It is currently Fri Jun 20, 2025 8:59 pm

Post new topic Reply to topic  [ 12 posts ] 
Author Message
 Post subject: avlastning
PostPosted: Thu Aug 28, 2008 9:59 am 

hei...lurer litt på hva vi som famile skal gjør og hvordan vi skal forholde oss fremover.
vi ble meldt til bv førstegang for 3 år siden, da vår elste datter var nedfor på skolen etter at jeg og mannen min hadde flyttet fra hverandre. etter et år flyttet vi sammen igjen, da kom det melding om at vår datter nr 2 ikke kunne ha det bra hjemme, siden hun ville bort til andre unger å leke. jeg ble syk for 2 år siden, da fikk jeg leddgikt. dette var en tung periode for meg , min mann støtte meg så godt han kunne. men for at vi skulle overleve økonomisk måtta han jobbe mye, både ettermiddagre og helger.bv ville at vår yngste datter skulle få avlastning en helg i mnd, noe vi takket ja til.dette har funger noenlunde i et år, men nå har de som hadde henne sakt opp jobben sin og bv lurte på om vi ville ha nytt hjem til ho. ho trivdes ikke noe kjempegodt å være borte fra oss, sa også at ho ikke fikk spise seg mett når ho var på besøk der.

Profile  

Post subject:
PostPosted: Thu Aug 28, 2008 1:08 pm 
Rang: Storbruker

Dere bør jo vurdere dette sammen med datteren deres, hvorvidt hun ønsker dette og hvorvidt det er hensiktsmessig da.
Trenger dere denne "hjelpen"?

Dette har du lovlig og full adgang til iht [url=http://www.lovdata.no/all/tl-19020522-010-017.html#145a]straffelovens § 145a[/url], så lenge du selv deltar i samtalen.[/size]

[url=http://barnevernet.origo.no]Barnevern[/url]

Profile  

Post subject:
PostPosted: Thu Aug 28, 2008 4:23 pm 
Site Admin

I det store og hele er det farlig å relatere til bv. Det kan virke greit med enkelte saksbehandlere. Men så snart man ikke følger deres tenkning, eller at noen nye kommer inn i saken, så kan man oppdage at man sitter fast i fella: Barnefjernernes merkelige "faglighet" og uærlige virklighetsoppfatning.

> Radikalt forum mot familiedestruksjon: http://forum.r-b-v.net/<

Profile  

Post subject:
PostPosted: Thu Aug 28, 2008 4:40 pm 

Du kan selv foreslå de du selv måtte ønske som avlastningsfamilie, eller støttekontakt - visste du det? De vil i så fall måtte være noen du stoler på og som du vet vil være lojale overfor deg og ikke lyve eller annet til barne -"vernet".

Profile  

Post subject: Alastning
PostPosted: Fri Aug 29, 2008 6:01 am 

Ja, det va det me behov...bv mener vi har behov, de har til og me skrevet i raporten at foreldrene har alkoholproblemer...men vi drikker ikke noe mer en andre, tar oss en fest av og til. Ja , det var en periode hvor far i huset drakk en del, det var den tiden vi ikke bodde sammen...Jeg kan jo heller ikke drikke noe fordi jeg bruker medisiner som ikke e forenelig me alkohol, men det øret hører de ike på.
Det var også prat på at hun skulle skifte omsorgsbase for en periode, men det sa æ blankt nei til. Så viss æ takker nei til ny avlastning, hva kommer bv til å finne på da...føler jo at vi blir skviset oppi et hjørne. Å masse av det som står i papirene e jo ikke korrekte opplysninger...navn, alder og bosteder e ikke korrekt....
Jeg ønsker barnevernet til en viss plass...hvorfor kan de ikke la folk være i fred...vi har to voksne sønner som har fått en go oppdragelse og er i full jobb begge to, det bør jo si noe om vår omsorgsevne...men nei, bv lurte på hvorfor de ikke bodde hjemme...guttene e 19 og 21, halllo...

