It is currently Tue Jun 17, 2025 6:13 pm

Post new topic Reply to topic  [ 54 posts ]  Go to page Previous  1, 2, 3, 4
Author Message
 Post subject: Fri rettshjelp
PostPosted: Mon Nov 17, 2008 8:50 pm 
Superposter

Nina wrote:
Advokaten din kan søke fylkesmannen om ekstratid/-midler under fri rettshjelp-ordningen.

Såvidt vites, er det bare snakk om småpenger - så lite at advokatene knapt gidder å søke om det. Bare det å skrive søknadsbrevet koster mer enn fylkesmannen kan bevilge.

Under fri-rettshjelpsordningen må man ha en årsinntekt på mindre enn 230 000 kroner brutto (grensen har stått stille siden 2003!). Det er de færreste som tjener så lite.

will be anarchy.” Lord Denning (1899-1999)

Profile  

Post subject: Om å sette sin lit til Gud
PostPosted: Mon Nov 17, 2008 9:12 pm 
Superposter

Turid Holta wrote:
Det er mange yrker ,for ikke å snakke om miljøer det er mye upålitelige mennesker i. sett ikke din lit til noe menneske skriver bibelen. og så sann den er.

Man skal ikke sette sin lit til mennesker. Jeg er helt enig med deg.

Sett ikke lit til mennesker!
5 Så sier Herren:
Forbannet er den mann
som setter sin lit til mennesker,
som støtter seg til svake skapninger
og vender seg bort fra Herren.
6 Han er som en busk i ødemarken;
han får ikke se at lykken kommer,
men holder til i tørreste ørken,
på saltholdig jord, der ingen bor.
7 Velsignet er den mann som stoler på Herren
og setter sin lit til ham.

Jerimia 17, 5-7

Bibelen er fundamentet for vår lovgivning, blant annet det monogame ekteskapet, som nå er under angrep fra verdslig hold.

La ingen komme mellom deg og Gud. Sammenlign deg ikke med andre, men overgi deg helt i Guds hender, så vil han sone din synd og frelse deg.

Det er nok ikke tilfeldig at eneforsørgere, især alenemødre, oftere får problemer med det såkalte "barnevernet". De mangler den beskyttelsen som ekteskapet gir.

Alenemødre gjør best i å ikke sette sin lit til mennesker (les: "barnevernet") men sette sin lit til Gud. "Barnevernet" er menneskers (les: Satans) verk.

will be anarchy.” Lord Denning (1899-1999)

Profile  

Post subject:
PostPosted: Mon Nov 17, 2008 11:15 pm 
Site Admin

Man kan ikke bestemme at folks tro skal være en privatsak. Det har den enkelte rett til å avgjøre selv.

MEN:

Man kan be folk om å holde seg til TEMA.

TEMA var førsteinnlegget:
ikke mulig med en advokat for far og en for mor-stemmer det?
Quote:
Vår advokat anbefaler oss til å ha hver sin advokat - men hun sier at namsretten bare vil betale til en - og hvis vi skifter advokat så må vi også betale da selv. Stemmer det?

Dette dreier seg om permanent overtagelse av barnet til barnevernet - i første omgang hadde vi bare anket et akuttvedtak (barn i beredskapshjem), nå skal det være overtagelse for godt og plassering i fosterhjem. Hele historien leses under "Søkte legehjelp for datteren med spiseforstyrrelse - fratatt" i forum.

Etter BV oppfatter MEG (mor) som den gale og syke i familien og har bedre tillitt til faren (dattern er mindre sint på ham enn på meg ettersom det var jeg som gjorde at vi måtte flytte østover, og ettersom det var meg som "lovet" henne at det vil går bra med bestemor - men hun døde alikevel) - ønsker jeg og min mann å ha hver sin advokat i retten. Vår nåværende advokat er alltfor snill og grei og trøster oss - istedenfor for å vise styrke mot BV og stille krav. Hun godtar enhver innskrenking av besøksrett eller telefonsamtale. Men hun er en engasjert dame - dessverre uten at hun klarer å få frem noe....
Så derfor ønsker jeg min egen advokat - en sterk og flink advokat. Problemet er bare, det blir kjempedyrt, og vi klarer det ikke.
Nå har noen i forum tidligere skrevet at foreldre har rett på hver sin advokat - betalt av staten pga BV-sak. Dette gjelder antagelig bare i situasjoner hvor foreldrene er skilt, eller uenige i hva slags type omsorg de ønsker for barnet.

