It is currently Thu Mar 28, 2024 2:35 pm



Post new topic Reply to topic  [ 16 posts ]  Go to page 1, 2  Next
Author Message
 Post subject: Økonomisk støtte?
PostPosted: Wed Mar 09, 2016 10:50 pm 
Offline
Rang: Ivrig bruker

Joined: Wed Dec 16, 2015 7:14 pm
Posts: 82
Altså... Jeg har tenkt en stund på dette, ang det at jeg forstår at noen tar med seg barna å stikker. Leste et inlegg her et sted om en svensk dame, som tok med seg datter og dro med det hun gikk å sto i. Hvordan de hadde sovet på solsenger, under badehåndklær. At de hadde blitt hjulpet av en eldre mann, og sakte bygget seg et liv i et fremmed land.

Felles for mange av oss som er forfulgt av barnevernet er jo ofte at økonomien er dårlig. Ikke alle har eiendom en kan selge med overskudd. Kanskje leier en bolig, og såvidt har noen kr til et par mnd husleie og flybiletter.

Jeg tror at en kan støtte flykninger vi av Paypal kontoer. Med Paypal trenger en bare en e-postadresse. Denne kan opprettes kun med tanke på paypal, slik at det er umulig å finne ut hvem som er personen bak Paypal adressen.

En ting er at forumet kan havne i en gråsone om det formiddler hjelp til å komme seg ut ulovelig...men om folk allerede er der... å sliter med alt. Om de kunne lagt ut paypaladressen sin slik at andre kan overføre noen få kr om en har litt til overs?

Jeg vet av erfaring at selv i Norge kan uka bli reddet av å finne en sammenkrøllet femtilapp i lomma. Den følelsen av en uventet 50 lapp som flykning i et fremmed land er helt sikkert ikke noe mindre.

Det verste som kan skje er at svindlere kommer inn å oppgir en paypal adresse. For giveren er jo uansett pengene "tapt", men jeg kunne selv ha tenkt meg å overføre en 50 lapp til et par på en slik liste i ny og ne. Jeg føler litt støtte til folk i en slik situasjon er like god som å putte kr på en bøsse fra Redd Barna. BV-flykninger har ingen organisasjon i ryggen så vidt jeg vet. Dessuten så blir det litt "min kamp mot myndighetene", det at folk klorer seg fast så lenge at de har muligheten til å skape ett nytt liv for seg å familien.

Tråkker jeg helt i salaten her? Jeg vet mange klarer seg fint, men de har også sikker hatt perioder hvor det har vert skikkelig tøfft, og her oppererer man uansett under anonymitet, så kanskje er det da lettere og be om hjelp? Så regner jeg med at de som ber om hjelp trenger det.


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Økonomisk støtte?
PostPosted: Sat Mar 12, 2016 1:03 am 
Offline
Rang: Ivrig bruker

Joined: Wed Dec 16, 2015 7:14 pm
Posts: 82
En annen ting er at PayPal ikke er et Norskt selskap, så jeg er ganske sikker på at Norske mynigheter må framlegge "bevis" for lovbrudd for å få innsyn i kontoer. Men om man oppgir falsk adresse i forbindelse med PayPal og om nødvendig en betrodd venns visakort (om en har flyktet ulovlig). Da blir det vanskelig å spore selv om myndighetene hadde forsøkt.

Å ja.. jeg ser faren ved at folk som overhodet ikke trenger det legger ut sin PayPal adresse, men folkens. Når en gir til andre organsiserte "gode saker" så har det jo kommet fram at 75 og 80% har gått til adminsistrasjon. Om en gir mindre summer til flere, og om admin forsøker å titte litt på historie, ev at de i det minste må skrive en liten søknad til admin for å få kunne legge ut sin adresse. Om folk sprer risikoen. Dvs. gir mindre summer til flere adresser istedet for en stor sum til en. Så får en tenke at de pengene er gitt bort. Å ferdig med det.


