It is currently Thu Jun 19, 2025 7:08 pm

Post new topic Reply to topic  [ 121 posts ]  Go to page Previous  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9  Next
Author Message
 Post subject:
PostPosted: Thu Sep 27, 2007 2:33 pm 

Hva skal til for å forandre Grunnloven i dette tilfellet? Krav, aksjoner, større søkelys, rettssak, underskriftskampanjer...?

Profile  

Post subject:
PostPosted: Thu Sep 27, 2007 2:46 pm 

Bestemamma wrote:
Barnevernet har lovhjemmel til å komme på hjemmebesøk. Dermed kan vi ikke nekte uten at det er fare for at de sender et akuttvedtak om overtagelse av barna.
Men jeg presiserer nok en gang at ett besøk er nok. Et besøk der en MÅ ha med vitner, dvs. advokat, familie, venner. En MÅ også ta opptak av alt som foregår. Med dagens teknologi er det en smal sak...

Om du, Nina, har informasjon som kan dokumentere for alle HER OG NÅ og uten den ringeste tvil at barnevernet IKKE har en lovhjemlet rett til dette MÅ du vise til den, straks!

Da BVT kom til oss den første gangen hadde kjæresten min allerede lukket dem inn. Og jeg var så sjokkert og måpende og himmelfallen og lurte på hva i himmelens navn det var de ville, og hvorfor, at... I tillegg kommer frykten. For jeg har jo hørt om at de kan fatte akuttvedtak om overtagelse av barna. Jeg vet om noen konkrete tilfeller også. Derfor turte jeg heller ikke å nekte den andre gangen de kom og dessuten "ville se seg omkring i leiligheten enda en gang". Også den gangen kom de overraskende og uanmeldt. Ikke hadde jeg anledning til å be advokat (hadde ingen da), familie, venner eller andre der, ikke da heller. At man kunne ta opp samtaler var jeg heller ikke klar over. Dessverre!! Klart jeg burde ha vært det, burde ha gjort det. Nå etterpå ser vi jo hvordan de har kokt sammen utsagn, løgner, "observasjoner" og annet, på en måte som faller positivt ut for dem, men som knekker familien vår helt. Jeg finner ikke ord...

Profile  

Post subject:
PostPosted: Thu Sep 27, 2007 2:46 pm 
Rang: Storbruker

Kris wrote:
Hva skal til for å forandre Grunnloven i dette tilfellet? Krav, aksjoner, større søkelys, rettssak, underskriftskampanjer...?

Men vi skal da ikke forandre grunnloven! Tvert imot - Grunnloven må forsterkes kontra "barnevernsloven"................

Derfor må vi kanskje få mer fokus ute i samfunnet på at grunnloven står over "barnevernsloven"

Profile  

Post subject:
PostPosted: Thu Sep 27, 2007 2:49 pm 

Kris wrote:
Bestemamma wrote:
Barnevernet har lovhjemmel til å komme på hjemmebesøk. Dermed kan vi ikke nekte uten at det er fare for at de sender et akuttvedtak om overtagelse av barna.
Men jeg presiserer nok en gang at ett besøk er nok. Et besøk der en MÅ ha med vitner, dvs. advokat, familie, venner. En MÅ også ta opptak av alt som foregår. Med dagens teknologi er det en smal sak...

Om du, Nina, har informasjon som kan dokumentere for alle HER OG NÅ og uten den ringeste tvil at barnevernet IKKE har en lovhjemlet rett til dette MÅ du vise til den, straks!

Da BVT kom til oss den første gangen hadde kjæresten min allerede lukket dem inn. Og jeg var så sjokkert og måpende og himmelfallen og lurte på hva i himmelens navn det var de ville, og hvorfor, at... I tillegg kommer frykten. For jeg har jo hørt om at de kan fatte akuttvedtak om overtagelse av barna. Jeg vet om noen konkrete tilfeller også. Derfor turte jeg heller ikke å nekte den andre gangen de kom og dessuten "ville se seg omkring i leiligheten enda en gang". Også den gangen kom de overraskende og uanmeldt. Ikke hadde jeg anledning til å be advokat (hadde ingen da), familie, venner eller andre der, ikke da heller. At man kunne ta opp samtaler var jeg heller ikke klar over. Dessverre!! Klart jeg burde ha vært det, burde ha gjort det. Nå etterpå ser vi jo hvordan de har kokt sammen utsagn, løgner, "observasjoner" og annet, på en måte som faller positivt ut for dem, men som knekker familien vår helt. Jeg finner ikke ord...

