It is currently Tue Mar 19, 2024 6:52 am



Post new topic Reply to topic  [ 2 posts ] 
Author Message
 Post subject: Kina tar barn fra foreldrene
PostPosted: Wed Sep 26, 2018 9:48 am 
Offline
Rang: Storbruker

Joined: Fri May 29, 2015 2:49 pm
Posts: 906
Avsløring fra Kina:

Satellittbilder avslører: Tar barna fra foreldrene i kampen mot terrorisme
https://www.nrk.no/urix/satellittbilder ... 1.14216789

Nå klarte ikke Kina å se noen forskjell på Nobelkomiteen og norske styresmakter. Kanskje klarer de heller ikke å se noen særlig forskjell på statskanalen NRK og myndighetene.


"Nå skal det finnes bevis på at myndighetene plasserer barna til de innsatte, og barna til minoriteter som er i eksil, i barnehjem spredt over hele den nordvestlige Xinjiang-regionen."


Jeg har ingen interesse av å forsvare kinesisk barnevern. Det er sikkert ille.

Det er også mulig at jeg har mistet gangsynet, men etter min mening er ikke norsk barnevern nødvendigvis særlig bedre. Det er alltid greit å feie for egen dør før man påpeker skitten på naboens eiendom.

Selv har vi flyktet til utlandet for å redde familien. Selv om vi fortsetter å leve i eksil i mange år, vil vi ikke våge å sende selv de eldste barna til Norge før de er 18 år gamle. Vi føler oss overhodet ikke trygge på at barnevernet vil la dem være i fred, uansett hvor godt de skulle være ivaretatt av vår øvrige familie og nettverk. NRK er ikke særlig interessert i nordmenn som lever i eksil pga barnevernet.

I Norge kan barnevernet bruke alle slags påskudd for å ta barna fra foreldrene. Rettssikkerheten og kvalitetssikringen er formelt på topp, men i realiteten på et lavmål. Den lille mann har lite og ingenting å stille opp med i møte med barnevernet.

Et morsomt scenario ville jo være dersom NRK fortsatte å kritisere kinesisk barnevern, at politikerne så behov for å følge opp (politikerne lar jo mediene sette agendaen), og at Kina nok en gang ble fornærmet av Norge.

Så kunne jo kineserne som et forsvar rette søkelyset mot norsk barnevern, og på nytt boikotte Norge økonomisk, og så kunne vi kanskje få en reell debatt om barnevernet i Norge.

Jeg tror både NRK og politikere ser med gru på et slikt scenario, og derfor tror jeg at kritikken mot Kina vil stilne av nokså fort.


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Kina tar barn fra foreldrene
PostPosted: Sun Oct 14, 2018 6:07 pm 
Offline
Rang: Storbruker

Joined: Fri May 29, 2015 2:49 pm
Posts: 906
Kong Harald skal ta opp menneskerettigheter i Kina
https://www.nrk.no/norge/kongen-i-kina_ ... 1.14245597

Han og Sonja er på besøk i Kina.

Bra er det, for 1 million mennesker fra uigur-minoriteten sitter i omskoleringsleire der. De utgjør under 1 promille av Kinas befolkning som er på 1,3 milliarder.

Kanskje barnevernsofre kan henvende seg til kinesiske myndigheter og spørre om de kan benytte anledningen til å ta opp spørsmålet om ca. 15000 norske barn som myndighetene har internert i offentlig omsorg i Norge? De utgjør ca 3 promille av Norges befolkning. Rettssikkerheten til barna og familiene er ifølge fremtredende kritikere sterkt kompromittert. Avgjørelsene foregår ikke i rettsvesenet, men i liksom-domstoler i forvaltningen (domstolslignende organer). 9 av 10 saker går i myndighetenes favør. Spesialistene som i praksis avgjør sakene betales og velges av myndighetene.

Grove antakelser tilsier at mange, kanskje flertallet av disse bortplasseringene er unødvendige. Statistikken viser at det går dårlig med svært mange av dem, og de nektes i stor grad kontakt med egen slekt og familie. Foreldre og barn overvåkes og moduleres under samvær.

Jeg ser frem til å høre rapporter om et fruktbart møte mellom Kong Harald og kinesiske myndigheter angående menneskerettighetsspørsmål. Når bekymringene går begge veier er det også lettere å gjøre innrømmelser.

Siden vi mennesker gjerne ser flisen i andres øyne, men ikke bjelken i vårt eget, er det nok et reellt behov for at andre lands myndigheter diskuterer menneskerettigheter med Norge.


Top
 Profile  
 
Display posts from previous:  Sort by  
Post new topic Reply to topic  [ 2 posts ] 

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 2 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum

Search for:
Jump to:  
cron
Theme designed by stylerbb.net © 2008
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
All times are UTC [ DST ]