It is currently Thu Apr 18, 2024 8:59 pm



Post new topic Reply to topic  [ 14 posts ] 
Author Message
 Post subject: Vitenskapelige referanser - diskusjon med Mensa-medlemmer
PostPosted: Wed Jul 02, 2008 3:28 am 
Offline
Site Admin
User avatar

Joined: Sun Feb 05, 2006 7:18 pm
Posts: 7442
Location: Mosjøen, Vefsn kommune på Helgeland.

Vitenskapelige referanser - diskusjon med Mensa-medlemmer


IQ gjør ikke folk immune mot tidens mote-ideologi... :D

Kilde
Quote:

Kilde
"]
(...)

Referanser til vitenskapelige studier?

Barn gir beng i hvem som er omsorgsperson for dem så lenge de får nærhet, omsorg og forutsigbarhet. Det biologiske prinsippet ivaretar foreldrenes interesser, bare foreldrenes interesser, og ingen andre enn foreldrenes interesser. Atskillelse mellom barn og omsorgsperson (ikke foreldre. omsorgsperson) kan være traumatisk, men tilbakeføring til biologiske foreldre når trygghet er etablert hos fosterforeldre er like traumatisk.

(...) og de andre taperforeningene for fedre som ikke har klart å få til en ordentlig samværsavtale har et formål, og det er å tilfredsstille foreldrenes naturlige behov for å se sine barn.

Barna har ingen slike behov.

Dette er så galt som det bare kan bli. Og det finnes overhode ingen vitenskapelig evidens for slike påstander. Det er hva jeg kalle psyko- og sosio-babbel. Det er ren ideologi eller det "filosofinerder" gjerne kaller platonisme. Platon TENKTE seg til at det måtte være si og så, og konstruerte sine idéer om idealstaten. Sosio- og psyko-bablerne TENKER seg til at forholdet mellom mennesker er si og så, og konstruerer sine idéer om samfunn og familie.

Unntaket er at foreldre har naturlige behov for å se sine barn. Det er helt korrekt!

[quote="
http://no.wikipedia.org/wiki/Postmodernisme
wrote:
Begrepet postmodernisme ("etter modernismen") brukes ofte om en ideologi som er kritisk til modernitetens ideologier, for eksempel troen på fremskrittet, på at ett livssyn er riktigere enn andre livssyn, og på kjernefamilien, demokratiet og andre institusjoner som er blitt selvfølgelige under moderniteten. Postmoderne mennesker synes - enkelt sagt - at miljøvern er viktigere enn industrialisering, og de jakter heller ikke på sin egen identitet. I stedet spiller de ulike roller i ulike situasjoner, og er fornøyd med det. De melder seg ikke inn i livssynssamfunn, men plukker religiøse og ideologiske tanker fra mange kilder, uten å bry seg om hvorvidt de passer logisk sammen.

(Mine fremhevinger.)

Dette er du "barn av". Det er kanskje barnevernet som er mest skadet av denne tenkningen med mangel til beviskrav. Ikke vitenskapelig familiekritikk (mange sosialister og ikke minst feminister. Kapitalistene forsøker også å frigjøre arbeidskraft fra familiene.) og manglende logisk sammenhang.

Vitenskapelige referanser:
Når det gjelder skadevirkninger i ikke-biologiske familier, så har jeg et par ganger i debatten vist til de canadiske psykologene Martin Daly og Margo Wilson. Det viser, til det dramatiske, hvordan det er for barn i ikke-biologiske miljø.
http://mhskanland.net/page64/page65/page5/page5.html#01

Bohman & Sigvardsson:
et prospektivt longitudinelt studie av barn registrert for adopsjon
Omhandler hvordan det går med barnevernsbarn kontra hjemmeværende barn hos tilsvarende påstått dårlige foreldre. altså sammenlignende forskning.
http://www.barnasrett.no/Forskning/bohman.htm

Arvelighetsperspektivet
Per i dag hevder forskerne at arv utgjør ca 60-70% av adferdsavvik. 10% er "vet-ikke-gruppe". En mengde miljøfaktorer er skyld i resten. Fra hodeskader i trafikken til mobbing i skole, voldtekter, overfall, dårlige venner, rus, etc. Ja, og så foreldre da som bv skylder omtrent alt på. (Nå har jeg vert deterministisk, noe jeg egentlig ikke er. Jeg tror på valget.) Barnevernet skylder som sagt på foreldrene. Forskning om arv bør være noenlunde kjent, og er på kollisjonskurs med barnevernstenkningen.

