Tilfeldighet, hell
Ja, det hender at barnevernet går løs på noen, for senere å henlegge saken, eller at de kjører saken men taper i fylkesnevnden, eller at foreldrene etter noen år får barna tilbake ved å kjøre ny sak. (At det er uhyre skadelig for barna i det hele tatt å være blitt fjernet fra foreldrene, selv om de senere kommer tilbake, finnes det mye evidens for. Det påfører barna stress og stress-relaterte sykdommer, og foreldrene likeså.)
Men å vinne frem er som Arild Holta sier: det er russisk rulett eller verre. Hvis familien klarer seg, er det rent tilfeldig. Det har ikke noe å gjøre med sakens realiteter, hvorvidt barna har det bra eller dårlig, hvorvidt foreldrene har gode argumenter eller gode vitner som støtter dem. Det finnes en stor mengde saker som er meget likeartede, og hvor de fleste er vunnet av barnevernet, mens familien i noen få - som ligner de første til forveksling - har vunnet frem og fått være relativt i fred senere.
Det er altså meget bra å sette seg ordentlig inn i hvordan barnevernet opererer, så man ikke på et eneste punkt er naïv og uforberedt, men de som klarer seg, er ikke spesielt bedre enn dem som ødelegges. Det er kun tilfeldig hvis man klarer seg. Å dra sin vei er det eneste som gir stor grad av trygghet og ro.
Men jeg tror ikke det hjelper stort mere med alle opplysningene folk strever med å gi deg i denne tråden. Det er synd at en familie med selvstendig økonomi ikke benytter den til å resolutt komme seg ut av systemet, synes jeg, men det er jo bare min reaksjon. At dere velger å bli hvor dere er, er én ting. Verre er det at du ser ut til å henge fast i troen på at tankegang og saksgang i disse sakene er rasjonell og at lovlighet spiller noen rolle, og at du bruker tid og energi på å høre på hva barnevernet sier, tenke over det, analysere det. Muligens er det advokaten som resonnerer slik og dere som følger etter. Jeg tror det svekker saken betydelig for dere.
Da kan man bare ønske dere hell, og håpe at det som er skrevet her er opplysende for andre.
_________________ Hjemmeside http://www.mhskanland.net
|