Kom de uanmeldt?
Fikk du ingen signaler på at de ville på besøk til dere? Dette hadde jeg klaget på i høye toner!

Profile  

Post subject:
PostPosted: Thu Sep 27, 2007 3:02 pm 
Superposter

Kris wrote:

Ja, det er sånn de går frem. Og hjemmebesøkene bruker de til å koke sammen grove påstander om folk. Selvfølgelig kunne du ikke vite hvordan dette systemet er, med mindre du hadde underrettet deg før (noe de færreste av oss har). DERFOR skal man avvise dem. Så vil de kanskje true med akuttvedtak, men de skal slite for å få gjennomslag i nemnda dersom de ikke kan fremlegge ett eneste dokument vedr. familien!

Det er ikke pga. ordlyden (betingelsen) i bvl § 4-3 at vi skal jage barnevernet på dør, men loven gir oss en liten støtte.

Profile  

Post subject:
PostPosted: Thu Sep 27, 2007 3:10 pm 
Superposter

Dette er viktig. Jeg kopierer det inn igjen:
Arild Holta wrote:
Problemet med det såkalte barnevernet, i slike situasjoner, er at de drar alle mulige forskrudde konklusjoner. Om barnet tilfeldigvis ser lite på moren under besøket, så har barnefjernerne "bevis" for manglende tilknytning. Leker barnet med ord og lyder, kan de konkludere med mangelfull språklig stimulans. Tar barnet kontakt med barnefjernsfjolsene, kan de tolke det som at barnet ikke får dekket sine følelsesmessige behov. At foreldre gir uttrykk for at de ikke setter pris på innblanding i hjemmet, kan oppfattes som overdrevent sårbart. Etc etc.

I fy-nemnden kan de si: -Vi har selv sett hvordan det er.

Siden de såkalte barnevernerne ikke er saklige, objektive eller faktaorienterte, så kan de få mye merkelig utav besøk i hjemmet.

Folk i mengder kommer sjokket ut av fylkesnemnden og sier: -De lyver jo!

Hjemmebesøk gir mulighet for flere overdrivelser, forvrengninger og løgner.

Det såkalte barnevernet bryr seg veldig lite om sannhet og lover, men finner det viktigere å få viljen sin. I deres forestillingsverden er sannhet og lover hinder for at de skal få redde barn. Dermed behandler de sannhet og lover på en tilfeldig og respektløs måte.

Dette er det viktig at leserne forstår, slik at de holde det såkalte barnevernet mest mulig fra seg og barna.

Ingen kontakt gir det såkalte barnevernet lite å fare med. Så derfor er DET normalt tryggest.

Profile  

Post subject:
PostPosted: Thu Sep 27, 2007 3:17 pm 

Nina wrote:
Kris wrote:

Ja, det er sånn de går frem. Og hjemmebesøkene bruker de til å koke sammen grove påstander om folk. Selvfølgelig kunne du ikke vite hvordan dette systemet er, med mindre du hadde underrettet deg før (noe de færreste av oss har). DERFOR skal man avvise dem. Så vil de kanskje true med akuttvedtak, men de skal slite for å få gjennomslag i nemnda dersom de ikke kan fremlegge ett eneste dokument vedr. familien!

Det er ikke pga. ordlyden (betingelsen) i bvl § 4-3 at vi skal jage barnevernet på dør, men loven gir oss en liten støtte.

en liten støtte? Hvilken støtte da mener du? Og hvilken lov?

Profile  

Post subject:
PostPosted: Thu Sep 27, 2007 3:26 pm 

Bestemamma wrote:

Kom de uanmeldt?
Fikk du ingen signaler på at de ville på besøk til dere? Dette hadde jeg klaget på i høye toner!

