It is currently Wed Jun 18, 2025 9:31 am

Post new topic Reply to topic  [ 15 posts ] 
Author Message
 Post subject: Hvor skal barnet sove?
PostPosted: Sat May 26, 2007 4:22 pm 
Rang: Ivrig bruker

Du er enslig med 4 barn i alderen 2, 4, 9 og 11...Du bor i en leilighet med 2 soverom...

Hvem skal sove hvor?

Profile  

Post subject: Re: Hvor skal barnet sove?
PostPosted: Sat May 26, 2007 6:22 pm 
Superposter

Lena wrote:
Du er enslig med 4 barn i alderen 2, 4, 9 og 11...Du bor i en leilighet med 2 soverom...

Hvem skal sove hvor?

Moren og 2-åringen sover i samme dobbelt-seng mens 4-åringen har junior-seng på samme soveværelse (hvis det er plass). De to eldste deler værelse. Eventuelt kan fire-åringen sove sammen med de to eldste. Det kan installeres en familiekøye, som brukes på hytter, eller tre frittstående senger dersom plassen tillater det.

Jeg skulle gjerne likt å høre barnevernkonsulentens mening om denne saken. I deres øyne er det sikkert "omsorgssvikt" at alle barna ikke har eget værelse.

will be anarchy.” Lord Denning (1899-1999)

Profile  

Post subject: ...
PostPosted: Sat May 26, 2007 7:13 pm 
Rang: Ivrig bruker

Barnevernet mente at hun elste skulle ha eget rom, så kunne jeg ligge på rom sammen med de andre barna...Derfor jeg lurer på hva andre mener...

Jeg mener at voksne i hovedsak skal ha eget rom...er de andre soverommes stort nok, kan alle barna ligge der...eller som du sa: ett barn på rommet mitt....Men her er det heller ingen regler, spør du meg...

Profile  

Post subject: Re: ...
PostPosted: Sat May 26, 2007 7:20 pm 
Superposter

Lena wrote:
Barnevernet mente at hun elste skulle ha eget rom, så kunne jeg ligge på rom sammen med de andre barna...Derfor jeg lurer på hva andre mener...

Jeg mener at voksne i hovedsak skal ha eget rom...er de andre soverommes stort nok, kan alle barna ligge der...eller som du sa: ett barn på rommet mitt....Men her er det heller ingen regler, spør du meg...

Forutsetningen for å ha ett barn - 2-åringen - på soveværelset sammen med deg var at du ikke hadde noen mann. Jeg er også enig med deg i at den voksne fortrinnsvis har krav på eget værelse. Barnevernet har sikkert en tommelfingerregel som sier at barn over 10 år skal ha eget værelse, hvis ikke er det omsorgssvikt. De er ofte svært stivbente og setter barnas "behov" foran foreldrenes. Barnevernets holdninger strider ofte mot det som folk flest mener er fornuftig. Barnevernet kaller det for "faglighet", men jeg kaller det for dumhet.

will be anarchy.” Lord Denning (1899-1999)

Profile  

Post subject:
PostPosted: Sat May 26, 2007 8:20 pm 
Superposter

For noen år siden i Trøndelag var det 4 eller 5 søsken som var flyktninger fra Øst-Afrika. De bodde på asylmottak. En prestefamilie i distriktet hadde vært misjonærer i samme område som barna kom fra, og snakket til og med deres språk. De tilbød seg å ta alle barna som fosterbarn.

Barnevernet fant det nok mistenkelig at barna skulle bo hos noen som de kunne kommunisere med over hodet på barnevernet og dermed komme utenfor barnevernets kontroll.

Barnevernet fant da på den unnskyldningen at det ikke var mange nok værelser i prestegården, og så vidt jeg husker også at den var for trekkfull. Antall værelser var slik at to og to av barna måtte dele. Altså fikk de ikke lov å komme dit. På asylmottaket bodde visst alle på ett lite rom.

Jeg tror det var i Vårt Land eller et sånt sted det sto om det. De syntes jo det var merkelig at en prestefamilie ikke var gode nok. Men som alltid gikk de ikke dypere inn i spørsmålet om hva barnevernet drev med.