Advokaten vår (den snille damen) foreslå at min mann og meg skulle separeres!!!! (for å få bedre sjanser til å få tilbake datteren og for å nyte hver sin advokat). Fins det ikke noe andre mulighet til å få dekket hver sin advokat - uten at vi må separeres eller skilles? Vi er nemlig lykkelig gift - i mange år - og også krisen vi går gjennom for tiden gir ikke en minste krangel mellom oss.

Ber om foreslag - eller informasjon om rettigheter etc.... Tusen takk

> Radikalt forum mot familiedestruksjon: http://forum.r-b-v.net/<

Profile  

Post subject:
PostPosted: Mon Nov 17, 2008 11:46 pm 
Site Admin

Nina wrote:
Hvis RBV skal være noe annet enn et allminnelig chatte-sted,

Forklar gjerne brukerne hvorfor dette ikke bare er et skravlested. Folk trenger å forstå. Man vet gjerne ikke noe slikt automatisk.

Nina wrote:
som det nå er i ferd med å utvikle seg til å bli,

Siden jeg, Bjørn og andre ikke alltid er tilgjengelige hele døgnet, så vil forumet dras litt hit og dit. Deretter så dras det tilbake.

Hele tiden må nye brukere læres opp. Mange har jo heller aldri deltatt i offentlige diskusjoner tidligere. Men "flyver" diskusjonene i alle retninger hele tiden, så er det på sin plass å si fra. Man skal ha en viss respekt for åpningsinnlegget - første posting. Om ikke så ødelegger man tråden.

Nina wrote:
så får man i det minste skille mellom det man tror og det man vet - særlig når intensjonen er å gi råd til andre. Og man må skille mellom saksnivå og sakskompleks når man "husker" hva som ble sagt og hvordan forholdene var. Få med referanser, så langt det lar seg gjøre.

Dette krever gjerne en IQ over 120 eller MYE grubling å forstå.

Jeg har ALDRI møtt et menneske som skiller helt mellom TRO og VITEN. Og nå er jo dette med tro, det jeg kan best. Men man kan jo forsøke å bli bedre til dette. Det kommer stadig ateister inn på Kristenblogg. De blir ALLTID avslørt for å TRO noe - gjerne sosio-babbel.

Når folk ikke forstår at det finnes motsigende FAKTA, så må man for all del HØYNE diskusjonen gjennom å si fra og komme med fakta.

De som da ikke viser et lyttende sinnelag, dummer seg ut.

RVB har mange forum. Fakta-orienteringen på hvert enkelt vil variere. På noen forum slipper vi til kun utvalgte for å holde de klare og tydlige. Om det er behov for mer av dette, så kan man gjerne diskutere å begrense tilgangen til flere. Jeg kan opprette flere grupper som har adgang til å skrive der eller der, eller som har adgang til å kun kommentere der eller der. Mulighetene er mange.

Ingen får altså overta forumet for sine intensjoner. Styringsmulighetene er der. Er det visse forum vi bør slippe ferre til i, så send gjerne en PM eller annet.

Last edited by Arild Holta on Tue Nov 18, 2008 12:16 am, edited 1 time in total.

Profile  

Post subject:
PostPosted: Tue Nov 18, 2008 12:12 am 
Superposter

Arild Holta wrote:
Nina wrote:
så får man i det minste skille mellom det man tror og det man vet - særlig når intensjonen er å gi råd til andre. Og man må skille mellom saksnivå og sakskompleks når man "husker" hva som ble sagt og hvordan forholdene var. Få med referanser, så langt det lar seg gjøre.

Dette krever gjerne en IQ over 120 eller MYE grubling å forstå.

