It is currently Sat Apr 20, 2024 4:05 am



Post new topic Reply to topic  [ 2 posts ] 
Author Message
 Post subject: Ytringsfrihed – tavshedsplikt (Tilegnet familien Holta)
PostPosted: Sun Jan 20, 2008 2:42 pm 
Offline
User avatar

Joined: Sun Jan 20, 2008 2:18 pm
Posts: 7
Location: Jylland
  
Redd Barna Våre
20 januar 2008



Ytringsfrihed – tavshedsplikt
Tilegnet familien Holta

Af Else Sommer

• • •
Denne lille artikkelen om ytringsfrihetens betydning og dens vilkår i våre land vil Else gjerne tilegne ekteparet Turid og Arild Holta og deres familie i Mosjøen midt i Norge. Hun vil tenke på dere med takk i disse dagene, nå da dere står overfor en rettssak fordi dere hjelper andre – hjelper familier som pines og ødelegges av vårt barne"vern".
Marianne Haslev Skånland
• • •


Min mor påstod altid, at pennen er det kraftigste våben.
Indrømmet. Det havde jeg som ung mine tvivl om. Og gennem hele livet har jeg ikke oplevet, at logiske argumenter eller etiske og følelsesmæssige overvejelser har haft større indvirkning på folks reaktioner eller magtstrukturen i vort fødeland.

Hvordan kan det nu være?

Måske skal vi finde svaret hos den eneste prominente dansker, der officielt er frataget sin ytringsfrihed. Nemlig hendes majestæt dronning Margrethe den Anden, der udtaler:
Vi bruger ord, som både har den ene mening og den anden mening, og så skrider ordene ganske stille i sømmene. Vi, som er samfundet, indbefatter slet ikke os selv, når vi siger "samfundet". Og selv om jeg netop ikke har en dirkte personlig indflydelse på "samfundet", lever man med i det alligevel. Man lever jo ikke mindre med end de, der har en praktisk indflydelse.

Vel talt, dronning. Og så er citatet endda fra det herrens år 1989, hvor alting forekom bedre.

Hvad med den højt besungne frie vestlige presse?

Det gjorde stærkt indtryk på mig for nyligt at høre en journalist, der havde besøgt Nordkorea, Kim Jong-ils personlige ejendom.
Folk tror, de lever i det bedste af alle samfund, sagde han dybt forarget.
De har et barbarisk straffesystem, sagde han. Familier splittes, far et sted, mor et andet og børnene et tredje.
Hvis forbrydelsen er grov nok, ser de aldrig hinanden igen.

Engang ejede jeg en servicevirksomhed. Jeg solgte grønsager.
Hvordan opfatter en erhvervsdrivende kritik fra publikum?
Dine varer er for dyre.
Blomkålen er ikke frisk.
Betjeningen er dårlig og uhøflig.
Slæber jeg de formastelige i retten for injurier?
Næppe. Selv en vunden retssag ville ikke gavne omsætningen.
Lige så lidt ville det hjælpe at forsøge at overbevise utilfredse kunder om, at blomkål SKAL være mørk og ildelugtende.
Den eneste mulighed for fortsat eksistens er at tage kritikken til efterretning og forbedre sig.

Den offentlige sektor eksisterer for borgernes penge og påstår at levere service.
Til hvem?
Ikke til mig. Når jeg fremsætter berettiget og begrundet kritik i den hensigt at få rettet åbenbare fejl og uhensigtsmæssige forhold, tager byrokratiet så min kritik til underretning og overvejelse?
Ser man kritikken som en chance til at blive bedre?
Nej såmænd, man lukker sig om sig selv og sit og angriber budbringeren med alle midler.
Selv den tavshedspligt, der er pålagt offentligt ansatte for at værge borgerne, misbruges til at beskytte sig mod følgerne af egne overgreb.