Profile  

Post subject:
PostPosted: Sun May 27, 2007 8:20 am 
Rang: Storbruker

Oi, sann :evil: Den var jo interessant!
Både hjemløse og asylsøkere plasseres på maks to-2 rom! Ofte blir de plassert der i årevis. Hvor er barnevernet da? Riktig nok har de felles kjøkken og "dagligstue", men rommene er ofte svært fuktige fordi all tøyvask henges der på grunn av tyverier. Der har jo dermed egentlig både helesemyndighetene og barnevernet en stor jobb foran seg. Så hvorfor skal de bry seg med vanlige familier som ikke har ett palass å bo i :?:
Skal tro om det ikke ble ramaskrik og opprop om rasisme om de fjernet barna som bor så dårlig på statens mottak?

Profile  

Post subject:
PostPosted: Sun May 27, 2007 1:02 pm 
Superposter

Jeg vet ikke om det er noen regel for dette. Før levde jo mennesker mye tettere både i våken og sovende tilstand. Det med å ha hver sin seng og senere hvert sitt rom, var vel i utgangspunktet et middel til bekjempelse av f.eks tuberkulose. Samt den økonomiske utviklingen.

Vi har et utall rom til disposisjon i huset vårt (360 kvadratmeter) men barna fikk sove på samme rom som oss så lenge de ønsket - og senere delte de rom (og gjerne seng) til de selv fikk behov for noe mer privat.

Fortsatt tilbringer de mer tid sammen, enn hver for seg, når de er hjemme.

Profile  

Post subject:
PostPosted: Sun May 27, 2007 11:10 pm 

Normen i bygningsloven er at minstemål på enpersonsrom er 6 kvm gulvflate! Minste takhøyde er 220 cm for varig opphold. Et soverom ha disse målene. Jeg har liten tro på at asylmottak holder den standarden.
At dine barn velger slik de gjør vil nok vris til at de er utrygge :evil:

Profile  

Post subject:
PostPosted: Mon May 28, 2007 8:53 am 
Superposter

Nulle skrev:

Quote:
At dine barn velger slik de gjør vil nok vris til at de er utrygge

Ja. selvfølgelig - og det var også derfor sønnen min flyttet inn i husets minste rom (7 kvadrat) slik at han kunne ha kontroll med hele rommet.

Jeg husker han klaget over sin søsters manglende fantasi - "jeg prøver å skremme henne og så er det bare jeg som blir redd " :D

Ofte fant jeg gutten liggende sammen med hunden i stua fordi han hadde hatt mareritt - kvalitetstid sammen med hunden min, kalte han det i et dikt.

Datteren ble "kidnappet" av sin oldemor hvergang hun hadde drømt trasig, og tilbrakte mange netter i hennes seng - helt til gamlemors tuberkolose begynte å våkne igjen - da ble det egen seng rett ved.

En par sommere sov jenta mi i telt på gårdplassen i tre måneder, fordi hun ville det. Hun løste også ofte konflikter ved å "forsvinne" - vi lærte oss å leve med det - da sov hun i høyet på låven, på madrasser på buret eller på mørkeloftet. Hun måtte alltid ha en natts søvn og en god frokost før hun var tilsnakkendes igjen. Alle vennene hennes har også lært seg å respektere dette - at hun må ha tenkepauser.

- når jeg ser tilbake virker det som en eneste lang omsorgsvikt - noe som har resultert i at barna ikke vil flytte hjemmefra, de trives for godt.
Hvis jeg har et problem er det nettopp dette :wink:

Profile  

Post subject:
PostPosted: Mon May 28, 2007 9:20 am 

Barnas trang til å komme hjem og være sammen, og sove her og der i frihet og uten firkantet oppfatning av at de absolutt må sove i en seng på et bestemt rom, tyder vel kanskje på at de er glad i hjemmet sitt og foreldrene sine, kommer tilbake dit fra tid til annen uansett, i det hele ikke oppfyller de populære ideene om at unge hater foreldrene. Kanskje trives de.

