It is currently Thu Mar 28, 2024 1:32 pm



Post new topic Reply to topic  [ 29 posts ]  Go to page 1, 2  Next
Author Message
 Post subject: "...av et lands frafall blir fyrstene mange,..."
PostPosted: Sun May 20, 2007 4:24 am 
Offline
Site Admin
User avatar

Joined: Sun Feb 05, 2006 7:18 pm
Posts: 7442
Location: Mosjøen, Vefsn kommune på Helgeland.
[face=Arial]
Sammenhang mellom moralsk forfall og mengde "småkonger"
[/face]

Noen ganger kommer jeg over noen slående kloke vers i Bibelen som jeg aldri har tenkt over.
    Ord 28:2
    2 På grunn av et lands frafall blir fyrstene mange, men på grunn av en forstandig mann som eier kunnskap, blir retten stående.
Legg merke til at dette settes opp imot de som arbeider for rettskaffenhet. Det er dette barnevernsofrene opplever. Mengde maktpakk som fordreier retten, øker i takt med at moralen i vårt land forfaller.

Tenk dette visste menneskene for 2-3000 år siden. Og så sliter vi fremdeles med hemningsløse formyndermennesker og maktpakkets rettsløshet.

_________________
¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯
.
"Vårt" lysebrune-mørkerøde såkalte barnevern stjeler mennesker
> Radikalt forum mot familiedestruksjon: http://forum.r-b-v.net/<


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Sun May 20, 2007 4:29 am 
Offline
Site Admin
User avatar

Joined: Sun Feb 05, 2006 7:18 pm
Posts: 7442
Location: Mosjøen, Vefsn kommune på Helgeland.
[face=Arial]
Urettferdige og fordervelige lover er ikke nytt
[/face]

"De raner retten fra de fattige."
    Jes 10:1f
    1 Ve dem som gir urettferdige lover og utsteder fordervelige skrivelser.
    2 Slik driver de småfolk bort fra domstolen og raner retten fra de fattige i mitt folk, og de gjør enker til sitt bytte og plyndrer de farløse.
Der var det enker og fedreløse barn. I dag er alenemødrene ekstra utsatt for det såkalte barnevernet.

_________________
¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯
.
"Vårt" lysebrune-mørkerøde såkalte barnevern stjeler mennesker
> Radikalt forum mot familiedestruksjon: http://forum.r-b-v.net/<


Top
 Profile  
 
 Post subject: Enker og farløse
PostPosted: Sun May 20, 2007 7:44 am 
Offline
Superposter
User avatar

Joined: Wed Feb 08, 2006 9:48 am
Posts: 3979
Location: Sosialdiktaturet Norge
Arild Holta wrote:
Der var det enker og fedreløse barn. I dag er alenemødrene ekstra utsatt for det såkalte barnevernet.


"Alenemødre" er kun den moderne betegnelsen på enker og farløse. Barn av alenemødre er jo farløse. Ikke alle alenemødre er det av eget fritt valg - noen er det som følge av ektemannens død.

Jeg synes det er diskriminerende mot alenemødre å forutsette at de nødvendigvis har havnet i situasjonen på grunn av umoral. Det trenger slettes ikke være tilfelle. Det er også mødre som blir forlatt av sine menn uten at de selv bærer noe skyld for dette.

_________________
“ Whoever may be guilty of abuse of power, be it Government, State,
Employer, Trade Union or whoever, the law must provide a speedy
remedy. Otherwise the victims will find their own remedy. There
will be anarchy.” Lord Denning (1899-1999)


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Sun May 20, 2007 9:11 am 
Offline
Superposter

Joined: Thu Oct 26, 2006 9:47 am
Posts: 1293
Location: Stjørdal
Det er i det hele tatt merkverdig at forestilling om moral fortsatt hefter ved enslige mødre. I en tid der løse forbindelser er normalisert, ja faktisk oppmuntret er det fortsatt slik at det hefter en tvil ved de som "kommer i uløkka".

Dobbeltmoral er dobbelt så bra som en enkel moral?

_________________
Don't hate the media, become the media!


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Sun May 20, 2007 4:00 pm 
Offline
Site Admin
User avatar

Joined: Sun Feb 05, 2006 7:18 pm
Posts: 7442
Location: Mosjøen, Vefsn kommune på Helgeland.
Dette er vel å snakke forbi hverandre?