Evolusjonstenkningen er også kjent
Det er MINE gener jeg arbeider for å føre videre. I KONKURRANSE med de andre sine gener. Martin Daly og Margo Wilsons forskning over belyser dette.

Skaden på barna ved adskillelse barn og foreldre
Fra boken "Adskillelse Barn og foreldre" av Sverre Kvilhaug.
"En gruppe forskere i Israel, O. Agid, B. Shapira, J. Zislin, M. Ritsner, B. Hanin, H. Murad, T. Troudart, M. bloch, U. Hersco-Levy og B. Lerer, presentert i Molecular Psychiatri i 1999, og referert bl.a i Mental Health Today, la fram meget overbevisende og dramatiske forskningsresultater vedrørende psykiske forstyrrelser relatert til tidlig tap av foreldre, særlig adskillelse på annen måte enn ved død. Innledningsvis uttales i forskningsrapporten at den antatte sammenhangen mellom tidlige miljømessige stressfaktorer som tap av foreldre som barn og psykisk psykdom i voksen alder, har pirret psykiateres nysgjerrighet i størstedelen av århundret. Utrolig nok, min kommentar, synes det likevel ikke å ha pirret nevneverdig norske eller nordiske forskeres nysgjerrighet. (...)"

For å gjøre historien kort, så kunne det knyttes økt mengde psykiske-, sosiale- og mange andre problemer til adskillelse barn og foreldre. Kort sagt: Barna tok skade. (Foreldrene var ikke med i det jeg har lest om undersøkelsen.)

Sannsynligheten for at forskningsrapportens resultater var tilfeldige, kunne gjerne måles i promille! Til sammenligning så er det akseptabel god forskning når slikt kan måles under 5%.

Dette er sosiologisk forskning som er alt annet enn nordisk sosio-babbel. Første delen av nevnt bok, inneholder en mengde referanse til- og beskrivelse av god forskning.

Skadeomfang og selvmord hos norske barnevernsbarn - 1990-2002
http://www.nibr.no/content/view/full/2355
Barnevernsbarn tar sine liv 8 ganger oftere enn andre barn. Alle typer helseproblem og skader er dramatisk overrepresentert.
Kynisk skylder barnevernerne dette på familien. Men forskningen av høy kvalitet som jeg viser til over, sier noe helt annet.

Dette skal være nok til å vekke de som vil bli vekket.
[/quote]

_________________
¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯
.
"Vårt" lysebrune-mørkerøde såkalte barnevern stjeler mennesker
> Radikalt forum mot familiedestruksjon: http://forum.r-b-v.net/<


Last edited by Arild Holta on Tue Jul 08, 2008 7:16 am, edited 1 time in total.

Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Thu Jul 03, 2008 10:46 am 
Offline
Site Admin
User avatar

Joined: Sun Feb 05, 2006 7:18 pm
Posts: 7442
Location: Mosjøen, Vefsn kommune på Helgeland.
I de fleste diskusjoner ville ikke dette stoppet kjeften på motstanderne. Her gjorde det imidlertid det. De hadde høy nok standard til å gripe poengene.

Det krever nok litt opplæring eller faktaorientering, ikke bare IQ.

Jeg hadde faktisk forventet flere motargument av den selvbedrageriske typen...

_________________
¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯
.
"Vårt" lysebrune-mørkerøde såkalte barnevern stjeler mennesker
> Radikalt forum mot familiedestruksjon: http://forum.r-b-v.net/<


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Thu Jul 03, 2008 9:47 pm 
Offline
Superposter

Joined: Thu Oct 26, 2006 9:47 am
Posts: 1293
Location: Stjørdal
Arild skrev:

Quote:
Innledningsvis uttales i forskningsrapporten at den antatte sammenhangen mellom tidlige miljømessige stressfaktorer som tap av foreldre som barn og psykisk psykdom i voksen alder, har pirret psykiateres nysgjerrighet i størstedelen av århundret. Utrolig nok, min kommentar, synes det likevel ikke å ha pirret nevneverdig norske eller nordiske forskeres nysgjerrighet. (...)"


