It is currently Thu Jun 19, 2025 3:18 pm

Post new topic Reply to topic  [ 17 posts ]  Go to page 1, 2  Next
Author Message
 Post subject: nest eldste jenta mi ble flyttet i dag til en intistiusjon
PostPosted: Mon Jan 14, 2008 11:58 pm 
Rang: Ivrig bruker

bredskaps hjemmet klarte henne ikke. stakkars jenta mi.
tror dette har knekt henne sikkeligt.
det værste er at jeg tror ei i familen min har meldt meg pga. hun ikke liker mannen min.
snakket med henne i tlf. og hun forsnakket seg. viste hvem saksbehandleren var også.

men det får jeg vel greie på i en eventuelt fylkesnemd sak.
antaglig må eldste jenta mi også flytte hun er vist veldig forbanna. på bv.
så dem sier nå at hun sliter psykisk.

får treffe ungene til uka. :D :)

Profile  

Post subject:
PostPosted: Tue Jan 15, 2008 2:36 am 

uff føler med deg...

Profile  

Post subject: Re: nest eldste jenta mi ble flyttet i dag til en intistius
PostPosted: Wed Jan 30, 2008 10:14 am 

evy wrote:
bredskaps hjemmet klarte henne ikke. stakkars jenta mi.
tror dette har knekt henne sikkeligt.
det værste er at jeg tror ei i familen min har meldt meg pga. hun ikke liker mannen min.
snakket med henne i tlf. og hun forsnakket seg. viste hvem saksbehandleren var også.

men det får jeg vel greie på i en eventuelt fylkesnemd sak.
antaglig må eldste jenta mi også flytte hun er vist veldig forbanna. på bv.
så dem sier nå at hun sliter psykisk.

får treffe ungene til uka. :D :)

Er redd for livet til nest eldste jenta mi, hun sier at hun heller vil dø enn og ikke komme hjem.
hun er helt knekt på grunn av dette, har sagt i fra men.
Har sagt til henne at jeg gjør alt for at hun skal komme hjem.
At jeg ikke skal gi meg, til hun er hjemme her igjen.
Men hva hvis hun ikke klarer dette, :cry:

noen gode råd, så tar jeg i mot det med takk. er så fortvilet. :cry: :cry: :cry: :cry: :cry:

Profile  

Post subject: Eldstejenta
PostPosted: Wed Jan 30, 2008 10:40 pm 
Superposter

Hvis eldstedatteren din er 13 år gammel, så be henne holde ut noen få år til. Ikke gi tapt!

will be anarchy.” Lord Denning (1899-1999)

Profile  

Post subject: Re: Eldstejenta
PostPosted: Wed Jan 30, 2008 11:01 pm 

agrippa wrote:
Hvis eldstedatteren din er 13 år gammel, så be henne holde ut noen få år til. Ikke gi tapt!

Kjære, vene Agrippa- jeg stusser over et slikt "råd". Hvordan kan du si det? Hvor lenge er "noen år" å "holde ut" for et barn?
Jeg synes det er hjerteskjærende.

Stå på Evy- kjemp for barnet ditt - og deg selv.Nå! Det tror jeg Agrippa mener også..

Profile  

Post subject:
PostPosted: Thu Jan 31, 2008 10:45 am 
Superposter

Ja, hvor lenge er ikke "noen år" for en trettenåring.

Allikevel viser det seg at det skal veldig mye til at barnevernet klarer å beholde kontrollen over barna etter at de har nådd en viss alder (femten) og at de da får flytte hjem igjen.

Men to år er fryktelig lang tid og mulighetene er store for at barnet blir introdusert for rusmidler og kriminalitet av andre beboere ved institusjonen i denne perioden. Da har barnevernet fått grunnlag for å beholde kontrollen fram til barnet blir myndig (om de ønsker det).

Derfor bør en kjempe med nebb og klør - ikke minst for å holde motet oppe hos barnet selv - og samtidig vite at is i magen hos foreldre og barn kan gi uttelling.

Profile  

Post subject: Re: Eldstejenta
PostPosted: Thu Jan 31, 2008 5:12 pm 
Superposter

SINT wrote:
agrippa wrote:

Kjære, vene Agrippa- jeg stusser over et slikt "råd". Hvordan kan du si det? Hvor lenge er "noen år" å "holde ut" for et barn?
Jeg synes det er hjerteskjærende.

