It is currently Wed Jun 18, 2025 10:15 pm

Post new topic Reply to topic  [ 4 posts ] 
Author Message
 Post subject: Angi angiveren? Hjelp!
PostPosted: Mon Jan 14, 2008 10:35 pm 

Har idag mottatt ett svært lite hyggelig brev fra "barnevernet"... De har mottatt en anonym melding fra sannsynligvis en privat person i vårt nærmiljø. Meldingen er ren løgn og fiksjon, det går i grove trekk på omsorgsvikt. Personen som har sendt denne meldingen har tydelig så god innsikt i vårt private liv at vedkommende vet hvor ofte barna i huset spiser osv. Jeg ser på meldingen som en ren hevnaksjon fra noen som prøver å sverte oss her i bygda.

Lurer på disse tingene:

1: Kan barnevernet tvinges til å oppgi denne melderen? Vi ønsker å politi-anmelde denne personen. Er det noen unntak for "taushetsplikt" regelen i slike saker? Vet med sikkerhet at det er en eller flere i bygda som sprer usanne rykter om oss, og nå også løgnaktige meldinger til barnevernet.

2:
I brevet fra barnevernet, står det at de utifra bekyrmringsmeldingen de har mottatt, ser saken så alvorlig at de må opprette en undersøkelsessak. De vil ha hjemmebesøk. Dette på bakgrunn av KUN en anonym melding! De har aldri snakket med meg, min mann eller barnet det gjelder. Så det er sagt: meldingen er bare tullefjas, og ikke av alvorlig art. Det dreier seg hovedsaklig om at datter på 15 år triller tur med lillebror i vogna innimelllom, hvilket i angivers øyne er "hver dag, og i all slags vær, i minimum 1 time og 40 min. ellers blir det straff". Sannheten er jo den at hun har trillet tur ca 1 gang pr mnd for lønn.

Hele saken er løgn, og useriøs, men det bekymringsverdige er jo faktisk at bv følger saken. Nå er det jo slik at dette er ett lite sted, så sannsynligheten for at denne personen har kontakter på bv er stor.
Kan barnevernet utifra en slik bagatellmessig melding, sette igang full undersøkelse? Og igjen, hvordan får vi tak i navnet på den anonyme, slik at vi får en stopper for dette? (Eventuelt via politianmeldelse)

Profile  

Post subject:
PostPosted: Mon Jan 14, 2008 11:48 pm 
Superposter

En advokat, som representerer deg, har rett til å få kopi av hele journalen din og også de dokumentene som er unntatt ditt innsyn.

Altså: skaff deg advokat som er til å stole på. Og kast barnevernet på dør!

Profile  

Post subject:
PostPosted: Tue Jan 15, 2008 12:12 am 

Okei, takk for svaret!

Det fine med det, er jo at min samboer faktisk vant en rettsak mot barnevernet i en grov sak som omhandler total svikt fra barnevernet under hans oppvekst i fosterhjem.
Han har fremdeles advokaten som vant saken for han, og han er jo kjent for å være ganske dyktig i slike saker.

Han fikk en seks-siffret erstatning, og barnevernet la seg flat på alle punkter.

Tror det blir en telefon til han ja.

Profile  

Post subject:
PostPosted: Tue Jan 15, 2008 2:43 am 

Sitter med noe i likhet selv, jepp de undersøker alt for ofte. Når det kommer til stykke så tror jeg ikke det er lurt å singnere på at de kan hente ut opplysninger. 15 år og trillepike, å bare 1 gang i mnd. hadde det vært meg... hadde jeg jubla.
Tenk da jeg var på den alderen hadde jeg vært godt utlært barnevakt.
Ingen sendte bekymring da....ikke om vogna velta i en litt for bratt skråning engang.

Profile  

Post new topic Reply to topic  [ 4 posts ]