Skolen jenta vår går på står foresten på listen over bv sympatisører...egentlig skulle flere lærere også stått oppført der...og såkalte gode naboer....

Profile  

Post subject: Re: Alastning
PostPosted: Fri Aug 29, 2008 1:51 pm 
Site Admin

lykketrollet wrote:
(...)
Jeg ønsker barnevernet til en viss plass...hvorfor kan de ikke la folk være i fred...vi har to voksne sønner som har fått en go oppdragelse og er i full jobb begge to, det bør jo si noe om vår omsorgsevne...men nei, bv lurte på hvorfor de ikke bodde hjemme...guttene e 19 og 21, halllo...
(...)

Slikt viser at bv gir blanke i om foreldre har omsorgsevner. Poenget deres er å ha makt og noe å drive på med.

Ord som "omsorgsbase" viser at de er sprø. Et hjem er et hjem, ikke en "omsorgsbase" som kan byttes ut når det passer maktpakket. Barn har ikke behov for "omsorgsbaser" men for mammaer og pappaer.

> Radikalt forum mot familiedestruksjon: http://forum.r-b-v.net/<

Profile  

Post subject: avlastning
PostPosted: Thu Sep 25, 2008 9:06 am 

Nå har bv avsluttet saken angående vår yngste datter.
Vi ønsket ikke mer avlastning, noe bv mente vår datter fortsatt har behov før. Men siden dette er et frivillig tiltak hadde de ikke noe annet å gjøre enn å avslutte saken....dermed er vi foreldre stemplet som vanskelige , og antagelig bare tenker på våre egne behov(i bv øyne).
Det vi sitter igjen med etter dette oppleget er en advokat regning på over 6000 kr. Denne regningen tar selvfølgelig en meget stor del av vår husholdningsbutsjett...så vi må kutte i de ting som ikke er apsolutt nødvendig...det vil si ...fritidsaktiviteter....ja, da e vi vel enda dårligere foreldre som ikke lar våre barn delta på noen ting...å regner med at det da kommer inn nye meldinger til bv...ser at dette blir en vond sirkel som er vanskelig å komme ut av....noe som har noen gode råd...
Har søkt om å få fri rettshjelp, men kjente akkurat litt for mye...det tas jo ikke hensyn til gjeld.

Profile  

Post subject:
PostPosted: Thu Sep 25, 2008 9:31 am 
Superposter

Om barna deltar på organsierte fritidsaktiviteter har ingen sammenheng med det å være gode foreldre.

Barns hverdag i dag er organisert så det holder. Det de trenger er tid for seg selv (lære å trives i eget selskap), mulighet til å føle seg nyttige og kjenne at de er elsket for det de er, ikke det de gjør.

For å slenge litt forskning inn i dette - så viste en undersøkelse i Sverige at barn med arbeidsledige foreldre (lite penger) opplevde det som en positiv mulighet til å bidra -både ved det de forsaket og det de kunne bidra med (som å samle flasker eller ta småjobber). De var faktisk mer lykkelige enn andre barn!

Det stemmer godt med min egen erfaring.

Profile  

Post subject:
PostPosted: Thu Sep 25, 2008 10:15 am 

Det spiller desverre ikke noe hva vi foreldre syns om fritidaktivitere, bv mener barn har godt av å være med på organiserte aktivitere.
Det sitter bvpedagoger på samtlige skoler i vårt land og propper hodene fulle til våre barn at de må være sosialt aktivt med ute på ting om ettermiddag og kveld.
Bvpedagoger på skolene er der for å sørge for at ungene har det bra på skolen....ikke legge seg oppi hva som forgår på kveldstid....men de har tydelig vis for lite å fare med i løpet av arbeidsdagen....de sitter å later som om de er "venninner og venner" med våre håpefulle....bare piss, de sitter der for å dolke et hvert menneske i ryggen straks de har mulighet til det...

Profile  

Post subject:
PostPosted: Thu Sep 25, 2008 10:57 am 

Enig lykketrollet, de er der for å se etter andres feil og tilkortkommenhet.
De er der ikke for å hjelpe - for det kan de ikke....... :(

Har du tenkt på det jeg nevnte for deg ovenfor? Om "BV" kommer igjen og forlanger avlastning - ha klar forslag til noen dere stoler på som deres hjelpere!