Stå på Evy- kjemp for barnet ditt - og deg selv.Nå! Det tror jeg Agrippa mener også..

Barnetraffickernes behandling av barn er hjerteskjærende. To år er selvfølgelig veldig lang tid for en tretten-åring, men poenget mitt var at det er viktig å ikke miste motet, for årene vil gå og da er det viktig å ikke ha gitt tapt i mellomtiden. Det er dessverre ungdommer som begår selvmord i ventetiden fordi de ikke holder ut. Hvis man vet at man kan komme ut av plasseringen om to år så er det et mål å se frem til og kan gi den nødvendige motivasjonen.

Hvor mye verre er det ikke når barnetraffickerne beslaglegger småbarn. Da må barna og foreldrene belage seg på å vente 10-15 år før de kan treffes på normalt vis igjen.

Dessverre blir både barn og ungdom ofte ødelagt mens de er plassert. Det ender med tidlig graviditet og ny ulykke for den neste generasjonen eller ungdommen blir introdusert for rusmidler av de andre plasserte ungdommene.

Jeg håper eldstejenta klarer å se lyset i tunnelen, langt der fremme og at hun ikke lar seg fullstendig nedpsyke av barnetraffickernes misantropiske verdensoppfatning. Hun må finne et eller annet som gir henne styrke. Det meste kan utholdes om man har håp.

Jeg håper selvsagt at Evy får ut eldstejenta si så raskt som mulig, men vi vet alle at barnetraffickerne har utrolig mye makt, og det er vanskelig å kjempe imot dette enorme djevelske maktapparatet, som knuser alt som kommer i dets vei.

Profile  

Post subject:
PostPosted: Thu Jan 31, 2008 5:43 pm 
Rang: Storbruker

Det er vel ingen fasit-svar på hvordan man kan få barna gjennom noe sånt. Nå vet jeg ikke hvor ofte du får se jenta di, men når hun er såpass gammel, tror jeg nok det beste er å være "brutalt ærlig", som det heter.
Fortell henne at dette kan ta lang tid. Og hold henne gjerne oppdatert på hva du gjør for å få dem tilbake. Når du skal i fylkesnemnda, hva som skjedde der, hva som skjer etter det, osv.

Pass deg vel for å bruke sterke ord om barnevernet, og ikke fortell barna for mye om dine følelser omkring dette. Når barna får sin talsperson, vil du ikke oppleve å høre at dine barns ønske om å dra hjem, er "plantet" av deg. Ei heller at de tar etter din motvilje i forhold til saken. For det vil du etter all sannsynlighet. Så gjør hva du kan for at barna ikke bruker dine ord som hjelp til å beskrive sine følelser, de må bruke helt sine egne.
Barn har ofte lett for å uttrykke sine følelser på en lignende måte som foreldrene. Det betyr ikke at de sier det for ikke å såre deg, eller fordi de tror at det er meningen at de skal føle det sånn, men fordi det er lettere å få fram hva de mener ved å bruke foreldrenes uttrykksmåte. Dette er en situasjon barna ikke vil ha lett for å beskrive hvordan føles, uansett hvor flinke de normalt sett er å ordlegge seg. VI forstår det, men barnevernet gjør det ikke, så det vil bli brukt mot deg, og det er noe du bør unngå.

Gi de eldste dagbøker, hvor de kan skrive ned hva de føler, hva de tenker, hva de lurer på, osv. Og fortell dem at dere kan snakke sammen om det de har skrevet, hver gang dere treffes. Dersom de har spørsmål, kan du svare på dem du har svar på, de andre kan du gjerne bruke litt tid å finne svar på til neste gang. Selv om du forteller jenta at dette kan ta lang tid, er det også viktig at hun vet at det er dagen i dag hun må fokusere på. Hun må få føle det hun føler, men det kan hjelpe å få dem ned på papir. Det kan også være til hjelp når dette er over, uansett utfall.

Håper noe av dette kan være til hjelp. Og husk å forsikre henne så ofte du kan, om at du gjør alt du kan for at hun og søsknene skal få komme hjem igjen. Selv om du sier det tusen ganger, skader det ikke å si det èn gang til...

