It is currently Fri Mar 29, 2024 12:46 am



Post new topic Reply to topic  [ 12 posts ] 
Author Message
 Post subject: Om filleristing av barn – 'Schrödingers katt'
PostPosted: Thu Jan 24, 2008 8:04 pm 
Offline
Superposter
User avatar

Joined: Wed Feb 08, 2006 8:48 am
Posts: 6857
Location: Oslo
  
Torsdag 24.01.2008

I nrk1 gikk nettopp nå programmet 'Schrödingers katt'. Et innslag dreiet seg om barnemishandling, særlig i form av voldsom risting av spedbarn. Noen forskere har utviklet en robot med elektronikk inni, som skal registrere hvor store belastningene på "barne"dukkens kropp og "hjerne" er når den ristes voldsomt.

Forskeren (vel medisiner) som sto for det ble spurt (formuleringene her er ikke nøyaktige, jeg gjengir dem etter hukommelsen):
– Hvem er det som gjør dette? –
(altså hvem rister virkelige barn slik at de får store skader og noen ganger dør.) Han svarte:
– Først og fremst stefedre, og stemødre, er overrepresentert. Og alle som ikke har den daglige omsorgen for barnet – dagmammaer ... –

Han ble også spurt om han ikke noen ganger ble så gal av at hans egen lille sønn (som han hadde på armen i siste del av programmet) skrek at han hadde lyst til å riste ham. Han svarte:
– Jo, og det tror jeg alle foreldre har – blitt så oppgitt at man har lyst til å hive ungen ut gjennom vinduet! Men man har sperrer. Det går en grense, som de aller fleste heldigvis ikke overskrider. –

Kanskje han ikke tenker på at også noen som har "daglig omsorg" – fosterforeldre og personale på barnehjem – heller ikke har de grensene barns egne foreldre har i langt større grad. Men uansett, det var et godt innslag.

Og: Programmet går om igjen i morgen formiddag, klokken 09.30 ! Igjen på nrk1. Jeg skal se å få satt på video-opptak.

  

_________________
Hjemmeside http://www.mhskanland.net


Last edited by MH Skånland on Tue Apr 29, 2008 4:52 pm, edited 3 times in total.

Top
 Profile  
 
 Post subject: ??
PostPosted: Thu Jan 24, 2008 9:41 pm 
Offline
Rang: Ivrig bruker
User avatar

Joined: Tue May 22, 2007 9:48 am
Posts: 82
Er det kun fagfolk som er kompetente til å ha unger, eller???


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Thu Jan 24, 2008 11:54 pm 
Offline
Site Admin
User avatar

Joined: Sun Feb 05, 2006 7:18 pm
Posts: 7442
Location: Mosjøen, Vefsn kommune på Helgeland.
Det er altså fagfolkene som fillerister ungene.

_________________
¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯
.
"Vårt" lysebrune-mørkerøde såkalte barnevern stjeler mennesker
> Radikalt forum mot familiedestruksjon: http://forum.r-b-v.net/<


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Om filleristing av barn – 'Schrödingers katt'
PostPosted: Fri Jan 25, 2008 10:01 am 
Offline
Rang: Ivrig bruker
User avatar

Joined: Tue May 22, 2007 9:48 am
Posts: 82
MH Skånland wrote:
  
Torsdag 24.01.2008

Forskeren (vel medisiner) som sto for det ble spurt: "Hvem er det som gjør dette?" – altså rister barn slik at de får store skader og noen ganger dør. Hen svarte: "Først og fremst stefedre, og stemødre, er overrepresentert. Og alle som ikke har den daglige omsorgen for barnet – dagmammaer ..."

  


Ok - jeg oppfattet dette som at disse ikke er fagfolk...


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Fri Jan 25, 2008 11:39 am 
Offline
Superposter
User avatar

Joined: Wed Feb 08, 2006 8:48 am
Posts: 6857
Location: Oslo
  
Jeg vet ikke om du så programmet, Lena, men det dreiet seg om at ansatte ved Rettsmedisinsk Institutt, Universitetet i Oslo, vil prøve å finne ut nøyaktig hvilken fysisk påkjenning et barn utsettes for hvis det blir ristet. Den som leder dette, er øyensynlig en lege, Arne Stray Pedersen.

