It is currently Sat Apr 27, 2024 4:46 pm



Post new topic Reply to topic  [ 15 posts ] 
Author Message
 Post subject: Eigersund må spare, men barnevernet må få mere?
PostPosted: Sat Nov 03, 2007 5:33 am 
Offline
Superposter
User avatar

Joined: Wed Feb 08, 2006 8:48 am
Posts: 6857
Location: Oslo
  
Eigersund må spare, men barnevernet må få mere?


Du verden, så troskyldig en rådmann:

*******
Hvis ikke advarselen blir tatt på alvor, kan kommunen stå overfor nye innsparinger, frykter Karl Johan Olsen, som tror det er mer sannsynlig at Eigersund ender opp med underskudd enn overskudd de neste åra.
...
– Vi må holde stram økonomisk styring også i Eigersund, sa rådmannen til politikerne som var samlet til budsjettpresentasjon i kulturhuset.
,,,
Barnevernet styrkes
Rådmannen foreslår å opprette en ny 100-prosentstilling i barnevernet.
– Vi ser at det blir nødvendig med stadig flere omsorgsovertakelser. Dette arbeidet er dyrt for kommunen, men akk så nødvendig, fastslår rådmannen.

*******

Rådmannen strammer grepet

Han strammer grepet, ja – grepet om fortvilete familier hundset av barnevernet.

Det er så man må le! Er det rart at kommunene nærmest går konkurs rundt om, og sulteforer syke- og eldreomsorg og andre fornuftige tiltak. De tror jo ukritisk på barnevernerne som vil ha enda flere stillinger og enda mere makt. Bruker disse kommunefolkene hodet til noe annet enn å klø seg i?

Jeg tror noen velvillige sjeler får sende kommunens politikere OG den uvitende og uvettige rådmannen Folkevett Kongsbergs barneverns-program, og spesielt trekke oppmerksomheten hen på punkt 8, hvor det blant annet står å lese:
"Betydelige midler frigjøres ved avvikling av den utstrakte fosterhjems- og institusjonsplasseringen som hittil har vært praktisert, og likeledes innspares store beløp til juridisk assistanse og saksomkostninger når tvangssaker skjære ned til de få som det er reelt nødvendig å føre."

  

_________________
Hjemmeside http://www.mhskanland.net


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Sat Nov 03, 2007 9:53 am 
Offline
Superposter

Joined: Thu Oct 26, 2006 9:47 am
Posts: 1293
Location: Stjørdal
Logikken i kommunenes forvaltning og i politikken er at "barnevernet" er en lovpålagt oppgave" og derfor må den sikres.

selvfølgelig er det ikke alle lovpålagte oppgaver som taes vare på med like stor iver - men der er brukes også muligheten til å etterprøve forvaltningens påstander - det skjer ikke med barnevernet!

_________________
Don't hate the media, become the media!


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Eigersund må spare, men barnevernet må få mere?
PostPosted: Thu Nov 15, 2007 9:33 pm 
Offline
Superposter
User avatar

Joined: Wed Feb 08, 2006 9:48 am
Posts: 3979
Location: Sosialdiktaturet Norge
MH Skånland wrote:
  

Barnevernet styrkes
Rådmannen foreslår å opprette en ny 100-prosentstilling i barnevernet.
– Vi ser at det blir nødvendig med stadig flere omsorgsovertakelser. Dette arbeidet er dyrt for kommunen, men akk så nødvendig, fastslår rådmannen.


Nødvendig for hvem da, Rådmann?

Kanskje Rådmannen er fast gjest hos skrullene i Kommunehuset? Ikke rart det er "nødvendig" med en ny stilling da. Også 100 % da Rådmann - har du ikke annet å bruke arbeidstiden til?

_________________
“ Whoever may be guilty of abuse of power, be it Government, State,
Employer, Trade Union or whoever, the law must provide a speedy
remedy. Otherwise the victims will find their own remedy. There
will be anarchy.” Lord Denning (1899-1999)


Top
 Profile  
 
 Post subject: Synsk rådmann i Egersund?
PostPosted: Sat Dec 01, 2007 5:39 pm 
Offline
Rang: Storbruker
User avatar

Joined: Sun Mar 11, 2007 12:06 am
Posts: 478
Synsk rådmann i Egersund?


