Nå har det jo blitt reagert på at barna mine er "veldig lydige", da, så regner ikke med de har store problemer med dem... Men har merket endringer i holdningen til begge to. Ikke godt å si hva det kommer av.
F.eks:
Eldsta (C) er normalt sett omsorgsfull, blid, smilende, og liker å holde på med småplukk i fred. Hun kan også være sint, små"slem" med lillesøsteren og furten. Hun reagerer da med å "lukke ørene", og se rett foran seg. Hun tar lett til tårene om hun føler seg urettferdig behandlet.
Minsta (A) er normalt sett ei pappajente uten like, blid, smilende, og liker å dikte egne sanger, danser og eventyr. Hun kan også være bråsint, grinete, og trassig. Hun reagerer da med enten å trampe ut av stua, mens hun roper "dere ødelegger livet mitt!", eller ved å gjøre seg veeeldig lutrygget, og gå saaakte ut av stua.
Etter at barna kom til Breimyra, har C blitt mer innesluttet. Hun avviser søsteren, hun avviser oss (til dels), ber oss om å gå, o.l. Hun er fortsatt til en viss grad blid og smilende, og plukker gjerne med perler og sånt noe, men hun vimser mye, finner ikke roen. I tillegg er hun DEMONSTRATIV når hun lukker ørene, hun ser andre veier når jeg irettesetter henne, mot før at hun bare så surt på meg.
A er blitt klengete på både meg og faren. Når hun normalt sett ville søkt trøst hos ham, løper hun nå til meg. Hun er sammen med oss hele tiden, og får ikke nok oppmerksomhet. Når hun blir sur, reagerer hun med å snu ryggen til oss, nekter å snakke med oss, og går bare vekk fra oss om noen nærmer seg, hvor hun normalt sett ville stått i ro og sett ned i bakken.
Små endringer, på sett og vis, for andre, men store og brå for oss som foreldre. Det kan være Breimyra som "oppbevaringssted", eller det kan være overtakelsen. Jeg vet ikke. Men jeg er uansett bekymret. De endrer ungene mine, på mange måter, og jeg kan bare stå å se på. Dere vet jo selv hvor vondt det er.
Jeg føler at jeg ikke snakker om annet enn barne"vernet" nå om dagen, prøver å ta meg litt sammen på det, det virker som om folk enten forventer at jeg skal sitte i en krok og grine, eller at jeg skal være blid og hyggelig, med en "livet går videre"-holdning. Min mor forventer til og med at jeg skal forstå at barne"vernet" bare "vil det beste" for mine barn..!
Så jeg har noen få venner som støtter meg og forstår at jeg ikke har det bra... Samtidig som at de har forståelse for at jeg trenger å snakke om det, forstår de at jeg trenger å legge det litt til siden for å få et pusterom, og samle "kampstyrke".
Og så har jeg dere, da.
Om det er noe sted hvor jeg føler jeg blir forstått, og hvor ingen gir meg skeive blikk og tenker "for en dårlig mor, klarer til og med å få barna hentet av barnevernet", er det nettopp her.
Tusen takk.