It is currently Wed Jun 18, 2025 1:51 pm

Post new topic Reply to topic  [ 25 posts ]  Go to page 1, 2  Next
Author Message
 Post subject: hjelp!
PostPosted: Tue Jan 08, 2008 10:55 pm 

jeg er ei jente på 23 som risikerer å bli fra tatt babyen minved fødselen..
barnevernet bruker paragraf 4-12..
og gamle sakspapirer fra min barndom som virkemiddel for å ta
sønnen min.
jeg vet ikke engang grunnen til at de bruker pararaf 4-12..
jeg har ikke lyst til å miste sønnen min og aner ikke hvajeg skal gjøre
ligger på st olavs med svangerskapsforgiftning i tillegg..
det bør sies at det er barnevernet i brønnøy som er ute etter babyen min

Profile  

Post subject: Hei!
PostPosted: Tue Jan 08, 2008 11:26 pm 
Rang: Storbruker

Hvor langt er du på vei, el. rettere sagt hvor lenge til termin?

Og hvor alvorlig er svangerskapsforgiftningen? Må du ligge hele tiden å vente på evt. akutt keisersnitt?

Du trenger aller først en DYKTIG advokat, som kan jobbe NÅ, for å se hvilket grunnlag de mener de har for å ta babyen. Du har krav på å få konkret opplyst hva de bygger det på, og skriftlig - ikke muntlig - skal advokaten din kreve. Du er sterk, som i en situasjon med svangerskapsforgiftning klarer å be om hjelp for barnet ditt.

Profile  

Post subject: Re: Hei!
PostPosted: Tue Jan 08, 2008 11:33 pm 

14 dager igjen te termin..har ligget her en måned .fikk beskjed for 3 uker siden at de ville overta omsorgen for babyen..
har heldigvis en kjapp og effektiv høyesteretts advokat

Profile  

Post subject: Re: Hei!
PostPosted: Wed Jan 09, 2008 12:39 am 
Superposter

RavnFrost wrote:
14 dager igjen te termin..har ligget her en måned .fikk beskjed for 3 uker siden at de ville overta omsorgen for babyen..
har heldigvis en kjapp og effektiv høyesteretts advokat

Dette høres ikke bra ut! Min erfaring er at hvis barnevernet sier at de skal ta et barn ved fødselen, så gjør de det. De har ofte ferdigskrevet vedtak som dateres til den dato barnet blir født. Så tropper de opp på sykehuset - som er informert i god tid om deres hensikt - straks etter fødselen med vedtaket. I blant drøyer de et par dager før de fysisk henter barnet.

Sykehuset kan vinne tid for moren (ev. foreldrene) og hennes advokat ved å ikke utskrive barnet, men holde på mor og barn inntil advokaten har fått tid til å klage på vedtaket.

For blivende foreldre som trues av barnevernet så gjelder det - hvis det er mulig - å flytte til utlandet før fødselen.

Profile  

Post subject: =9
PostPosted: Wed Jan 09, 2008 1:00 am 

hadde jeg vist i begynnelsen av svangerskapet hva barnevernet planla så hadde jeg nok reist for lengst,men de kom først for 3 uker siden

Profile  

Post subject:
PostPosted: Fri Jan 11, 2008 10:18 pm 
Superposter

Kjære RavnFrost.

Det gjør meg syk om hjertet å lese dette. Hva i all verden kan vi si for å hjelpe deg? Vi er hjelpeløse, alle sammen, mot barnevernet, som er totalt avsporet. Hadde det vært noe bestemt å gjøre som holdt barnevernet fra livet i en slik situasjon, så ville ikke tilstanden vært som den er for mange tusen familier.

Selv om jeg ikke kan foreslå noe bestemt som løser situasjonen, vil jeg allikevel råde deg til å ta kontakt med andre, enten på nettet eller i GFSR (Gruppen til Familiens Selvstendige Rett), og gjerne treffe noen av dem også. Du finner en seksjon for GFSR her, og Mona Lygre i Bergen, som er lederen, er klok og god å snakke med.