Sitat:
Barnevernet styrkes
Rådmannen foreslår å opprette en ny 100-prosentstilling i barnevernet.
– Vi ser at det blir nødvendig med stadig flere omsorgsovertakelser. Dette arbeidet er dyrt for kommunen, men akk så nødvendig, fastslår rådmannen

*******

"Vi"... "ser"..., sier rådmannen. Hvem er "vi" i Egersund, som har "sett" hva? Det kan neppe være Egersunds nye generasjoner som har sett lyset.

Når en rådmann kan greie å uttale seg slik, er det som man får lyst å klappe sammen og gi opp. Hvis rådmannen er villig til å se virkeligheten, vil han se at "behov for stadig nye omsorgsovertakelser", er løgn.

Hvem er disse "vi", som har "sett" dette underlige synet? Det mener jeg rådmannen bør knerte ut av seg. "Vi", er vel en gjeng av synske da?

For dersom rådmannen og disse "vi-ene" skaffer seg kunnskap basert på forskning, vil de se, at såkalte omsorgsovertakelser er til alvorlig skade for barn. Og de blir skadet for livet. Kan vi ikke alle snart lære av historien?

Omsorg kan forøvrig ikke "overtas" så lenge de som "overtar" "omsorgen" får skyhøy betaling for noe de burde gjort helt gratis. Når fosterforeldre vil "åpne sine hjem for andres barn", som de så propert sier, kunne de ha åpnet dette hjemmet gratis.

Barn tåler svært mye, når de blir ubetinget elsket. Og det blir de ikke, når de selges som en vare. For hvem er barna umistelige? Bare når man er umistelig, blir man elsket. Og når det gjelder det å "åpne sine hjem", mener jeg voksne som har overskudd av kjærlighet og tid til andres barn, kan åpne hjemmet både sent og tidlig. Uten noen form for betaling, annet enn verdien av å være av verdi for andre. Så sant barna selv søker til dem.

Skal man gi noe av verdi til andres barn, må man ikke melde noen til barnevernet. Det å gi, må skje utfra naturlige relasjoner, aldri oppkonstruerte og ALDRI for betaling. Kun når foreldre leier seg barnevakt.

Barn trenger å omgås andre. Alle barn har sine steder hvor foreldrene ikke strekker til. Det skulle bare mangle. De aller fleste barn går ut og finner det ekstra de trenger andre steder.

Stikk fingeren i jorden, rådmann! Det siste barn behøver er "flere omsorgsovertakelser". Skal kommunen betale hundretusener av kroner, kun for å ødelegge et barns liv? Og samtidig påføre foreldrene og familie en smerte som ikke er til å holde ut? Det finnes ikke noe verre for en mor eller far, eller en bestemor og bestefar, å vite at barna lider. Hver dag, hver time, hvert sekund. År etter år etter år.

Den høyeste prisen betaler barnet. Dernest alle de som elsker barnet. Og til syvende og sist samfunnet. Barnevern er ondskap satt i system.

Skal man være ærlig og kalle en spade for en spade, så er det kanskje ikke flere barn som trenger å blir fjernet med tvang fra de de elsker? Men heller behov skapt av barnevernsledere, for å skaffe nye stillinger, til de horder av sosionomer og barneverns pedagoger, som slippes ut fra høyskolene hver vår? At barnevernarbeideres behov projiseres over på unger, tror jeg er nærmere sannheten.

Barn anno 2007, trenger like lite å "reddes" til et bedre liv, som taterbarna gjorde det. Men det er visst vanskelig å stirre djevelen inn i hvitøyet når det ikke er djevelen fra i fjor eller forrige århundre/generasjon. Men den djevelen som er høyst levende den dag i dag.

*********

Jeg tror det ikke. Mens jeg nå sitter her og skriver dette, kommer en liten engel og ringer på min dør. La oss kalle henne Gina. Hun er snart seks år, og kommer av og til hit når hun er på besøk hos faren.

Litt utypisk for spanske barn, i en fullstendig utskitnet skjorte og bukse. De fleste får ikke gå utenfor døren i hele tatt, uten å ha en voksen søster/bror/far/mor, med seg. Og uansett, med nystrøkne rene klær.

Hun spør om hun værsåsnill kan få komme inn og leke med barna våre. Og det er hun alltid velkommen til, selvfølgelig. Om det er ett, to eller fire barn, spiller ingen rolle.

Etter stund vet jeg hun kommer og setter seg hos meg. Og forteller og forteller og forteller. - Mamma og pappa skal flytte sammen igjen, hun skal få en ny lillebror, enda en hund, og også en katt. Mamma skal slutte å jobbe, hun skal begynne på skolen hvor barna våre går, for det er her hun alltid har bodd og har vennene sine. Denne historien forteller hun hver gang, og jeg vet det ikke er sant, for moren og faren er bitre uvenner. Så bitre, at tanten må hente og bringe.