Dersom det er hold i det Gatto (og flere andre) hevder om at vi ikke har tilstrekkelig mange avvikere til å holde alle industrigrene som lever av avvik og skadede mennesker, skulle det vel tyde på at de på en måte gjør som glassmesteren som knuste ruter for å få oppdra. Man sager ikke av den greien en sitter på heller - bortsett fra noen få og de får valget mellom yrkesforbud eller belønning for å holde kjeft.

Men det er klart... blant overklassen har denne praksisen med atskillelse pågått lenge. Forskjellen er at de aldri er i tvil hvor de hører hjemme, og de skal ikke forandres. En annen forskjell er at de gjør det frivillig, og til og med betaler for det. Men så venter det en helt annen karriere der framme også.

Dette kalles vel sosial intelligens.....

_________________
Don't hate the media, become the media!


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Fri Jul 04, 2008 3:20 pm 
Offline
Site Admin
User avatar

Joined: Sun Feb 05, 2006 7:18 pm
Posts: 7442
Location: Mosjøen, Vefsn kommune på Helgeland.
Og der var "morroen" over i mensa-forumet.
Quote:
Jeg kjenner mange barnevernpedagoger, Arild. Jeg kjenner også mange misbrukte barn.

Slik jeg ser det så er ikke det du driver med til gavn for noen av dem.

Jeg tror heller ikke det er til gavn for foreldrene.

Litt føleri og man føler seg sååå mye bedre. Slikt motbeviser all vitenskap.

Quote:
Det er vel en grunn til at de som oftest kontakter barnevernet er foreldrene selv?

Ja, de er som kjent - i vårt miljø - lurt til å tro på bv som hjelpeinstans.

Quote:
Tråden er nå stengt. Det er tydelig at du hater barnevernet, men dette hatet får du få utløp for i et annet forum.

Tillegging av motiv, får det til å kjennes godt ut på innsiden! Jeg har ikke levd ut noe hat, på mensas forum. Likevel: Som et redelig menneske hater jeg selvsagt barne"vernets" overgrep.

Hva skal vel et stakkar mensa-medlem gjøre når virkligheten ikke passer inn?! Tryggest å stenge debatten.

Kilde

_________________
¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯
.
"Vårt" lysebrune-mørkerøde såkalte barnevern stjeler mennesker
> Radikalt forum mot familiedestruksjon: http://forum.r-b-v.net/<


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Fri Jul 04, 2008 3:53 pm 
Offline
Rang: Storbruker

Joined: Fri Aug 31, 2007 8:53 am
Posts: 304
Dette var en skikkelig skuffelse, Arild. Jeg hadde virkelig trodd at de menneskene der hadde høyere IQ enn som så..... :lol:


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Sat Jul 05, 2008 8:34 am 
Offline
Superposter

Joined: Thu Oct 26, 2006 9:47 am
Posts: 1293
Location: Stjørdal
Siden du, Arild, blir beskyldt for å "hate" barenvernet siden du er kritisk til det - betyr det da at de som er ukritiske til barnevernet "elsker" det?

_________________
Don't hate the media, become the media!


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Sat Jul 05, 2008 10:49 am 
Offline
Site Admin
User avatar

Joined: Sun Feb 05, 2006 7:18 pm
Posts: 7442
Location: Mosjøen, Vefsn kommune på Helgeland.
De elsker å drive med overgrep og tortur! :P

_________________
¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯
.
"Vårt" lysebrune-mørkerøde såkalte barnevern stjeler mennesker
> Radikalt forum mot familiedestruksjon: http://forum.r-b-v.net/<


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Sat Jul 05, 2008 12:09 pm 
Offline
Rang: Storbruker
User avatar

Joined: Fri Dec 22, 2006 1:40 pm
Posts: 978
Location: Vefsn
Målt- altså beregnet iq er egentlig bare noe som noen er mer opptatt av og skryter mer av enn andre, den er neppe heller konstant da noen oppgaver/problemstillinger -løsninger ligger mer og kommer lettere for enkelte fra stilling til stilling.