_________________
¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯
.
"Vårt" lysebrune-mørkerøde såkalte barnevern stjeler mennesker
> Radikalt forum mot familiedestruksjon: http://forum.r-b-v.net/<


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Sun May 20, 2007 9:40 pm 
Offline
Superposter

Joined: Thu Oct 26, 2006 9:47 am
Posts: 1293
Location: Stjørdal
Kanskje...., men da har jeg ikke skjønt noe av dette jeg.


Når var vi et land uten moralsk forfall?

_________________
Don't hate the media, become the media!


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Sun May 20, 2007 10:34 pm 
Offline
Site Admin
User avatar

Joined: Sun Feb 05, 2006 7:18 pm
Posts: 7442
Location: Mosjøen, Vefsn kommune på Helgeland.
(Min korte kommentar var til at du virket ikke til å forstå agrippa, i tillegg til å være uenig.)
Anne Brit Raaen wrote:
Kanskje...., men da har jeg ikke skjønt noe av dette jeg.

Når var vi et land uten moralsk forfall?


Vi er nok enige i at det alltid har vert moralsk forfall. Moralsk forfall vil imidlertid variere. Læres man opp med respekt for andres valg, og respekt for sannferdighet, så lever menneskene noe mer slik. Det kan man kalle å leve mer moralsk.

Jeg knytter mellommenneskeligmoral til
Retten til egne valg og hvor sant (virkelighet og logikk i motsettning til usannhet og løgn) man forholder seg til dette og annet.

Når det gjelder retten til egne valg, så oppdaget jeg det gamle bibelverset som satte umoral i sammenhang med mengde "fyrster" (les: adelen, formyndermenneskene el.).

Fyrstene=undertrykkerne=umoral.
Økning i fyrster er proporsjonal med minsking av moral (av egne valg).

Man har forstått dette for tusenvis av år siden. likevel lever overformynderiet som aldri før.

Manglende individuelle eller familiære rettigheter gir plass til maktpakk ("fyrstene").
Manglende individuelle eller familiære rettigheter er umoral. (Umoralen til undertrykkerne.)

Formynderi er moralens motsatts.


Når det gjelder moral knyttet til det å tro på vår kristne Gud utfra et bibelsk perspektiv, så vil det å leve på tvers av Guds plan være umoral - umoral mot Gud.

Jeg skjønner imidlertid ikke meningen med å diskutere slikt i særlig grad med ikke-kristne. Det er de som er bibeltroende personlige kristne, man kan påpeke at livet deres er amoralsk (i opposisjon) i forhold til Guds plan for dem.


Det bør altså være to normer for moral for personlig kristne:
1. Hva gjør man galt mot mennesker. (Hva påtvinger man andre.)
2. Hva gjør man galt mot Gud.

Angående pkt 1.) Både "troende" og "ikke-troende" kan man kreve pkt 1 av.

Angående pkt 2.) De som vil være bibelsk troende kan man forvente pkt 2 av. Er Gud skaperen, så har han også noe med hvordan vi lever vår liv. Jeg har imidlertid ikke noen rett til å stille meg i Guds sted og kreve moral fra folk flest. Nettopp det forsøker andre kristne å gjøre gjennom f.eks lovverket.


Men altså:
Poenget med bibelverset øverst var å vise at man i tusenvis av år har vert klar over den undertrykkende amoralen fra maktmennesker ("fyrstene"). Likevel har man ikke gjort noe skikkelig med det. Og landet vårt virker være på full fart mot mer undertrykkelse (les: umoral). Det finner jeg nærmest sjokkerende. Så lite man lærer av historien, "de gamle vise" og samtiden!


    Ord 28:2
    2 På grunn av et lands frafall (umoral) blir fyrstene (undertrykkerne/maktpakket - de amoralske) mange, men på grunn av en forstandig mann som eier kunnskap, blir retten (til å leve fri for maktpakket) stående.



(PS: Ikke så enkelt å forklare ting for folk som virker til å leve på hver sin planet, på hver sin side av høyre/venstre-aksen. Men man er, når man skreller fordommer mot hverandre til side, enige i veldig mye.)