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Økonomisk støtte?
PostPosted: Sat Mar 12, 2016 11:41 am 
Offline
Rang: Storbruker

Joined: Fri May 29, 2015 2:49 pm
Posts: 906
Tanken på å hjelpe folk som har flyktet fra barnevernet økonomisk, er fin, synes jeg. Den viser en forståelse for at det ikke nødvendigvis er lett å flykte til utlandet. Nå gjelder det for de som flykter å finne en måte å overleve på, gjennom å tilpasse seg den nye situasjonen. Å basere seg på andres gaver, er ikke gangbart. Men i en kritisk periode kan gaver fra folk som forstår, være en stor moralsk støtte, og i mange land kan man faktisk mette familien noen dager for en norsk femtikrone.

Vi var selv gjennom en periode med knapp økonomi da vi kom til utlandet. Venner tro støttende til. I slike øyeblikk ser man jo også hvem som er ens venner.

Så vidt jeg vet, er det ingen her på forumet som oppfordrer folk til å flykte ulovlig. Derimot oppfordres man til å flykte før det fattes vedtak i nemnda. I vår sak var det flere av de involverte fagpersonene som støttet oss i å flykte, så det er slett ikke bare erklærte barnevernsmotstandere som ser nødvendigheten av det. Årsaken til dette er dypest sett at det systemet som skal hjelpe barn er så forutinntatt at man overhodet ikke kan stole på at avgjørelsene som tas er til beste for barna. Men om folk har flyktet lovlig eller ulovlig, så er det til barnets beste at familien har penger. Og det er jo barna dette gjelder.

Vi flyktet helt lovlig fra Norge. Jeg skammer meg overhode ikke over det vi har gjort. Tvert imot burde kommunen skamme seg. Det de har gjort mot familien vår, er etter min mening både umoralsk, ulovlig og forkastelig. Jeg har senest i går sendt en høflig hilsen til ordføreren i vår hjemkommune, så han ikke glemmer oss. Jeg har tidligere minnet ham på at han har et ansvar for kvaliteten på tjenestene, og at vi har havnet i eksil fordi tjenestene i kommunen han bestyrer ikke holder mål.

Skal vi kalles ved stygge navn, anklages for kriminelle handlinger, mistenkeliggjøres, ignoreres, nedvurderes, tvinges til oppløsning av ekteskap, trues med fjerning av barn, trakasseres og til slutt flykte til utlandet med bøyd hode?

Skal vi be om unnskyldning for at vi gjør alt for at barna ikke skal bli skadelidende av den vannvittige "hjelpen" det norske samfunnet tilbyr, og som ikke sjelden ender med tragedie for barna?

På ingen måte.

Vi har gjort dette for våre barn. De som eventuelt måtte ønske å støtte slike som oss, (selv klarer vi oss nå bra) trenger heller ikke å skamme seg. Kanskje er det ikke så lett å bestyre en slik støtteodning rent praktisk, som "Sliten" her er inne på. Og kanskje bør man først og fremst oppfordre nettverk og familie rundt den enkelte familie, om å hjelpe så godt de kan. Men jeg ser likevel ikke noen grunn til at dette ikke kan gjøres helt åpent (selvsagt uten å offentliggjøre navn på mottager).

Utenlandske flyktninger i Norge vet alle om. At norske familier og barn traumatiseres av norske myndigheter i den grad at de ender opp som flyktninger i utlandet, er også en realitet som kanskje flere bør ta innover seg. Så lenge man ikke bryter loven, er det å hjelpe flyktninger uansett en god ting, også når det gjelder barnefamilier som har flyktet fra Norge.


