Quote:
Jeg lurer virkelig på hvorfor dere argumenterer på den måten dere gjør:
Her er et eksempel på en av teknikkene som ofte benyttes, for å snakke vekk kritikk mot barnevernet, nemlig avpersonifisering: Gjennom å la være å henvende seg til en person, men til et "dere", er det meningen leseren skal bite på et agn, og svare på vegne av et "oss", eller "vi", og ikke som person lenger. Man skal reduseres og føle seg tåkelagt, det øker sjansen for å dukke personen som et individ, et tenkende, handlende menneske. Stilles et spørsmål som invitasjon til gjensidig, respektfull dialog, brukes gjerne ordene "hva er det som gjør at du"..... Ønsker en kamp, hvor det skal utpekes en vinner, stiller en et "som-om" spørsmål, hvor ordet
hvorfor brukes. Ordet
hvorfor, indikerer at noen skal stå til rette, for noe de har sagt eller gjort.
Quote:
...eller kaller barnevernet brutalt, kynisk, omtaler fagpersoner som kyniske, harde og kalde. Sier at de er barnefjernere etc etc. "alle her".
.
Legg merke til at sammen med ovenstående, er dette er et fordekt angrep, innpakket som spørsmål. "Jeg lurer på".
Forøvrig mener jeg det er viktig at mennesker varsler om barnevernet ut til allmennheten. Da forholdene i konsentrasjonsleirene begynte å lekke ut, trodde "gode" nordmenn det var engelsk propaganda. Rett og slett fordi de ikke kunne fatte eller ta inn, at mennesker var i stand til å begå slike grusomheter.
Fagpersoner omtales som brutale, kyniske, maktsyke, kalde og hatske, fordi de opptrer slik, og er slik. Desverre for mange, dreier det seg om grunnleggende personlighetstrekk, som det er lite håp om å endre.
Quote:
Tror dere det gagner saken deres?
Her ser igjen depersonifiseringen "dere". Tror
dere, at det gagner saken
deres.
Hva menes med "dere"? Hva er "saken" som skal "gagnes"? Og hvordan vil denne "saken"(?) befinne seg, når den er "gagnet"?
Quote:
Jeg forstår dere har det vondt, og at dere føler behov for å skrike ut om den urett dere mener er begått.
Terper en gang til på avpersonifisering:
Dere har det vondt.
Jeg vet ikke om jeg skal le eller gråte, jeg går ut fra at org har mottatt mengder med pm, der folk har skreket ut, - ikke om den urett som
er dem begått, men den urett som
de mener er dem begått.
Og jeg regner med org har mottatt pm fra samlige på RVB-forumet (hvis det er det org mener med "dere"), der samtlige klager over at de har det svært vondt. For hvordan ellers skal org vite at "dere" har det vondt, og ergo "forstå" alle sammen?
Til org`s orientering kan man ikke
føle behov, fordi det finnes kun fire grunn
følelser: Glede, sorg, redsel, sinne.
Behov, er noe man
har. Man kan også føle seg syk, men man kan ikke føle seg behov. Så: Hvis org bytter ut "dere" og henvender seg direkte til en person, ett konkret menneske, så går det bedre å få en dialog. F.eks. si "hvorfor bruker du xx ordet kynisk om..." Slik spør en, hvis en vil ha svar. Og hvis en bytter "føle" med
har behov for, blir det i enden, "jeg forstår godt at du har behov for å skrike".
Så kommer "forståelsen". Igjen dette shizofrene sosialhøgskolespråket:
1. Avpersonifiser, hvisk ut personen ved å putte den inn i et "dere". Ergo har du greid å få personen til å forsvinne som person. Hvis vedkommende ikke er på vakt overfor at intrikate hersketeknikker vil bli tatt i bruk, er vedkommende slått sjakk matt.
2. Definer personen (du har det vondt) gjemt inni et "dere", selv om du ikke har anelser om hva denne føler, - annet enn i dine egne fantasier. Denne teknikken er meget bra, da det vil få personen du har foran deg, til å begynne å kave for å finne igjen fotfestet, og hvis personen ikke er sjakk matt ved teknikk èn, vil vedkommende sannsynligvis bli det nå.
