It is currently Fri Apr 19, 2024 3:52 am



Post new topic Reply to topic  [ 3 posts ] 
Author Message
 Post subject: Ken Loachs filmer
PostPosted: Mon Feb 26, 2007 12:24 pm 
Offline
Superposter

Joined: Thu Oct 26, 2006 9:47 am
Posts: 1293
Location: Stjørdal
Jeg har ikke sett alle filmene hans, men de jeg har sett anbefaler jeg i hvertfall.

Først og fremst "Ladybird,Ladybird" hvis tittel refererer til en kjent engelsk barneregle. Den handler om det mange av dere erfarer - hvor lett det er å bli fratatt barna og hvor vanskelig det er å kjempe for sin egen verdighet. En god film om et fryktelig tema -tre pakker lommetørklær- minst!

En av de første filmene hans var "Tilfellet Janice" der ei ung jente som ikke helt fikset livet fikk gjennomgå både i "hjelpeapparatet" og familien - denne filmen ga meg en erkjennelse av "the silent treatment"s grusomme natur.

Han har også lagd noen mer humoristiske filmer om arbeiderklassens liv og levned i 80-90 åras Great Britain. jeg husker bare en tittel "Riff,raff" om ufaglærte svartarbeidere på en byggeplass.Humor med brodd.

_________________
Don't hate the media, become the media!


Top
 Profile  
 
 Post subject: Filmer
PostPosted: Mon Feb 26, 2007 12:42 pm 
Offline
Rang: Storbruker
User avatar

Joined: Sun Sep 24, 2006 2:11 pm
Posts: 401
Takk for anbefalingen. Jeg husker best en av hans tidligste filmer: Kes. Så har jeg sett en del andre mer politiske filmer, blant annet: "Bread and Roses" og "Land and Freedom".

Storbritannia er et spennende land. En får en følelse av det "skjer ting" der. Jeg liker landskapet, humoret og pub'ene. Det finnes også mye negativt: snobberiet hos eliten og vold i de store byene.


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Tue Feb 27, 2007 2:31 pm 
Offline
Superposter

Joined: Thu Oct 26, 2006 9:47 am
Posts: 1293
Location: Stjørdal
Storbritannia er vel det europeiske landet som i størst grad har fulgt USA, politisk og økonomisk. Konsekvensene viser Loach i mange av sine filmer.

En annen engelskmann som har lagd noen gode filmer i samme retning, er Mike Leigh (ikke sikker på navnet).
"Alt eller ingenting" handle om en typisk "taper" familie og gir oss mye å tenke over.
"Hemmeligheter og løgner" som igjen handler om familie og om en ung kvinnes søken etter sin biologisk mor. Absolutt relevant i denne sammenhengen.

Takk for påminnelsen om "Kes" og de andre - jeg har mange filmer å se skjønner jeg :wink:

"Raining Stones" er en annen tittel fra Loach som anbefales!

_________________
Don't hate the media, become the media!


Top
 Profile  
 
Display posts from previous:  Sort by  
Post new topic Reply to topic  [ 3 posts ] 

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 6 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum

Search for:
Jump to:  
cron
Theme designed by stylerbb.net © 2008
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
All times are UTC [ DST ]