It is currently Thu Mar 28, 2024 9:10 am



Post new topic Reply to topic  [ 9 posts ] 
Author Message
 Post subject: Australsk tv-program om norsk barnevern 26.7.16
PostPosted: Mon Jul 25, 2016 9:48 pm 
Offline
Superposter
User avatar

Joined: Wed Feb 08, 2006 8:48 am
Posts: 6857
Location: Oslo
  

Australsk tv-program om norsk barnevern tirsdag 26.7.2016

Det er sikkert ikke mange her som kan se australsk tv, men her er en trailer og video:

Norway's Stolen Children?
Dateline, airdate 26 juli 2016

  

_________________
Hjemmeside http://www.mhskanland.net


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Australsk tv-program om norsk barnevern 26.7.16
PostPosted: Wed Jul 27, 2016 3:06 pm 
Offline
Superposter
User avatar

Joined: Wed Feb 08, 2006 8:48 am
Posts: 6857
Location: Oslo
  

Her er programmet:

Norway's Stolen Children?
SBS Dateline, på youtube, 26 juli 2016

  

_________________
Hjemmeside http://www.mhskanland.net


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Australsk tv-program om norsk barnevern 26.7.16
PostPosted: Wed Jul 27, 2016 4:47 pm 
Offline
Rang: Storbruker

Joined: Fri May 29, 2015 2:49 pm
Posts: 906
Einar Salvesen sier i dette programmet at bvtj. gjør en grei jobb i 80% av tilfellene. Er det noen som vet hvor Salvesen har disse tallene fra?


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Australsk tv-program om norsk barnevern 26.7.16
PostPosted: Wed Jul 27, 2016 5:46 pm 
Offline
Superposter
User avatar

Joined: Wed Feb 08, 2006 8:48 am
Posts: 6857
Location: Oslo
  

Jeg vet ikke konkret, men er det ikke trolig at det er fra den skryte-'undersøkelsen' departementet og Horne stadig babler om? Du har jo selv skrevet om den:

Bufdir-rapport: Åtte av ti er fornøyd?  - 1 oktober 2015

Det er vel neppe trolig at psykologer er såpass kritiske som du er?  Hmhm.

  

_________________
Hjemmeside http://www.mhskanland.net


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Australsk tv-program om norsk barnevern 26.7.16
PostPosted: Wed Jul 27, 2016 7:19 pm 
Offline
Rang: Storbruker

Joined: Fri May 29, 2015 2:49 pm
Posts: 906
Det falt meg ikke inn at det gikk an å trekke slike konklusjoner av den undersøkelsen. Men jeg tror du har rett; at det må være åtte-av-ti-mantraet som ligger bak.

Når en profilert barnevernskritiker svelger dette kan man jo si at Bufdir-undersøkelsen - uavhengig av hvor verdiløs den i realiteten måtte være - har tjent sitt formål.

Jeg vil legge til at jeg generelt har stor respekt for Salvesen, selv om jeg mener at han her tar munnen for full. Jeg la merke til at han uttalte noe lignende i nrk-debatt med Mari Trommald, noe Trommald grep fatt i og scorte poeng på.


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Australsk tv-program om norsk barnevern 26.7.16
PostPosted: Wed Jul 27, 2016 9:10 pm 
Offline
Rang: Storbruker

Joined: Wed May 05, 2010 12:41 am
Posts: 698
Jeg er redd Salvesen føler seg tvunget til å referere til propaganda-undersøkelsen, for å i det hele tatt sikre seg at han får uttale seg offentlig om temaet. Som en slags "inngangsbillett" til den offentlige diskusjonen.

Og Salvesen har et poeng, om det ble mulig å stoppe alle enkeltsakene der barnevernet begår maktovergrep mot barn og familier, ville problemet bli løst.

Ser ut som om Salvesen har valgt å gå den tunge, lange veien; å forsøke å påvirke barnevernet ved å "øke kvalitet og kompetanse" til de som jobber innenfor barnevernet.

Men det er langt frem.

Det er så ufattelig trist at samfunnets velferdsmidler blir misbrukt til å skade barn og familier. At vi må leve med dette åket kalt barnevern.

