It is currently Thu Mar 28, 2024 11:41 pm



Post new topic Reply to topic  [ 10 posts ] 
Author Message
 Post subject: Sykelig foreldrehat?
PostPosted: Mon Oct 23, 2006 9:42 am 
Offline
Superposter
User avatar

Joined: Wed Feb 08, 2006 8:48 am
Posts: 6857
Location: Oslo
  
Hun her virker ikke helt balansert. Og hun underviser altså på en høyskole, som spesialpedagog.
Vi kan nok alle ha "problemer" med våre foreldre, men dette her ser ut til å ha tatt aldeles overhånd. Er hun selv så meget mer perfekt enn moren, tro?

Vår alles kjære mor ...


  

_________________
Hjemmeside http://www.mhskanland.net


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Mon Oct 23, 2006 12:13 pm 
Offline
Site Admin
User avatar

Joined: Sun Feb 05, 2006 7:18 pm
Posts: 7442
Location: Mosjøen, Vefsn kommune på Helgeland.
Merker meg den forskrudde termen "rolle" - begrepet man ofte finner hos de "blodløse", som mormoneren på VGD uttrykte seg.

60% av sosiale avvik skal være arv? Det kan jo hende hun har arvet sin mor og at hun slår seg selv i hodet med de asosiale beskyldningene? Kanskje hennes tilsvar er halve problemet, mens hun projekser alt på moren? :?

Noe er i vert fall galt når man ikke makter å elske sin mor!

_________________
¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯
.
"Vårt" lysebrune-mørkerøde såkalte barnevern stjeler mennesker
> Radikalt forum mot familiedestruksjon: http://forum.r-b-v.net/<


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Mon Oct 23, 2006 5:02 pm 
Offline
Superposter
User avatar

Joined: Wed Feb 08, 2006 8:48 am
Posts: 6857
Location: Oslo
  
Ikke bare ikke elsker, men er fullstendig uten forståelse, sympati, følelse, og som bretter sin forurettethet ut for offentligheten. Det er nærmest litt underlig at Aftenposten har publisert det, de som pleier å være så "konfidensielle". Iallfall vil Aftenposten aldri hjelpe barneverns-ofre, som godt kunne trenge å få historien om hvordan barnevernet har mishandlet dem, lagt utførlig ut for offentligheten. Men nei, også Aftenposten er øyensynlig uten beherskelse når det gjelder å spre hat og propaganda mot foreldre.

De fleste mennesker begynner vel ganske snart når de blir voksne å forstå at foreldrene også er feilbarlige mennesker, begynner å få sympati og føle samhørighet nettopp fordi foreldrene ikke er perfekte men elsker barna allikevel.

Denne damen høres ut som Hamlet: en som stiller ganske andre krav til andre mennesker enn til seg selv.

  

_________________
Hjemmeside http://www.mhskanland.net


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Tue Oct 24, 2006 9:02 am 
Offline
Rang: Storbruker

Joined: Wed Feb 08, 2006 8:52 am
Posts: 203
Naa blir ogsaa jeg en Hamlet!

Hva om mor er psykopat, bipolaer, har alsheimer eller andre ting som gjoer at hun i perioder faktisk ikke dro/drar omsorg for sine barn?

Tror faktisk at noen av oss her inne har slike opplevelser og at det dermed ville vaere godt aa faa ut frustrasjonene med en slik "ufarlig" annonse. Men jeg ser absolutt hva de andre her skriver og er enig i at noramle moedre elsker sine barn ubetinget.

Hilsen en meget villig slave hos min godt voksne datter i utlandet! :D


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Tue Oct 24, 2006 10:32 am 
Offline
Superposter
User avatar

Joined: Wed Feb 08, 2006 9:13 am
Posts: 1063
Jeg tror at både normale og "unormale" mødre (og fedre) tar bedre vare på barna sine enn hva det offentlige kan klare. Det skal ufattelige mye til før iskald mappe-"omsorg" er å foretrekke. Skikkelig forskning er helt klar på det.
Se: http://www.bra.se/extra/pod/?module_ins ... how&id=436
Og: http://www.barnasrett.no/Forskning/bohman.htm

Hva folk skriver i dødsannonsene legger jeg meg ikke borti, men man bør vel følge skikk og bruk. Slike annonseringer over at en person er gått bort bør vel ikke brukes til å markere familiefeider eller andre vanskeligheter.


Top
 Profile  
 
 Post subject: MØRKETALL
PostPosted: Tue Oct 24, 2006 4:31 pm 
Offline
Superposter
User avatar

Joined: Mon Aug 21, 2006 4:18 pm
Posts: 1851
Location: Bergen
MØRKETALL?

:?: EH, jeg tror at det hun mente var noe med de dødsannonsene, som nå skal være "under" de perfekte fasadene. Altså ikke foran eller bak de perfekte fasadene men under. Og da må det bli i kjelleren. Og det er der alle mørketallene er. Bak de lukkede dører altså, og så skal vi ta en dør-til-dør aksjon for å lage statistikk over alle mørketallene. Mørketall er veldig farlige og skadelige, selv om vi ikke finner noen mørketall. Og selv om det ikke finnes noen dokumentasjon for ventesuppen og luftbollene, så trenger vi ikke det likevel. For mor er død, og ingen kommer til å savne henne og og og og og

(halloen, moderskipet venter på deg!)