Danmarks Riges Grundlov siger i § 77 : Enhver er berettiget til på tryk, i skrift og tale at offentliggøre sine tanker, dog under ansvar for domstolene. CENSUR OG ANDRE FOREBYGGENDE FORHOLDSREGLER KAN INGENSINDE PÅNY INDFØRES.
Grundlovens givere indså naturligvis, at ytringsfrihed er vort eneste værn mod totalitært styre.
Af samme grund er magthavere så ivrige efter at knægte den.
Konventionen om menneskerettigheder tillader at meddele oplysninger og ideer gennem ethvert oplysningsmiddel uafhængig af grænser.
Europarådet tilføjer- uden indblanding af myndigheder.

Man må gøre sig klart, at ytringsfrihed er en skrøbelig størrelse, fordi den afhænger af så mange faktorer.
For det første er mange afskåret fra at bruge den. Måske er de for unge, gamle eller syge til at udtrykke sig. Måske mestrer de ikke sproget godt nok.
Måske er de for bange eller for psykisk pressede til at tage effektivt til orde. Det er tilfældet for de fleste, som er ramte af børneværnet. De er i kronisk chocktilstand og kan vente alvorlige sanktioner, om de udtaler sig offentligt.
Det samme gælder offentligt ansatte. Fortæl sandheden, og du har skrevet din egen fyreseddel og alvorlig forfølgelse.
Det kan mange skrive under på, deriblandt efterretningsofficer Frank Grevil, der blot i borgernes interesse fortalte sandheden om invasionen i Irak.
Foruden fyring medførte det fængselsstraf og naturligvis blacklistning.
Andre Whistelblowere undgår fængsel, men ser alligevel en tilværelse i ruiner.
Ytringsfrihed beror naturligvis også på en fri presse.

Hvor fri er pressen?
Ikke en døjt!
De kommercielle medier styres selvsagt af økonomiske interesser, men de offentlige da?
DRs dygtige nyhedsdirektør Lisbeth Knudsen er netop fyret, åbenbart fordi hun ville værne om ytrings- og pressefriheden.
BTs journalister står i skrivende stund i byretten anklaget for at have viderebragt sande oplysninger fra Frank Grevil.
Dommen afhænger af, om retten skønner, det er i offentlighedens interesse at kende sandheden om politiske rævekager.

Filmen En Prinsesses Død blev forbudt af hensyn til eksporten, mens Jyllandsposten fik medhold i, at det er OK at mistænkeliggøre og forhåne andre blot for deres religions skyld.
Idiotiske såkaldte underholdningsprogrammer genudsendes i et væk, mens samfundskritiske analyser blot forkastes uden gyldig grund efter ordre fra højere sted.
Højere sted er den, der rammes af kritikken.

Til min store sorg må jeg erkende, at vor nuværende regering til det yderste værner ytringsfriheden så længe man afstår fra at sige sandheden.
Oplysning om den virkelige virkelighed har som i Nordkorea trange kår.

Gud ske lov for nordmænd og jeres stridbarhed.
Vi danske er uforbederlige kræmmersjæle og lader os let skræmme og lokke uden tanke for frihed og fremtid.

Måske kan vi blive bedre til internet.
Det er efter mit bedste skøn eneste mulighed for at komme til orde.

  


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Sun Jan 20, 2008 3:11 pm 
Offline
Site Admin
User avatar

Joined: Sun Feb 05, 2006 7:18 pm
Posts: 7442
Location: Mosjøen, Vefsn kommune på Helgeland.
Takker for den.

Velkommen skal du være i forumet!

Med hensyn til ytringsfrihet, så er det kanskje den saken hvor vi er mest avslappet i forhold til det som er TEMA på r-b-v.net. Årsaken er at ytringsfrihet er den viktigste av alle menneskerettigheter.

Uten ytringsfrihet faller alle de andre menneskerettighetene. Derfor er det viktig med et bredt engasjement.

_________________
¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯
.
"Vårt" lysebrune-mørkerøde såkalte barnevern stjeler mennesker
> Radikalt forum mot familiedestruksjon: http://forum.r-b-v.net/<


Top
 Profile  
 
Display posts from previous:  Sort by  
Post new topic Reply to topic  [ 2 posts ] 

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 23 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum

Search for:
Jump to:  
cron
Theme designed by stylerbb.net © 2008
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
All times are UTC [ DST ]