_________________
Never, never, never give up!
"You have enemies? Good. That means you've stood up for something, sometime in your life." (Churchill)


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Australsk tv-program om norsk barnevern 26.7.16
PostPosted: Thu Jul 28, 2016 5:21 am 
Offline
Rang: Storbruker

Joined: Fri May 29, 2015 2:49 pm
Posts: 906
Ja, det er fristende å gjøre seg spiselig for å få delta i samtalene, og jeg tror at Salvesens deltagelse er nyttig. Han får vist svakhetene med et barnevern som han selv har førstehånds erfaring med. Og han er beundringsverdig frimodig i sin omtale av systemet. Forøvrig ser det ut til at man har to veier å gå i denne kampen: Dialog med systemet, eller fokus på kreftene utenfor som har makt til å fjerne dette systemet.

Jeg forsøkte dialog med systemet i egen barnevernssak. Det var nytteløst. Jeg kunne antagelig spart meg alt sammen; fortvilte eposter, engasjement på utallige møter, blottstillelse for sakkyndig. Jeg var en nyttig idiot i barnevernets teaterforestilling. I deres øyne var jeg en latterlig og motbydelig figur som var og ble avskrevet som far.

I siste instans tror jeg at man like gjerne kan avskrive systemet som samtale- eller diskusjonspartner i denne debatten. Presset utenfra må bli så stort at alle våre lettskremte politikere til slutt ikke har noe annet valg enn å handle. Foreløpig forsøker politikerne å late som om de gjør noe. De er nå spente på om befolkningen kjøper bedraget. De får kanskje dempet protestene en stakket stund.

I siste runde vil de ikke få fred før dagens barnevern faller.


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Australsk tv-program om norsk barnevern 26.7.16
PostPosted: Fri Jul 29, 2016 10:50 am 
Offline
Superposter
User avatar

Joined: Wed Feb 08, 2006 8:48 am
Posts: 6857
Location: Oslo
  

Lenke til programmet på SBS - Dateline:

Norway's Stolen Children? (Norges stjålne barn?)
SBS - Dataline, 26 juli 2016

Nederst under artikkelen om programmet er det en seksjon med tittelen "Show all" (Vis alt), som kan klikkes og bringer frem hele sekvensen av alt som blir sagt i programmet: a transcript.

*

I forbindelse med programmet:
Det er noen leser-kommentarer under SBS's artikkel. Det er også 3 "Related links", lenker til relaterte nettsteder.


Dateline har også publisert flere artikler som har med programmet å gjøre:

Monica Fridtjofsen:
Why were my children taken away? (Hvorfor ble barna mine tatt?)
26 juli 2016

Georgina Davies:
Could we all be accused of bad parenting? (Kunne vi alle bli beskyldt for å være dårlige foreldre?)
26 juli 2016

Eldre artikkel:
In which countries are children happier – and why? (I hvilke land er barn lykkeligst – og hvorfor?)
15 mai 2015

*

Einar Salvesen:
Comment: The very worst that can happen with child protection (Det verste som kan hende med barnevern)
Natasha and Erik’s twins were taken away by Norway’s child protection service as soon as they were born. Now the family are fugitives in Poland, in a case that’s appalled psychologist Einar Salvesen.
(Natasha og Eriks tvillinger ble tatt av norsk barnevern med én gang de var født. Nå er familien flyktninger i Polen, i en sak som har forferdet psykolog Einar Salvesen.)
SBS – Dateline, 27 juli 2016

Meget gode og klare uttalelser fra Salvesen her. På den negative siden er det en påstand om "tilknytning" som avslører de vanlige misforståelsene om at "tilknytningsteori" viser til noe virkelig og nærmest mekanisk:
"Another separation would hinder the parent’s ability to further bond with their children so vital at this age."
(En adskillelse til ville hindre foreldrenes mulighet for at barna deres kan fortsette å knytte seg til dem, det som er så avgjørende i denne alderen.)

Imidlertid går han sterkt ut ellers:

"When I was called to be a witness in court I faced an irritable judge, an icy expert and fiercely hostile municipal attorney. It was mainly a cross-examination where they seemed to take little interest in my report on the children’s wellbeing and were much more concerned about how the couple had fled and violated the law.
    They told me repeatedly I was obliged to inform the court where the twins could be found. That I should consider my career as a psychologist and if I did not divulge their whereabouts there would be severe consequences.
    I repeatedly told the court that the parents acted out of self-defence against government mistreatment and due to the facts in the case I supported their action."