Det er grusomt å tenke på. Men hadde hun bodd i Norge, ville "noen", -skole, nabo, angitt dette barnet til barnevernet. Og nå er hun her... I dette sekund. Denne gangen forteller hun at forleden dag var hun med pappa og mamma i parken.

Jeg fryser i sjelen, over å tenke på denne flotte jenta, med denne fantasifulle måten å takle livets sorger på. At hun kanskje skulla ha blitt revet bort fra alt hun elsker, og bli latt alene med sin sorg. OG, - helt sikkert sine gleder som er mange ganger større en sorgene.

Hva er det barn gjør? Så sant de kan gå på sine egne to bein, og har tilgjengelige voksne, vil de alltid finne noen å prate med, være hos, får litt ekstra omsorg hos.

Det eneste hun trenger, er at noen hører på henne en liten stund. Som ethvert allminnelig barn. Jenta er gjennomgod og kjærlig, snill. Det går iskaldt gjennom meg, når jeg tenker på det det grusomme barnevernet, ville forsøkt å omskape henne til: Kontaktsøkende, ukritisk til fremmede voksne, dermed i fare for å bli utsatt for både det ene og det andre..

Men det er denne jenta slett ikke! Hun vet nok å velge sine, og hun er ikke dum, og jeg tror hun vil komme til å klare seg godt her i livet.

Kan hende hadde rådmannen i Egersund fortjent en helt egen pris for seg selv. Han kan meget vel tildeles månedens idiot. Men han kunne også idømmes et brev hvor han realitetsorientres som det han er: "Månedens største tragedie". For det er han, for de barna i Egersund som må lide ved ennå en "barnevernsarbeider".


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Synsk rådmann i Egersund?
PostPosted: Sat Dec 01, 2007 8:31 pm 
Offline
Superposter
User avatar

Joined: Wed Feb 08, 2006 8:48 am
Posts: 6857
Location: Oslo
athene wrote:
Synsk rådmann i Egersund?
... Det eneste hun trenger, er at noen hører på henne en liten stund. Som ethvert allminnelig barn. Jenta er gjennomgod og kjærlig, snill. Det går iskaldt gjennom meg, når jeg tenker på det det grusomme barnevernet, ville forsøkt å omskape henne til: Kontaktsøkende, ukritisk til fremmede voksne, dermed i fare for å bli utsatt for både det ene og det andre..

Men det er denne jenta slett ikke! Hun vet nok å velge sine, og hun er ikke dum, og jeg tror hun vil komme til å klare seg godt her i livet.

Kan hende hadde rådmannen i Egersund fortjent en helt egen pris for seg selv. Han kan meget vel tildeles månedens idiot. Men han kunne også idømmes et brev hvor han realitetsorientres som det han er: "Månedens største tragedie". For det er han, for de barna i Egersund som må lide ved ennå en "barnevernsarbeider".


Arild: "Månedens største tragedie" er et godt navn. Jeg vet ikke om det skal erstatte Månedens Idiot, men det kunne kanskje brukes som en ekstra-betegnelse på diplomet, eller noe sånt?

  

_________________
Hjemmeside http://www.mhskanland.net


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Sat Dec 01, 2007 9:57 pm 
Offline
Superposter

Joined: Thu Oct 26, 2006 9:47 am
Posts: 1293
Location: Stjørdal
Agrippa skrev:

Quote:
Nødvendig for hvem da, Rådmann?


Rådmannen er i dette tilfellet barnevernets øverste leder. Det vil si at lederen for enten barnevernet eller den etat som dette ligger under fremmer saken.

Rådmannen er en samlebetegnelse på alle som har rett til å utarbeide saksframlegg, og er bare en formell tittel.
Jfr. terra skandalen der det i de fleste tilfellene var en anonym saksbehandler som forhandlet og la saken fram til politisk behandling. vi stoler på ekspertene skjønner dere.

_________________
Don't hate the media, become the media!


Top
 Profile  
 
 Post subject: Rådmannens funksjon
PostPosted: Sun Dec 02, 2007 9:52 am 
Offline
Superposter
User avatar

Joined: Wed Feb 08, 2006 9:48 am
Posts: 3979
Location: Sosialdiktaturet Norge
Anne Brit Raaen wrote:
Rådmannen er i dette tilfellet barnevernets øverste leder. Det vil si at lederen for enten barnevernet eller den etat som dette ligger under fremmer saken.