Profile  

Post subject:
PostPosted: Thu Jan 31, 2008 6:41 pm 

Raven Emerald wrote:
Det er vel ingen fasit-svar på hvordan man kan få barna gjennom noe sånt. Nå vet jeg ikke hvor ofte du får se jenta di, men når hun er såpass gammel, tror jeg nok det beste er å være "brutalt ærlig", som det heter.
Fortell henne at dette kan ta lang tid. Og hold henne gjerne oppdatert på hva du gjør for å få dem tilbake. Når du skal i fylkesnemnda, hva som skjedde der, hva som skjer etter det, osv.

Pass deg vel for å bruke sterke ord om barnevernet, og ikke fortell barna for mye om dine følelser omkring dette. Når barna får sin talsperson, vil du ikke oppleve å høre at dine barns ønske om å dra hjem, er "plantet" av deg. Ei heller at de tar etter din motvilje i forhold til saken. For det vil du etter all sannsynlighet. Så gjør hva du kan for at barna ikke bruker dine ord som hjelp til å beskrive sine følelser, de må bruke helt sine egne.
Barn har ofte lett for å uttrykke sine følelser på en lignende måte som foreldrene. Det betyr ikke at de sier det for ikke å såre deg, eller fordi de tror at det er meningen at de skal føle det sånn, men fordi det er lettere å få fram hva de mener ved å bruke foreldrenes uttrykksmåte. Dette er en situasjon barna ikke vil ha lett for å beskrive hvordan føles, uansett hvor flinke de normalt sett er å ordlegge seg. VI forstår det, men barnevernet gjør det ikke, så det vil bli brukt mot deg, og det er noe du bør unngå.

Gi de eldste dagbøker, hvor de kan skrive ned hva de føler, hva de tenker, hva de lurer på, osv. Og fortell dem at dere kan snakke sammen om det de har skrevet, hver gang dere treffes. Dersom de har spørsmål, kan du svare på dem du har svar på, de andre kan du gjerne bruke litt tid å finne svar på til neste gang. Selv om du forteller jenta at dette kan ta lang tid, er det også viktig at hun vet at det er dagen i dag hun må fokusere på. Hun må få føle det hun føler, men det kan hjelpe å få dem ned på papir. Det kan også være til hjelp når dette er over, uansett utfall.

Håper noe av dette kan være til hjelp. Og husk å forsikre henne så ofte du kan, om at du gjør alt du kan for at hun og søsknene skal få komme hjem igjen. Selv om du sier det tusen ganger, skader det ikke å si det èn gang til...

hei

Takker for alle svarene jeg har fått. :)

Har sagt til jenta mi og dem andre at jeg gjøralt det jeg kan for og få dem hjem.
Men at det kan lit tid.og jeg vet ikke hvor lang tid det kan ta. Men jeg skal stå alt det jeg kan og gjøre alt for og få dem hjem.
foreløpig får jeg treffe barn 1 gang i mnd.

hun på 13 har nå prøvd og stikke et par ganger for hun vil hjem.

Profile  

Post subject:
PostPosted: Thu Jan 31, 2008 6:54 pm 
Superposter

evy wrote:

Én gang i måneden er selvfølgelig ikke nok, men det er nok av foreldre som kun får treffe barna sine to timer et par ganger i året.

Det at datteren din har forsøkt å stikke av fra fangevokterne sine, er et godt tegn. Det viser at hun har kampvilje og ikke vil gi seg så lett.

Profile  

Post subject:
PostPosted: Thu Jan 31, 2008 9:19 pm 

agrippa wrote:
evy wrote:

Én gang i måneden er selvfølgelig ikke nok, men det er nok av foreldre som kun får treffe barna sine to timer et par ganger i året.

Det at datteren din har forsøkt å stikke av fra fangevokterne sine, er et godt tegn. Det viser at hun har kampvilje og ikke vil gi seg så lett.

hei.

ja jenta mi har kamp vilje så det holder hun :D
advokat Riderbo skal prøve og få litt oftere samvær.
bv sa de startet slik siden barna har det tøft nå. :cry: Og det skjønner jeg godt de får jo ikke være sammen med meg.
.men får snakke så mye jeg vil med de stedene barna er på.Bv har sagt de får posetive tilbake meldinger ang. meg der. hehe.

klagen påvedtaket har blitt sendt tingretten.av min advokat.
håper det går fort.