(Da jeg ble innkalt som vitne i retten, sto jeg overfor en irritabel dommer, en iskald ekspert og en illsint fiendtlig kommuneadvokat. Det var i hovedsak en krysseksaminasjon hvor de syntes å være lite interessert i min rapport om hvorvidt barna hadde det bra og mye mere opptatt av hvordan paret hadde flyktet og brutt loven.
    De sa gjentatte ganger til meg at jeg hadde plikt til å opplyse retten hvor tvillingene var å finne. At jeg skulle tenke på min karriere som psykolog, ot hvis jeg ikke avslørte hvor de var, ville det bli alvorlige konsekvenser.
    Jeg gjentok overfor retten at foreldrene handlet i selvforsvar mot offentlig mishandling og på grunn av sakens fakta støttet jeg deres handlemåte.)

"There is no doubt this case highlights the very worst that can happen with Barnevernet and the limited recourse parents have within the Norwegian court system. But this case has also received widespread media coverage raising greater awareness within Norwegian society.
    It has shown how the system is broken and the many flaws that stem from the psychopathic culture lies within it. My question is, how can we can overhaul this system and create a dialogue so we can act in the best interests of both the child and the family?"

(Det er ingen tvil om at denne saken viser klart det aller verste som kan skje med barnevernet og den begrensede mulighet foreldre har i det norske rettsapparatet. Men denne saken har også fått bred mediadekning som øker oppmerksomheten i norsk samfunn.
    Den har vist hvordan systemet er uriktig, og de mange feilene stammer fra den psykopatiske kulturen i det. Mitt spørsmål er: Hvordan kan vi rette opp dette systemet og skape en dialog, så vi kan handle til beste både for barnet og familien?)

Ett utsagn psykolog Salvesen kommer med i programmet burde det ha vært satt spørsmålstegn ved:
"According to research, 80% of the system is working well."
(Ifølge forskning fungerer 80% av systemet bra.)

Einar Salvesen har gjentatt dette i andre sammenhenger også. Det virker som et forsøk på å stå på god fot med våre myndigheter gjennom å akseptere en nylig "forskningsundersøkelse" som myndighetene har fått utført, en som det imidlertid kan stilles spørsmålstegn ved:

familien-er-samlet:
Bufdir-rapport: Åtte av ti er fornøyd?

Dateline selv gjør én typisk feil, en som gjentas av media igjen og igjen i barnevernssaker, den å tro at eneste måte å få tak i "fakta" slik de presenteres fra barnevernets side, er å få barnevernet til å kommentere:

"Barnevernet won’t comment on individual cases, so Dateline can only present the parents’ side of each specific story. Barnevernet says it only acts when it believes children are at serious and immediate risk."
(Barnevernet vil ikke kommentere individuelle saker, så Dateline kan bare presentere foreldrenes side av hver enkelthistorie. Barnevernet sier de bare griper inn når de tror å vite at barn er i alvorlig og umiddelbar fare.)

Dette er ikke tilfelle. Alt barnevernet kan hevde i en sak, må legges frem i saksdokumentene som de sender til fylkesnevnden og domstolene. Og foreldrene og deres advokat har krav på fulle kopier av alt dette. Så det er bare for Dateline å spørre familien om tillatelse til å få kopier av doumentene.

    

_________________
Hjemmeside http://www.mhskanland.net


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Australsk tv-program om norsk barnevern 26.7.16
PostPosted: Fri Jul 29, 2016 10:55 am 
Offline
Superposter
User avatar

Joined: Wed Feb 08, 2006 8:48 am
Posts: 6857
Location: Oslo
  

Jan Simonsen har fanget opp programmet:

Stjålne barn
Frie Ytringer, Jan Simonsens blogg, 29 juli 2016

  

_________________
Hjemmeside http://www.mhskanland.net


Top
 Profile  
 
Display posts from previous:  Sort by  
Post new topic Reply to topic  [ 9 posts ] 

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 13 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum

Search for:
Jump to:  
cron
Theme designed by stylerbb.net © 2008
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
All times are UTC [ DST ]