Fikk ingen signaler overhodet og de kom helt uanmeldt begge gangene. Og mange måneder etter det siste besøket fikk jeg beskjed om "vurdering om omsorgsovertakelse". Via epost. Og da advokaten (som jeg skaffet i full fart) og jeg kom på kontoret deres så fikk vi beskjed om at det ikke lenger var noen vurdering, for de hadde allerede tatt en beslutning om det, altså omsorgsovertakelse.

Profile  

Post subject:
PostPosted: Thu Sep 27, 2007 3:33 pm 

Kris wrote:
Bestemamma wrote:

Kom de uanmeldt?

Fikk ingen signaler overhodet og de kom helt uanmeldt begge gangene. Og mange måneder etter det siste besøket fikk jeg beskjed om "vurdering om omsorgsovertakelse". Via epost. Og da advokaten (som jeg skaffet i full fart) og jeg kom på kontoret deres så fikk vi beskjed om at det ikke lenger var noen vurdering, for de hadde allerede tatt en beslutning om det, altså omsorgsovertakelse.

Fy f...n for no`n jævler. Jeg har alltid låste dører, pass og reisevesker klare og telfonnettverket står i beredskap døgnet rundt.........Her må det politi til for å få hentet noen...

Profile  

Post subject:
PostPosted: Thu Sep 27, 2007 3:36 pm 
Rang: Ivrig bruker

Kris wrote:
Bestemamma wrote:

Kom de uanmeldt?

fikk du \dere ikke melding om at dere var under etterforskning og på hvilket grunnlag???

Profile  

Post subject:
PostPosted: Thu Sep 27, 2007 3:58 pm 

alexandra2086 wrote:
fikk du \dere ikke melding om at dere var under etterforskning og på hvilket grunnlag???

Nix.

Profile  

Post subject:
PostPosted: Thu Sep 27, 2007 4:02 pm 

Kris wrote:
alexandra2086 wrote:

Nix.
HELT UTROLIG ,hva i himmelens navn har ikke ord for hva jeg skal si til dette,ikke få vite hva som ligger bak hjemmebesøkene en gang hæ er helt målløs,håper i allefall at dere kommer seirende ut av dette,stå på :!:

Profile  

Post subject:
PostPosted: Fri Sep 28, 2007 12:31 pm 

alexandra2086 wrote:
HELT UTROLIG ,hva i himmelens navn har ikke ord for hva jeg skal si til dette,ikke få vite hva som ligger bak hjemmebesøkene en gang hæ er helt målløs,håper i allefall at dere kommer seirende ut av dette,stå på :!:

Beklager, da misforstod jeg Alexandra. Etter noen minutter og falske smil og høflighets-bla-bla fra dem så fikk jeg vite hva som lå bak det første hjemmebesøket (de styggeste anklager!!). Men viste ikke at de fortsatte med saken og var uforbredt også neste gangene de kom og alle de gangene som de oppsøkte ungen min på skolen. Jeg fikk ikke vite om det heller og en gang fikk ungen min fortalt hva som kunne skje om h*n sa noe til meg om det, alltså om møtet på skolen...

Profile  

Post subject:
PostPosted: Sat Sep 29, 2007 10:28 am 

Kris wrote:
alexandra2086 wrote:

Beklager, da misforstod jeg Alexandra. Etter noen minutter og falske smil og høflighets-bla-bla fra dem så fikk jeg vite hva som lå bak det første hjemmebesøket (de styggeste anklager!!). Men viste ikke at de fortsatte med saken og var uforbredt også neste gangene de kom og alle de gangene som de oppsøkte ungen min på skolen. Jeg fikk ikke vite om det heller og en gang fikk ungen min fortalt hva som kunne skje om h*n sa noe til meg om det, alltså om møtet på skolen...