Jeg har ALDRI møtt et menneske som skiller helt mellom TRO og VITEN. Og nå er jo dette med tro, det jeg kan best.

Sitatet mitt er tatt ut av sin sammenheng. Jeg kan godt forsøke å formulere meg tydeligere.

Dersom noen spør om råd, så er det til liten nytte dersom vi fremstiller synsinger og meninger som fakta. Hvis vi skal påstå at noe er på en bestemt måte, så får vi lete frem referansene FØR vi begir oss ut på å rådgi andre ellers skaper vi bare forvirring.

Imidlertid kan det være at vi synes å huske, eller at vi mener, eller tror ett eller annet, så får vi presisere at "dette er min mening/ min erfaring" osv.

Hvis en deltaker har et spørsmål til de andre som kan besvares utfra lovverket, så er det best å referere til den aktuelle loven/paragrafen gjerne med lenke. Noen av deltakerne er flinke til dette, mens andre gir svar utfra eget hode men presenterer det like gjerne som et faktum. Sånt blir det rot av.

Profile  

Post subject:
PostPosted: Tue Nov 18, 2008 12:24 am 
Site Admin

Det høyner selvsagt debatten og nytten av debatten, at man blir mer bevisste dette, OG trener seg i dette:

Nina wrote:
(...)
Dersom noen spør om råd, så er det til liten nytte dersom vi fremstiller synsinger og meninger som fakta. Hvis vi skal påstå at noe er på en bestemt måte, så får vi lete frem referansene FØR vi begir oss ut på å rådgi andre ellers skaper vi bare forvirring.

Imidlertid kan det være at vi synes å huske, eller at vi mener, eller tror ett eller annet, så får vi presisere at "dette er min mening/ min erfaring" osv.

Hvis en deltaker har et spørsmål til de andre som kan besvares utfra lovverket, så er det best å referere til den aktuelle loven/paragrafen gjerne med lenke. Noen av deltakerne er flinke til dette, mens andre gir svar utfra eget hode men presenterer det like gjerne som et faktum. Sånt blir det rot av.

Profile  

Post subject:
PostPosted: Tue Nov 18, 2008 12:36 am 
Superposter

Arild skriver at tro ikke er privat sak det er jeg enig i. Agrippa fremstiller ofte sin tro, og det er bra. Merker ikke at hun blir kritisert for det slik jeg blir av Nina. Nina også syntes det er plagsomt når andre drar ting ut av hennes sammenhang. Noe Nina stadig gjør med meg,samt flere..

Profile  

Post subject:
PostPosted: Tue Nov 18, 2008 12:48 am 
Superposter

Turid Holta wrote:
Arild skriver at tro ikke er privat sak det er jeg enig i. Agrippa fremstiller ofte sin tro, og det er bra. Merker ikke at hun blir kritisert for det slik jeg blir av Nina. Nina også syntes det er plagsomt når andre drar ting ut av hennes sammenhang. Noe Nina stadig gjør med meg,samt flere..

Denne tråden handler ikke om "tro" i det hele tatt, og jeg siktet ikke til ordet "tro" i ordets sakrale betydning. "Tro" betyr også "mening" i allminnelighet.

Profile  

Post subject:
PostPosted: Tue Nov 18, 2008 1:24 am 
Site Admin

Arild Holta wrote:
Siden jeg, Bjørn og andre ikke alltid er tilgjengelige hele døgnet, så vil forumet dras litt hit og dit. Deretter så dras det tilbake.

Men det er jo slitsomt med så mye bortkastet tid.

Turid Holta wrote:

Det er først og fremst den som skriver, som skal gjøre seg forstått.

Ellers så var heller ikke dette noe som hadde med TEMA å gjøre. Brukere som er så taletrengte at de bare MÅÅ bryte TEMA systematisk, og som ikke vil rette seg etter å forholde seg til TEMA, kan forhindres i å skrive på forumet.

Brannslokking mellom medlemmer tar også på...

Profile  

Post new topic Reply to topic  [ 54 posts ]  Go to page Previous  1, 2, 3, 4