It is currently Wed Jun 18, 2025 11:16 am

Post new topic Reply to topic  [ 3 posts ] 
Author Message
 Post subject: Kontrakt for kjøp av plass i privat tiltak...
PostPosted: Wed Sep 19, 2007 12:36 am 

Det er tittelen på Oslo kommune, ved Barne- og familieetaten sin standardkontrakt. Den gjelder sikkert i alle fylker. Dette er en kontrakt på 7 A4-sider, som er brukt i vårt tilfelle, år etter år. ( 4 år). Samme dokumentbunke enten det var før eller etter omsorgsovertakelse. Ungplan, Østfold, har vært støttespillere her. Barnerøverfamilien, bosatt i Oslo, hadde to fosterbarn fra før. "F.far jobbet som elektriker, ved siden av å være 100% ansatt av Oslo komm. som "f.far." Pluss 100% ansatt av en kommune i Buskerud som "f.far." Derfor har ikke Vestre Aker b.v.tjeneste lov til å ansette de. Det blir for mange barn. Særlig når frua er 100% uføretrygdet fra før. Men pytt: Ungplan ansetter de som "familiehjem", så da blir det lovlig likevel. Jeg fikk vite dette først etter omsorgsovertagelsen, som var midten av mai 2005. Men, tilbake til kontrakten. Der står det en døgnpris på ca. 2500 kr. Der står det: I døgnprisen inngår ordinære driftsutgifter bla, bla, bla.Som nødvendige driftsutgifter regnes utgifter til klær( som ikke inngår i bydelens engangsutgifter), lommepenger, fritidskostnader, ferieturer og inntil 6 hjemreiser i året. Lenger ut i kontrakten står det om ekstrautgifter: Som ekstrautgifter regnes større utlegg til individualterapi, konfirmasjon eller lignende, innkjøp av personlig utstyr som ski, radio, sykkel osv.
Kontrakten er ikke for foreldrenes innsyn.
Jeg måtte i allefall skrive under på at jeg skulle holde alt av klær, fritidsaktiviteter, evt. utstyr av ulike slag. Jeg visste ikke at det skulle være dekket av pengene som BUFetat betalte. "F.foreldre har holdt igjen ukepenger hele tiden. De sparte for han. Men når det kom til stykket, så hadde de ikke gjort det likevel. Konfirmasjonen med utstyr og 18 gjester, måtte vi dekke selv. Vi fikk 5000kr. i støtte fra b.v.tjenesten i.f.m. den.
Vi skulle da være evig takknemlige.
For meg blir dette spinnvillt. Hvis alle nordmenn visste hva de må ut med gjennom økte skatter p.g.a. b.vernet, så ville kan hende reaksjonen bli større. Har andre blitt lurt på denne måten? Det verste er at disse kontraktene er underskrevet " in blanco". Jeg mener de er underskrevet av saksbehandler hos BUF etat, så sendt til bydelen hvor de selv fyller inn de summene de vil. Det er aldri den leder i BUF etat som skriver under, selv om hans/ hennes navn er trykket på. Det er som oftest "for" etter det håndskrevne navnet.
De er snedige. Litt for sleipe etter min mening. Jeg mener at de har bitt seg selv i halen nå. Vært for griske. Vi får se.
Nok for i dag....[face=Lucida Console][/face]

Profile  

Post subject:
PostPosted: Wed Sep 19, 2007 7:13 am 
Rang: Ivrig bruker

Hei Kathrine!

jeg føler med deg!

Ved siden av dette forumet, hvordan ka nman få ut slik informasjon som du her nevner? Det er svært viktig at 'godtfolk' får vite!

Jeg ønsker for deg at du får masse energi og kan stå på.
Og jeg er lei for at de har tatt barnet ditt. Det varer ikke evig men føler på håpløsheten og overgrepene.. Sender deg gode tanker.

Profile  

Post subject: Svar til SINT...
PostPosted: Wed Sep 19, 2007 8:49 am 

Takk for medfølelse.
Men jeg er heldig tross alt.
Nå har sønnen min bodd hjemme i snart ett år.
Jeg ble vanskeligere og vanskeligere "å samarbeide med."
Pluss advokatene ble verre og verre for b.v.tjenesten å forholde seg til.
Dessuten begynte jeg å gå disse som mener seg så godt egnet til å vurdere min omsorgsevne som mor og min sønns beste, etter i sømmene.
Jeg har studert hvem disse Ungplan-folka er, "fagfolk", alle som kunne uttale seg som ekspert ang. oss.
Det er så mye grums, så mye ulovlige koplinger, så mye synsinger som etter en stund blir regnet som fakta,at det tåler ikke dagens lys.
Derfor, tror jeg, var jeg sist høst, plutselig god nok mor og omsorgsperson likevel.
Over natten.
De håper vel at jeg skal forholde meg rolig, jeg som har gutten min boende hjemme.
:wink: :twisted:

Profile  

Post new topic Reply to topic  [ 3 posts ]