Rådmannen er en samlebetegnelse på alle som har rett til å utarbeide saksframlegg, og er bare en formell tittel.
Jfr. terra skandalen der det i de fleste tilfellene var en anonym saksbehandler som forhandlet og la saken fram til politisk behandling. vi stoler på ekspertene skjønner dere.


Barnevernet styrkes
Rådmannen foreslår å opprette en ny 100-prosentstilling i barnevernet.
– Vi ser at det blir nødvendig med stadig flere omsorgsovertakelser. Dette arbeidet er dyrt for kommunen, men akk så nødvendig, fastslår rådmannen.


Så det er med andre ord, barnetraffickerne selv som har vurdert at "det blir nødvendig med stadig flere omsorgsovertakelser"?

Er rådmannen alltid enig i det som kommer fra hans "undersåtter" eller kan han/hun ha en avvikende mening?

_________________
“ Whoever may be guilty of abuse of power, be it Government, State,
Employer, Trade Union or whoever, the law must provide a speedy
remedy. Otherwise the victims will find their own remedy. There
will be anarchy.” Lord Denning (1899-1999)


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Sun Dec 02, 2007 9:58 am 
Offline
Superposter

Joined: Thu Oct 26, 2006 9:47 am
Posts: 1293
Location: Stjørdal
Agrippa skrev:

Quote:
Så det er med andre ord, barnetraffickerne selv som har vurdert at "det blir nødvendig med stadig flere omsorgsovertakelser"?



I bunn og grunn ja!

Quote:
Er rådmannen alltid enig i det som kommer fra hans "undersåtter" eller kan han/hun ha en avvikende mening?


Det skal svært mye til før rådmannen går i mot sine egne underordnete - det vil kunne forårsake store konflikter og svekke hele systemet.

_________________
Don't hate the media, become the media!


Top
 Profile  
 
 Post subject: Rådmann
PostPosted: Sun Dec 02, 2007 10:10 am 
Offline
Superposter
User avatar

Joined: Wed Feb 08, 2006 9:48 am
Posts: 3979
Location: Sosialdiktaturet Norge
Anne Brit Raaen wrote:
Det skal svært mye til før rådmannen går i mot sine egne underordnete - det vil kunne forårsake store konflikter og svekke hele systemet.


Dersom rådmannen er politisk valgt, så burde hans/hennes lojalitet gå til velgerne, og ikke de kommune-ansatte.

En god rådmann burde gå inn for å svekke kommunen, dersom kommunen utelukkende er til skade for befolkningen. Noe annet vitner om at kommunen er et mål i seg selv. Hensikten er å skaffe arbeidsplasser, ikke å yte tjenester.

En rådmann som "går til krig" mot barnefamilier, burde få en kort levetid.

_________________
“ Whoever may be guilty of abuse of power, be it Government, State,
Employer, Trade Union or whoever, the law must provide a speedy
remedy. Otherwise the victims will find their own remedy. There
will be anarchy.” Lord Denning (1899-1999)


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Sun Dec 02, 2007 4:09 pm 
Offline
Site Admin
User avatar

Joined: Sun Feb 05, 2006 7:18 pm
Posts: 7442
Location: Mosjøen, Vefsn kommune på Helgeland.
Det burde være mulig å sette det opp klart og oversiktlig, sløseriet i barnevernet.

1. Uttalelser fra kommuner som mener det er faglig å føre flere tilbake til foreldre. (Var det Tr.hjem som i år argumenterte slik i avisene når de sparte?)

2. Forskning som viser at det er tilfelle.

3. Fokus på rådmannen som nyttig idiot, eller skyldig i å ødelegge kommunens økonomi med mange millioner.

Man kunne jo delt ut brosjyrer med slikt på gamlehjem, eldreboliger, pleieavdelinger, sykehus etc.

_________________
¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯
.
"Vårt" lysebrune-mørkerøde såkalte barnevern stjeler mennesker
> Radikalt forum mot familiedestruksjon: http://forum.r-b-v.net/<


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Mon Dec 03, 2007 9:39 am 
Offline
Superposter

Joined: Thu Oct 26, 2006 9:47 am
Posts: 1293
Location: Stjørdal
Agrippa skrev:

Quote:
Dersom rådmannen er politisk valgt, så burde hans/hennes lojalitet gå til velgerne, og ikke de kommune-ansatte.


Rådmenn er ansatt av kommunene, de er ikke politisk valgt ,utover at ansattelsen er behandlet politisk - sannsynligvis av formannskapet.