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Økonomisk støtte?
PostPosted: Sat Mar 12, 2016 9:52 pm 
Offline
Site Admin
User avatar

Joined: Sun Feb 05, 2006 7:18 pm
Posts: 7442
Location: Mosjøen, Vefsn kommune på Helgeland.
-rom-
Marianne og jeg skriver litt på Bitcoinforumet av og til. Bitcoin er en virituel verdi eller egentlig et verdifullt nummer som er så stort at man kan ikke gjette det selv med framtidens kvantekomputere. Men hopp over dette tekniske. Det er relativt enkelt.

Det er også muligheter for å overføre verdier via andre cryptocoin enn bitcoin. Disse konseptene er adskillig verre for myndighetene å kontrollere enn PayPal. Cryptocoin kan "omgjøres" til USD eller andre valutaer.

Man bør imidlertid ikke ha pengene stående i de vanligste cryptocoins om det er til brød på bordet, for de svinger for mye i verdi.

Her er en lenke som viser hvor omfattende dette er. For tiden over 8 milliarder USD i dette verdimarkedet som myndighetene over hele verden klør seg i hodet over. Men oftest ikke vil forby.
http://coinmarketcap.com/

Dette er verdioverføringer fra PC til PC, eller til "lommebøker" som ligger kryptert i internettjenester for dette. Tilgjengelige fra hele verden for den som kan passordene sine. Og de bør være sikre!! Selv om det er mer sikkerhethet enn kun bruker og passord.
-rom-

_________________
¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯
.
"Vårt" lysebrune-mørkerøde såkalte barnevern stjeler mennesker
> Radikalt forum mot familiedestruksjon: http://forum.r-b-v.net/<


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Økonomisk støtte?
PostPosted: Sun Mar 13, 2016 5:26 pm 
Offline
Rang: Ivrig bruker

Joined: Wed Dec 16, 2015 7:14 pm
Posts: 82
Jeg har hørt om sånne Bitcoins, men har ikke noe videre kunskap om de annent enn at jeg har hørt/lest navnet. Om det følgelr med bruksanvisning, så kan jeg sikkert greie og gi bort noen sånne også :lol:

Som sakt, så har ikke jeg masse penger å gi bort. Vanlig veldig stram Norsk økonomi, men litt kan jeg avse inne i mellom. Om flere tenker som meg, så kan det være et lite bidrag, i en tøff startfase...eller slike faser som gjerne oppstår uansett ved gjevne mellomrom. At venner og familie bidrar er selvfølgelig fantastisk. Men så er det likevel slik at man ofte ikke ber disse om hjelp før en absolutt må, og da kommer dette med "en uventet 50 lapp".

Små drypp kan være "hele verden" i riktig situasjon. Eller en viten om at andre forstår din situasjon, selv om de ikke vet hvem du er. Også slike som meg, som samtidig som en gir til en god sak, føler at en fører en type motstandsarbeid. Det er i min absolutte interesse at disse flykningene greier å skape seg et liv i sitt nye eller midlertidige hjemland.


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Økonomisk støtte?
PostPosted: Tue Mar 15, 2016 2:10 pm 
Offline
Rang: Storbruker

Joined: Fri May 29, 2015 2:49 pm
Posts: 906
Jeg liker ideen. Jeg stiller nok med en 50-lapp om det blir en ordning med det!


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Økonomisk støtte?
PostPosted: Tue Mar 15, 2016 11:44 pm 
Offline
Rang: Ivrig bruker

Joined: Wed Dec 16, 2015 7:14 pm
Posts: 82
Kan ikke en admin lage en tråd som blir stående øverst hvor en kan legge ut sine paypal adresser ev. Bitcoin informasjon?

Kanskje skrive kort at en ikke må basere en flukt på gaver, men at om en legger ut sin informasjon, så kanskje en vil oppleve at noen bidrar litt på uregelmessig basis.


