Det er ikke enkelt å vite hva som er mulig, eller passer, i hver enkelt barneforfølgelse, at en barnehage hiver seg på barne“verns“ lasset og truer, er grovt.
Ikke bare foreldre som trues med barnevern, eller er truet av barnevern, mister herredømme over eget liv, når det kommer til det offentlige. Foreldre som ikke er i kontakt med barnevern, men henvender seg til PPT på egenhånd,opplever feks å ikke få ut opplysninger om barna deres, ikke få lese tester osv.
Det gjør, at foreldre ikke kan gjøre seg opp en egen mening om PPT's vurderinger - og det er vel nettopp derfor PPT ikke ønsker å la foreldre lese fakta og opplysninger.
Foreldre får lese
vurderingene, ekspertisen har rett, foreldre har ikke noe de skulle ha sagt - “testene viser det“ - testene foreldrene ikke får se.
Eksempelvis vil foreldre noen ganger ha ekstraundervisning til barna sine - enten fordi de ligger langt foran klassen faglig, eller de ligger bak pensum. - Nei, de har ikke rett på midler i “denne saken“. Foreldre som har råd til det, tester ungene sine privat og slar i bordet.
Jeg blir kraftig irritert over å høre at de kritiserer sønnen din for språket!
Unger er veldig forskjellige når det gjelder språk, og jeg mener det er medfødt. En kan ikke for at den eldste sie 10-15 ord ved 9 mnd's alder, den neste 3 ord ved 15mnd's alder. Grrr.
- Det er så flott at du stimulerer h@n språklig, kvirrevitt. - Du må snakke mer med h@n - lese pekebøker og sånn.

Alle unger er klienter i dag og trenger tiltak, barn fødes med en personlighet, noen prater i vilden sky, andre er stillere, men ingenting er normalt lenger.
Kanskje er det en idé, hvis det er mulig, å “gå med“ og si ååååjaaaa, jeg er såååå bekymret, myyye mere bekymret enn dere, dette er meeeeget alvorlig jeg har bestemt meg for å ta han til en test privat.
Det pleier å koste opptil 3.500, man bør være søkkrik hvis man har unger i en barnehage som finner det formålstjenlig å true foreldre med anmeldelse til barnevernet. Og søkkrik hvis hyenene i barnevernet sirkler inn barna ens. Sier ennå en gang, LYKKE TIL!