_________________
¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯
.
"Vårt" lysebrune-mørkerøde såkalte barnevern stjeler mennesker
> Radikalt forum mot familiedestruksjon: http://forum.r-b-v.net/<


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Mon May 21, 2007 8:32 am 
Offline
Superposter

Joined: Thu Oct 26, 2006 9:47 am
Posts: 1293
Location: Stjørdal
Så diktaturer og enevelder er en salgs garanti mot det moralske forfallet?

_________________
Don't hate the media, become the media!


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Mon May 21, 2007 2:37 pm 
Offline
Site Admin
User avatar

Joined: Sun Feb 05, 2006 7:18 pm
Posts: 7442
Location: Mosjøen, Vefsn kommune på Helgeland.
Anne Brit Raaen wrote:
Så diktaturer og enevelder er en salgs garanti mot det moralske forfallet?


Hææ :shock:

Hvorfor skulle jeg mene noe slikt? Jeg gir da inntykk for å være mer antiautoritær enn de fleste.

Om du ikke synes dette var interessant nok til å bruke tid for å forstå, så kan du vel bare la være å svare eller lese?

Økende undertrykkelse er moralsk forfall.

_________________
¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯
.
"Vårt" lysebrune-mørkerøde såkalte barnevern stjeler mennesker
> Radikalt forum mot familiedestruksjon: http://forum.r-b-v.net/<


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Mon May 21, 2007 10:01 pm 
Offline
Superposter

Joined: Thu Oct 26, 2006 9:47 am
Posts: 1293
Location: Stjørdal
Arild skrev:

Quote:
Økende undertrykkelse er moralsk forfall.


Jo, for så vidt, men jeg er ikke helt med på det med småkonger. Slik jeg tenker er småkonger de som despotisk styrer et lite område, men som også kan bli kastet lokalt.

selv om det sikkert oppleves som om møtet med makten er møte med småkonger, er det vel ikke dette som først og fremst preger det norske samfunnet, eller mesteparten av vår kultursfære for den saks skyld?

Det er vel mer slik som dette

_________________
Don't hate the media, become the media!


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Mon May 21, 2007 10:32 pm 
Offline
Site Admin
User avatar

Joined: Sun Feb 05, 2006 7:18 pm
Posts: 7442
Location: Mosjøen, Vefsn kommune på Helgeland.
Det er formyndermennesket eller maktmennesket jeg gjennkjenner i enhver kultur. Være seg "fyrster" eller "herrer" (en annen bibleoversettelse) eller maktmenneskene som gjennom ansenitet fordreier makten ved hjelp av "rett"systemet og politiet.

Ellers beklager at jeg ble sur. Ble kalt ekstremist på kristenbloggen også i dag. Der er det noen som vil ha meg til å være anarkist. Det kan være slitsomt noen ganger å bruke huet til å tenke med når det fører til alle mulige rare klassifiseringer og misforståelser.

_________________
¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯
.
"Vårt" lysebrune-mørkerøde såkalte barnevern stjeler mennesker
> Radikalt forum mot familiedestruksjon: http://forum.r-b-v.net/<


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Tue May 22, 2007 12:09 am 
Offline
Rang: Ivrig bruker
User avatar

Joined: Thu Jun 29, 2006 10:54 am
Posts: 181
Vel, Jesus var sikkert mere ekstremist enn han var besteborgerlig, så Arild er nok i godt selskap der.

_________________
REDD BARNA VÅRE! Signer oppropet.
http://opprop.r-b-v.net


Top
 Profile  
 
 Post subject: Småkonger
PostPosted: Tue May 22, 2007 7:33 am 
Offline
Superposter
User avatar

Joined: Wed Feb 08, 2006 9:48 am
Posts: 3979
Location: Sosialdiktaturet Norge
Anne Brit Raaen wrote:
selv om det sikkert oppleves som om møtet med makten er møte med småkonger, er det vel ikke dette som først og fremst preger det norske samfunnet, eller mesteparten av vår kultursfære for den saks skyld?

Det er vel mer slik som dette


The 1840 case Mercein v. People produced a stunning opinion by Connecticut’s Justice Paige—a strain of radical strong-state faith straight out of Hegel:

The moment a child is born it owes allegiance to the government of the country of its birth, and is entitled to the protection of the government.