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Økonomisk støtte?
PostPosted: Wed Mar 16, 2016 8:16 am 
Offline
Superposter
User avatar

Joined: Wed Feb 08, 2006 8:48 am
Posts: 6857
Location: Oslo
  
Jeg liker ikke å virke negativ og sur, men jeg har altså store motforestillinger mot denne "upersonlige" måten å gjøre det på. Har dere tenkt på at det med sikkerhet vil komme falske "familier på flukt" i en sånn tråd? Jeg mener, jeg får jo hver eneste dag luremail til min almindelige mailadresse, med all slags tekst som skal lure meg til å klikke meg inn på noen greier som med sikkerhet vil føre til at de tar kontrollen over datamaskinen min, eller som vil ha meg til å "investere" eller "motta en arv fra en avdød millionær med samme navn som du selv".

Jeg har også noen ganger fått falske mailer fra noen som har hacket seg inn på en mailboks eller en adresseliste, og har fått laget seg en email som utgir seg for å være noen jeg kjenner (dvs det ser ut til å være en jeg virkelig kjenner). Så sier denne mailen at vedkommende er strandet i Frankrike, er blitt bestjålet, og trenger penger for å komme hjem, og vil betale meg tilbake med én gang han/hun kommer hjem.

Jeg lurer på om ikke forumet her kan komme i vanskeligheter hvis det har noe som kan lokke penger fra folk - for å drive en vanlig innsamling til veldedig formål skal man vel registrere seg hos politiet eller noe sted? Og jeg kan ikke tenke meg at Arild har tid og anledning til å sjekke ut hver enkelt Pay Pal.

Med én gang det kommer konkrete penger inn i en liten gruppe av noe slag, så "stiger temperaturen", og beskyldninger begynner gjerne å hagle fordi hver især har sine idéer om hvordan pengene skal brukes. Det er flere som har forsøkt å starte "grupper" for barnevernsofre hvor de vil ta kontingent, og de har regnet ut at de kan skaffe seg en årsinntekt på dette. - Det har ikke hatt noen heldig virkning i de tilfellene jeg har sett. Det legger blant annet et ubehagelig press på.

  

_________________
Hjemmeside http://www.mhskanland.net


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Økonomisk støtte?
PostPosted: Wed Mar 16, 2016 2:22 pm 
Offline
Rang: Storbruker

Joined: Fri May 29, 2015 2:49 pm
Posts: 906
Er enig i at dette må være 100% ryddig om det skal la seg gjøre. Kanskje er ikke forumet et egnet sted for sånn type økonomisk hjelp? Og kanskje ikke så lett å få dette til i praksis, selv om tanken på å gi et håndslag til familier på denne måten er god?


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Økonomisk støtte?
PostPosted: Thu Mar 17, 2016 11:56 am 
Offline
Site Admin
User avatar

Joined: Sun Feb 05, 2006 7:18 pm
Posts: 7442
Location: Mosjøen, Vefsn kommune på Helgeland.
-rom-
Det er kommet en del forslag om hvordan forumet kan gjøres til organisasjon, eller hvordan man kan legge ut reklame her, osv.

På Forumet har jeg skygget unna alt som har med penger å gjøre.

Det er bl.a fordi slikt gir et uheldig press også fra myndighetene, og jeg vil ikke sette meg inn i alskens generell juss.

Reklame har den ulempen at de som betaler det trekker seg om man skriver "feil" saker. Og det gjør vi jo hele tiden. Pengemakt skal ikke diktere Forumet. Like lite som statsmakt.

Det nærmeste jeg har kommet penger er anbefalingen om at medlemmer for egen regning reklamerer for Forumet i tradisjonell media og andre steder. Har aldri hørt om noen som har gjort det. Selv har jeg brukt noen hundre kroner på Google-reklame som et eksperiment.

Det finnes en del hjelpetrengende økonomisk. Noen fordi de flykter, andre fordi de roter med økonomien i tillegg til å flykte, en tredje gruppe er rusmisbrukere, en fjerde gruppe er psykiatri, osv.