Men man finner fort ut hvem man kan stole pånår man er i en slik sak.

Profile  

Post subject:
PostPosted: Sat Feb 02, 2008 10:37 am 
Superposter

Raven Emerald skrev:

Quote:

Veldig godt råd - for alle som sliter. Det trener både tanke og uttrykksevne og vil styrke deg i lengden. Spesielt når alt er som mest kaotisk vil det å skrive ned små og store hendelser, tanker og følelser hjelpe til å sette ting i sammenheng!

Anbefales for alle - selv de som bare har skrevet handlelister til nå!

Profile  

Post subject:
PostPosted: Sat Feb 02, 2008 8:31 pm 
Site Admin

Synes å ha lest klare definisjoner av hva foresatte har rett til mht å lese av barns dagbøker. Dette må kunne brukes mot fosterforeldre som sniker i dagbøker.

> Radikalt forum mot familiedestruksjon: http://forum.r-b-v.net/<

Profile  

Post subject: mobiltlf.
PostPosted: Sun Feb 03, 2008 2:17 am 

Anne Brit Raaen wrote:
Raven Emerald skrev:

Quote:

Veldig godt råd - for alle som sliter. Det trener både tanke og uttrykksevne og vil styrke deg i lengden. Spesielt når alt er som mest kaotisk vil det å skrive ned små og store hendelser, tanker og følelser hjelpe til å sette ting i sammenheng!

Anbefales for alle - selv de som bare har skrevet handlelister til nå!

kan bv nekte barn på 13 og 15 år og ha mobil?
har fått beskjed om at de må levere mobilene til meg

Profile  

Post subject: Dette fins det forskrifter om
PostPosted: Sun Feb 03, 2008 12:58 pm 
Superposter

Å nekte barn å bruke mobiltelefonen sin er ikke uproblematisk, fordi det må ansees som ytterligere tvangsinngrep. Selvfølgelig prøver de seg ved de ulike institusjonene, men det har de som et utgangspukt ikke lov til. Blir barn utsatt for telefon/mobil-nekt, så skal man kontakte fylkesmannen.

"Institusjonen kan ikke nekte beboeren å medbringe egen mobiltelefon under institusjonsoppholdet, med mindre det er i samsvar med formålet med institusjonsoppholdet eller beboerens alder, eller er nødvendig av hensyn til trygghet og trivsel."
Forskrift om rettigheter og bruk av tvang under opphold i barneverninstitusjon med merknader (regjeringen.no)

Mer om institusjon og telefon:
"En annen husregel var at ungdommene måtte levere fra seg mobiltelefonen på nattetid natt til hverdager. Også det mener fylkesmannen er ulovlig strengt."
http://www.varden.no/article/20060824/NYHET/108240121

"Stipendiat og ekspert på barnerett, Elisabeth Gording Stang, mener det fortsatt kan være mulig å nekte ungdommer på en barnevernsinstitusjon å bruke mobiltelefonen om natta. Men det kan ikke være en generell husregel."
http://www.varden.no/apps/pbcs.dll/arti ... /108240122

"Ungdom på Sole utredningssenter fikk ikke lukke døren og måtte ha tilsyn når venner kom på besøk. De ble også nektet å benytte egen mobiltelefon. Fylkesmannen mener det er lovbrudd å ha dette som generell rutine. Institusjonen beklager, og har endret praksis."
http://www.oblad.no/apps/pbcs.dll/artic ... /107190042

Les mer om: "Rettigheter for beboere i barneverninstitusjoner"
http://www.fylkesmannen.no/hoved.aspx?m ... id=1269215

"Leder for Erik Børresens Barnevernssenter, Tove Vigelsjø, avvikler nå det ulovlige mobiltelefonforbudet for barn som kommer til institusjonen."
http://dt.no/apps/pbcs.dll/article?AID= ... 6348317238

Mere nyttig (BarnasRett)

Profile  

Post new topic Reply to topic  [ 17 posts ]  Go to page 1, 2  Next