De kan naturligvis ikke eksperimentere på virkelige barn, så de har konstruert en dukke, med elektronikk som kan måle belastningene, og det er dukken de rister på.

Disse er altså fagfolk innen medisin, som forsøker å komme frem til pålitelig viten om hva slags skader som skyldes barnemishandling.

Det interessante synes jeg var at han sa både (omtrent, dette er ikke nøyaktig formulering):
– Alle foreldre har sannsynligvis følt seg desperate hvis barnet skriker og skriker, og hatt lyst til å kaste barnet ut av vinduet, men man gjør det ikke.
og:
– Stefedre og stemødre, og dagmammaer, er overrepresentert blant barnemishandlere.

Altså ikke biologiske foreldre. De har større sperrer. De sperrene er det vi til vanlig kaller klærlighet.

Han sa ikke, og mente helt klart ikke, at bare "fagfolk" skal ha barn.

***

Om at andre enn biologiske foreldre er langt mere sannsynlige barnemishandlere, så var det det jeg først og fremst festet meg ved i programmet, særlig fordi jeg har lest en del av Martin Daly og Margo Wilsons arbeider; jeg har skrevet om dem mest utførlig her:

Fakta og forskning: Barnemishandling som barnevernsmyndighetene ikke ønsker å kjenne til, 2 – Vold mot stebarn kontra biologiske barn: Daly & Wilsons forskning


   

_________________
Hjemmeside http://www.mhskanland.net


Last edited by MH Skånland on Tue Apr 29, 2008 4:53 pm, edited 1 time in total.

Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Om filleristing av barn – 'Schrödingers katt'
PostPosted: Fri Jan 25, 2008 1:38 pm 
Offline
Site Admin
User avatar

Joined: Sun Feb 05, 2006 7:18 pm
Posts: 7442
Location: Mosjøen, Vefsn kommune på Helgeland.
Alle andre enn naturlige (biologiske) foreldre er større risikofaktorer enn foreldrene. Derfor min betoning på fagfolkene.
Lena wrote:
MH Skånland wrote:
  
Torsdag 24.01.2008

Forskeren (vel medisiner) som sto for det ble spurt: "Hvem er det som gjør dette?" – altså rister barn slik at de får store skader og noen ganger dør. Hen svarte: "Først og fremst stefedre, og stemødre, er overrepresentert. Og alle som ikke har den daglige omsorgen for barnet – dagmammaer ..."

  


Ok - jeg oppfattet dette som at disse ikke er fagfolk...

_________________
¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯
.
"Vårt" lysebrune-mørkerøde såkalte barnevern stjeler mennesker
> Radikalt forum mot familiedestruksjon: http://forum.r-b-v.net/<


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Fri Jan 25, 2008 2:04 pm 
Offline
Rang: Storbruker
User avatar

Joined: Fri Dec 22, 2006 1:40 pm
Posts: 978
Location: Vefsn
Filleristing vil overveiende sansynlig føre barnet inn i en tilstand av total hjelpesløshet og sjokk, der de kanskje såvidt fornemmer at overgiperen er den eneste som kan stanse det! - men når denne kanskje ikke gjør det . . tidsnok. . . ..

Senskader/andre, også fysiske og av forskjellig art er kan også bli noe av konsekvensene for barnet.

Uansett vil dette sette spor og prege dette barnets forhold til denne overgriperen og i værste fall også andre voksne mennesker for resten av livet.

_________________
B.E.Bjorbekkmo
[size=75][color=red]
Gjør ALLTID og uten unntak opptak av møter, telefonsamtaler o.l. med BV etc[/color]
Dette har du lovlig og full adgang til iht [url=http://www.lovdata.no/all/tl-19020522-010-017.html#145a]straffelovens § 145a[/url], så lenge du selv deltar i samtalen.[/size]

[url=http://barnevernet.origo.no]Barnevern[/url]


Last edited by B. E. Bjorbekkmo on Thu Aug 06, 2009 8:52 pm, edited 1 time in total.