Jeg kjenner rusmisbrukerne som gruppe godt nok til å vite at noen der vil kaste seg på og forsøke få penger til livsopphold og rus, når de har rotet vekk pengene eller brukt de på rus. Slike personer finnes det også blandt barnevernets ofre.

Derfor må man nok ha en ordnet situasjon rundt hvordan pengene skal gis- evnt. lånes bort.

Drømmesituasjonen - sett fra min situasjon - hadde vert å lånt bort penger til ressurspersoner som skapte et liv for seg og andre barnevernsofre i utlandet gjennom å generere arbeidsplasser. Da ville man fått varige utenlandske ressurser igjen for det, som hadde gitt varige løsninger for barnevernsofrene i utlandet.

I enkelte lavkostland burde det ofte være mulig å starte med alt fra landbruk til brukskunst for eksport. Uten at jeg begrenser mulighetene til dette. Da kan man få mye igjen for rellativt små beløp.

Det var litt av mine tanker om dette...
-rom-

_________________
¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯
.
"Vårt" lysebrune-mørkerøde såkalte barnevern stjeler mennesker
> Radikalt forum mot familiedestruksjon: http://forum.r-b-v.net/<


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Økonomisk støtte?
PostPosted: Fri Mar 18, 2016 10:51 pm 
Offline
Rang: Ivrig bruker

Joined: Wed Dec 16, 2015 7:14 pm
Posts: 82
Jeg forstår så godt det at dette kan missbrukes. Derfor tenker ville jeg ha snudd det litt til at "om en gir til en organisert organisasjon", så kommer det ofte fram at 20 av 100 kr faktisk kommer fram til de som trenger det.

Tenk over alt som har vert framme i media ang telefontigging til gode formål. Ofte gikk jo mesteparten til telefonsalgselskapet.

Om man opplyser potensielle givere om:.
1. På denne listen kan det befinne seg svindlere! Ikke gi alt til en adresse, gi heller mindre summer til flere! (20 kr er 20 kr, det er en middag selv i Norge)
2. Menneskene bak forumet har ingen mulighet til å sjekke om fok som ber om hjelp virkelig trenger det!
3. En har ingen mulighet til å påvirke hva pengene brukes til. Selv de som har behov for støtte kan velge å bruke pengene du gir til ting du personlig ikke ville vurdert å bruke penger på.

Når man er informert om dette, og fremdeles har lyst til å donere noen kr. da må en tenke at pengene er brukt... og brukt er brukt... punktum.

Når det er sakt.. så er det faktisk mulig å skrive til en ev. paypal adresse også. Se om man får svar, og vurdere donasjonen ut i fra det. Om det er typisk "google translate" som kommer tilbake er jo saken klar.

Likevel.. Dette forumet er for Nordmenn på Norsk. Det skal mye til for at Nigereiafolket greier å koble seg på her og forstå at man kan søke om penger. De som skriver noen ord, i forbindelse med en paypal adresse, kan samtidig forsøke å skrive slk at en ser de er kjent med Norsk språk og kultur.


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Økonomisk støtte?
PostPosted: Fri Mar 18, 2016 11:02 pm 
Offline
Rang: Ivrig bruker

Joined: Wed Dec 16, 2015 7:14 pm
Posts: 82
Glemte å ta med at forumet ikke formidler pengene. En har da ikke noe som helst med hvem som motar og hvem som gir. En hver donasjon blir da formidlet mellom mottaker og giver.


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Økonomisk støtte?
PostPosted: Thu Jul 07, 2016 11:33 pm 
Offline
Rang: Ivrig bruker

Joined: Wed Dec 16, 2015 7:14 pm
Posts: 82
Etter at jeg ble skribent her på forumet har jeg blitt kontaktet av noen. Jeg har overført penger til disse. Ingen store summer. Store summer er jeg ikke i besittelse av, men litt har jeg bidratt med. Noen ganger mindre enn 100 kr. Men som sakt.... jeg vet hvordan det er å finne en sammekrøllet 50-lapp i jakkelomma.

