It is currently Thu Jun 19, 2025 7:22 am

Post new topic This topic is locked, you cannot edit posts or make further replies.  [ 18 posts ]  Go to page 1, 2  Next
Author Message
 Post subject: Hvor stor er sjansen
PostPosted: Wed Oct 15, 2008 7:57 am 
Rang: Storbruker

for å vinne i tingretten når man har blitt fratatt barn? Advokaten min sa at det var under 50% sjanse for å komme gjennom med klagen til fylkesnemnda, men at det er noe større sjanse for å vinne i tingretten.

Profile  

Post subject:
PostPosted: Wed Oct 15, 2008 9:22 am 
Superposter

Opplys gjerne om hvilken advokat du bruker, synes jeg. Jf

Svartelister

Profile  

Post subject:
PostPosted: Wed Oct 15, 2008 9:23 am 
Superposter

Advokatene avskriver gjerne sjansene for å vinne frem i fylkesnemnda. Det er også realistisk, for barnevernet vinner i 80 til 90% av sakene. Men er det bedre tingretten? Det er ikke min erfaring, bl.a. fordi det blir brukt som et argument mot foreldrene at barnet har kommet seg så veldig mye etter at det kom i fosterhjemmet osv. Jeg har imidlertid ingen statistikk å vise til.

Profile  

Post subject: Re: Hvor stor er sjansen
PostPosted: Wed Oct 15, 2008 6:19 pm 
Superposter

Savner_jenta_mi wrote:
for å vinne i tingretten når man har blitt fratatt barn? Advokaten min sa at det var under 50% sjanse for å komme gjennom med klagen til fylkesnemnda, men at det er noe større sjanse for å vinne i tingretten.

Det er vanskeligere å vinne en såkalt 4-6 sak, det vil si, sak etter barnevernsloven § 4-6 om akuttvedtak enn en 4-12 sak om overtagelse fordi det kreves mindre bevis i førstnevnte enn i sistnevnte. Det som er bra for deg er at akuttvedtak skal realitetsbehandles av fylkesnemndsleder innen én uke. Dersom du taper, så vil "barnevernet" fremme 4-12 sak. Jo lenger tid det går, jo mindre tilknytning vil "barnevernet" si at barnet har til deg. Jo kjappere du kan få saken gjennom rettssystemet, dess bedre. "Barnevernet" vil ønske å trekke ut tiden mest mulig, for de vet at det er til deres fordel (ikke barnets fordel).

Aline "spedbarnsenter" har forferdelig dårlig rykte, ikke uten grunn. De Aline-ansatte vil få et friskt og normalt barn til å fremstå som utviklingshemmet og skadet i journalene. De som jobber der, har dårlig kompetanse. Psykologene som får jobb på Aline, får det fordi de ikke får jobb andre steder. Og rapportene deres blir deretter. De er ikke verdt papiret de er skrevet på.

"Barnevernet" sier at alle mødre er enten 1) rusmisbrukere eller 2) psykisk syke. Det er merkelapper "barnevernet" klistrer på absolutt alle som har vært så uheldig å komme innen rekkevidde. Her sitter det skoletapere med 3-årig helse- og sosiallinje og diagnostiserer som om de skulle ha en spesialistutdannelse i psykiatri.

Ingen har en sjans i Aline-systemet. Enhver mor er dømt til å tape mot kontrollørene og observatørene som nedtegner alt du sier og gjør, unntatt det positive. Det overser de. Det er kun det negative de er ute etter, og finner de ikke noe negativt, så finner de på noe. De vrir og vrenger på hver minste lille detalj slik at barnet fremstår som skadet og moren fremstår som totalt uegnet.

Selv "gode saker" gis ikke mer enn 50 % sjans i fylkesnemnda av advokater, men ikke heng deg opp i slike prosenter. Du har bare en vei å gå. Kjemp for å få datteren din tilbake.

will be anarchy.” Lord Denning (1899-1999)

Profile  

Post subject: Jeg bare lurer på en ting......
PostPosted: Wed Oct 15, 2008 6:56 pm 
Rang: Ivrig bruker

Jeg er bare nysgjerrig på en ting. Er barnefaren oppgitt i papirene til dattera di?
Er det sant at hvis så er tilfelle, at Fylkesnemnda ikke skal skrive under på et tvangsvedtak hvis far ikke er vurdert som omsorgsperon?
Noen som vet dette sikkert?

Profile  

Post subject: Re: Jeg bare lurer på en ting......
PostPosted: Wed Oct 15, 2008 7:03 pm 
Superposter

Quack wrote:
Jeg er bare nysgjerrig på en ting. Er barnefaren oppgitt i papirene til dattera di?
Er det sant at hvis så er tilfelle, at Fylkesnemnda ikke skal skrive under på et tvangsvedtak hvis far ikke er vurdert som omsorgsperon?