- MEN, man kan måle og påvise så mye iq som man bare finner,det er først når den anvendes mennesket bak den kommer frem og det er først og fremst det dette handler om, MENNESKELIGHET.

Hitler posisjonerte seg nok for riksdagen ved å anvende en viss grad av iq.

_________________
B.E.Bjorbekkmo
[size=75][color=red]
Gjør ALLTID og uten unntak opptak av møter, telefonsamtaler o.l. med BV etc[/color]
Dette har du lovlig og full adgang til iht [url=http://www.lovdata.no/all/tl-19020522-010-017.html#145a]straffelovens § 145a[/url], så lenge du selv deltar i samtalen.[/size]

[url=http://barnevernet.origo.no]Barnevern[/url]


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Sun Jul 06, 2008 10:31 am 
Offline
Superposter

Joined: Thu Oct 26, 2006 9:47 am
Posts: 1293
Location: Stjørdal
Min erfaring - og jeg vet at jeg har lest om forskning som bekrefter dette - er at intelligens kan trenes opp. Men akkurat som med kroppen, der noen foretrekker eller er spesielt flinke til forskjellige former for fysisk aktivitet - er det ulike talenter og interesser for ulik mental aktivitet.

Å være flink til å løse logiske tester er ikke det samme som å være i stand til å løse livets tester eller forstå virkeligheten noe bedre.

Det ville jo være det samme som å hevde at alle kryssordeksperter skriver godt.

_________________
Don't hate the media, become the media!


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Thu Jul 17, 2008 9:55 pm 
Offline
Site Admin
User avatar

Joined: Sun Feb 05, 2006 7:18 pm
Posts: 7442
Location: Mosjøen, Vefsn kommune på Helgeland.
Forholdet til sannhet - virkelighet - kan bedres.

Små forbedringer gjør veldig mye.

Forholdet til logikk og matematikk kan også bedres. Tro ikke at mennesker med litt logikk og matematikk i utdannelsen, praktiserer dette i særlig grad. Nei, det fungerer gjerne som "skolekunnskap" isolert fra resten av livet.

Det skal ikke mye trening i slikt før man langt passerer de politisk korrekte.

Problemet er at mennesket er utrolig dyktig til å resonere seg BORT fra virkeligheten. Det er så mye som er trygt eller artig å mene...

_________________
¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯
.
"Vårt" lysebrune-mørkerøde såkalte barnevern stjeler mennesker
> Radikalt forum mot familiedestruksjon: http://forum.r-b-v.net/<


Top
 Profile  
 
 Post subject: mensa?
PostPosted: Sat Jul 19, 2008 7:26 am 
Offline
Superposter
User avatar

Joined: Mon Aug 21, 2006 4:18 pm
Posts: 1851
Location: Bergen


De i mensa er kanskje flinkere enn meg til å løse matematiske ligninger, men de er helt tydelig for meg at de er i minus når det gjelder sosial-intelligens og åndelig intelligens. Noen andre smartinger har for øvrig funnet ut at det finnes enda flere intelligenser enn IQ,

se de 7 intelligenser

og det kan jo godt hende at det dukker opp enda flere.


_________________
Den som tror at det å være liten ikke gir innflytelse, har aldri lagt i telt med mygg!
Signer OPPROP mot fylkesnemnda her!
Bli med på MASSESØKSMÅL MOT FYLKESNEMNDA!


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: mensa?
PostPosted: Sat Jul 19, 2008 11:18 am 
Offline
Site Admin
User avatar

Joined: Sun Feb 05, 2006 7:18 pm
Posts: 7442
Location: Mosjøen, Vefsn kommune på Helgeland.
Hva får noen til å bruke hodet på (1) familie, mens andre bruker det på (2) makt?

(3) Hvilken inteligens fører folk inn i årtusener gamle yrker som pastor, heksedoktor, shaman eller profet - altså det som har med åndelighet, moral og gjerne ispedt litt helsebehandling, bønn for syke eller urtemedisin? Disse er gjerne bærere av de åndelige og ideologiske forestillingene, og er litt filosofiske av seg. Slike kombinasjonen finner man masse av fra all menneskelig virke opp gjennom hele historien. Fra budistprester og amerikanske fjernsynsevangelister til ideologer som driver med psyko- og sosio-babling, f.eks Freud. For ikke å snakke om Marx.