Natasha og Erik med tvillingene har en støttegruppe hvor de rundt åpent går ut og ber om donasjoner. Gruppen heter: La Natsha og Erik få jentene sine tilbake Der finner en kontoinformasjon hvor en virkelig kan gi til en god sak.

Jeg ser folk der spør: " Hvor mye trenger de?" , "Får de ikke fri rettshjelp?" osv.

Jeg vi bare si dette: Dette er en ung familie. De har hjelp fra slekt og venner.DE TRENGER UANSETT ALT! Om mange gir litt, og om mange gir litt på regelmessig basis (10-50 kr) så blir det penger ut av det! Dette er en sak med stor nyhetsverdi i europa... Si at denne unge familien faktisk greier å få mange nok penger til et lite (eller aller helst et gedigent) hus for donerte penger da dere.... Hva gjør det de som har gitt noen kr? Tenk om de kunne ha gått rundt i ett slott av donerte "småpenger" fra Norge? Etter å ha stukket av fra Norske myndigheter og fått asyl som forfulgte flyktninger i Polen. Vil ikke det si noe om det Norske folk... og hvor nok de har fått av det norske systemet?

Jeg har gitt mindre enn hundre kr. Men jeg vil fortsette å gi. Å jeg oppfordrer også andre til å gjøre det samme!

Se facebookgruppa: La Natasha og Erik få jentene sine tilbake!!

Gruppa har 3479 medlemmer. Om alle hadde gitt en 50 lapp så hadde det virkelig monnet!

Se på dettte som motstandsarbeid. Jo bedre denne unge familien greier seg i utlandet jo bedre er det.


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Økonomisk støtte?
PostPosted: Fri Jul 08, 2016 1:05 pm 
Offline
Site Admin
User avatar

Joined: Sun Feb 05, 2006 7:18 pm
Posts: 7442
Location: Mosjøen, Vefsn kommune på Helgeland.
Natasha og Erik blir vel stadig strategisk mer viktige. Derfor vil jeg oppfordre folk til å støtte dem økonomisk.

Siden det er tusenvis av lidende så kan dette virke urettferdig. Imidlertid trenger barnevernsakene ansikt, og vi må prioritere deretter.

_________________
¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯
.
"Vårt" lysebrune-mørkerøde såkalte barnevern stjeler mennesker
> Radikalt forum mot familiedestruksjon: http://forum.r-b-v.net/<


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Økonomisk støtte?
PostPosted: Fri Jul 08, 2016 2:13 pm 
Offline
Site Admin
User avatar

Joined: Sun Feb 05, 2006 7:18 pm
Posts: 7442
Location: Mosjøen, Vefsn kommune på Helgeland.
Kontoen den gruppen viser til, står ikke i Erik og Natasha sitt navn. Den er opprettet av en annen person for formålet, og de skal ha en regnskapsfører som sjekker at alt går riktig for seg.

Marita Karlsen skriver i Facebookgruppen:
"Den står i Mona Utheims navn, men på en konto som heter Støttegruppen. Den vil bli fulgt opp av regnskapsfører Åse Muruåsen, begge er Natasha og Eriks støttepersoner."

https://www.facebook.com/groups/1575586 ... 219107612/

Facebook-gruppen:
https://www.facebook.com/groups/1575586 ... 1/?fref=ts

_________________
¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯
.
"Vårt" lysebrune-mørkerøde såkalte barnevern stjeler mennesker
> Radikalt forum mot familiedestruksjon: http://forum.r-b-v.net/<


Top
 Profile  
 
Display posts from previous:  Sort by  
Post new topic Reply to topic  [ 16 posts ]  Go to page 1, 2  Next

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 1 guest


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum

Search for:
Jump to:  
Theme designed by stylerbb.net © 2008
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
All times are UTC [ DST ]