As the opinion unrolled, Paige further explained "with the coming of civil society the father’s sovereign power passed to the chief or government of the nation." A part of this power was then transferred back to both parents for the convenience of the State. But their guardianship was limited to the legal duty of maintenance and education, while absolute sovereignty remained with the State.


Jeg synes "småkonger" finnes overalt i det norske samfunnet. Bare se på LO, som ikke har noen demokratisk maktbase. Eller se på den enkelte barnevernskonsulent, som kommer inn i hjemmet og hersjer med foreldre og barn som om de skulle være hans personlige slaver. En barnevernsleder har suveren makt til å på egen hånd gå i hjemmene og plukke med seg barn. De har så mye makt at det sikkert overgår makten til småkongene i Norge før landet ble samlet til ett rike.

Vi er ikke likeverdige her i Norge. Vanlige mennesker står med luen i hånden når de mektige småkongene passerer i sine drosjer og limousiner. Barnevernspsykologer er en annen gruppe småkonger. De har makt til å fengsle mødre uten lov og dom i såkalte "mødrehjem". De kan også kle barna nakne for å studere dem, slik slaver ble studert av slavehandlere i USA og andre steder før slavehandelen ble forbudt.

Andre småkonger er helsesøstrene, som innkaller barn og foreldre til kontroll og avhører dem som om de skulle være mistenkt for en kriminell handling. Vi er ikke frie borgere men undersåtter. Staten er den nye eveveldige herskeren, som eier og kontrollerer alt. Staten gir makt til alle sine ansatte slik at de skal være fornøyde og gjøre som staten vil. Den som staten gir myndighet gis rett til å fatte skjønnsmessige avgjørelser om andre borgere og fullmaktene utvides stadig. Regjeringsmedlemmene har mest kontakt med diktaturer. Der føler de seg på hjemmebane.

_________________
“ Whoever may be guilty of abuse of power, be it Government, State,
Employer, Trade Union or whoever, the law must provide a speedy
remedy. Otherwise the victims will find their own remedy. There
will be anarchy.” Lord Denning (1899-1999)


Last edited by agrippa on Tue May 22, 2007 7:41 am, edited 1 time in total.

Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Tue May 22, 2007 7:35 am 
Offline
Superposter

Joined: Thu Oct 26, 2006 9:47 am
Posts: 1293
Location: Stjørdal
Arild skrev:

Quote:
Det kan være slitsomt noen ganger å bruke huet til å tenke med når det fører til alle mulige rare klassifiseringer og misforståelser.


Tiltredes! Og det kan også være vanskelig å formidle sine tanker, når en går utenom de vante tankebanene.

Jeg er ikke sår da (bare et øyeblikk :wink: ) og jeg er enig i at det er det totalitære som avler umoral - kanskje først og fremst fordi et slikt system er grunnlagt på at "dine foresatte" skal foreta alle vurderinger.

Ut i fra det jeg vet om Jesus var heller ikke han lett å "plassere" - det kommer an på hvem som gjenforteller.

_________________
Don't hate the media, become the media!


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Tue May 22, 2007 7:45 am 
Offline
Superposter

Joined: Thu Oct 26, 2006 9:47 am
Posts: 1293
Location: Stjørdal
Agrippa skrev:

Quote:
Bare se på LO, som ikke har noen demokratisk maktbase.


Det er tydelig at din kjennskap til LO ikke er basert på egen erfaring. i forhold til de fleste andre organisasjoner med innflytelse i det norske samfunn har LO et forholdsvis godt utbygd demokrati blant sine medlemmer, basert på en lang tradisjon med opplysningsvirksomhet. Problemet er at også denne organisasjonen er i ferd med å overtaes av "ekspertene".

Når det gjelder maktsystemer anbefaler jeg deg å lese mer fra den teksten du siteterte. Det er opplysende og skremmende lesning, jeg klarer nesten ikke å rive meg løs...

Nå forstår jeg også bedre den avmakten vi, med vår tilsynelatende gode utdannelse føler overfor makten - det skulle jo virke motsatt...

_________________
Don't hate the media, become the media!


Top
 Profile  
 
Display posts from previous:  Sort by  
Post new topic Reply to topic  [ 29 posts ]  Go to page 1, 2  Next

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 3 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum

Search for:
Jump to:  
cron
Theme designed by stylerbb.net © 2008
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
All times are UTC [ DST ]