Top
 Profile  
 
 Post subject: Forskning om Shaken Baby Syndrome
PostPosted: Tue Apr 29, 2008 12:45 pm 
Offline
Rang: Ivrig bruker

Joined: Fri Aug 31, 2007 10:43 am
Posts: 132
En del forskere har begynt å sette spørsmålstegn ved gyldigheten av diagnosen:
http://news.bbc.co.uk/2/hi/programmes/p ... 312438.stm


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Thu Aug 06, 2009 4:39 pm 
Offline
Rang: Storbruker
User avatar

Joined: Sat Jan 31, 2009 9:41 am
Posts: 223
Location: Hillerød Danmark
Her er det Marianne refererer til tror jeg ?

[url=http://www.nrk.no/programmer/tv/schrodingers_katt/1.4618277]- Hvem er disse mishandlerne?

- De fleste er menn, ofte personer som ikke er nærmeste omsorgsperson. Stefar og stemor er overrepresentert på denne statistikken, også dagmamma kommer høyt opp, sier Stray-Pedersen som viser til internasjonale studier.[/url]

Dette er så dersom selve tilstanden er riktig (og ikke en vaccinationsskade) ennu et argument for at barn har det bedst hjemme hos mamma og pappa.

_________________
Mormor Anna Balsgaard
(Eksil i Danmark. Spør dersom du har problem me språket )


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Thu Aug 06, 2009 5:06 pm 
Offline
Superposter
User avatar

Joined: Sun Jul 06, 2008 6:28 pm
Posts: 1530
Det er ingen tvil om at barn har det best hos sine foreldre. Barnevernet kan man i allefal trygt legge ned de bare skader barn og det trengs ikke.

Skulle det være nødvendig med noe form for hjelp er det bare riktig å hjelpe. familie slekt og venner har de aller fleste.

Det gjør heller ingen ting om en kristen menighet setter seg som større mål å hjelpe familier som er Guds plan for mennesket, mer enn de bare pusser opp på lokaene sine. Bytter ut bruktbare stoler ol.

Man skulle tro at kristne burde være mere opptatt av mennesker og da spesielt familier mer enn det matrielle.

Men slik er det som regel ikke, og de som ofrer seg for hjelpetrengende mennesker blir hengt ut av de religiøse på kristenblogg. Og sikkert andre steder.

Å stjele barn er uriktig og hjelpe er bra.
Og klart vil barn ha sine foreldre. Foreldre kan ikke erstattes med gul log grønne skoger. Som noen fosterbarn får sitte å se på at fosterfanden har.

Noen får råd til å bygge ut fjøsen etc når de har fosterbarn. Eller lage ny garasje ny bil etc.


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Thu Aug 06, 2009 6:54 pm 
Offline
Superposter
User avatar

Joined: Sun Jul 06, 2008 6:28 pm
Posts: 1530
Hadde barnevernet brydd seg om barn ,hadde de vell lest boken og forholdt seg derretter.


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Tue Jan 12, 2010 8:58 am 
Offline
Rang: Storbruker
User avatar

Joined: Sat Jan 31, 2009 9:41 am
Posts: 223
Location: Hillerød Danmark
Før denne forsvinder i mylderet af info jeg mottar kaster jeg den ind her :
Shaken Baby Syndrome Defense
Quote:
One of the biggest problems in defending a childhood head trauma case is that the theories on nonaccidental head trauma have been developed in the void of any reliable scientific data. On one side of the controversy sit pediatricians and child abuse experts who were trained that babies do not suffer the degree of neurological damage seen in these cases, without force commensurate with that of a 2-3 story fall or a 35 mph unrestrained auto accident. On the other side of the debate are biomechanics experts, ophthalmologists, neuropathologists, neurosurgeons, neurologists and forensic pathologists who say some children can and do suffer these types of injuries from accidental traumas, short falls or systemic disorders. There are also documented cases in the literature of short fall injuries and deaths in both adults (i.e. Chick Herns, Reagan) and in children (Plunkett (2001), Rieber(1993), Root (1992).

_________________
Mormor Anna Balsgaard
(Eksil i Danmark. Spør dersom du har problem me språket )


Top
 Profile  
 
Display posts from previous:  Sort by  
Post new topic Reply to topic  [ 12 posts ] 

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 1 guest


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum

Search for:
Jump to:  
cron
Theme designed by stylerbb.net © 2008
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
All times are UTC [ DST ]