:arrow: - denne urforståelige artikkelen minner meg om mail jeg fikk her for en tid siden. Det er et bilde av en mann i hvit kjortel som sitter på huk og tar bilde av 5 kvinner - så godt innpakket i svart tøy at du knapt kan se øynene på dem. :idea:

_________________
Den som tror at det å være liten ikke gir innflytelse, har aldri lagt i telt med mygg!
Signer OPPROP mot fylkesnemnda her!
Bli med på MASSESØKSMÅL MOT FYLKESNEMNDA!


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Tue Oct 24, 2006 10:28 pm 
Offline
Superposter
User avatar

Joined: Wed Feb 08, 2006 8:48 am
Posts: 6857
Location: Oslo
  
Nei, Nulle, poenget med Hamlet er ikke at han kritiserer. Det og de han kritiserer, kan det (iallfall delvis) være berettiget å kritisere. Hos Shakespeare finner du nokså rikt fasetterte personer, ikke éntydig gode/perfekte eller onde/dumme.

Poenget med det jeg sa om Hamlet er at han lider av intellektuelt overmot: Han "bedømmer" alle andre, og stiller krav til alle, ved hjelp av filosofisk tankespinn han har lært seg på universitetet (noe à la forberedende prøve, tenker jeg, jf Erasmus Montanus), mens han ikke stiller tilsvarende krav til seg selv. Han ikke engang forsøker å se seg selv utenfra. Han dreper Polonius i skjødesløshet, og sender Ophelia i døden også, etter å ha herset frem og tilbake med hvorvidt han elsker henne eller ikke. Han tuller og vingler rundt, og er sterkt medskyldig i at hele kongeslekten og dens hjelpere utryddes og Danmark blir erobret av en norsk, barsk og ukultivert erobrer.

Hvis du leser engelsk, hvorfor ikke ta en titt på Shakespeare-boken som jeg har lagt ut på min nye hjemmeside? Jeg synes jeg kan reklamere for den, for jeg har ikke skrevet den selv. Men jeg har oversatt den til engelsk, og jeg synes den er svært god, særlig etter at jeg i forbindelse med oversettelsen også reviderte den for å få den klarere, og befridde den for tendenser til freudianisme nettopp i Hamlet-kapittelet. Forfatteren, Arild Haaland, ligger dumt nok under for Freud, skjønt det ikke var merkbart i denne boken bortsett fra i det kapittelet. Og etter at jeg strengt tok alle uklare punkter for meg og Arild ga meg frie hender til å stryke og omarbeide alt i hans bok som ikke hadde godt feste i Shakespeares tekster, ble boken enda bedre enn den norske! (Hmm, hvilken selvinnsikt har nå jeg? Men selvros er som kjent oppriktig!)
  
Du finner en egen seksjon "Shakespeare" i menyen i venstre marg på den nye hjemmesiden jeg så vidt er begynt å bygge opp:
http://www.mhskanland.net

Marianne

  


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Sat Nov 04, 2006 11:41 am 
Offline
Superposter

Joined: Thu Oct 26, 2006 9:47 am
Posts: 1293
Location: Stjørdal
Jeg så Bergmanns "Høstsonaten" forrige helg, og der er det vel heller ikke mye kjære mor.
I de sosiale lag som aldri rekrutterer barnevernsbarn, men mange av de som har makten i bv, ser det ut til å være regelen, mer enn unntaket at forholdet til foreldrene er dårlig- skal vi tro litteraturen.

Dette må nødvendigvis prege deres holdninger til familien som institusjon.


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Sun Sep 23, 2007 9:45 pm 
Offline
Rang: Storbruker

Joined: Tue Jul 31, 2007 2:05 am
Posts: 206
Location: Haugesund
Quote:
Vi voksne kan også være eksempler for barn og unge ved måten vi møter hverandre på, hvordan vi formilder utfordringer i livet og ikke alltid er så skråsikre på hvordan livet skal takles. Da må vi kanskje legge bort noen av alle bør-ene og må-ene og bytte dem ut med undring, nye spørsmål og utfordringer rettet mot oss selv i alle de etablerte sannhetene som vi bærer med oss og overfører til andre.


Kanskje noen burde tipse barnevernet?


Top
 Profile  
 
 Post subject: Hamlet
PostPosted: Sun Sep 23, 2007 11:19 pm 
Offline
Superposter

Joined: Wed Sep 27, 2006 2:53 pm
Posts: 1149
Location: Danmark
Ur Hamlet ble først skrevet av Saxo Grammaticus’ som da var en versjon av Hamlet myten, skrevet ned i år 1200 i hans Gesta Danorum.

Shakespeare skrev senere denne myten (histore) om til et skuespill. Shakespears skuespill vil som oftest kunne tolkes minst på 7 forskjellige plan - og det er egne skoler som spesialiserer seg kun i dette. Hamlets borg står fortsatt i Danmark den dag i dag, og man spiller ofte Hamlet nettopp her både som filmproduksjon og teaterproduksjon. Kan anbefalles...

Når det gjelder dødsannonsen, finner jeg den noe merkelig. Tanker jeg heller ville skrevet i en dagbok, enn i en avis - synes det er trist at man skriver slikt om sin døde mor. Det kan gjene være at hun ikke hadde et godt forhold til sin mor (noe som flere kan slite med), men man bør respektere de døde, og la henne hvile i fred....

_________________
AMA

Skriver på en bokserie under tema "Når barnevernet dreper med loven i hånden"...
Internettside der saksdokumentasjon som benyttes oppdateres regelmessig:

http://www.freewebs.com/amasbvt/


Top
 Profile  
 
Display posts from previous:  Sort by  
Post new topic Reply to topic  [ 10 posts ] 

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 2 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum

Search for:
Jump to:  
Theme designed by stylerbb.net © 2008
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
All times are UTC [ DST ]