Hvis foreldrene verken er gift eller bor sammen når barnet blir født, så har moren foreldreretten alene. Da kan fylkesnemnda fint skrive under. Det er kun en formalitet.

will be anarchy.” Lord Denning (1899-1999)

Profile  

Post subject:
PostPosted: Wed Oct 15, 2008 7:13 pm 

Nina wrote:
Advokatene avskriver gjerne sjansene for å vinne frem i fylkesnemnda. Det er også realistisk, for barnevernet vinner i 80 til 90% av sakene. Men er det bedre tingretten? Det er ikke min erfaring, bl.a. fordi det blir brukt som et argument mot foreldrene at barnet har kommet seg så veldig mye etter at det kom i fosterhjemmet osv. Jeg har imidlertid ingen statistikk å vise til.

Hva med NIBR`s rapport om barnevernsbarnas helse?
Der må man vel kunne tillate seg å lese ut tendenser?

Dette har du lovlig og full adgang til iht [url=http://www.lovdata.no/all/tl-19020522-010-017.html#145a]straffelovens § 145a[/url], så lenge du selv deltar i samtalen.[/size]

[url=http://barnevernet.origo.no]Barnevern[/url]

Profile  

Post subject:
PostPosted: Wed Oct 15, 2008 9:26 pm 
Superposter

Bjørn Erik wrote:
Nina wrote:

Hva med NIBR`s rapport om barnevernsbarnas helse?
Der må man vel kunne tillate seg å lese ut tendenser?

Barnevernet farer selvfølgelig med bløff. Det er ingen barn som "kommer seg" i barnevernets varetekt. Bl.a. NIBR-rapporten har dokumentert det. Men i den enkelte sak (i hver enkelt sak!) ser de helt bort fra slike tendenser. :shock:

Profile  

PostPosted: Thu Oct 16, 2008 8:59 am 

Quack wrote:

Ja, far er oppgitt. Så det er en mulighet at han kan få omsorgen?

Profile  

PostPosted: Thu Oct 16, 2008 9:15 am 
Superposter

Savner_jenta_mi wrote:
Quack wrote:

Ja, far er oppgitt. Så det er en mulighet at han kan få omsorgen?

Det er det ikke mulig å svare på. Han har for det første kanskje ikke del i foreldreansvaret? og i så fall så har han ikke partsstatus i omsorgssaken. Hvor stabilt lever faren? Har han eget hus og fast, god jobb? Var han i bildet fra starten av? Har han sett Thea? Det er ikke viktig for meg å vite svarene, men du må tenke over hvor realistisk det er å kjempe for en slik løsning.

Jeg tror det er best at dere (familien på begge sider) er samlet og enige; barnevernet vil forsøke å splitte dere. De kan forsøke å få dere til å si negative ting om hverandre, for de vinner på å vite mest mulig "dritt" om alle. Dette er et spill de kan! Man må ikke snakke med dem om annet enn de rent praktiske tingene som f.eks. organisering av samværene.

Profile  

Post subject: Re: Hvor stor er sjansen
PostPosted: Thu Oct 16, 2008 9:17 am 
Superposter

Savner_jenta_mi wrote:

Advokaten din må ikke sitte og vente på fylkesnemnda og tingretten. Han må sette frem krav om at Thea blir levert til deg omgående! Han må protestere på akuttvedtaket - og han må gjøre det nå!

Profile  

Post subject:
PostPosted: Thu Oct 16, 2008 10:32 am 

Det kan ikke understrekes tilstrekkelig hvor viktig og riktig det er det Nina sier over her.
Sett adokaten i jobb straks!

Dette har du lovlig og full adgang til iht [url=http://www.lovdata.no/all/tl-19020522-010-017.html#145a]straffelovens § 145a[/url], så lenge du selv deltar i samtalen.[/size]

[url=http://barnevernet.origo.no]Barnevern[/url]

Profile  

Post subject:
PostPosted: Thu Oct 16, 2008 10:54 am 

Bjørn Erik wrote:
Det kan ikke understrekes tilstrekkelig hvor viktig og riktig det er det Nina sier over her.
Sett adokaten i jobb straks!
Advokaten jobber med saken. Men hun har ikke nevnt en slik løsning som Nina foreslår. Og jeg vet heller ikke om det er mulig å få tilbake datteren min på denne måten...

Profile  

Post subject:
PostPosted: Thu Oct 16, 2008 10:59 am 
Superposter

Det er svært viktig for hele saken at du får barnet tilbake nå. Og at familien står samlet i saken så ikke barnefjernet kan bruke splitt og hersk metoden. Forøvrig Nina vet mye om sånt samt flere andre.

Profile  

Post subject:
PostPosted: Thu Oct 16, 2008 11:39 am 

Turid Holta wrote:
Det er svært viktig for hele saken at du får barnet tilbake nå. Og at familien står samlet i saken så ikke barnefjernet kan bruke splitt og hersk metoden. Forøvrig Nina vet mye om sånt samt flere andre.
Så hva mener du jeg skal gjøre?

Profile  

Post new topic This topic is locked, you cannot edit posts or make further replies.  [ 18 posts ]  Go to page 1, 2  Next