På internett fins gruppen "Vi som ikke liker barnevernet" på nettby; der er det mange som skriver daglig og som du kanskje kan få ihvertfall sympati og mental støtte av. Du finner dem i seksjonen "Debatt".
http://www.nettby.no/community/discussi ... y_id=21511

Hilsen
Marianne Haslev Skånland

Profile  

Post subject:
PostPosted: Tue Jan 15, 2008 11:53 am 

Dette er en forferdelig situasjon og kan nok ikke gi deg annet råd enn det Marianne ga

Quote:
Selv om jeg ikke kan foreslå noe bestemt som løser situasjonen, vil jeg allikevel råde deg til å ta kontakt med andre, enten på nettet eller i GFSR (Gruppen til Familiens Selvstendige Rett), og gjerne treffe noen av dem også. Du finner en seksjon for GFSR her, og Mona Lygre i Bergen, som er lederen, er klok og god å snakke med.

GFSR er nå spredd rundt over hele landet og det finnes også kontaktpersoner oppe i Trondheim. Ta imot den støtte og hjelp du kan få i den vanskelige situasjonen du er oppe i.

Profile  

Post subject:
PostPosted: Wed Jan 16, 2008 7:21 am 

De prøvde seg på det samme med meg da jeg fikk mitt første barn som 17-åring. BV brukte min barndom som "bevis" for at jeg ikke var skikket som mor, dvs de forhånds-dømte meg før de engang ikke visste hvordan jeg kom til å takle denne rollen. Jeg ble såkalt frivillig plassert i ett fosterhjem før fødselen, hvor det i ettertd viste seg at både bv og forsterhjemmet tidlig planla omsorgsovertagelse uten at jeg visste noe. Jeg ble fortalt at om jeg flyttet for meg selv, ville bv ta barnet, men om jeg flyttet inn i fosterhjemmet, var vi trygge... Lite visste jo jeg at de hele tiden planla omsorgsovertagelse av mitt barn. Planen deres var at mitt barn skulle vokse opp i fosterhjemmet jeg bodde i, fosterhjemmet var helt forferdelig (At barnevernet betaler folk for å drive på med mishandlig og omsorgssvikt er horribelt, men skjer dessverre for ofte).
Jeg skaffet meg en god advokat som jeg visste hadde vunnet flere slike saker før, og jeg skaffet også dokumentasjon fra alle hold (som min helsesøster som var ok, psykolog osv osv) om at jeg var en god mor, og mine omsorgsevner var gode osv. Saken gikk til fylkesnemda, og jeg vant saken enstemmig!!
Mitt råd:
IKKE GI OPP!! Ta opp alle samtaler med bv, det er stor sjangs for at de sier noe ikke de har lov til eller kommer med trusler til deg så lenge de ikke vet at du tar opp samtaler, skaff deg allierte og så mye dokumentasjon som overhodet mulig på at dine omsorgsevner er gode.
Selv om barnet ditt blir hentet, er ikke saken over, aldri gi opp kampe for barnet ditt.

Profile  

Post subject: hjelp!!!
PostPosted: Wed Jan 23, 2008 5:18 pm 

DEN 17.01.08
kom sønnen min altså til verden..
siden han kom til verden har jeg sett ham 2.5 time

:roll:
barnevernet tok ham ganske kjapt etter fødselen..
jeg savner ham noe forferdelig.
jeg håper bare advokaten vår er så god at jeg får ham igjen
ellers vet jeg ikke hva jeg gjør.
jeg føler meg så lost :cry:

Profile  

Post subject:
PostPosted: Wed Jan 23, 2008 5:57 pm 

Hvem er advokaten?

Dette har du lovlig og full adgang til iht [url=http://www.lovdata.no/all/tl-19020522-010-017.html#145a]straffelovens § 145a[/url], så lenge du selv deltar i samtalen.[/size]

[url=http://barnevernet.origo.no]Barnevern[/url]

Profile  

Post subject: .......
PostPosted: Wed Jan 23, 2008 9:21 pm 

andreas ecker

Profile  

Post subject:
PostPosted: Wed Jan 23, 2008 10:07 pm 

Er det denne?
Fra fastinfo registrert i 2006.