3. Begynn så å "forstå" at vedkommende har det slik (som du har definert) Nå har du erobret makten. Få fins det, på sosialkontorene og i barnevernskorridorene, som er så trygge i møte med andre mennesker, at de ikke helt innledningsvis må bruke alt de har lært av intrikate hersketeknikker, for å skaffe seg makt over den andre personen. Som jo i utgangspunktet var avmektig nok, jmfr. makt/avmakts-teorier.
Quote:
Men - jeg tror dere vil få mer gehør, mer innflytelse hvis dere moderer ordene deres, og argumenterer på en, la oss si, mer fornuftig og veloverveid måte.
Her pakkes temmelig grove fornærmelser inn i velmente råd. Selv om ingen har bedt om org`s råd. Dette er et typisk sosialhøgskole-fenomen. Mange sosialhøgskolestudenter har ikke opplevd ubetinget kjærlighet, de har ikke fått bekreftet sin verdi som menneske utfra at de er til. Men ut fra at de er til for andre, og de får bekreftelse på sin eksistens og verdi utfra hva de presterer og særlig når de hjelper andre (foreldrene). Dette kan skape problemer når de er voksne, for de fleste andre voksne klarer seg uten andres hjelp, og ber selv om råd når de trenger det. Ofte bes det ikke om råd heller, en ønsker kun en å lufte tankene med.
Skal en være til noen hjelp, er det alfa og omega å
aldri gi råd. Uten at den en skal gi råd til, har bedt om det først. Gir en råd ubedt, reduserer det den andre, og man gjør seg selv til bedreviter.
Quote:
Dette er ikke et forsvar for barnevernet - men et tips til alle dere som skriver her. Likevel tror jeg innlegget blir fjernet - men tenk gjennom det jeg har skrevet.
Org`s få troskyldige små setninger og uskyldige spørsmål, samt noen velmente råd,mener jeg er et verdifullt bidrag til Redd Barna Våre. Det heter faktisk Redd
Barna Våre. Noen ganger kan det være verdt å tenke over ord. Det handler om å redde så mange enkelt-barn som mulig. I dag. Og det handler om en framtid, hvor ingen redningsaksjoner trengs lenger, for å redde barns liv mot barnevernet.
For å redde barn i dag, er det viktig å nå ut med informasjon om barnevernets hersketeknikker til foreldre, før det er forsent. Det er å håpe at foreldre leser org`s lille snuskoselige, men akk så avslørende innlegg.
DET ER NEMLIG ET GLANSEKSEMPEL PÅ HVORDAN BARNEVERNS-ARBEIDERE TENKER OG OPPTRER. Dette er sosialhøgskolens teknikker i sin fulle prakt.
Absolutt alt i org`s innlegg, er fordekt kommunikasjon til menneskers reptilhjerne og følelsessystem, det er ikke tale til menneskeskenes tanker. Fordi enhver (som ikke har erfart og avslørt gjentatte ganger slike hersketeknikker), vil føle raseri/forvirring over å ikke bli behandlet som en person.
De fleste vil bli rasende/usikker/uvel/forvirret over å høre "jeg forstår,
men", fordi "men" betyr at vedkommende ikke anerkjenner deg. Og de fleste vil føle seg uvel over å høre at de har det på måter de slett ikke har det. Og når en er i uhyre sårbar situasjon, hvor det er livsviktig å være høflig, lydig og underkastende, så svelger en gjerne tre kameler samtidig. Å måtte få tvunget ned i halsen at "du har det vondt", er blåbær. Som kjent, forsvarer foreldre barna med sitt eget liv som innsats.
Slik kan org`s innlegg være et bidrag: En mamma, en pappa, et foreldrepar er kanskje innom RVB fordi de har fått innkalling til barnevernet. Leser de org, vet de hva som treffer dem, før det treffer dem. Mens barnevernsarbeideren smiler og smiler. Og er så velvillig, så velvillig. Og forstår så godt, så godt. Og vet hva du føler. Men ikke hva du vet og hva du tenker. Det er ditt våpen.
Dette er ikke forsvar for noe(n), eller ment som kritikk mot noen, men bare et tips til alle som org.