MH Skånland wrote:
Det er farlig å oppmuntre bv-forfulte hvor barna ennå ikke er tatt, til å tro at de har et slikt fritt valg mht til når de kan dra.
Diskusjonen gjelder fastsettelse av tidspunkt for når familien må dra. Jeg mener at familien kan dra opptil det tidspunkt nemnden har fattet vedtak om tvangsfjerning. Poenget er at familien må melde ifra at den ikke lenger har bostedsadresse i Norge slik at nemnden
lar være å fatte vedtak.
Såvidt vites, sendte ikke kvinnen som drog til Mallorca inn flyttemelding. Hun fikk således ikke forhindret nemnden i å fatte vedtak om tvangsfjernelse. Dermed var vedtaket gyldig selv om kvinnen hadde forlatt landet noen dager i forveien.
Familier som blir forfulgt av barnetraffickerne, står overfor valget mellom å forbli i landet og risikere tvangsfjerning eller flykte. Jeg tror svært mange familier ville dratt fra landet dersom de visste med sikkerhet at barna ville bli tatt. Årsaken til at de ikke drar er nettopp at de håper at det skal gå bra i nemnden. Ved å dra fra landet før vedtak fattes tar de fra seg muligheten til å høre nemndens vedtak (som kan være positivt). De kan ikke få både i pose og sekk, det vil si, høre nemndens vedtak
og ha mulighet til å lovlig forlate landet.
Min hensikt er ikke å bagatellisere den risiko barnefamilier står overfor, tvertimot. Barnetraffickerne kan når som helst fatte såkalt akuttvedtak. Det bør alle som forfølges være klar over. De fleste tvangsfjerninger skjer ved nettopp akuttvedtak, for har barnetraffickerne først lykkes i å ta barna så er det vanskelig å få dem tilbake.
Familier som har lykkes i å unnslippe til et annet land, må ikke være naive og tro på barnetraffickernes løfter om at de skal få en rettferdig behandling dersom de vender tilbake. Man må heller ikke la seg bløffe av barnetraffickerne dersom de skulle dukke opp i utlandet, jf. den såkalte Island-saken.