Noen mennesker sover alltid ute i friluft. Hun SF-politikeren Berit Ås sov alltid på verandaen, om vinteren også, sa hun visst.

Profile  

Post subject:
PostPosted: Mon May 28, 2007 10:46 am 

Du verden så dårlige foreldre vi er alle sammen! Nå må nok barnefjernet skjerpe seg! Slik jeg ser det, finnes det knapt noen normale familier.
På tross av stor aldersforskejll opplever vi det samme; ungene søker sammen og har mye å prate om. Pga forskjellig kjønn sover de ikke sammen lenger. Kanskje det er feil også?

Nei, merkelig er det at asylsøkere får bor omtrent så trangt det går uten at det er noe feil mens vi skal omtrent ha et slott til hver av ungene. Snart må vi vel også tjene én milion pr barn for at de ikke skal stikke seg ut :evil:
Bytter vi partnere eller bor alene med barna er det selvsagt omsorgssvikt :!:

Profile  

Post subject:
PostPosted: Mon May 28, 2007 11:32 am 
Superposter

Nulle wrote:
Du verden så dårlige foreldre vi er alle sammen! Nå må nok barnefjernet skjerpe seg! Slik jeg ser det, finnes det knapt noen normale familier.
På tross av stor aldersforskejll opplever vi det samme; ungene søker sammen og har mye å prate om. Pga forskjellig kjønn sover de ikke sammen lenger. Kanskje det er feil også?

Nei, merkelig er det at asylsøkere får bor omtrent så trangt det går uten at det er noe feil mens vi skal omtrent ha et slott til hver av ungene. Snart må vi vel også tjene én milion pr barn for at de ikke skal stikke seg ut :evil:
Bytter vi partnere eller bor alene med barna er det selvsagt omsorgssvikt :!:

Ja, men dette er ikke til å spøke med. Barnevernet kunne, hvis de turde, fjerne hvert eneste barn fra foreldrene ved å vise til "omsorgssvikt". Normalt familieliv og liv har i seg mer enn nok for en barneverner å spinne videre på til fylkesnemnda, med full seier for stat og kommune.

I blant "ser" de riktignok ikke omsorgssvikt i en familie de gransker, men det er bare spill og tillfeldigheter, som for en ukyndig gir inntrykk av faglighet... :roll: :roll:

Profile  

Post subject:
PostPosted: Mon May 28, 2007 12:49 pm 

Det var ikke fleip, en en akksentuering av hvor lett det er å bli funnet for lett i barnevernets øyne. Især hvis man fyller kriteriene: Norsk, alene, bytter partner, lite plass og f.eks normal kvinnelønn eller kanskje ufør! Det er sikker andre "grunner", men eksemplene taler vel for seg selv?

Personlig fyllte vi tre av kravene selv om de trakk det svært langt: Norsk, ufør, men gift med pendler og i tillegg lav egenlønn!

Profile  

Post subject:
PostPosted: Mon May 28, 2007 3:42 pm 
Superposter

Jeg er helt overbevist om at jeg og min lille familie ville ha vært mat for barnefjernet i nesten en hvilken som helst annen setting.

Det hjelper å ha såkalt symbolsk kapital - tro ikke at jeg ikke har vært klar over det - hele veien.

Når det gjelder asylsøkere så er jo politikken å gjøre det så ille for dem at de drar tilbake, eventuelt advarer andre mot å komme hit.

Profile  

Post subject:
PostPosted: Sat Jun 02, 2007 8:07 pm 

At barnevernet hele tatt skal blande seg opp i antall rom osv er bare tull. Det har iallfall ikke noe med omsorgssvikt å gjøre.

Det nevnes jo i flere eksempler både før og nå at barn har bodd trangt.

Jeg har delvis vokst opp slik selv og ville ikke vært erfaringen for uten.

Selvfølgelig er det ikke alltid like gøy.

Men jeg tror man kan greie.

Det gjorde iallfall jeg.

Profile  

Post new topic Reply to topic  [ 15 posts ]