Dette er da ikke lov! :evil: De har plikt til å informere om at de kan innhente opplysninger på skolen - også at de kan 'observere' barnet i skoletiden. Men, når jeg tenker meg om, er også mine barn blitt observert i skoletiden uten at jeg er blitt informert..Et par ganger visste jeg det pga. muntlig info som følge av møter i forkant. Da var det ikke noen barnevernssak, men for å vurdere evt. hjelpetiltak.
Nå, under siste barnevernssak, fortalte jeg barna om alt dette, og ga dem beskjed om at dersom det dukket opp 'rare damer' i timene, så skulle de gå hjem.
Det er kanskje på kanten,men det var mitt valg.

Stå på! Føler med deg...

Profile  

Post subject:
PostPosted: Mon Oct 01, 2007 9:02 pm 
Superposter

De relativt nye her i forumet strever, ser jeg, med å forholde seg til forskjellen mellom lover og praksis, og til hva man bør gjøre.

Kris, ditt innlegg var virkelig misvisende: "Kanskje jeg er litt "rar", men... Jeg har ikke noe å skjule i det hele tatt, så jeg åpner døra". Du skulle nok ha satt det i fortid: "Kanskje jeg var litt "rar", men... Jeg hadde ikke noe å skjule i det hele tatt, så jeg åpnet døra". Når du isteden skrev i nåtid, er Ninas tolkning den eneste rimelige: Det fremsto som en oppfordring/anbefaling av hva man burde gjøre. Og da er det ikke rart alarmen går hos Nina og hos oss andre som vet fra flere dusin saker hva slike besøk så å si alltid fører til. Ikke i noe tilfelle kan jeg se at det var berettiget å fare opp mot Nina når hun tolket ditt innlegg som en oppfordring.

Bestemamma finner også for godt å lange ut mot Nina, utilbørlig. Dette forumet trenger sterkt Ninas erfaringer og innsikt, og det er ikke Nina som trenger å opplyses om hvordan det går hvis man gjør slik eller sånn. Det er videre ikke korrekt som Bestemamma skriver: "Forumet er åpent for alle ..." Nei, forumet er ikke åpent for alle eller for alle sorters innlegg. Les (om igjen) nøye om Tema og Brukergruppe. Det er adskillig på kanten når det kommer hentydninger til at Nina kanskje skulle ha noe å skjule som skulle gi noen her anledning til å gå på henne.

Det er ganske riktig at lovens formulering om at der skal finnes en grunn (en skjellig grunn) før barnevernet kan tvinge seg inn, gir en viss mulighet til å beskytte seg. Hvis barnevernet går på med fysisk makt, gjerne assistert av politi, så får det så være, men det er ikke noe å oppnå ved å gi dem adgang i den tro at da vil de konkludere at alt er så bra så. Og om de tiltvinger seg adgang, kan de ikke under noen omstendighet tilplikte folk å snakke, og man gjør klokest i ikke å la seg lokke inn i noen samtale.

Det er ingen fare for at saken spesielt vil eskalere hvis man avslår å gi barnevernet adgang: Saken eskalerer uansett. Det er sedvane hos barnevernet å møte opp med politi, ikke noe spesielt ved det.

Til Alexandra: Det er i realiteten ingen som får vite av barnevernet hva som ligger bak hjemmebesøk. De grunner barnevernet eventuelt angir, har nemlig ingenting med sannheten å gjøre. De kommer for å kunne skrive løgnaktig journal som de så bruker mot familien. Og det er det jo intet barnevern som noen gang forteller. Det de sier/skriver, kan være så ymse, men det er irrelevant.

Man sliter seg ut ved å hefte seg ved alt mulig barnevernet sier og gjør. Så lenge barna ikke er tatt, gjør man best i ikke å ha noe som helst med dem å gjøre, men å flykte med én gang, mens man fortsatt er i nogenlunde sprek form, hvis det overhode er mulig. Er barna tatt, må man forlange at alt skal gå skriftlig.

Forøvrig: En advokat som synes standard-prosedyren, med hjemmebesøk, møter hos barnevernet, sakkyndige vurderinger, er slik det skal gjøres - - en slik advokat bør få alarmen til å gå hos klienten. Han kjører sin klient i barnevernets gap.

Marianne Haslev Skånland

Profile  

Post new topic Reply to topic  [ 121 posts ]  Go to page Previous  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9  Next