvenser for meg (og barnet) og at de vil anmelde meg (hvor?).
Hvordan kan jeg ellers få sannheten opp? BV fatter et vedtak i et stormøte, skriftlig, på tavlen, bare for å forkaste det neste dagen igjen. Jeg trenger deres begrunnelse på bånd, fordi ellers sier de alltid at de ikke har sagt dette.
Har noen erfaring med sånne saker?

Du kan gjøre opptak - også skjult - av samtaler du selv deltar i. Mange av oss gjør dette når vi har konferanser med barnevernet. Det har vist seg å være helt nødvendig.

Profile  

Post subject:
PostPosted: Wed Nov 12, 2008 11:45 am 
Superposter

Du kan selfølgelig gjøre opptak. Kjenner til folk som har gjort det. Det kan være nyttig for din sak. For sant at barnevernet lyger.

Profile  

Post subject: Helt greit - når man deltar selv
PostPosted: Wed Nov 12, 2008 12:31 pm 
Superposter

Straffeloven § 145a:
Quote:
Med bøter eller fengsel inntil 6 måneder straffes den som

1. ved hjelp av hemmelig lytteapparat avlytter telefonsamtale eller annen samtale mellom andre, eller forhandlinger i lukket møte som han ikke selv deltar i, eller
2. ved hjelp av lydbånd eller annen teknisk innretning hemmelig gjør opptak av samtale som foran nevnt eller av forhandlinger i lukket møte som han enten ikke selv deltar i, eller som han har skaffet seg adgang til ved falske foregivender eller ved å snike seg inn, eller
3. anbringer lytteapparat, lydbånd eller annen teknisk innretning i øyemed som foran nevnt.

Medvirkning straffes på samme måte.

Offentlig påtale finner bare sted når det kreves av almene hensyn.

Lenke: http://lovdata.no/all/tl-19020522-010-017.html#145a

Datatilsynet:
Quote:
Når er det lov å gjøre lydopptak?
- Lydopptak kan være aktuelt i mange ulike situasjoner, men i hvert enkelt tilfelle må den ansvarlige vurdere om lovens vilkår for behandling er oppfylt. Man må altså vurdere om man i det hele tatt kan gjøre opptak, sier juridisk rådgiver Irene Urnes. Hun understreker at hemmelige opptak av samtaler man selv ikke deltar i, er ulovlig etter straffeloven. Opptak av samtaler der man selv deltar er likevel ikke lov uten videre.

Les mer: http://www.datatilsynet.no/templates/ar ... _1071.aspx

Datatilsynets retningslinjer: Lydopptak og personopplysningsloven.

Profile  

Post subject:
PostPosted: Wed Nov 12, 2008 1:06 pm 
Rang: Storbruker

Det er lov å gjøre opptak av samtaler en selv deltar i eller har egne private interesser av. Dette også uten å si fra om at en gjør opptak.

Her er en link som jeg vil anbefale på det sterkeste. Les alt om denne loven i menyen til venstre.

http://www.regjeringen.no/nb/dep/jd/dok ... ?id=159066

Profile  

Post subject: Selvfølgelig er det lov
PostPosted: Fri Nov 14, 2008 12:50 am 

Det er lov å ta opp en samtale som man selv tar del i uten å videreformiddle dette til andre part.
Problemet kommer først i en eventuell tingrett. Slike opptak blir somregel avvist som bevisførsel, og taper dermed sin verdi.
Jeg bruker alltid å ta opp møter jeg er på med advokater, BV, andre etater uten at de vet om det. Dette for å sikre meg selv, og for å ha bevisførsel i en eventuel artikkel.

Profile  

Post subject:
PostPosted: Fri Nov 14, 2008 1:03 am 
Hva er loven mht telefonsamtaler? Vi har en samtale med anmelder hvor hun innrømmer at det meste i bekymringsmeldingen er uriktig og bare basert på "følelser".

Post subject: kan også brukes!
PostPosted: Fri Nov 14, 2008 1:15 am 

Ypperlig å ha for hånd.

Profile  

Post subject: Re: Selvfølgelig er det lov
PostPosted: Fri Nov 14, 2008 1:42 am 
Rang: Storbruker

EXxon81 wrote:
Det er lov å ta opp en samtale som man selv tar del i uten å videreformiddle dette til andre part.
Problemet kommer først i en eventuell tingrett. Slike opptak blir somregel avvist som bevisførsel, og taper dermed sin verdi.

Man kan skrive ordrett KORREKTE referater utfra opptakene, og om det stilles spørsmål eller tvil ved riktigheten av innholdet kan man KREVE å få fremlagt opptakene som støtte.
Får man da ikke legge disse frem blir man hindret i å føre bevis for seg selv og det kan resultere i at saken f.eks må avvises.

Dette har du lovlig og full adgang til iht [url=http://www.lovdata.no/all/tl-19020522-010-017.html#145a]straffelovens § 145a[/url], så lenge du selv deltar i samtalen.[/size]

[url=http://barnevernet.origo.no]Barnevern[/url]

Profile  

Post new topic Reply to topic  [ 9 posts ]