Når det gjelder lojaliteten - så er det her som så ofte ellers et motsetningsforhold mellom lojaliteten til styret (formannskap) og den lojalitet de ansatte har krav på.

Men de fleste kommuner har valgt å gi utvidete fullmakter til administrasjonen, og redusert seg selv til erklærte sandpåstrøere. Dette kommer tydelig fram i Terra- "skandalen".

Det er faktisk ingenting i veien for å gjeninnføre politisk styring med f.eks. barnevernet, men vår tro på ekspertveldet er så stort at vi skygger unna.

_________________
Don't hate the media, become the media!


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Mon Dec 03, 2007 9:50 am 
Offline
Superposter
User avatar

Joined: Wed Feb 08, 2006 8:48 am
Posts: 6857
Location: Oslo
Anne Brit Raaen wrote:
.. men vår tro på ekspertveldet er så stort at vi skygger unna.

Ikke si "vi" da, Anne Brit. Etter å ha stiftet bekjentskap med deg, har jeg ingen tro på at du skygger unna. Tvert imot tror jeg du er en skikkelig ukonvensjonell opprører som liker å erte når folk med "tradisjonelle" holdeninger kommer i din nærhet! Du får gå foran og vise oss hvordan vi også kan erte og få folk til å tenke.
  

_________________
Hjemmeside http://www.mhskanland.net


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Tue Dec 04, 2007 10:07 am 
Offline
Superposter

Joined: Thu Oct 26, 2006 9:47 am
Posts: 1293
Location: Stjørdal
Jeg sier vi, for jeg er i høyeste grad en del av det. rett nok kan jeg protestere og stille noen spørsmål, men det er ofte et spørsmål om å være i en slags gisselposisjon.

selv har jeg brukt nærmere femti år på å komme så langt i min erkjennelse at jeg selv er i stand til å se all galskapen i et perpektiv som er sånn noenlunde konsistent. Ennå har jeg langt igjen før jeg er istand til å overbevise andre - (bortsett fra de jeg allerede kjenner godt).

Vi (jeg sier det igjen) er grunnlurt gjennom all propagandaen og forstillingene om at vi lever i det beste av alle mulige samfunn. Dette er svært vanskelig å rive ned også hos en selv. Og når det skjer er det minst like vanskelig å bygge opp forestillingen om noe bedre.

_________________
Don't hate the media, become the media!


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Tue Dec 04, 2007 4:35 pm 
Offline
Rang: Storbruker

Joined: Sun Oct 08, 2006 9:57 am
Posts: 265
Location: 4380 HAUGE I DALANE
barnevernet i sokndal kommune og lund kommune, har slått seg sammen med barnevernet i egersund.Så det skal bli mere effektivt og bra på alle måter.

I sokndal ligger der en 15 år gammel gutt i graven som barnevernet hadde hånd om i over 5 år.Han gråt til han ikke hadde flere tårer igjen,og i en periode på 18 mnd fikk han kun se sine foreldre 6 timer pr.mnd,og små søstrene sine fikk han ikke se på over 4 år.Han gikk rundt med bilde av mamma og pappa og små søstrene sine i lommeboken sin,og bildene ligger der ennå i hans lommebok.

I den perioden utviklet han spise forstyrrelse og var bare skinn og bein.

Barnevernet i sokndal styrte med hard hånd ,og tok avgjørelser over hodet på gutten,for de visste jo best.
Den dag i dag stiller barnevernet seg helt utenforstående til at hans liv endte i graven.De er helt uten ansvar og kan ikke lastes for det sier sosialleder.

_________________
MAY-BRITT TYSNES


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Tue Dec 04, 2007 5:54 pm 
Offline
Site Admin
User avatar

Joined: Sun Feb 05, 2006 7:18 pm
Posts: 7442
Location: Mosjøen, Vefsn kommune på Helgeland.
may-britt tysnes wrote:
(...)Den dag i dag stiller barnevernet seg helt utenforstående til at hans liv endte i graven.De er helt uten ansvar og kan ikke lastes for det sier sosialleder.


Det kan jo virke som om de er utilregnelige...

_________________
¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯
.
"Vårt" lysebrune-mørkerøde såkalte barnevern stjeler mennesker
> Radikalt forum mot familiedestruksjon: http://forum.r-b-v.net/<


Top
 Profile  
 
Display posts from previous:  Sort by  
Post new topic Reply to topic  [ 15 posts ] 

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 33 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum

Search for:
Jump to:  
Theme designed by stylerbb.net © 2008
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
All times are UTC [ DST ]