Ingen av inteligensforklaringene, eller personlighetsforklaringer, for den saks skyld, forklarer dette.

Jeg deler altså mennesker inn i familiemennesker, maktmennesker og de "åndelige", og ser dette som tre grunnleggende måter å uttrykke inteligens, eller tre grunnleggende måter å være inteligent.

Dette forumet har en betoning på familiemennesker.

Det såkalte barnevernet har en betoning på maktmennesker og forskrudd "åndelighet" eller ideologi.

Kombinasjonen av makt og åndelighet/ideologi er alltid farlig.

_________________
¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯
.
"Vårt" lysebrune-mørkerøde såkalte barnevern stjeler mennesker
> Radikalt forum mot familiedestruksjon: http://forum.r-b-v.net/<


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Sun Jul 20, 2008 1:13 am 
Offline
Site Admin
User avatar

Joined: Sun Feb 05, 2006 7:18 pm
Posts: 7442
Location: Mosjøen, Vefsn kommune på Helgeland.
Her summerer Børge Svanstrøm Amundsen etter å raskt ha satt seg inn i barnevernsproblematikken.

Quote:
Ofte benyttes føre var basert på psykologisk rasjonalisering - dette holder ikke mål, og er ikke en rettsstat verdig. Etter min mening må man rette skytset mot metodikken alene. Et spørsmål må gå igjen: finnes det bevis på vanskjøtsel? Videre må feil kontekst kategorisk avvises som irrelevant - et eksempel: i Svanhild-saken tok man utgangspunkt i mor, og ikke barna. Dette er kjernen.


En sjelden god summering. Igjen imponerer DLFs lyse hoder meg. :)

PS: Han deltok i diskusjonen på MENSA-forumet, men virket ikke til å være MENSA-medlem. Jeg tviler imidlertid ikke et øyeblikk på at han kan bli det når han måtte ønske.

_________________
¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯
.
"Vårt" lysebrune-mørkerøde såkalte barnevern stjeler mennesker
> Radikalt forum mot familiedestruksjon: http://forum.r-b-v.net/<


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Sun Jul 20, 2008 11:55 am 
Offline
Rang: Storbruker
User avatar

Joined: Wed Jul 18, 2007 12:31 pm
Posts: 462
Location: Fredrikstad
Quote:
Ofte benyttes føre var basert på psykologisk rasjonalisering - dette holder ikke mål, og er ikke en rettsstat verdig. Etter min mening må man rette skytset mot metodikken alene. Et spørsmål må gå igjen: finnes det bevis på vanskjøtsel? Videre må feil kontekst kategorisk avvises som irrelevant - et eksempel: i Svanhild-saken tok man utgangspunkt i mor, og ikke barna. Dette er kjernen.


Ja her har vi kjernen i alle barnevernsaker.

Barnevernet sa til meg engang: Det er ikke deg vi skal hjelpe, det er barnet.

Så hvorfor er di så på hugget etter å utrede meg og ikke barna?

For det er på barna man ser om barnet har det godt eller vont hjemme. Barnet er beviset i seg selv.

Å etter å ha utredet meg i to år, for så å ta barna mine, uttalte barnevernet etter plassering:

Gud å flotte barn du har!

Er barn flotte barn om di har det vont hjemme? Nei absolutt ikke!

_________________
Jeg fører ingen krig.
Det er det Fredrikstad kommune v barneverntjenesten som gjør.
Jeg forvarer det som er rettmessig mitt.
Det er kun jeg som har båret mine 4 barn under mitt hjerte i 9 mnd, for så å sette dem til verden.
Jeg krever å få tilbake mitt liv, som Fredrikstad kommune v barneverntjenesten urettmessig har fratatt meg.


Top
 Profile  
 
Display posts from previous:  Sort by  
Post new topic Reply to topic  [ 14 posts ] 

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 2 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum

Search for:
Jump to:  
Theme designed by stylerbb.net © 2008
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
All times are UTC [ DST ]