Profile  

Post subject: Gratis og vel organiserte fritidaktiviteter.
PostPosted: Fri Sep 26, 2008 12:43 am 

Det er håpløst å forsøke å tilfredsstile barnevernet. Har de først satt klørne i èn, kan en fikse på det ene, så begynner de med det andre...De har startet forfølgelsen, det fortsetter de med, og de gir seg aldri. Det er et spørsmål hvor mye en skal prøve å tilfredsstile det såkalte barnevernet overhodet.

På lik linje med mennesker som er mistenkt for kriminelle handlinger, burde foreldre som er mistenk for såkalt omsorgssvikt, ha rett til fri advokat. Men slik er det desverre ikke.

Jeg har selv vært fattig, med barn. Så jeg ble kreativ når det gjaldt dette med regelmessige fritidaktiviteter, som var gratis:

- Vi går på fjellet, til den og den toppen hver søndag. Det samler vi kvister sammen, tenner bål på samme sted hver gang, og griller pølser og steker pinnebrød.

- Hver onsdag går vi ned i fjæra. Vi registrerer flo og fjære, og gjetter om det flør eller fjærer. Samler krabber, og vasser, hopper på steiner.

Dette var to eksempler, hva en faktisk gjør er opp til ungenes og ens egen lyst. Og muligheter i nærmiljøet der en bor. En kan fylle på så mye en vil. Ritualer som gjentas ukentlig hjemme, er også en "fast" aktivitet.
Hvis det er faste aktiviteter barnevernet skriker etter, bør vel dette være mer enn fast nok. Og av adskillig høyere verdi enn de vanlige heseblesende "aktivitetene" - og de aktivitetene vi har, er gratis.

At dere har andre verdier enn barnevernet, kan vel ingen anklage dere for?

"Vi mener selvsagt det er svært viktig å ha faste aktiviteter, men verdiene vi har, gjør at vi prioriterer nærhet, naturen, og opplevelser som har et mål". "Som våre faste fritidsaktiviteter".

Barnevernet vil vel ikke fremstå som forfølgere av en familie, som burde stå som eksempel for mange? Å velge vekk stresset, til fordel for å finne ro i samvær og naturen?

Et tips å kanskje bygge sin indre styrke med: Snu det på hodet, og dropp tanken på ingen fritidsaktiviteter fordi barnevernet har tynt dere for penger. Sett nesa i sky - vis de - det er ikke fordi vi ikke har råd, å nei langt i fra! Vi velger noe annet!

Profile  

Post subject: Re: Gratis og vel organiserte fritidaktiviteter.
PostPosted: Sat Sep 27, 2008 8:39 am 
Superposter

athene wrote:
På lik linje med mennesker som er mistenkt for kriminelle handlinger, burde foreldre som er mistenk for såkalt omsorgssvikt, ha rett til fri advokat. Men slik er det desverre ikke.

Det er ikke alle anmeldelser av straffbare forhold som utløser rett til fri advokat. De må være av en viss alvorlighetsgrad. Men jeg er fullt enig med deg i at foreldre som mistenkes av "barnevernet" for alvorlig omsorgssvikt burde ha rett til fri advokat, uavhengig av inntekt.

Det å bli fratatt barna med tvang er like forferdelig som mange år i fengsel.

Ellers er jeg enig i at det er tilnærmet umulig å tilfredsstille "barnevernet", som har et umettelig behov for underkastelse. Du vil aldri kunne klare å bøye deg langt nok bakover, uansett hva du gjør. Så slutt å prøve å tilfredsstille det umettelig behovet til "barnevernet". Ondskapen må bekjempes, ikke gis ny næring. Djevlepakket må bekjempes på alle arenaer i samfunnet.

will be anarchy.” Lord Denning (1899-1999)

Profile  

Post new topic Reply to topic  [ 12 posts ]