Her er et foreldrepar som har omsorgsevne, men ikke omsorgskapasitet. De kan ha omsorgen for ett barn, men ikke for to.
Storesøster fikk komme hjem, men ikke lillebrorhttps://www.nrk.no/ho/storesoster-fikk- ... 1.13731832Er det rart barnevernet skaper frykt hos innvandrere? Her er det altså ikke vold eller rus, men manglende stimulering, stell og barnepass som bekymrer.
Det er moren som er bekymringen. Mens farens problem kanskje er - ja, nettopp - at han er far. Derfor kan denne familien ha ansvar for en 14 år gammel jente, men ikke for en fire år gammel gutt.
Genialt! Tenker barnevernet.
Kanskje moren lider av det samme som jeg selv - at hun har "flat inntoning" og "keitete samspill" med barna?
Hvorfor ikke sende inn en barnevernsansatt som kan gjøre spillopper med barna i ny og ne, stimulere dem og få dem til å le? Vi hadde en slik ansatt hjemme på stuegulvet vårt en gang, og barna syntes hun var festlig.
Dessuten har gutten fått "tilknytning" til fosterfamilien, og derfor kan det være skadelig for ham å komme hjem til mor og far. Slik tilknytning opphører ikke sjelden når barna er 18 år gamle. Den er veldig sterk når noen ønsker å flytte barna tilbake til biologisk familie, men er uten betydning når barnevernet flytter barnet fra et fosterhjem til et annet, eller når barn flyttes ut av biologisk familie.
Jeg har noen ganger fundert over at tilknytningen til fosterforeldre som må ha penger fra Staten for å ta vare på barna, så ofte ansees å være sterkere enn tilknytningen til foreldrene hvor barna er en ren utgiftspost. Ren logikk skulle jo tilsi det motsatte.
Vi ser altså at hele saken er basert på barnevernfaglige argumenter. Det er lite fornuft i saken. Og de sakkyndige brukes - og lar seg villig bruke - som alibi for å få det hele gjennom. Fylkesnemnda sitter der antakelig alvorstungt og tror at de gjør verden en tjeneste. De klarer jo ikke å lese statistikken som viser at resultatene av deres egne vedtak langt på vei er tragiske.
Det har blitt mer og mer klart for meg at hele dette systemet, med dets fag og såkalte fagkyndige må bort.
Jeg velger å ikke nevne hvilken kommune dette har skjedd i, fordi jeg regner med at vi har dårlig barnevern over hele landet. Noen vil nok ha det til at denne kommunen er spesielt ille, men jeg tror ikke det.
Nesten litt fornøyelig å se Fylkesmannen i kjent stil, som har gitt denne kommunen massiv kritikk for å ikke overholde frister og lignende.
Men å hjelpe ett enkelt barn i en enkelt barnevernssak, det har jeg aldri hørt at Fylkesmannen har klart å få til. Sånn sett fungerer antakelig klageapparatet slik myndighetene ønsker.
Det hele - med klageapparat og ansvarlige - ligner en stor komedie. Problemet er at ingenting av det komiske i alt barnevernssystemet foretar seg er det spor morsomt.
Det marerittet denne flyktningefamilien nå gjennomlever må føles som ren tortur.
Vi ser forøvrig at "NRK har valgt å anonymisere familien av hensyn til barna." Om denne anonymiseringen virkelig hjelper barna, er etter min mening imidlertid et åpent spørsmål.