Andreas Ekker,Hovedbransje:Admin., kontor og management
Underbransje:Juridiskrådgivning,advokatvirksomhet

Antall ansatte: 1

Har han hatt mange barnevernssaker?

Nyere info:
http://www.advnord.no/index.php?option= ... &Itemid=30

Dette har du lovlig og full adgang til iht [url=http://www.lovdata.no/all/tl-19020522-010-017.html#145a]straffelovens § 145a[/url], så lenge du selv deltar i samtalen.[/size]

[url=http://barnevernet.origo.no]Barnevern[/url]

Profile  

Post subject:
PostPosted: Wed Jan 23, 2008 10:21 pm 
Superposter

Jeg blir så gæærn av å lese om det du opplever RavnFrost. For en syk verden vi lever i.

Det som er viktig nå er å ikke gi opp, da vinner galskapen enda en seier.
Det kan bli en lang og vond kamp, men tro meg - det er verdt det!

Har du noen du kan snakke med? Noen som står deg nær? Noen som er der når du ikke klarer å gå alene?

Det trenger du i kampen.

Profile  

Post subject:
PostPosted: Wed Jan 23, 2008 10:39 pm 
Rang: Ivrig bruker

Kjære RavnFrost.
Her er en av grunnene til at din sønn er tatt fra deg:
Vedtak om å overta omsorgen for et barn kan treffes

a) dersom det er alvorlige mangler ved den daglige omsorg som barnet får, eller alvorlige mangler i forhold til den personlige kontakt og trygghet som det trenger etter sin alder og utvikling,
b) dersom foreldrene ikke sørger for at et sykt, funksjonshemmet eller spesielt hjelpetrengende barn får dekket sitt særlige behov for behandling og opplæring,
c) dersom barnet blir mishandlet eller utsatt for andre alvorlige overgrep i hjemmet, eller
d) dersom det er overveiende sannsynlig at barnets helse eller utvikling kan bli alvorlig skadd fordi foreldrene er ute av stand til å ta tilstrekkelig ansvar for barnet

Jeg skjønner ikke hvordan de bare kan hente sønnen din uten å gi deg en sjanse? Jeg er ingen advokat, men jeg kan ikke skjønne at noen av disse punktene kan sannsynliggjøres før et barn er født. Håper advokaten din ikke er redd for å gå på, for er det noe du trenger nå så er det en som ikke går seg vill i den infløkte jussen som barnevern er.
Må bare ønske deg lykke til, og så får du høre på de som har vært gjennom dette.....Vi skal tenke på deg!

Profile  

Post subject:
PostPosted: Wed Jan 23, 2008 11:17 pm 
Superposter

Det er selvfølgelig denne delen av Barnevernloven § 4-12 som "forsvarer" omsorgsovertakelse før man i det hele tatt har fått forsøke å være mor for barnet sitt. Loven spår om forhold inn i fremtiden...
Quote:
d) dersom det er overveiende sannsynlig at barnets helse eller utvikling kan bli alvorlig skadd fordi foreldrene er ute av stand til å ta tilstrekkelig ansvar for barnet.
:shock: :twisted:

Man hjemler kanskje oftest omsorgsovertakelse i barnevernloven § 4-12.
Imidlertid er det også andre § i barnevernloven som blir brukt for å ta barn fra foreldrene.
§ 4-6 om akuttvedtak;
§ 4-8 om "forbud mot flytting av barn";
§ 4-24 om plassering og å tilbakeholde barn på institusjon.

Fylkesnemnda kan også vedta at foreldrene skal miste foreldreansvaret for barnet sitt slik at barnet kan bli bortadoptert: bvl § 4-20.
:evil:

Profile  

Post new topic Reply to topic  [ 25 posts ]  Go to page 1, 2  Next