It is currently Thu Mar 28, 2024 8:50 pm



Post new topic Reply to topic  [ 3 posts ] 
Author Message
 Post subject: Helleland markerer seg
PostPosted: Sun Apr 08, 2018 8:22 am 
Offline
Rang: Storbruker

Joined: Wed May 05, 2010 12:41 am
Posts: 698
Barneminister varsler strakstiltak etter VG-avsløring
VG 06.04.2018

Ett av fire fosterbarn får ikke oppfylt antall tilsynsbesøk i henhold til lovkrav:
"– Det må åpenbart sterkere lut til og derfor varsler jeg nå et nytt system for oppfølging, slik at kommuner som bryter loven blir ansvarliggjort, sier Helleland til VG."

Varsler trafikklys-system for å blinke ut versting-kommuner:
"– Vi innfører nå et trafikklyssystem som tydelig vil vise hvilke kommuner som svikter. Det vil tydeliggjøre hvilke kommuner som ikke ivaretar tilsynet med barn i fosterhjem, sier Helleland."

Hvor grensene vil gå er ikke avklart enda, men ...:
"– Å stå på den "røde listen" vil ikke være spesielt attraktivt for noen ordførere eller rådmenn, sier Helleland"

Sunn fornuft:
" Når det offentlige har overtatt omsorgen for et barn, kan vi ikke slå oss til ro med at det kommunale barnevernet ikke følger opp barnet og forsikrer seg om at det har det bra i fosterhjemmet, sier statsråden."

Ved trussler om bøter til kommuner som svikter, kommer politiske skillelinjer frem, her som uttalelse fra opposisjonen ved stortingsrepresentant for AP, Kari Henriksen:
"– Det er meningsløst å straffe kommunene når det ikke er tilsynsfører å oppdrive. Å innføre trafikksignalsystem er altfor lettvint av Helleland. Dette er altfor alvorlig problemstilling, og det er barna som betaler prisen, sier Henriksen til VG."

Foreløpig er det ikke anledning til å bøtelegge kommunene, men Helleland sender sterke signaler om at hun vil ta styring på, og politisk ansvar for, hvordan kommunene i praksis utøver barnevernslovgivningen:
"– Fylkesmannen har fått i oppgave å gjennomføre dialogmøter i alle kommuner, der målgruppen er barnevernsledere og kommuneledelsene, sier Helleland.

Hun forteller at tema for møtene er risiko- og tilstandsvurderinger i barnevernet og oppfølging av eventuelle sviktområder. Kommunenes fosterhjemsarbeid vil være et opplagt tema i disse samtalene.

– Jeg nevner også at Bufdir nå etablerer egne veiledningsteam som skal hjelpe kommuner med størst svikt i barnevernet til å få på plass nødvendige rutiner og arbeidsformer. Jeg vil også ta opp denne saken med KS, avslutter Linda Hofstad Helleland"


Sterke og tydelige politiske signaler, men så kommer det til gjennomføringevnen da.

Det gjenstår å se, om Helleland har tilstrekkelig politisk kraft og tyngde til å tvinge igjennom helt nødvendige forbedringer.

_________________
Never, never, never give up!
"You have enemies? Good. That means you've stood up for something, sometime in your life." (Churchill)


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Helleland markerer seg
PostPosted: Sun Apr 08, 2018 10:29 am 
Offline
Rang: Storbruker

Joined: Fri May 29, 2015 2:49 pm
Posts: 906
Så klarer kanskje Helleland å få til 100% tilsyn med alle fosterhjem. Og for all del, jeg mener at barn i fosterhjem skal ha tilsyn.

Men hva så?

Jeg tviler på at svikt i fosterhjemmene lar seg lett avsløre. Barna er også mellom barken og veden, og kan vel ikke vite om fosterforeldrene får vite om evt negativ info som barnet kommer med. Dessuten lurer jeg på om det kan være litt med tilsynsførere som med sakkyndige; at de som skriver rapporter om barn som vantrives og vil hjem til mamma og pappa ikke får nye oppdrag? Må ikke tilsynsførere trampe i takt med kommunen, på samme måte som saksbehandlere og alle andre ansatte samkjører seg under opptakten til omsorgsovertakelsessak?

Stiller tilsynsførere i det hele tatt relevante spørsmål? Eller er det en liste hvor man krysser av at de og de krav er oppfylt? Jeg har tidligere lest gjennom spørreskjema til barn ved undersøkelser/studie av hvordan barn har det i fosterhjem. - Ikke et eneste spørsmål om hjemlengsel, om barna selv ønsker å være i fosterhjem osv. Bare redde, politisk korrekte spørsmål.

Skal man få greie på hvordan barn egentlig har det må man etter min forståelse til Rune Fardal på Familiekanalen o.l. Men der fremkommer opplysninger som kommuner og myndigheter helst ikke vil vite noe om.

Jeg er dessverre styrt av en inngrodd skepsis til at systemet ønsker å avdekke feil og mangler, også i fosterhjem, og i særdeleshet når det gjelder kommunene selv.

Dersom Helleland vil ha mer tilsyn med fosterhjemmene, må hun også stille relevante spørsmål. Spørre om barna vil hjem. Noe sier meg at slike spørsmål står på fy-listen.

La meg være litt ekstra direkte til slutt. Dersom Helleland ønsker å vite hvordan barn har det i fosterhjem, kan hun gå til dem som ofte både vet og kan fortelle: Barnets biologiske foreldre.

Men de blir hverken spurt eller lyttet til! De som ofte har førstehåndsinfo om barna sees på som hår i suppen.

Dersom jeg er på jordet ville det være hyggelig. Da må noen gjerne belære meg og gjøre meg klokere.


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Helleland markerer seg
PostPosted: Sun Apr 08, 2018 1:54 pm 
Offline
Rang: Storbruker

Joined: Wed May 05, 2010 12:41 am
Posts: 698
Jeg har ikke uttrykt meg tydelig nok, det er ikke alene kravet om at kommunene skal oppfylle lovkrav ved tilsynsbesøk, men det tydelige kravet om at kommunene skal oppfylle barnevernloven og lovens intensjoner på alle felt, som jeg finner positivt og oppmuntrende.

At Helleland fremholder at mangelen på fosterhjem skal løses ved at antall omsorgsovertakelser skal ned, er for meg et tydelig og positivt signal, se tråden om riksrevisjonens kritikk av akutt-tiltakene.

Jeg regner med at også Helleland vil bli møtt med trenering og uvilje i barnvernsforvaltningen, men håper Helleland ikke vil la seg overstyre og overkjøre på samme måten som Horne.

Barnevernreformen nærmer seg, og barnevernets totalbudsjett på ca 21 milliarder NOK per år, skal fordeles mellom kommunale og statlige barneverntjenester.

De kommunale barneverntjenestene må ansvarliggjøres. Det må bli slutt på urettmessige omsorgsovertakelser. Jeg ser Hellelands utspill i dette perspektivet.

_________________
Never, never, never give up!
"You have enemies? Good. That means you've stood up for something, sometime in your life." (Churchill)


Top
 Profile  
 
Display posts from previous:  Sort by  
Post new topic Reply to topic  [ 3 posts ] 

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 4 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum

Search for:
Jump to:  
cron
Theme designed by stylerbb.net © 2008
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
All times are UTC [ DST ]