It is currently Thu Mar 28, 2024 9:14 pm



Post new topic Reply to topic  [ 4 posts ] 
Author Message
 Post subject: Statens barn - Anita Apelthun Sæle
PostPosted: Sat Feb 04, 2012 3:56 pm 
Offline
Rang: Storbruker

Joined: Wed May 05, 2010 12:41 am
Posts: 698
Norge IDAG 01.02.2012; en kommentar av Anita Apelthun Sæle, Statens barn.

Siterer:
"Etter at vi skrev om barnevernet og de overgrep som noen mener barnevernet står for, har vi fått mange underlige henvendelser. Vi er ikke naive. Vi vet at mange foreldre vil finne unnskyldninger selv om de faktisk har forbrutt seg mot sine egne barn. Vi vet at vi må høre flere sider av virkeligheten."

Jeg er og blir avmektig forundret over hvor effektivt det taushetsbelagte systemet mistenkeliggjør helt vanlige og normale foreldre, overfor helt vanlige og normale medmennesker. Den lammende smerte og avmakt som følger når man blir fratatt muligheten til å beskytte sine egne, vergeløse barn ... at normale medmennesker ikke viser støtte og forståelse for de som er rammet?

Apelthun Sæle spør:
"Men likevel forunderer mye oss. Hvordan kan barn bli brutalt fratatt sin mor, far og storfamilie uten at noen påstår at det foregår overgrep på noe plan? Hvordan kan det ha seg at syn på bareoppdragelse og matvaner er grunnnlaget for å ta barn fra foreldre."

Alt for mange, tåler så inderlig vel, den urett som ikke rammer dem selv.

Apelthun Sæle avslutter slik:
"Vi er sjokkert over manglende kvalitet i barnevernet. Å fjerne barn fra sin familie er svært alvorlig. Da må man vite at situasjonen barna er i er utålelig. Det skal ikke dreie seg om syn på barneoppdragelse, leker og matvaner.

Jeg er redd at barnevernet har utviklet seg til en stat i staten. Rettssikkerhet for de berørte finnes knapt. Og det selv om statens renome som barneoppdrager er elendig."



_________________
Never, never, never give up!
"You have enemies? Good. That means you've stood up for something, sometime in your life." (Churchill)


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Statens barn - Anita Apelthun Sæle
PostPosted: Sat Feb 04, 2012 4:29 pm 
Offline
Site Admin
User avatar

Joined: Sun Feb 05, 2006 7:18 pm
Posts: 7442
Location: Mosjøen, Vefsn kommune på Helgeland.
Det er samme dame som intervjuet Øyslebø.
viewtopic.php?p=31696#p31696

I tillegg til å ha vert stortingsrepresentat for KrF er hun kona til redaktøren i Norge i Dag.

Forøvrig er hennes mann medforfatter av boken "Statens barn" som er nevnt i Mariannes liste:
viewtopic.php?p=320#p320

_________________
¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯
.
"Vårt" lysebrune-mørkerøde såkalte barnevern stjeler mennesker
> Radikalt forum mot familiedestruksjon: http://forum.r-b-v.net/<


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Statens barn - Anita Apelthun Sæle
PostPosted: Sat Feb 04, 2012 6:27 pm 
Offline
Rang: Storbruker

Joined: Wed May 05, 2010 12:41 am
Posts: 698
Fornuftig dame.

Jeg håper hun har medmenneskelighet, anstendighet, ansvarlighet, VILJE og MOT til å stå opp for barnevernsofrene, også framover.

Det trengs flere slike som Anita Apelthun Sæle.

_________________
Never, never, never give up!
"You have enemies? Good. That means you've stood up for something, sometime in your life." (Churchill)


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Statens barn - Anita Apelthun Sæle
PostPosted: Sat Feb 04, 2012 11:29 pm 
Offline
Superposter
User avatar

Joined: Wed Feb 08, 2006 8:48 am
Posts: 6857
Location: Oslo
  
Jeg tror hun er blitt mere fornuftig etter hvert. Jeg husker at hun ikke var særlig tess angående barnevern for en del år siden, og hun satt jo for KrF. Kanskje mannen har vært en god innflytelse - hvem vet? Jeg tror han har forstått en hel del ganske lenge.

Men: Jeg begynner å bli så glemsk at jeg ikke skal sverge at jeg husker riktig i akkurat dette.
    

_________________
Hjemmeside http://www.mhskanland.net


Top
 Profile  
 
Display posts from previous:  Sort by  
Post new topic Reply to topic  [ 4 posts ] 

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 4 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum

Search for:
Jump to:  
cron
Theme designed by stylerbb.net © 2008
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
All times are UTC [ DST ]